Manuel Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Hvordan? Har lest et par howtos, men jeg blir bare mer forvirret av dem. Siden jeg bare har ISDN, så er det utelukket å laste ned den nyeste/mest stabile kjernen fra internett. Heldigvis så har jeg dette på noen CDer. Formatet her er tar.gz, men utifra det jeg har lest i howtoene så må jeg ha en kjerne skrevet spesifikt for den distroen du bruker? Dette kan umulig stemme, da Linux er så modulbasert som det er (lsf...). Er det noen som kan gi en god forklaring på hvordan og hva jeg skal skrive? Og vær vennlig og forklar de litt mer sære kommandoene (selvfølgelig ikke tar, cd, ls osv). Meningen er jo at man skal lære. PS! Jeg har bestemt meg for å bruke en såpass "gammel" distro nettopp for å lære mer om Linux. Det er så jævl.. bortkastet å bruke de nyeste distroene for å slippe billig unna, hvis man likevel ikke skjønner bæret av hvordan OSet funker og er bygget opp :smile: Et lite spørsmål til: Hvordan installerer jeg f.eks GCC-biblioteket. I instruksjonene der står det noe om srcdir osv. (husker ikke helt). Er det likegyldig hvor man plasserer dette "liben"? Eller fikser Linux det selv når man skriver "make"? Er det riktig at filen ld.so.conf henviser til hvor de forskjellige library'ene finnes? Er det noen som har noe kunnskap om "strace"? Er det ikke sånn at denne kommandoen finner ut hvor et program leter etter de nødvendige "libene"? DEH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå