datslo Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) http://www.toll.no/templates_TAD/CircularL...&epslanguage=NO Energidrikker (som f.eks. Red Bull) har etter hvert begynt å bli velkjent for de fleste tolltjenestemenn. Like velkjent er det at regelverket knyttet til slike energidrikker kan virke uklar og følgelig forårsake at ulik praksis oppstår når det gjelder hvordan man håndterer innførselen av slike. Toll- og avgiftsdirektoratet har i brev av 22. august 2000 fått følgende avklaring fra Statens helsetilsyn, som gjelder Red Bull: Red Bull inneholder, i tillegg til endel B-vitaminer, taurin og koffein. Både taurin og koffein er legemidler. Koffein er likevel akseptert som et tilsetningsstoff i drikker, men bare i mengder som ikke overstiger 150mg/l. Red Bull har en tilsetning som tilsvarer 320mg/liter og klassifiseres dermed som et legemiddel. Retningslinjer for inn- og utførsel av legemidler til personlig bruk (IK-2460) sier under punkt 3.1 Reisende Ved reiser innenfor EØS-området, kan reisende medbringe til personlig bruk et rimelig kvantum legemidler som tilsvarer høyst et års forbruk. Reisende fra et land utenfor EØS-området kan til personlig forbruk medbringe et rimelig kvantum legemidler som tilsvarer høyst tre måneders forbruk. Ved innførsel av Red Bull, fra for eksempel Sverige eller et annet EØS-land er betingelsen at det er lovlig innkjøpt, og at mengden ikke overstiger et ”rimelig kvantum”. Når det gjelder legemidler generelt kan man gå ut fra en standard dosering, men det er ikke så enkelt i dette tilfellet. Taurin brukes knapt som legemiddel i Norge. Rene koffeintabletter er i dag reseptbelagt. De rekvireres sjelden av lege. Mer vanlig er koffein brukt som ett av flere virkestoff i smertestillende tablettpreparater. Da er dosen 50mg – 100mg per tablett som doseres inntil 4 ganger daglig. Når det gjelder mengde må man ikke bare fokusere på mengden av koffein, men også se på bestemmelsen om ”rimelig kvantum”. Det er ikke vanlig å forskrive koffein til daglig bruk om lengre tid. Statens Helsetilsyn har på bakgrunn av ovennevnte vurdert at innførsel tilsvarende 1 stk. enhet (boks) Red Bull per dag kan aksepteres. Videre at et årsforbruk skal tilsvare inntil 400 stk. enheter/bokser. Det presiseres at det må dreie seg om personlig bruk. Toll- og avgiftsdirektoratet gjør oppmerksom på at dersom verdien overstiger NOK 5000 (eller for kortere fravær enn 24 timer: NOK 2000) så skal det svares avgift av varen. Endret 1. februar 2007 av datslo Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 Tok noen bilder idag: Lenke til kommentar
Insomniatic Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Jeg drikker det fordi det er godt. Men herregud 18 år for å kjøpe/drikke det?!? Jeg får kjøpt det og er 12 år. Og burn. Er nok bare den butikken. Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Latterlig at de har 18 år på det. Men de kan vel gjøre som de selv vil antar jeg. Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Vel, selv tror jeg sjefen eller kona/mannen til sjefen har lest noe om drikkene og derfor satt den aldersgrensa. Hvis jeg husker det så kan jeg sjekke på Coop imorgen for å se om det er 18 år der også. Lenke til kommentar
DoNotWant Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 En seriøs kopp kaffe får disse kunstige energidrikkene til å fremstå som saft 7843584[/snapback] *Ser for meg en seriøs kopp kaffe* Min kopp ser litt useriøs ut, tror jeg, men jeg har tatt 2 kopper, fremfor 1 seriøs kopp. Jeg ante ikke at det var aldersgrense på battery.. Har aldri kjøpt det heller, da, men har jo fått av foreldrene mine siden jeg var 10-11, tenker jeg. Lenke til kommentar
Asstroll Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Jeg har aldri sett aldersgrense på battery Trur det bare er noen steder i landet de har det Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 En har ikke godt av det selv om en liker det. 7841068[/snapback] Hva har man godt av i for store mengder? 7841085[/snapback] diskusjon.no Lenke til kommentar
Steina Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 En har ikke godt av det selv om en liker det. 7841068[/snapback] Hva har man godt av i for store mengder? 7841085[/snapback] diskusjon.no 7866090[/snapback] Morsom du Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 err.. sku kjøpe batteri en kveld, og da ble jeg nektet fordi "de hadde ikke lov å selge etter kl 20.00" ... dette var på en rema butikk Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 err.. sku kjøpe batteri en kveld, og da ble jeg nektet fordi "de hadde ikke lov å selge etter kl 20.00" ... dette var på en rema butikk 7912455[/snapback] Hehe, da må nok vedkommende i kassa ha misforstått og trodd at det dreide seg om øl eller noe. Forøvrig er det ingen lovpålagt aldersgrense på battery, og en aldersgrese på 18 år vil være fullstendig ubrukelig da coca cola inneholder nesten like mye koffein som battery. Jeg tror nok butikksjefen på din lokale coop prix må være relativt kokt i hodet. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 (endret) jeg kjøper både battery og batterier i min lokale rimi og der har jeg sett at det er 14år på burn(står på boksen etter det jeg kan huske) men jeg kommer lekende lett gjennom kassen med flere battery etter 20.00 selv om jeg ikke er 18+ . Endret 10. februar 2007 av Bob_mafia Lenke til kommentar
Insomniatic Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Tror kanskje denne diskusjonen byner og bli ferdig. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Ser folk etterlyser lovverket der denne aldersgrensa står, mest sansynleg finnes ikkje det noko lovverk på dette, MEN butikken/ kjeden kan lage eigne regler for når / kva og kor ting kan kjøpes. Eit eksempel er ein del butikkers forbud mot skuleelevar i butikken mellom 9 og 14. I pralsis er dette eit forbud måt å kunne handle noko som helst i denne tida. At denne butikken har innført aldersgrense på eit produkt kan vere ut frå ei moralsk overbevinsing eller noko anna. Og som ein ser i tråden er det veldig få som drikker battery utan noko oppi. Butikken står fritt til å sjølv velge kven dei vil selge kva til. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Skal bli gøy å se om det ikke blir 20års grense på kaffe, og det bare selges på 'polet. Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 5000,- kr grensen gjelder alle varer, ikke kun battery. Hadde dette vært meg, hadde jeg blitt skikkelig forbannet, krevd å få kjøpt det, og om det ble nødvendig skjelt ut sjefen foran kundene. En butikk kan da ikke bare sette igang å lage sine egne lover heller!! Dette er diskriminering, ingenting annet!! Og er slettes ikke noe bedre enn rasistisk diskriminering! Man har som mindreårig like rett til å kjøpe dette som hvem som helst andre. En 70 åring hadde sikkert ikke hatt godt av for mye av battery heller, men det er jo ikke forbudt for dem å kjøpe det fordet! Nå er det lenge siden jeg var 18, men dette minner meg om alle de gangene dama har blitt nektet å bli med på danskebåten fordi hun var for ung. Det har de overhodet ikke rett til å nekte noen, uansett om man skulle være 7 år!! Grunnen? Båter/fergetrafikk i Norge regnes som en del av stamveinettet, og er i så måte beskyttet/støttet av staten for å drive den linjen. Da kan ikke fergeselskapet gå ut å forby noen å bruke denne forlengelsen av stamveinettet som er for alle borgerne!! Så glem det sier jeg, dama mi skal være med! Og hun har nå alltid fått vært med også, selvom aldersgrensen har blitt høyere og høyere. Sist mener jeg den var 23 år. Hallo!! Man er myndig når man er 18!! Og kan bli sent i døden av staten gjennom forsvaret når man er 19, men så skal man ikke få ta en jævla båt til danmark før man er 23?? Dette er DISKRIMINERING! Alders diskriminering. Og som tidligere nevnt; Kaffe er enda mer effektivt enn Battery, og har ingen aldersgrense. Lenke til kommentar
Varmo Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Sist gang jeg kjøpte Battery gikk det i allefall smertefritt, men dog det er en del år siden. Har aldri hørt noe om at det har blitt 18årsgrense og tror heller ikke det er det der hvor jeg bruker å handle. Lenke til kommentar
[SifO] Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 18 års grense var vell litt mye ? hehe, dere har ikke hørt om cocaine ? energidrikk som skal ha 350% mer koffein enn redbull (om jeg ikke husker heilt feil) Tenkte jeg skulle ha med no cocaine til TG, men vet ikke åssen det er å få det, når det skal sendes fra USA, noen av dere som vet ? Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2007 I dag er lappen blitt fjernet Lenke til kommentar
Steina Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 I dag er lappen blitt fjernet 7926643[/snapback] Kanskje de henger på forumet og ble skremt av posten til tilstad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå