snorreh Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) IBM Cell virker interessant ja, men PS3 maskiner i cluster? 7851827[/snapback] Ja, det virker litt rart. Likevel så har jeg hørt om både Playstation- og Xbox-baserte klustre: http://arrakis.ncsa.uiuc.edu/ps2/cluster.php http://www.xl-cluster.org/ Så har man også VIAs mini-itx baserte klustre: http://www.via.com.tw/en/initiatives/spear.../clusterserver/ http://linuxdevices.com/news/NS3032138730.html http://www.mini-itx.com/projects/cluster/ Og for ikke å glemme det Transmeta Efficeon-baserte desktop-klusteret fra Orion Multisystems: http://www.hardware.no/nyheter/server/96-n...ivepulten/15096 http://www.transmetazone.com/articleview.cfm?articleID=231 Slike kluster-løsninger er nok sikkert relativt rimelige i innkjøp, men jeg stiller store spørsmål ved både ytelsen og driftsikkerheten. Det er nok også langt ifra trivielt å få alt av programvare til å fungerere smertefritt heller, så jeg er derfor redd for at mesteparten av vinningen med slike "billige" løsninger fort vil gå opp i spinningen. Endret 1. februar 2007 av snorreh Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Da er vi på samme spor snorreh Cell er nok meget interressant å ha i cluster. Men å sette spillkonsoll i et driftscluster skurrer forferdelig i mine ører. Selv desktops hadde vært mye mer driftssikkert. Det er en grunn til at vi har merkeleverandører som har spesialisert seg i mange år på å lage driftssikre serverkonstruksjoner Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Da er vi på samme spor snorreh Cell er nok meget interressant å ha i cluster. Men å sette spillkonsoll i et driftscluster skurrer forferdelig i mine ører. Selv desktops hadde vært mye mer driftssikkert. Det er en grunn til at vi har merkeleverandører som har spesialisert seg i mange år på å lage driftssikre serverkonstruksjoner 7852316[/snapback] Ja, helt enig i det. Slike spesialdesignete klustre fra kjente leverandører er etter min mening allerede rimelige nok sammenlignet med konvensjonelle superdatamaskiner, og så får man en løsning som garantert virker sikkert til formålet samt også gir høy og forutsigbar ytelse. Jeg ville derfor ikke engang vurdert andre "billige" løsninger, men det er likevel artig å lese om dem, bare for underholdingsverdien liksom Endret 3. februar 2007 av snorreh Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) Nå skal jeg ikke bruke PS3 i et drift cluster, men eventuelt til utvikling av et konsept. IBM vil selge proffe HPC cluster basert på Cell som vil være aktuelle når applikasjonene går over i en driftfase. Med det volumet Cell får gjennom PS3 samt spredningen av prosesskostnadene over på xbox og AMD så er det god sjanse for at videreutviklingen vil gå i takt med andre høyvolum produkter som x86. Poenget er at jeg gjør mange 16 bit integer operasjoner og dette er i stor grad vektoriserbar kode. Cell har en veldig effektiv hardware for slik kode og jeg synes det er interessant å utforske konsepter som går på tvers av den generelle retningen over til søple-instruksjonssettet kjent som x86. Greit nok det er noe fine vektor greier der også (SSE#), men de kjører på rename registre så vinninga går opp i spinninga effektmessig. Cell kjører basic in-order SIMD pipeline som er vesentlig bedre enn SSE med tanke på energieffektivitet, noe som er et reelt problem for datarommene våre. Dessuten behøver jeg ikke at alt av programvare skal kunne kjøre på clusteret. Det er kun snakk om et subsett av et allerede begrenset problemområde. De problemene som er mer komplekse, da gjerne med høyere instruksjonskompleksitet kan kjøre på eksisterende x86 clustre inntil noe bedre er realiserbart. Innen HPC er energieffektivitet så viktig at jeg vil tro x86 vil floppe her om ikke veldig mange år. Det er bare spørsmål om hvor lang tid det tar å få produsert et alternativ. x86 har ridd 16 år på Moore's lov bølgen for dobling av CPU ytelse, den kolapset i 2002 (ref. H&P) og vil ytterligere stagnere ettersom multicore innføres. Det gir en gyllen mulighet for konkurrerende alternativer til å komme på banen fordi det er ikke lengre like kritisk med "time to marked". Innen en rekke HPC segmenter ser jeg for meg at Cell kan bli vesentlig suksessfull. Det er slik jeg ser det noe avhengig av datatype siden Cell har en del begrensninger der i dagens implementasjon og det avhenger veldig mye hvor høy instruksjonskompleksitet en har. Cell som konsept funker dårlig ved høy instruksjonskompleksitet, altså ved bruk av store mengder kode som skjelden lar seg vektorisere. Endret 3. februar 2007 av Anders Jensen Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) Ser det absolutt som et viktig testlab forsøk A.J. God forklaring på hvorfor og med hvilken bakgrunn du skal gjøre dette . Og om du har mulighet hadde en worklog vært på toppen av listen min. Takker. PS! Du har forøvrig en skrivefeil i sig'en din Jeg skriver feil hele tiden. Endret 3. februar 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Vet ikke om en worklog blir så veldig spennende akkurat. Første trinn blir å velge ut de algoritmene vi bruker som kan passe til Cell, deretter gå litt dypere inn i materien å sjekke med dukumenter at det ikke er grunnleggende begrensingner som vil hindre det i å fungere eventuelt hindre ytelsen. Mangel på IEEE 754 FP f.eks. Deretter finne ut hvor mye jobb det er å skaffe tilstrekkelig software tools og så teste det hele på en PS3. Funker det så kan jeg kople et par stykker til en GbE switch for å få et mer reelt bilde på ytelsen. Kommer til å kjøre det som separate jobber, så det er litt feil å kalle det et cluster. Minner litt om SETI@home konseptet. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Uansett interresant å høre mer om det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå