Gå til innhold

Instalering av win XP

pepter

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan fortelle meg hvordan man instalerer win xp på en formatert disk.

Har lest at den skal starte ved oppstart. har satt opp bios riktig men ingenting skjer. Noen som kan fortelle meg fremgangsmåten?

ASUS A7A266

AMD 1800+

WD:80GB

IBM:20GB

GF2-GTS

WIN-XP home edition

oppgradering

:?: :?:

[ Denne Melding var redigert av: pepter på 2001-12-20 07:18 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du har en Win XP Home version Oppdatering.

Dvs, at du må ha ett OS inne fra før og oppgradere fra det. Cd'en inneholder ikke "hele" OS'et, men kun de sakene som trengs for å oppgradere ditt nåværende OS til Win XP.

Mvh

Tom Erik Hattrem

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-20 08:35, tom^ skrev:

Ser du har en Win XP Home version Oppdatering.

Dvs, at du må ha ett OS inne fra før og oppgradere fra det. Cd'en inneholder ikke "hele" OS'et, men kun de sakene som trengs for å oppgradere ditt nåværende OS til Win XP.

Mvh

Tom Erik Hattrem

Nå er det vel helst slik at du må ha en tidligere lisens. Hele OSet ligger på cd'n, men du vil bli promt'a for lisenskoden til et annet MS OS

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-20 07:13, pepter skrev:

Er det noen som kan fortelle meg hvordan man instalerer win xp på en formatert disk.

Har lest at den skal starte ved oppstart. har satt opp bios riktig men ingenting skjer. Noen som kan fortelle meg fremgangsmåten?

Forstår jeg deg rett, så lurer på du hvordan man boote fra CD'en.

For å kunne boote fra CD-rom, må du inn i biosen. I biosen må du sette opp rekkefølgen på boot-devices. En greit rekkefølgen på boot-devices er:

1. Floppy disk

2. CD-rom

3. Harddrive

Sett inn WinXP CD'en, og ta ut eventuelle diskett. Deretter lagre instillingen og exit biosen. Nå vil maskinen boote fra CD'en, og installasjonen av WinXP kan startes. :smile:

En annen måte å installere WinXP på er å boote maskinen med en diskett som har CD-rom drivere (en vanlig Win98/ME oppstartdiskette har det). Deretter går du inn i WinXP cd'en og starter setup-filen.

Lenke til kommentar

For å speede oppe installeasjonen:

*lag en oppstarts diskett med cd rom støtte og smartdrv.exe/com husker ikke helt.

*boot, og skriv "smartdrv" (uten gåsetegn)og trykk ENTER

*lag en katalog I386 på instalasjns disken f.eks c:

*gå inn på i386 katalogen på XP cd'n og copy *.* til c:i386

*ta ut cd'n når kopieringa er ferdig

*kjør install fila fra c:i386. regner med at det holder å skrive "winnt" (uten gåsetegn)og trykk ENTER

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-20 09:28, PIIIpower skrev:

*lag en katalog I386 på instalasjns disken f.eks c:

*gå inn på i386 katalogen på XP cd'n og copy *.* til c:i386

*ta ut cd'n når kopieringa er ferdig

Jeg mener man trenger ikke å kopiere inn i386-katalogen, siden det er en option under installasjon om man vil kopierer alle filene inn på harddisken før man installere WinXP.

Jeg er helt enig med deg angående Smartdrv. Uten smartdrv tar det 1-2 timer for å kopiere filene, mens med smartdrv tar den vel rundt 15 min. :smile:

Lenke til kommentar

Jeg mener det er minst like bra å boote direkte fra CD'n dersom man har en kurant maskin.

Boot fra CD, og gjerne la setup partisjonere disken på nytt. (var den ikke formatert?) WinXP støtter QuickFormat i setup..

Da er hele installasjonen unnagjort på under en time.

Og så kan du kopiere i386 til disk en gang du kjeder deg litt.

Det er den aller beste måten å gjøre det på.

:razz:

Og hold deg for guds skyld langt borte fra alt som heter MS-Dos disketter og filsystemer... :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Stratos på 2001-12-20 09:42 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...