Gå til innhold

Filserver med 10Tb+ lagring

taleg

Anbefalte innlegg

Raid 0 + 1 kjører ikke vi i staten heller... alt består av raid 5 og 6 i de største seriene...

Ser også at noen never SAN. Ja det er fint, men kanskje litt være på privaten :p

Kjører selv en server med 2x200gb i raid 1 som jeg lagerer alt viktig på :)

hvordan har du tenkt å fylle opp så mye foresten?

Jeg greier ikke å bruke opp 1tb med backup av alt jeg har kjøpt musikk/filmer/serier/spill/tvprogammer/programmer ++++ litt bilder, epost osv :p

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når en DVD kan ta opptil 9GB med plass(orginal selveid) så skal det ikke mer en 100 filmer til før 1TB er full. Enkelte abbonerer på haugevis filmer hver måned.

I tillegg har du FLAC som tar godt med plass og vi vet at mange har tusenvis av CD'er.

I tillegg alt annet han nevnte.

Lenke til kommentar

Har kjørt disker på en psu og resten av systemet på den andre tidligere, men det var bare for noen timer. Det å få de til å starte sammen er lett, må enten kjøpe en dings (som jeg ikke husker hva heter, bare at det er å få kjøpt) eller lodde litt.

Det som gjør at psu starter i første omgang er jo en liten kortsluttning..

Hvordan jeg skal bruke så mye plass.. ikke noe prob. 1 dvd tar ca 5-9 Gb og med over 500 Dvd filmer så er det fort en 3-5 Tb og jeg kjøper hele tiden flere. Tv-serier tar ikke fult så mye plass, jeg trenger vel strengt tatt ikke mer enn 2 Tb til det, musikksamlingen blir vel totalt rundt 1 Tb. Til backup av spill og sånt tror jeg nok at 1 Tb holder. Og backup av maskinen jeg sitter på nå er nesten 300 Mb( mye mer hvis jeg tar med alt) og med flere sånne maskiner rundt i huset blir det fort mye, regner derfor med 1-2 Tb til backup.

En full speiling av boksen jeg sitter på nå blir vel ca 1,5 Tb, men det er mye av det som skal inn på de forskjellige delene av filservern.

Tror nok at det blir noen raid 5 og 6 oppsett jeg. Det virker som om det er det mest praktiske. Med kontrolleren Promise SuperTrak EX16350, så skulle det behovet være dekket.

Regner med å bruke en del på dette fra høsten og utover, så jeg har god tid til å jakte på deler...

Taleg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hva slags ledd benytter du for å få en sms?

Lagde meg et lite program som går som en service. Det kaller Promise sin HTTP tjeneste (innst på serveren) for info om raid sett - og når raidet er ferdig builda kaller HTTP tjenesten til tele lev. min for sending av SMS.

Sjekkere også staus på alle raid'ene / diskene 1 gang hvert 5'te minutt.

Lenke til kommentar
- Raid5 er best med 3 eller 5 disker, for å kunne oppnå alignment. Samt at over 5 disker begynner risikoen å øke. Raid5 gjør at 1 diskkapasitet blir borte. Så kommer du ut med en konfigurasjon som sier 3 eller 5 disker, velg Raid5 som raidnivå for det arrayet.

Kan du vise til mer info om dette? Jeg finner ikke noe med et Google-søk, og den eneste testen jeg finner (Tom's Hardware Guide) viser ikke noen preferanse for 3/5 disker over 4/6.

Lenke til kommentar
Enig i dette med PSU sammenkobling, det virker ikke som en bunnsolid løsning. Dog har man servere med flere PSU'er som kjører samtidig. Hvordan de gjør det her er jeg ikke helt sikker på.

Hvordan er det å kjøre en egen PSU for harddiskene? Vil den gi strøm uten kobling til HK?

7918918[/snapback]

Servere som benytter flere PSUer er av to typer. Enten er den ene PSUen en backupløsning som tar over hvis den andre ryker, eller så er de såpass samarbeidene at de fungerer som en, men at de fordeler lasten seg i mellom for å leve lenger.

Problemet i dette er nullpunktet. Ikke jord, men null på selveste ledningsnettet, ie de svarte ledningene. Dette nullpunktet er det samme over hele maskinen når det bare er en PSU, og dermed er det ikke noe problem om den skulle komme til å variere mellom +-0,5-1V. Tilbake til problemet. Hvis du nå setter en PSU til å dekke hovedkortet sitt behov og en til harddiskene kan man fort møte problemet at PSU1 og PSU2 får forskjellig spenning på nullpunktet, og om PSU1 har -1V på nullpunktet og PSU2 har +1V på nullpunktet har du en variasjon på 2V der. Høres kansje ikke så mye ut, men når du da tenker på at du har deler inni maskinen som arbeider på 3,3V og ønsker at denne spenningen er stabil... Det meste inni maskinen vil dø ved en slik spenningsfeil, eller i det minste bli skadet permanet.

De fleste PSUer har tilkopling fra nullpunktet til jord, men den er gjennom en ganske heftig motstand og spenningsfeilen trenger bare å være der noen millisekunder for å drepe maskinen.

Lenke til kommentar
- Raid5 er best med 3 eller 5 disker, for å kunne oppnå alignment. Samt at over 5 disker begynner risikoen å øke. Raid5 gjør at 1 diskkapasitet blir borte. Så kommer du ut med en konfigurasjon som sier 3 eller 5 disker, velg Raid5 som raidnivå for det arrayet.

Kan du vise til mer info om dette? Jeg finner ikke noe med et Google-søk, og den eneste testen jeg finner (Tom's Hardware Guide) viser ikke noen preferanse for 3/5 disker over 4/6.

7924841[/snapback]

Hvis du googler på nøkkelordene Raid5 og alignment hva finner du da?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Oi det var grei info meitemark.

Da er to psu ut, men hvordan får jeg da kraft til å drive opp til 30+ disker ?

(Tenker langsiktig, skal ikke ha så mange disker til å begynne med, men vil ha all annen hw i box)

Hvor mye bruker en disk på max load ?

Fant en ting på nettet 15W – 30W, håper det er nærmere 15 enn 30.

Noen som vet sånn ca ?

Taleg

Lenke til kommentar

Theo343: Vel, jeg får opp denne tråden etter det du har skrevet så hvis du skal henvise til noe hos Google, dvs et resultat skader det ikke å linke til resultatet :)

Grensen med antall disker mener jeg ligger på rundt 16, skal dog prøve å finne grafen som viste dette en gang til. Uansett er det teit å ha for mange disker da det bare vil ta enda lengre tid å rekonstruere RAID-settet.

Lenke til kommentar
Hvis du googler på nøkkelordene Raid5 og alignment hva finner du da?

Den første er http://storageadvisors.adaptec.com/2006/06...ht-stripe-size/

Om det er den du tenker på skjønner jeg ikke hvordan du konkluderer med at tre disker er bedre enn fire. Det står ingenting om det der, og innholdet impliserer heller ikke noe sånt.

Hvis det er den neste, "poor io performance with xfs+raid5", virker det som noe spesifikt for software-driveren og filsystemet de bruker.

Hvis det er noe annet får du heller si hva det er.

Lenke til kommentar
Hvor mye bruker en disk på max load ?

Fant en ting på nettet 15W – 30W, håper det er nærmere 15 enn 30.

Noen som vet sånn ca ?

7926613[/snapback]

Har selv en liten filserver med lillebroren til den kontrolleren du sikler på, nemlig Promise EX8350. Kjører et Raid6 på den på 8 x 500GB disker. I tillegg har jeg en gammel 3ware 7450 PATA Raid kontroller i denne som kjører et Raid 5 med 4 stk 250GB disker. OSet kjører jeg på et Raid1 på hovedkortet på 2x250 GB SATA disker.

Dette skal totalt bli ca 14 disker ( 6x250GB og 8x500GB disker)

Har i tillegg 2 stk Xeon CPUer (Irwindale) på 3.2 GHz, 4GB ECC RAM og en god haug med vifter. Kjører dette i et Lian Li PCV2100A Plus.

Har kjøpt noen slike kjekke effekt/energimålere fra Clasern og har funnet ut at ved full last på både disk og CPU så bruker maskinen ca 480W. Dersom man da grovt sett regner at PSUen har 80% effektivitet burde dette tilsvare at selve maskinen trekker 384W fra PSUen. Har ikke målt hvor mange ampere som går på de ulike railene på PSUen enda - må lage meg noe greier slik at jeg kan koble inn amperemeteret på en stabil måte først.

Husker ikke helt, men tror det er en 500W Zippy PSU jeg har og det ser ut til å fungere OK, men tror egentlig at jeg burde hatt en litt kraftigere PSU. Ved full last nå så belsater jeg jo PSUen min med 76,8% og det er vel i overkant av hva som er anbefalt. Tror det har lettere for å bli ripple på spenningen når man pusher PSUen enn når den får kose seg på rundt 60% belastning - men det er kun basert på magefølelse og noen kommentarer jeg har sett på ulike forum...

Det som trekker mest watt er faktisk CPUene. Maskinen idler på ca 300-310W og med moderat diskbruk stiger det til ca 340W målt fra utsiden.

Min egen konklusjon på dette er at jeg kommer til å kjøpe meg en større PSU, men for min del er det nok Xeon CPUene som er trekker mest strøm. Nye CPUer i dag bruker betraktlig mindre strøm.

Angående utvidelse av raidet: Så vidt jeg vet er det slik at selv om raid kontrolleren har støtte for å utvide raidet har ikke Windows støtte for å øke størrelsen på filsystemet. Det vil si at du etter å ha økt raidet ditt med f.eks 1TB kan lage deg en ny partisjon på 1TB, men du kan ikke øke din eksisterende partisjon med 1TB. PartitonMagic kan vel ikke jobbe med Server OS (Kan ikke jobbe med Windows Server 2003 f.eks) og den kan kun jobbe på partisjoner opptil 300GB. Finnes jo alltids veritas volume manager, men da snakker vi masse penger i software.

Angående Raid nivå: Raid 10 blir jo drøyt for hjemmebruk, men er jo konge om du føler at du har råd :-). Raid5 blir ikke sikkert nok når raidet består av for mange disker. Raid5 på mer enn 5 disker synes jeg blir uforsvarlig. Raid6 er greia dersom ytelse ikke er så viktig. På 8350en har du også mulighet for å velge Raid6 med 3 paritetsdisker, dvs at 3 disker kan ta kvelden uten at du mister data. Kjører selv Raid6 med to paritetsdisker, da jeg synes 2 av 8 disker var passe sikkerhetsnivå. På et 16 diskers array ville jeg nok gått for 3 paritetsdisker.

Ser stadig at det er noen som foreslår software raid løsninger... Okay - det er et fritt land :-) Glem ikke at det på hardware kontrollerene sitter en CPU som er optimalisert for dette og at det sitter dedikert RAM på kontrolleren som gjør underverker med ytelsen - hehe.

Lenke til kommentar

Det hadde ikke vært en idé med mange eksterne disker + USB hubber? Man får riktignok ikke den samme brukervennligheten med å ha samlet alt på en plass, men siden vi snakker om lagring så hvorfor ikke? Vil tro at det vil være en god del billigere.

EDIT: Man kan jo sette opp en egen bokhylle fyllt opp av ca 20 slike :p. ca 28000,-.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
Angående utvidelse av raidet: Så vidt jeg vet er det slik at selv om raid kontrolleren har støtte for å utvide raidet har ikke Windows støtte for å øke størrelsen på filsystemet. Det vil si at du etter å ha økt raidet ditt med f.eks 1TB kan lage deg en ny partisjon på 1TB, men du kan ikke øke din eksisterende partisjon med 1TB. PartitonMagic kan vel ikke jobbe med Server OS (Kan ikke jobbe med Windows Server 2003 f.eks) og den kan kun jobbe på partisjoner opptil 300GB. Finnes jo alltids veritas volume manager, men da snakker vi masse penger i software.

7930440[/snapback]

Win 2k3 server har da mulighet for å utvide et softwareraid med JBOD disker hvertfall såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar

Har selv handlet den 40xsata serveren fra Nextron. Serveren ble billig. Men har hatt masse problemer grunnet slurv og mangel på kompetanse hos de som bygget det. Men ska du ha noe billig og med mye plass er serveren grei.

Selv bruker jeg den som JBOD for backup til disk, og den fungerer ypperlig til det. Men en ting er greit å poengtere, dette er ikke HP/DELL kvalitet. Man får hva man betaler for. Eneste grunnen for at vi gikk for boksen var at HP ikke hadde lignende produkt i samme prisklasse.

Lenke til kommentar

SAN anyone?

:p

det finnes nye san løsninger som gir mye plass for pengene med hot swap muligheter problemet er at disk hylla koster alene 80000 kroner vis du går for den kjipeste ATA boyen.

en annen med mer fart en SATA san er for eksempel ibms fast track men jeg regner ikke med at du vil bla opp 250 tusen for en disk hylle + Scsi disker x14 til denne...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...