Gå til innhold

Fotografering av spedbarn hjemme


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Min kone og jeg funderer på å fotografere vårt 4 mnd gamle spedbarn hjemme istedetfor å gå til fotograf.

 

Vi har et CANON S3 IS kamera med stativ.

 

Har dere noen gode tips om hvordan dette gjøres ?

 

- Settinger, program, kamerainsstillinger ?

- Rigging av bakgrunn osv..?

- Lyssetting osv...?

 

Takknemlig for svar - resultater vil bli publisert her etterpå..:-) !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En hvit eller svart bakgrund (Helst hvit)

Mye lys, helst noe forran slik at det blir spredt så mye som mulig.

 

Kanskje noen få leker.

 

Har dere ikke noen venner med DSRL? Kunne lånt hod de da kompaktkamera ikke er det beste som finnes.

 

Prøv å ligg på magen mot babyen med han mot dere så dere kommer ned til hans nivå, ikke noe flyphoto her nei :nei:

 

Hva med å kjøpe et langt matt stoff, og legge langs vegg og gulv, slik at overgangen blir borte eller delvis borte?

 

Det finnes sikkert noen bilder på nett som viser gode oppsett, uten at jeg kan linke til noen nå :(

 

 

Marius

Lenke til kommentar

Her kan få en del tips ang. lys. Ignorer at de bruker skikkelige lamper og softbokser, mye kan gjenskapes med en lampe gjennom f.eks. et hvitt laken. Et triks er å bruke mye lys på bakgrunnen slik at den brenner ut fullstendig, og belyse motivet med mye mykere og svakere lys (men det må fortsatt være mye lys). Dette kan man få til med en enkelt lampe også, med litt triksing.

Pass på hvitbalansen og bruk helst raw-format hvis du ikke har tilgang på "riktig" lys, det vi dødelige har råd til blir gult på bilder.

 

Bare husk at mye lys er bra, men det blir ikke bra hvis lyset er hardt, altså rett fra en lampe eller blitz uten å mykes opp først.

Lenke til kommentar
Har dere ikke noen venner med DSRL? Kunne lånt hod de da kompaktkamera ikke er det beste som finnes.

7841242[/snapback]

Er dette et av rådene du gir? Rådet er i så fall så tåpelig at jeg ikke trekker på smilebåndet engang. Kameraet det er snakk om, Powershot S3, tar vel så fine bilder som ditt D50.
Lenke til kommentar

Et hvitt laken, pledd e.l. kan for eksempelt brukes som bakgrunn. Du kan også teste med andre farger, men en litt "dus" farge vil normalt gi det beste resultatet. Personlig synes jeg det ofte blir litt finere bilder om det også er svake mønstre i bakgrunnen, men det er jo litt individuelt hva man liker.

 

Lys kan muligens bli det største problemet. Dere kan forsøke å manipulere blitzen med for eksempel matpapir (eller laken, som foreslått over). Jeg tror jeg ville sett om det var mulig å få brukt vanlig dagslys. Prøv for eksempel å plassere ungen ved et litt stort vindu en dag det er bra vær (men ikke i direkte sollys).

 

Så er det bare å knipse løs. Ingen grunn til å spare på filmen! :)

Lenke til kommentar
Har dere ikke noen venner med DSRL? Kunne lånt hod de da kompaktkamera ikke er det beste som finnes.

7841242[/snapback]

Er dette et av rådene du gir? Rådet er i så fall så tåpelig at jeg ikke trekker på smilebåndet engang. Kameraet det er snakk om, Powershot S3, tar vel så fine bilder som ditt D50.

7842859[/snapback]

 

Seriøst, ikke snakk før du har prøvd!

S3IS tar IKKE like gode bilder som D50!

Lenke til kommentar

Med nok lys og så lenge du ikke trenger tre bilder i sekundet? Å joda.

 

Selvfølgelig blir det veldig udefinert å bare si "D50", så jeg kan vel legge til "D50 med kitobjektivet". Så slipper vi misforståelser rundt det hvis du velger å krangle videre.

 

Prøv gjerne å overbevise meg om at du i en "blidtest" greier å så hvilket kamera som har tatt hvilket bilde av disse to:

http://img2.dpreview.com/gallery/canon_s3i...img_2260_gs.jpg

http://img2.dpreview.com/gallery/nikond50_...0557-raw-nc.jpg

 

Ærlig talt, jeg trodde vi var ferdige med denne tåpelige debatten for lenge siden. De ender alltid opp med enighet rundt kompaktenes begrensede funksjoner og valgmuligheter, men at man allikevel kan ta bilder med dem som minst er på høyde med hva konsumer-DSLR'ene og deres kitobjektiv klarer.

 

Med S3 burde man bruke energi på skikkelig belysning, ikke skaffe seg et annet kamera (når det er snakk om bilder av sitt eget krapyl).

Lenke til kommentar
Med nok lys og så lenge du ikke trenger tre bilder i sekundet? Å joda.

 

Selvfølgelig blir det veldig udefinert å bare si "D50", så jeg kan vel legge til "D50 med kitobjektivet". Så slipper vi misforståelser rundt det hvis du velger å krangle videre.

 

Prøv gjerne å overbevise meg om at du i en "blidtest" greier å så hvilket kamera som har tatt hvilket bilde av disse to:

http://img2.dpreview.com/gallery/canon_s3i...img_2260_gs.jpg

http://img2.dpreview.com/gallery/nikond50_...0557-raw-nc.jpg

 

Ærlig talt, jeg trodde vi var ferdige med denne tåpelige debatten for lenge siden. De ender alltid opp med enighet rundt kompaktenes begrensede funksjoner og valgmuligheter, men at man allikevel kan ta bilder med dem som minst er på høyde med hva konsumer-DSLR'ene og deres kitobjektiv klarer.

 

Med S3 burde man bruke energi på skikkelig belysning, ikke skaffe seg et annet kamera (når det er snakk om bilder av sitt eget krapyl).

7844271[/snapback]

 

Først: Jeg krangler ikke, men korrigerer deg da du rakker ned på et godt råd.

 

Jeg har selv S2IS og dette kamera regner jeg med leverer like gode bilder som S3IS.

Min sønn på 9 har et 350D m/kit obj. som jeg kan sammenligne med D50.

Man kan bare glemme å lage like gode bilder med et S3IS som med et speilrefleks.

For det første så kan man ikke ta RAW på S3IS, man kan mye dårligere kontrolere dybdeskarpheten. På de bildene du refererer til er det ikke så lett å se forskjeller da de er utrolig små.

Lenke til kommentar

Det jeg bruker til bilder av unga er en bred,hvit rullgardin og tre arbeidslamper m/300W pære. Ikke ideelt med fargetemperatur (men manuell hvitbalanse hjelper), og det burde nok vært brukt noen reflektorer/softboxed...men man tager det man haver.

 

Jeg bruker da en IXUS 750 i påvente av nok valutta til DSLR, men hvis du får nok avstand til bakgrunnen blir du ikke så plaget av stor dybdeskarphet. Jobb/lek litt med plasseringen av lys til du blir fornøyd.

 

Sender et bilde av sønnen min på 6 tatt med dette oppsettet og for anledningen behandlet i Picasa :) Det er ikke et bra bilde, men et eksempel på resultatet.

 

Har mange hundre av vesla på pels og hvit bakgrunn som er mye bedre, men legger ut minst mulig av de på nettet.

 

IMG_0707.JPG

 

Start enkelt og rimelig....så får du raskt lyst på mere saker, og du blir nok overrasket over hvor mye lys du egentlig trenger til bildene.

Endret av Freeload
Lenke til kommentar
For det første så kan man ikke ta RAW på S3IS, man kan mye dårligere kontrolere dybdeskarpheten.

7844512[/snapback]

Og så? Verken RAW eller liten dybdeskarphet står på min kravliste for gode barnebilder.

 

"Man kan bare glemme å lage like gode bilder med et S3IS som med et speilrefleks."

Hva prater du egentlig om? Pixel pr. pixel-skarphet eller hvor godt resultatet man henger på veggen blir? I dette tilfellet er det snakk om en reell situasjon, og ikke narr meg til å tro at de ikke kan bli fornøyde med hva et av dagens beste kompaktkameraer kan levere. Jevnt over vil selvfølgelig DSLR gi bedre resultater (med forbehold om at man lærer seg å mestre det mer krevende utstyret), men det betyr ikke at det å skaffe et annet kamera er et godt råd. S3 burde virkelig være tilstrekkelig til formålet trådstarter har når det gjelder oppløsning, skarphet, isostøy og alle andre relevante egenskaper. Så lenge det er nok lys.

 

Ser man begrensninger i utstyret når man har prøvd med litt forskjellige lamper og en skikkelig bakgrunn er det selvfølgelig på sin plass å kikke etter nytt kamera. Men som "begynnerråd" til noen som spør om tips på et fotoforum?

Lenke til kommentar

Det som i første rekke gjør slike bilder gode hos den proffe fotografen er skikkelig lyssetting. Når man smeller av blitzen i trynet på babyen i et dårlig belyst rom, blir bildene like dårlige om man bruker dslr eller kompakt.

 

Når man diskuterer forskjeller mellom kompakt og dslr må det tas i betraktning hvor på skalaen kompaktkamraet ligger. Det er vesentlige forskjeller og Canon S3IS er vel ikke blant de nederste på skalaen.

 

Klarer man å få til så bra lyssetting hjemme at man får et "profft" resultat med D50 vil man også klare å få meget bra bilder med Canon S3IS.

 

Forskjellene mellom highend kompakt og dslr kommer helst frem i dårlig belysning. Og det er vel ikke da slike bilder tas, eller............

Lenke til kommentar
Jeg mente å ha hørt at biltz og spedbarn er nono? At de misliker det sterkt?

Jeg skal prøve i dag med 50mm f/1.4 så får vi se hvordan det går.

Blitz rett i øynene er ubehagelig for de fleste :o)

 

Man anbefaler vel ekstern blitz, rettet opp i taket, evt med softbounce el.l. til fotografering av spedbarn (og andre tette portrettfoto).

Lenke til kommentar

egeulf, du berører det som gjennomsyrer dette forumet så alt for mye; at alt for høyt fokus på tekniske dippedutter, bildeskarphet, fokus etc. Ser man på Bildekritikk-forumet så er det svært få gode motiv som er godt komponert der, men teknikk er det ikke mangel på. Det man ofte ser er at man prøver å presse saft ut av gråstein. Mao; man har et middelmådig bilde som man tyner mest mulig digital behandling ut av for å få det best mulig. Men åkkesom, motivet og komposisjonen er fortsatt den samme.

 

Det er som med musikk, ei dårlig låt er ei dårlig låt uansett hvor pompøst man arrangerer, mens ei bra låt kan glitre med kassegitar og vokal.

 

Gi heller fotografen tekniske begrensninger, det er da han må tenke på selve motivet.

 

Du har fått mange bra tips her, og de fleste nevner mye lys, og blødt lys. Et tips fra meg kan være og ganske enkelt benytte lys fra et stort vindu som utgangspunkt. Dette er blødt og fint lys som gir veldig fine skygger. Men her også, du trenger mye lys, så finn et stort vindu til riktig tid på dagen. Sett ungen nære vinduet og sett opp noe som reflekterer lyset rundt ungen. Pass på å ikke få med vinduet på bildet, få med en så nøytral bakgrunn som mulig.

Lenke til kommentar

Hei folkens,

 

nå begynner det å likne noe - fruen var igår ute og gjorde innkjøp av laken (bakgrunn) og jeg sitter og finleser alt som er av hints og tips.

 

Jeghar en Arbiedslampe som jeg tenkte jeg skulle "diffusere" med en rullgardin fra IKEA - tror det blir rimelig bra - samtidig som jeg skal sette lys fra flere kanter.

 

jeg tror vi velger å legge vesla på et teppe / pelsaktig sak

 

Vi skal gjøre de første forsøkene i helgen så bilder kommer ut i løpet av helgen :-)

 

Takk så lenge !

Lenke til kommentar

Når det gjelder lys, er det lite som slår godt gammaldags dagslys, dersom du ikke har egnet lysutyr i heimen.

 

Legg poden på teppet foran et stort (helst) vest/sørvendt vindu, og pass på at du unngår direkte sollys (lett overskyet dag er perfect). Legg ungen slik at lyset fra vinduet faller pent inn på ansiktet (unngå skygger).

Bruk gjerne noe alu-folie eller noe annet reflekterende greier til å fylle inn i skygge partiene.

Legg deg ned på nivå med ungen og unngå at evt blits blir fyrt av.

 

Vedlagt eksempel, et av de første bildene jeg tok av poden (3 dager gammel). Belysningen er fra ett stort vindu.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Når det gjelder lys, er det lite som slår godt gammaldags dagslys, dersom du ikke har egnet lysutyr i heimen.

 

Legg poden på teppet foran et stort (helst) vest/sørvendt vindu, og pass på at du unngår direkte sollys (lett overskyet dag er perfect). Legg ungen slik at lyset fra vinduet faller pent inn på ansiktet (unngå skygger).

Bruk gjerne noe alu-folie eller noe annet reflekterende greier til å fylle inn i skygge partiene.

Legg deg ned på nivå med ungen og unngå at evt blits blir fyrt av.

 

Vedlagt eksempel, et av de første bildene jeg tok av poden (3 dager gammel). Belysningen er fra ett stort vindu.

7847655[/snapback]

 

Han var søt, men synd med refleksjonene i øynene. :thumbup:

 

Marius

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...