Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skyte med skarpt midt i nabolag (på natta)

supern-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tjah, du får bot, hvor mye er jeg ikke sikker på. Får indratt våpen + lisens, er du riktig heldig... så må du nok spikre noen paller også.

1 : Midt på natta er det IKKE lov å bråke i boligområder, skal være "stille" etter klokken 11 mener jeg det var.

2 : Det er (merkelig nok?) ikke lov å skyte med skarpt i "nabolag" klart, du kan jo skyte på blink osv. med gjør du dette midt på natta, så er sjangsene store for at du blir lite populær både hos politi og naboer.

Endret av lock-aze
Lenke til kommentar

For det første bør det være klinkende klart at det ikke er lov å skyte med skarpt i et nabolag uansett om det skytes på blink eller ikke.

Hva gjelder evt straffutmåling så finnes det som kjent ikke noe fasitsvar på noen enkeltsaker. I denne saken vil man vel kunne finne opptil flere paragrafer som er brutt og en straff blir selvsagt satt ut ifra disse. Man har f.eks her uforsvarlig omgang med våpen, hvorvidt vedkommende har lisens på våpenet eller ikke, utsette andre for fare, forbud mot å bære våpen på offentlig sted osv osv.

Jeg vil tro at straffereaksjonen for dette ville blitt rimelig strengt, uten å ville spekulere i hva slags straff utover det.

Lenke til kommentar

Nå var det vel ikke nevnt at det var han som skal / skulle dette.

Også har jeg undersøkt litt videre rundt dette dersom det skulle være av interesse.

I henhold til npv. § 5 i.f. er det forbudt å bære ladd skytevåpen på, utover eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted. Npv. § 5 forbyr også på slikt sted å skyte med gevær eller annet skytevåpen eller med bue, sprettert eller lignende.

I strl § 352 er det nedlagt forbud mot uforsiktig atferd ved bruk av skytevåpen blant annet når adferden er egnet til å volde fare for andre liv eller helbred. Ovetredelse eller medvirkning til overtredelse av forbudet straffes med bøter eller fengsel inntil tre måneder.

Dersom ovetredelsen består i å skyte med skarpt skudd som i dette tilfellet, kan fengsel inntil ett år ilegges. Det kreves ikke at det er voldt fare i det enkelte tilfellet. Det er tilstrekkelig at adferden i alminnelighet er egnet ti lå volde fare som nevnt, det vil si at faren er av abstrakt karakter.

Endret av Iudex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...