Gå til innhold

Skru på server via LAN

raathass

Anbefalte innlegg

Jeg har som mange andre planer om å flytte varmegenererende og støyende disker til en separat maskin og så plassere denne på et sted den ikke er plagsom. Regner med at boksen kommer til å kjøre XP eller en serverversjon fra MS.

Planen er primært å benytte den som filserver, men ser også for meg å koble opp med Remote desktop eller terminalklient for å kjøre ftp, torrents, etc.

Så til spørsmålet. Så vidt jeg har skjønt er ikke vanlige forbrukerkomponenter optimale for bokser som står på 24/7. Noen som kan anbefale enkelt (gjerne gratis) programvare som gjør at jeg kan skru på PC-en via en annen maskin i nettverket? Har googlet litt men ingenting slår reelle anbefalinger :-).

Hvilke krav stilles ellers til HW. Har et par år gammelt Abit HK (med en eller annen athlon 64 CPU) jeg tenkte å benytte. Håper denne støtter wake on lan...

Kan man skru av en remote maskin via Remote Desktop? Jeg mener å huske at det funker med terminalklient mot 2000 servern men er jammen ikke sikker.

Endret av raathass
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang forbrukerkomponenter så har jeg hatt en server av forbrukrkomponenter og gamle harddisker stående på 24/7 i snart et år. Hadde litt trøbbel med en dårlig disk første halve året som gjorde at maskinen bootet på nytt og endret biosen slik at det ble bootet fra feil disk, men etter jeg erstattet den har maskinen stått på siden august 2006 uten nedetid.

Det kommer an på hvilke krav til oppetid du stiller mao.

Wako on lan skal dfunke om nettverkskortet støtter det. Jeg har ikke prøvd programmer som gjør dette, men mener jeg fant noen gratis når jeg undersøkte muligheten. Er vel bare å søke litt. Er jo ikke store programmet som skal til for å få gjort noe slikt.

Du kan skru en maskin av via remote desktop, men fra versjon til versjon er det litt ulikt hvordan man gjør det. Inne på taskmanager skal du finne en shutdownmeny mener jeg. Tror også det finnes en shutdown-kommando om du skriver: shutdown -s i "Startmenyen->Run". Dette skal vel funke på alle versjoner.

Lenke til kommentar

Jeg bruker WolCmd for å slå på maskiner. Bare legger programmet i en mappe, og legger en bat-fil med feks "wolcmd 00096b665ffa 10.0.0.5 255.255.255.0" i samme mappen. Deretter legger jeg en shortcut til denne på desktop med et fin icon, og hvem som helst kan starte servern.

Problemet er shutdovw. Jeg har tidligere benyttet en bat-fil på desktopen til server med "C:\WINDOWS\SYSTEM32\TSSHUTDN.EXE 0 /DELAY:0 /POWERDOWN", siden ingen andre løsninger funket for meg i XP, men det gir ikke en clean shutdown. Den lagrer ikke endringer... Har nå lagt inn Linux, så regner med det bedrer seg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg bruker WolCmd for å slå på maskiner. Bare legger programmet i en mappe, og legger en bat-fil med feks "wolcmd 00096b665ffa 10.0.0.5 255.255.255.0" i samme mappen. Deretter legger jeg en shortcut til denne på desktop med et fin icon, og hvem som helst kan starte servern.

Problemet er shutdovw. Jeg har tidligere benyttet en bat-fil på desktopen til server med "C:\WINDOWS\SYSTEM32\TSSHUTDN.EXE 0 /DELAY:0 /POWERDOWN", siden ingen andre løsninger funket for meg i XP, men det gir ikke en clean shutdown. Den lagrer ikke endringer... Har nå lagt inn Linux, så regner med det bedrer seg.

7859361[/snapback]

Hei, lurte på om hvordan dette funker? Bruker remote program på pcen så er ikke noe problem å slå den av, men sku gjerne slått den på via nettverket.

Lenke til kommentar

Dette funker veldig bra.

> Slå på "wake on lan" i bios på server og sett fast ip (f eks 10.0.0.2)

> Last ned WolCmd exe-fila til en mappe på din vanlige maskin

> Gå inn i "CMD" og ping serveren (f eks "ping 10.0.0.2")

> Når pingen er ferdig skiver du "arp -a" (ikke lukk CMD)

> Gå inn i mappa du har WolCmd og opprett et nytt dokument som heter "StartServer.bat" med Notepad

> I dette dokumentet skriver du "wolcmd xxxxxxxxxxx 10.0.0.2 255.255.255.0"

... dette forutsetter at alle xxxx'ene byttes ut med den riktige mac-adressen du fikk til serveren med arp (uten kolon), og at ip-adresse og subnett byttes ut med det du bruker på ditt lan.

> Lag en pen snarvei på desktop til bat-filen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...