Gå til innhold

Er kollektiv avstraffelse på skolen greit?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Satt og leste litt nyheter her på jobb da jeg kom over følgende artikkel:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1621156.ece

Kollektiv avstraffelse på skolen. Er dette greit eller helt uholdbart? Videre kan man fundere på om hvilke straffer man egentlig kan ha på skolen og om man er for snille i dag.

7839982[/snapback]

Nei det er ikke greit vi lever ikke i 40tallet...

burde ikke ha straff på skolen og dere vet hva jeg mener. gjensitting er også blitt for gammelt men lapp hjem er bra får da kan de ta det opp hjemme men utvisning fra skolen er bare som en ferie da må du heller gi de mere oppgaver som straff

Lenke til kommentar

Synes det er helt greit jeg. Det er alt for lite disiplin i den norske skolen fra før... Norske elever er noen av de som gjør det værst sammenlignet med land vi _kan_ sammenligne oss med. Kollektiv avstraffelse fungerer. De som har gjort noe feil blir tatt, og resten av elevene oppfører seg for å slippe.

Så klart, om det er greit eller ikke kommer helt ann på situasjonen. Hvis kollektiv avstraffelse - eller andre typer avstraffelse - skal brukes på i skolen bør det skrives ned håndfaste regler, slik at ingen misforståelser blir til.

Lenke til kommentar

Skolen i dag er en lite hyggelig opplevelse for flertallet.

Det er de som er likegyldig eller de som bor i sin beskyttende lille boble som trives på skolen, ergo det er helt likegyldig hva skolen gjør i forhold til elevene.

Når det kommer til barneskolen, så bør det være litt strengere og klarere regler for hvordan barn skal straffes.

Å la dette være opp til den enkeltes lærers kreativitet holder ikke, da det er i hovedsak på barneskolen og tidlig ungdomskolen vi blir "formet".

Skolen tar ikke høyde for at elever er individer, i skolens øyne er "elev" en masse betegnelse. :hrm:

Lenke til kommentar

Og sette alle ungene ute i kulda i 1time hadde jeg aldri gått med på vis jeg var på den skolen jeg hadde bare gått og bed de dra til helvete vis de hadde truet med det.

Vi må innse at visse ting ikke funker lengre som Straff på skolen vis du får eks utviser en unge i 3dager tar han de 3dagene som en ferie fordi de fleste hjem gidder ikke jage han opp tidlig. altså får han mere tid foran data eller hva han vil osv osv.

Lenke til kommentar
Og sette alle ungene ute i kulda i 1time hadde jeg aldri gått med på vis jeg var på den skolen jeg hadde bare gått og bed de dra til helvete vis de hadde truet med det.

Vi må innse at visse ting ikke funker lengre som Straff på skolen vis du får eks utviser en unge i 3dager tar han de 3dagene som en ferie fordi de fleste hjem gidder ikke jage han opp tidlig. altså får han mere tid foran data eller hva han vil osv osv.

7840056[/snapback]

Det er helt sant! Derfor bør all avstraffelse skje på skolen med lærere eller andre voksne som tilsynsvakt.

Lenke til kommentar

Jeg synes at man skal reagere på slike ting som å slå på brannalarmen og lignende, men ville aldri godtatt at min sønn skulle bli straffet for noe via kollektiv avstraffelse!

Hadde han ringt meg og fortalt noe slikt så hadde jeg bedt ham om å gi blaffen og gå ta seg en pølse på bensinstasjonen til dem hadde kommet til fornuft.

Er mulig at kollektiv avstraffelse hjelper med å finne den skyldige, men i Norge så er man uskyldig til det motsatte er bevist.....ikke motsatt.

Lenke til kommentar

Dette blir for dumt. Det er ikke rett at alle skal ta straffen for det noen har gjort, og i slike tilfeller så vet jo lærerne at det umulig kan være alle som har gjort det, så da er de også fullt klar over at mesteparten av de som får straff er uskyldige. Dette er 2007, ikke 1907. Slikt bør man holde seg for gode til.

Kollektiv avstraffelse fungerer. De som har gjort noe feil blir tatt, og resten av elevene oppfører seg for å slippe.

Men i slike tilfeller slipper de jo ikke, om de oppfører seg eller ei.

Lenke til kommentar
Kollektiv avstraffelse fungerer. De som har gjort noe feil blir tatt' date=' og resten av elevene oppfører seg for å slippe.[/quote']

Men i slike tilfeller slipper de jo ikke, om de oppfører seg eller ei.

7840629[/snapback]

Jeg tenkte i fremtiden :)

Kollektiv avstraffelse fungerer. De som har gjort noe feil blir tatt' date=' og resten av elevene oppfører seg for å slippe lignende saker i fremtiden.[/quote']

Editet quoten min!

Lenke til kommentar
Jeg tenkte i fremtiden :)

Hva skjer neste gang noen finner på noe dumt da? Det er heller tvilsomt at alle visste hvem som hadde gjort det, så man kan ikke beskylde dem for ikke å ta ansvar heller.

Kollektiv avstraffelse fungerer. De som har gjort noe feil blir tatt, og resten av elevene oppfører seg for å slippe lignende saker i fremtiden.

Nei, det gjør det ikke. Ihvertfall ikke i denne saken. Hvem som var de skyldige kom først fram under samtaler med elever i etterkant.

Lenke til kommentar

Kollektiv avstraffelse fungerer svært dårlig!

Jeg har gått i en møkkaklasse i over et halvt skoleår.

Vi er beryktet, to lærere truet med å sykemelde seg om de ikke fikk bytte klasse.

Det er et rent helvette for å si det mildt. Det værste av alt er at det er 4 hovedpersoner bak all jævelskapen, men hvem får skylda? Jo det er hele klassen.

Når alle i klassen blir straffet vil de som virkelig er skyldige føle seg mindre skyldig, og da blir det ikke noen konsekvenser for de skyldige. De vil da fortsette å lage faenskap.

Resultatet av dette er en klasse som er dritlei skole. Det er nesten ingen i klassen som har noen motivasjon i det hele tatt.

Straffen kan F.eks. være at vi må sitte å ha tørr teori hele dagen (sånn skal det vanligvis ikke være). Vi slutter aldri 5 min. før tiden, vi må være sekundpresis når det gjelder friminutt og slikt. Alle lærerne blir nærmest deprimerte når de kommer inn i klasserommet, det gjør at de ikke gidder å engasjere seg, klikker for en liten samtale elevene i mellom.

Straffene høres kanskje ikke så gærne ut, men tro meg, det er så gørr at du ikke aner det før du har opplevd det selv.

Vi har klaget til avdelingleder og kontaktlærer uten resultat, så det er ikke mer vi kan gjøre.

Faen så lei jeg er av den drittklassen!

Nei til kollektiv avstraffelse!

Lenke til kommentar
Skolen er til for at barn skal bli forberedt på å møte resten av verdenen, og i "voksenverdenen" er kollektiv avstraffelse et veldig utbredt fenomen. Så jeg har ingen problemer med dette tilfellet.

7843719[/snapback]

Tja, nå tilhører jeg "voksenverdenen" som du kaller det, men jeg kommer ikke på særlig mange tilfeller hvor jeg har blitt utsatt for kollektiv avstraffelse, med mindre du regner det å betale skatt for avstraffelse. (Eller eventuelt tv-lisensen, som jeg nesten er tilbøyelig til å kalle kollektiv avstraffelse.)

Eneste unntaket jeg kommer på i farten er militæret, hvor det nærmest gikk sport i kollektiv avstraffelse. (Men til gjengjeld kommer vel ikke militæret i nærheten av hva vi kan kalle "voksenverden") Det er vel som det ble sagt lenger oppe i tråden, at man faktisk er uskyldig til det motsatte blir bevist. Hvis det for eksempel var blitt begått underslag på jobben ville jeg selvsagt gitt en god faen hvis sjefen forsøkte å tvinge oss til å stå 1 time i kulden for at noen skulle tyste på den skyldige, og det tror jeg de fleste andre også ville.

Men du har kanskje noen gode eksempler som jeg ikke har tenkt på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...