Gå til innhold

OC med E6300 noen "dumme" spørsmål


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke så god greie på overklokking, i den forbindelse har jeg et par korte spørsmål som noen sikkert kan svare på. Har gått til anskaffelse av nytt HK, CPU og RAM. :thumbup:

 

Nytt oppsett:

ASUS P5B DLX/Wifi

C2D E6300

1GB Geil PC6400 (4-4-4-12)

 

- Hvor mye kan man klokke med "boxed" kjøler? :hmm:

 

- Det er veldig trangt i mitt kabinett, noen som har noen erfaringer eller anbefalinger av en liten kjøler jeg kan bruke til OC? :hmm:

 

Hvis noen kunne hjulpet meg med disse spørsmålene hadde jeg satt stor pris på det. :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan lese gjennom conroe tråden.

det kommer litt annpå hva hovedkortet klarer først og fremst?

så er det bare å sette divider på ram. synes du hadde litt lite ram til å utnytte mer cpu kraft basert på gaming. da en e6300 yter som en am2 5200. fps messig.

 

se på kjøling luft, der finner du like spm med greie vifter små til 200kr og oppover som du slipper å ta av hovedkortet for å feste bakplate på.

 

noen cpuer klarer mer noen mindre. noen mer med mindre volt, noen masse uten å røre volten. mye å si på det. anyways så prøver du med temperatur programmer speedfan.exe tror 80 grader load er maximum men bør ligge under 65 grader load. Ikke så langt ifra iallefall.

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=C...775V1&mcat=c175

 

hvis du ikke finner noe annet som du kansje er på jakt etter så mailer du evt, netshop mpx

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
du kan lese gjennom conroe tråden.

 

 

Det ver det jeg ikke gadd...

 

Det er det godt og vell 2500 innlegg. Blir litt kjedelig i lengden å les om hva folk har fått til med sin C2D. Når jeg egentlig bare lurer på hva man kan få ut av min E6300 på en "boxed" kjøler!

Lenke til kommentar

...dette spørsmålet finnes det jo ikke noe svar på,men hvis det er forventet overklokk du spør om så har jeg vel sagt før at for å være på den sikre siden så bør ikke en box kjøler brukes hvis du har lyst å pumpe noe særlig mer enn stock volt gjennom cpu (1.250v - 1.325v)

 

Luftgjennomstrømmningen i kabinettet ditt spiller også en stor rolle her,har du det varmt i kabinettet ditt vil du fort se 65`c+ på load når du bruker box kjøler. Jeg vil ikke annbefale folk som skal bruke box kjøler å røre volten på cpu. (les høyere volt)

 

Og har du fått en god cpu,så er det ikke umulig du vil havne rundt 3ghz - 3,2ghz på lav volt. De forskjellige batch på cpu vil også være med på og bestemme din cputemp. Du har sikkert fått med deg at det skiller stort på tempratur fra cpu til cpu. Du må bare prøve din for å se. Men som sakt det er mange faktorer som spiller inn på hvordan din vil klokke.

 

Bare et par råd,som sagt ingen fasitsvar på dette. Hk og ram du har er et fint utgangspunkt for klokking.

 

EDIT: det finns ikke dumme spørsmål,bare dumme svar :)

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Ville bare sjekke litt om det ville være mulig å tyne ut noen fler MHz med nå værende oppsett.

 

Skal innen rimelig tid oppgradere kabinett og da også få meg en skikkelig CPU kjøler. Må bare spare litt til først.

 

Penger vokser ikke på trær, selv om man skulle tro det med de oppsettene folk har her....

Lenke til kommentar
Fikk ut 3.2GHz på min E6300, eneste forskjellen er hovedkortet. Gi rammen din 2.3V og sett den til 1:1 med cpuen og klokk går fint :)

 

PS: Bruker cpu kjøleren så følgte med.

7860607[/snapback]

 

Nå har jeg fått meg en BigTyphoon, ligger dønn stabilt på 2,8GHz(1.5V). Rammen er på 2.1V og kjører 1:1 (4-4-4-12)

 

Har ikke prøvd noe særlig over dette, men det tror jeg ikke det skal være behov for heller. Da må det bli for spenningens skyld.

Lenke til kommentar

Jeg tror du klarer den klokken med en god del lavere vcore. Min E6400 ligger på 3450MHz med 1,4v vcore og Mini Typhoon kjøler (~60*C Orthos loaded).

 

3-3,2GHz hadde jo vært greit, regner med at ram-en din klarer det. Det er mulig du trenger litt høyere vdimm da, men jeg ville ikke gå over 2,25v 24/7 med minnet (jeg er litt pysete når det gjelder 24/7 instillinger :p)

Lenke til kommentar

Var litt ekstrem volt for kun luft kjøling :) Kjør ner volten til en mer normal 1.325 og den skal ver like stabil. Har min på 3.0GHz på 1.2750V selv akkurt no mens jeg venter på min Big Typhoon :)

 

Foresten: kjør 3dmark for å se at cpuen funker bra, jeg måtte øke North bridge spenningen for å få "ekte" 2.8GHz ellers så reporterte den berre at jeg hadde 2.8GHz men jeg fikk elendige benchmarks. Hadde ikke det problemet før jeg paserte 2.7GHz :)

 

Ta den opp til 3.0Ghz for et sexy tall :thumbup:

Endret av Synxz
Lenke til kommentar
Var litt ekstrem volt for kun luft kjøling :) Kjør ner volten til en mer normal 1.325 og den skal ver like stabil. Har min på 3.0GHz på 1.300V selv akkurt no mens jeg venter på min Big Typhoin :)

 

Foresten: kjør 3dmark for å se at cpuen funker bra, jeg måtte øke North bridge spenningen for å få "ekte" 2.8GHz ellers så reporterte den berre at jeg hadde 2.8GHz men jeg fikk elendige benchmarks. Hadde ikke det problemet før jeg paserte 2.7GHz :)

 

Ta den opp til 3.0Ghz for et sexy tall  :thumbup:

7865428[/snapback]

 

Jeg sliter litt med å klokke noe særlig over 2,8Ghz. Høyst sansynlig er det jeg som gjør noe galt. Kjørte Orthos i 1 time da lå cpu på 55 grader. ALt virker stabilt å fint. SKal se om jeg kan ta ned volten litt.

 

Som sagt jeg har ikke særlig peiling, fulgte bare en guide som foreslo å sette vcore på 1,5. Hvis noen har noen gode tips til hvordan jeg skal komme meg ov 3GHz så gjør jeg gjerne fler forsøk.

Lenke til kommentar

Anbefaler å ta skru opp north bridge volten og les i manualen din om alt så har med cpu instillinger å gjer pga er enkelte av valgene der så hodler tilbake cpuen din i fra å overklokke.

 

feks: C1E Support - CPU TM Function - Intel SpeedStep Tech kan ver flere og hvis du er i tvil hva noen av funksjonene gjere bruk www.google.com for å finne ut av de :)

 

Men prøv isåfall med å ta north bridge hakket øver det minste og se om du klarer å klokke mer :) Evnt kan rammen din holde deg tilbake hvis du ikke har skrudd opp volten på den til 2.3v (Du har garanti i fra geil opp til 2.3volt alt øver det og garantien ryker).

 

geil brikkene du bruker

 

# Working Voltage: 1.8v ~ 2.3v

 

Lykke til.

Endret av Synxz
Lenke til kommentar
Anbefaler å ta skru opp north bridge volten og les i manualen din om alt så har med cpu instillinger å gjer pga er enkelte av valgene der så hodler tilbake cpuen din i fra å overklokke.

 

feks: C1E Support - CPU TM Function - Intel SpeedStep Tech kan ver flere og hvis du er i tvil hva noen av funksjonene gjere bruk www.google.com for å finne ut av de :)

 

Men prøv isåfall med å ta north bridge hakket øver det minste og se om du klarer å klokke mer :) Evnt kan rammen din holde deg tilbake hvis du ikke har skrudd opp volten på den til 2.3v (Du har garanti i fra geil opp til 2.3volt alt øver det og garantien ryker). 

 

geil brikkene du bruker

 

#  Working Voltage: 1.8v ~ 2.3v

 

Lykke til.

7867095[/snapback]

 

Takk for gode råd!

 

Nå ligger jeg stabilt på 3.16GHz, men noe særlig mer enn det ser det ikke ut til at den vill. Eller så er det mitt kunskaps nivå som svikter.

 

Kom meg hvertfall over 3Ghz :thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar
Anbefaler å ta skru opp north bridge volten og les i manualen din om alt så har med cpu instillinger å gjer pga er enkelte av valgene der så hodler tilbake cpuen din i fra å overklokke.

 

feks: C1E Support - CPU TM Function - Intel SpeedStep Tech kan ver flere og hvis du er i tvil hva noen av funksjonene gjere bruk www.google.com for å finne ut av de :)

 

Men prøv isåfall med å ta north bridge hakket øver det minste og se om du klarer å klokke mer :) Evnt kan rammen din holde deg tilbake hvis du ikke har skrudd opp volten på den til 2.3v (Du har garanti i fra geil opp til 2.3volt alt øver det og garantien ryker). 

 

geil brikkene du bruker

 

#  Working Voltage: 1.8v ~ 2.3v

 

Lykke til.

7867095[/snapback]

 

Takk for gode råd!

 

Nå ligger jeg stabilt på 3.16GHz, men noe særlig mer enn det ser det ikke ut til at den vill. Eller så er det mitt kunskaps nivå som svikter.

 

Kom meg hvertfall over 3Ghz :thumbup::thumbup:

7871183[/snapback]

 

Ingen problem kjekt å se du kom deg øver 3Ghz! :thumbup:

Endret av Synxz
Lenke til kommentar
ser du skrev at du kjørte orthos i 1 time. for å være HELT 100% på at den er stabil burde du minst kjøre i 10-20 timer..

7876559[/snapback]

 

Skal kjøre en lengre test når jeg har tid. Nå kjører jeg på 3,16GHz er vell egentlig ganske bra, men det ser ikke ut til at den vil noe særlig høyere. Kan det ha noe med at jeg har minne timings på 4-4-4-12? Vil jeg kunne klokke mer hveis jeg setter de til 5-5-5-15? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg vil tro det er minnet som stopper deg, du kan prøve å sette de på 5-5-5-12 istedenfor.

7877159[/snapback]

 

Da prøver jeg det når jeg kommer hjem fra jobb. Skal bli spennende å se hvor langt jeg kommer. Har aldri klokka noe særlig før, men moro er det :thumbup::thumbup:

 

Hadde vært drit morro med 100% overklokk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...