Gå til innhold

Exploit vs Chip - (Xbox og Xbox360)

Asmodeus

Anbefalte innlegg

I og med at selve chipen også blir en "utgiftspost" (En utgift man slipper hvis man softmodder en Xbox eller endrer DVD firmware i en 360) i tillegg til andre mindre ulemper, regner jeg med at det må være en grunn til at mange fremdeles foretrekker modchiper fremfor exploits.

Kan noen (som har greie på det de prater om) forklare meg hva som er poenget med en modchip fremfor modding via exploits på begge de respektive maskinene, altså den originale Xboxen og den nye 360'en?

Greit å vite sånt før man evt gjør et bomkjøp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tydeligvis ingen som vet? Betyr det at softmodding/endring av DVD firmware rett og slett er en billigere (og derfor bedre) måte å modde xboxene på?

Jeg vil gjette på det, men jeg er egentlig kun kjent med softmods så jeg vil gjerne høre fra dere som chipper hvorfor dere evt mener jeg burde kjøpt en modchip isteden. Hva er salgsfortrinnet deres? :hmm:

Lenke til kommentar

Snakker mest av erfaring med xbox nå (ikke 360)

En chip kan slås av så man kan fremdeles bruke xbox live.

Med chip så trenger ikke harddisken låses.

Det er lettere å fikse problemer og oppdatere bios selv på chip.

Softmodding er en vanskeligere prosess om du skal gjøre det selv, og blir sjeldent billigere om du ikke har utstyret til det selv (minnekort, spillet som krevers osv).

Chip gir deg muligheten til å enkelt skifte dashboard (ihvertfall de bra).

Lenke til kommentar
Snakker mest av erfaring med xbox nå (ikke 360)

En chip kan slås av så man kan fremdeles bruke xbox live.

Med chip så trenger ikke harddisken låses.

Det er lettere å fikse problemer og oppdatere bios selv på chip.

Softmodding er en vanskeligere prosess om du skal gjøre det selv, og blir sjeldent billigere om du ikke har utstyret til det selv (minnekort, spillet som krevers osv).

Chip gir deg muligheten til å enkelt skifte dashboard (ihvertfall de bra).

7864340[/snapback]

Takk for svar. Jeg må jo innrømme at dersom man skal modde boksen selv vil det være billigere å kjøpe en chip enn et spill og et minnekort. Men om man setter jobben bort til andre så vil chipping være dyrere - Ettersom det ikke må kjøpes et nytt spill og et nytt minnekort for hver boks man modder. (I motsetning til chipene). På 360'en kreves egentlig ikke at man kjøper noen av delene, bare at du har og vet hvordan man bruker en PC slik at du får endra firmware i DVD-spilleren.

Når det gjelder Xbox Live kan man bruke det også på en softmoddet xbox, men det er svært få av softmod-installasjonene som støtter det. Jeg har selv en softmoddet Xbox som kjører vanlig MS Dashboard og Xbox Live når den bootes med eject knappen, så det er fullt mulig. Når det gjelder Xbox 360 så er vel situasjonen slik at både exploita og chippa xbox360er pr dags dato kan bruke Live, men ingen kan garantere at moroa vil vedvare for noen av dem.

Det er sant at harddisken må låses med softmod, så dermed må du ha en HD som er "lockable". Det begrenser jo utvalget, men de aller fleste av nyere HD'er kan jo låses (Det finnes guider på xbox-scene som forteller deg hva du trenger og hvordan du skal gjøre det om du er i tvil) så med mindre den som kjøper harddisken ikke vet hva han gjør kan man installere HD upgrades i en softmoddet xbox også. (Det var det du tenkte på ikke sant? Mulig jeg misforsto litt nå) Du har full anledning til å kjøre hva som helst fra HD'en på en softmoddet boks i hvert fall.

Hva som er lettest å jobbe med er jo smak og behag, jeg synes softmodding er enklere, mest fordi jeg da ikke trenger å åpne boksen, og hvilken som er lettest å rette feil på er uansett ikke så veldig interessant for en som betaler en annen person for å gjøre jobben med moddingen for seg. Med en softmod er det dessuten fullt mulig å reversere jobben slik at man sitter med en boks slik den så ut den dagen den ble sendt ut av fabrikken igjen. Er det fremdeles noe feil da så får man skylde på hardwaren. ;) Ulempen er selvsagt at man trenger både spillet og det hacka savegamet for å gjøre endringer av betydning eller å reparere ting på xboxen etter at den er blitt softmoddet.

Ellers tror jeg de fleste softmodder også gjør det enkelt å skifte dash. Det er litt forskjellige fremgangsmåter. Den enkleste fremgangsmåten jeg har sett går ut på at man rett og slett legger alle dashboard filene i en folder som heter E:/dashboard/ (dashboard loaderen vil automatisk starte default.xbe fila som ligger i denne folderen) En "hvilken som helst" appliksjon kan da benyttes som dashboard. Jeg personlig har brukt både EvoX, UnleashX og XBMC vakselvis som dashboards på en og samme maskin, og det er nøyaktig like vanskelig å bytte dashboard som det er å bytte navnene mellom to foldere. ;)

Jeg er med andre ord fremdeles av den oppfatning at softmodding er billigst så fremt man ikke har tenkt å gjøre hele jobben selv (og dermed må kjøpe spill og minnekort), samt at softmodden gjør samme nytten som en modchip. I tillegg har du muligheten til å reversere softmoden slik at maskinen blir identisk med hvordan den var den dagen den kom ut fra fabrikken, slik at garantien fremdeles er intakt hvis maskinen din er relativt ny (Dette forutsetter selvsagt at man ikke har åpnet den for å sette inn en større harddisk, ettersom man da vil ha brutt forseglingen. Og jeg kan forstå at folk ikke synes at en partisjon på <5GB er nok, men samba og streaming er fine greier og kan løse deler av problemet for de som evt har plass-problemer :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...