Gå til innhold

Er kollektiv avstraffelse på skolen greit?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med kollektiv avstraffelse er at barn/unge ikke skjønner hvorfor de blir straffet. Hvorfor skal hele klassen sitte igjen når det er Per som gjør noe gale?

Forøvrig mener jeg at det må bli mindre lek og moro i skolen, og mer seriøsitet og arbeid. Mer disiplin.

Lenke til kommentar
Når det ikke er lov å straffe soldater kollektivt så bør det selvsagt ikke være lov å gjøre det med skoleelever.

Jeg er for mer disiplin i skolen, men dette er definitivt ikke veien å gå.

7846119[/snapback]

Soldater blir jo straffet kollektivt hele tiden, man sier bare at det er fyfo, eller noe i den dur. Mener ikke at det samme bør gjøres med barn, men skolen må nesten ha noen virkemidler for å handles med bråkmakere.

Lenke til kommentar
Frem med spanskrøret igjen, sier jeg bare! Dagens skuleungdom har det altfor godt, og tror de kan gjøre akkurat som de vil.

7845109[/snapback]

Hvordan vet du det?

Går du på skole selv?

Du vet at forholdene på skolene ikke er de samme over hele landet?

Lenke til kommentar

jeg er helt imot kollektiv avstraffelse.

jeg ser ingen grunn til at en uskyldig skal bli straffet for noe en annen har gjort.

en er uskyldig til det motsatte er bevist, det er slikt det er i norge, og da har de versågod å følge det på barneskolen også.

Hadde min fremtidige unge blitt straffet slik på skolen, hadde ikke jeg gitt meg så lett.

Lenke til kommentar
Hadde min fremtidige unge blitt straffet slik på skolen, hadde ikke jeg gitt meg så lett.

7846367[/snapback]

Enig med deg. Jeg har en stedatter, og hadde ikke godtatt noe slikt. Jeg venter forøvrig i spenning på å høre hvilke kollektive avstraffelsesmetoder som er helt vanlig i "det voksne samfunnet", slik Rakkerunge hevder.

Selvsagt bør det være disiplin og kontroll i skoleverket, men å straffe en hel gruppe for enkeltindividers handlinger er ikke bare umoralsk og forkastelig, det går også imot de mest grunnleggende rettsprinsippene.

Lenke til kommentar
Hadde jeg hatt en unge som fikk en slik straff, så hadde nok jeg sporet opp de skyldige og slått ut hvert eneste tann de har.

7847340[/snapback]

de skyldige ala ungene som gjorde det, eller de skyldige ala lærerne som ga denne kolektive straffen?

For min del hadde dete vert lærerne...

Lenke til kommentar

Kollektiv avstraffelse er en dårlig løsning, har selv blitt uskyldig utsatt for dette uskyldig to ganger på skolen (straffen var å spise ute i 3 uker begge gangene). Synes det er en dårlig løsning som ikke har noen hensikt, i disse tilfellene har ikke lærerene en gang funnet ut hvem personen som var grunnen til straffen var.

Personlig synes jeg det er en alt for enkel løsning som dagens lærere og andre ansatte i skolevesenet bør se seg for gode til å utføre.

Lenke til kommentar
Når alle i klassen blir straffet vil de som virkelig er skyldige føle seg mindre skyldig, og da blir det ikke noen konsekvenser for de skyldige. De vil da fortsette å lage faenskap.

Nettop!

Når "bråkmakerne" deler strafen sammen med resten av klassen tenker de, "fett nok, bare å chille her da"

Lenke til kommentar
Når alle i klassen blir straffet vil de som virkelig er skyldige føle seg mindre skyldig, og da blir det ikke noen konsekvenser for de skyldige. De vil da fortsette å lage faenskap.

Nettop!

Når "bråkmakerne" deler strafen sammen med resten av klassen tenker de, "fett nok, bare å chille her da"

7863238[/snapback]

Det utsagnet der er det virkelig noe i, skal nevne det for lærerene så snart helgen er omme :ph34r:

Lenke til kommentar

Nettop!

Det utsagnet der er det virkelig noe i, skal nevne det for lærerene så snart helgen er omme :ph34r:

Var/er selv ganske "bråkete", men ikke så ille ;)

Og melder meg hvis noen andre blir beskyldt, det er meg de skal ta, ikke noen andre FFS.

Lenke til kommentar

veldig mange er i mot straff på skolen ser jeg ... men jeg ser fint lite gode forslag til hva som burde være gjort da...

Det er et problem når drittungene oppfører seg helt rævva, og kan gjøre det fordi det liksom ikke er lov å straffe dem.

jeg syns det er tull å sy så mye puter under armene på drittungene, gi de masse friheter, og la de styre og holde på. Drittunger tåler faktisk ganske mye, de er ikke laget av porselen og har svak mental helse.

straff må være lov, ja sågar å skambanke en drittunge om du må. MEN, man skal bruke riktig straff til riktig ting på riktig måte. Ikke alle blir bedre av å bli skambankt, og ikke alle blir bedre av å få lapp hjem.

I denne saken så sto elevene ute i 1t ... og det er straff?? De sitter for mye inne allerede, så dette må jo være positivt. Straffen var å stå ute .... er det egentlig straff? hallo. Hadde de kollektivt skambankt alle, ja da kan man snakke om at ting begynner å bli en smule usunt.

Dette tilfellet er jo egentlig den beste situasjonen å bruke kollektiv avstraffelse på. Du ungår tysting som ikke er positivt, og du finner den skyldige, og fremsetter at man kødder ikke med hva som helst.

Hadde man brukt kollektiv avstraffelse som dette fordi en person hadde fått dårlig karakter i klassen, så er det ikke sikkert det ville hatt like god effekt. Heller tvert imot da vedkommende ville ha blitt frøset ut. det er jo derfor kollektiv avstraffelse i mange tilfeller ikke er et ønsket redskap, fordi det gir "lederen" av gruppen et sterkt virkemiddel til å mobbe og manipulere gruppa mot en bestemt person.

Lenke til kommentar
veldig mange er i mot straff på skolen ser jeg ... men jeg ser fint lite gode forslag til hva som burde være gjort da...

Folk er vel heller mot urettferdig straff. Tenk deg at du kjører E6 og én person kjører for fort. Deretter stopper politiet alle og ber dem gå ut av bilen og stille seg inntil den skyldige er funnet. Ville du ha godtatt det?

Det er et problem når drittungene oppfører seg helt rævva, og kan gjøre det fordi det liksom ikke er lov å straffe dem.

I dette tilfellet var det et fåtall av elevene som oppførte seg som drittunger, resten gikk tilfeldigvis på samme klassetrinn.

straff må være lov, ja sågar å skambanke en drittunge om du må. MEN, man skal bruke riktig straff til riktig ting på riktig måte. Ikke alle blir bedre av å bli skambankt, og ikke alle blir bedre av å få lapp hjem.

Foreslår du seriøst at lærerne skal ha rett til å banke elevene? Du kan ha rett i at alle ikke blir bedre av å få lapp med hjem, men vold kommer bare til å avle mer vold.

I denne saken så sto elevene ute i 1t ... og det er straff?? De sitter for mye inne allerede, så dette må jo være positivt. Straffen var å stå ute .... er det egentlig straff? hallo. Hadde de kollektivt skambankt alle, ja da kan man snakke om at ting begynner å bli en smule usunt.

Elevene ble nødt til å stå i ro i en time i ti minusgrader. Om du ikke har merket det, så blir man fort kald om man ikke er i bevegelse. Det blir noe annet om det hadde vært et friminutt, da hadde vel elevene vært i bevegelse og dermed unngått å fryse.

Dette tilfellet er jo egentlig den beste situasjonen å bruke kollektiv avstraffelse på. Du ungår tysting som ikke er positivt, og du finner den skyldige, og fremsetter at man kødder ikke med hva som helst.

Nå hjalp det jo dårlig i denne situasjonen. Den skyldige ble ikke tatt før under samtaler med elevene i etterkant. Det må jeg si, om dette er god bruk av kollektiv avstraffelse så er det et totalt feilet grep.

Lenke til kommentar
Når det ikke er lov å straffe soldater kollektivt så bør det selvsagt ikke være lov å gjøre det med skoleelever.

Jeg er for mer disiplin i skolen, men dette er definitivt ikke veien å gå.

7846119[/snapback]

Soldater blir jo straffet kollektivt hele tiden, man sier bare at det er fyfo, eller noe i den dur. Mener ikke at det samme bør gjøres med barn, men skolen må nesten ha noen virkemidler for å handles med bråkmakere.

7846220[/snapback]

Da jeg var på rekruttskolen i '95 på Evjemoen (helvettes plass) måtte de andre (5-6 stk.) ta armhevinger mens jeg løp inn for å hente noe jeg hadde glemt. De var ikke så blide etterpå... :!:

Lenke til kommentar

Det er flott at rektoren på skolen faktisk lar det bli konsekvenser når slike ting skjer. Problemet er avstraffelsesmetoden. Kollektiv avstraffelse er et forferdelig onde. Lærerne har kanskje glemt hva slags sosial kontroll det faktisk er i klassene, og hvor populære tysterne blir. Et annet problem med kollektiv avstraffelse er at man lar to tre drittunger, med mer eller mindre tilløp til ADHD, ødelegge for en hel klasse. Disse typene gir som regel blaffen i "straff", og de drar med seg alle dem som faktisk prøver å få med seg noe på skolen.

Jeg er helt enig at disiplinen på skolen nå til dags er alt for lav, men det er viktig at konsekvensene rammer de skyldige. Hvilke metoder som kan brukes kan jo diskuteres opp og ned, men det er opplagt at skjenn og anmerkninger ikke holder. Gjensitting og parade blir alt for lite brukt, og jeg tror det er en mer effektiv straff. Å kaste elever på gangen eller utvise dem gir dem jo faktiskt oftest det de selv vil ha, nemlig fri fra skolen. Derfor er det ubrukelige metoder. Derfor tror jeg gjensitting er mer effektivt. Det finnes vel få kjedeligere ting enn å sitte stille på en pult og vente mens resten av gjengen er ute og hoier.

Lenke til kommentar
hadde jeg vært elev på den skolen så hadde jeg bare gått inn...lærerne har ikke rett til og klipe skikkelig i elever alikevel. :)

7843862[/snapback]

Mange lærere driter i dette, i forrige uke tok en av lærerene mine og slo til en jente i klassen :nei:

7844345[/snapback]

Da må dere vell gjøre noe. Hvis ikke lærere eller rektor bryter inn hvis dere forteller dette, skal dere ta saken i egene hender.. Gjør timene jævlige for læreren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...