Gå til innhold

Fotografering av spedbarn hjemme


Anbefalte innlegg

egeulf, du berører det som gjennomsyrer dette forumet så alt for mye; at alt for høyt fokus på tekniske dippedutter, bildeskarphet, fokus etc. Ser man på Bildekritikk-forumet så er det svært få gode motiv som er godt komponert der, men teknikk er det ikke mangel på. Det man ofte ser er at man prøver å presse saft ut av gråstein. Mao; man har et middelmådig bilde som man tyner mest mulig digital behandling ut av for å få det best mulig. Men åkkesom, motivet og komposisjonen er fortsatt den samme.

 

7847157[/snapback]

 

Dette må jeg si meg enig i. Jeg er nok en av dem som har svidd av en liten formue på "tekniske dupeditter" uten at jeg har blitt en bedre fotograf av den grunn. Som perottol sier er det mange teknisk, bra bilder på forumet. Etter å ha tatt mange tusen bilder de siste årene, sistter det tekniske bra etter hvert. Men det gode motiv/komposisjon som har interesse for andre enn dem som er involvert i bildet, DET er mye verre å fange.

 

Men nå det er sagt er det jo en del typer fotografering hvor et kompaktkamera faller igjennom, f.eks makrofotografering og sportsfotografering.

 

For å komme litt on-topic igjen, med et kompaktkamera som det trådstarter disponerer, burde det vært en smal sak å ta et flott bilde, såfremt at lyssettingen er tilfredsstillende. Plasseres bildet i glass og ramme, ser de fleste - om noen - forskjell på dette bildet og et tilsvarende bilde tatt med f.eks 5D til kr. 20.000,-., med mindre vi snakker om store forstørrelser

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Plasseres  bildet i glass og ramme, ser de fleste - om noen -  [iKKE] forskjell på dette bildet og et tilsvarende bilde tatt med f.eks 5D til kr. 20.000,-., med mindre vi snakker om store forstørrelser

7850199[/snapback]

 

Ok, tid for å være litt prikomäte; en 5D til 20.000,- tar rett og slett ikke bilder i det hele tatt.

 

Om man derimot setter på et godt lyssterkt objektiv som f.eks en 85/1.8 og bruker det kreativt, gjerne med stort åpningsforhold (les:liten DOF) - skal en være rimelig uinteressert for ikke å se forskjell (bry seg om forskjellen).

For øvrig klarer en det samme med en gammel Canon D30 til 1500,- på brukmarkedet, påmontert det samme objektivet også - så det er ikke kameraet det står på. Objektivet derimot.. :)

Lenke til kommentar

Skulle som sagt komme tilbake i dag med erfaringer fra i går.

 

med canon 50mm 1.4 kunne jeg ta bilder med 1/60 lukker og 1.4 iso800 og få god eksponering uten å tilføre noe lys i en helt vanlig stue. Det gav duse fine toner i huden på babyen. Det er ikke mitt barn så jeg tror ikke jeg skal legge ut noen eksempler, men uansett så kan jeg anbefale den linsa til folk som vil ta bilder av barn uten blitz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...