Gå til innhold

Filserver med 10Tb+ lagring

taleg

Anbefalte innlegg

:hmm: Sitter her og irriterrer vettet av meg fordi jeg aldri ser ut til å ha nok Hdd plass, driver derfor å leker med tanken på å bygge/kjøpe et system med nok plass til å vare en stund.

Kunne tenkt meg et system med ca 20 Tb fordelt på raid 1 (eller tilsvarende) (totalt 10 Tb lagring +), med hotswap muligheter og gode utvidelses muligheter. Tanken her er mye plass og sikkerhet, skal ikke miste så mye som 1b, hvis en disk dør. Og det skal da bare være å bytte disker uten så mye mass, og helst mens systemet er oppe å går.

Vet at noe sånt blir dyrt, det jeg lurer på er hva slags hardware kan fikse dette, hvor man skal hendvende seg for å få tak på det og ca pris.

Regner nok med at det blir lenge før jeg får råd til noe sånt, men har lurt på dette lenge nok til at jeg har begynt å se etter løsninger, uten hell desverre.

Ser gjerne at Kollektivet hardware.no kommer med innspill og ideer.. men husk at enn så lenge er dette bare et tankt spill, så det vil ta tid før noen sånt finner sin vei inn i min stue, desverre..

Taleg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller satset på ett raid 5 oppsett. da får du sikkerhet samt mye bedre plassutnytting. Av hw kan du kjøpe noen HP kontrollere med plass for 16 disker og ett lian li cube kabinett. om du venter litt kan du jo kjøpe 1TB diskene som kommer. da sparer du plass.

Lenke til kommentar

Enig med forrige om å bruke raid 5 for bedre plassutnyttelse :)

Annet alternativ er å kjøpe en eller flere nas bokser, men har ikke sett noen med plass til mer enn 5 disker, men finnes sikkert til en veldig høy pris :p

Ta en titt her her for forskjellige typer... Enklere blir det vel ikke, også kan du jo begynne med 1 boks og utvide etterhvert som du trenger mer plass...

Lenke til kommentar

Dagens "billigste" måten å oppnå grei sikkerhet på 10TB idag er vel sikkert

* Microplex Lian-Li Cube (~2000,-)

* 5x Chieftec 5in3 diskrack (microplex) (1200*5)

* Areca 1x81-kontroller (1181 for pci-e og 1281 for pci-x.. eller hvar det omvendt) (~10.000)

* 24 Samsung Spinpoint 500GB-disker (1200*24)

Alt sammen i et pent RAID6. RAID5 er ikke "sikkert" når man står med så mange disker i et RAID. Burde kanskje muligens bare ha 23 av diskene i RAID6 og en Hot-spare f.eks.

Kjapt regnstykke; det er dyrt!

Lenke til kommentar

* Microplex Lian-Li Cube  (~2000,-)

* Areca 1x81-kontroller (1181 for pci-e og 1281 for pci-x.. eller hvar det omvendt) (~10.000)

Alt sammen i et pent RAID6. RAID5 er ikke "sikkert" når man står med så mange disker i et RAID. Burde kanskje muligens bare ha 23 av diskene i RAID6 og en Hot-spare f.eks.

7839754[/snapback]

Når man først kjøper noe så dyrt er det idiotisk med Samsung disker. Western Digital er best med tanke på levetid når man skal gjøre en så stor investering.

Lenke til kommentar

Taleg, sier mye interessant her som er klippet

7839348[/snapback]

Gecube 2195,-

Billig HK med PCI-e 16X slot, nettverk og skjermkort. Ultrabillig Celeron CPU og 512MB minne. Liten disk til systemet ca 2000,-

16 stk 750GB HDD 2700x16= 43.200,-

Raid kontroller 16 porter 5000

Powersupplu 730W 1500,-

Div vifter 500,-

div kabler 1500,-

Tja, du kommer på +- 55.000,- Villig til å investere såpass?

Lenke til kommentar

7839754[/snapback]

Når man først kjøper noe så dyrt er det idiotisk med Samsung disker. Western Digital er best med tanke på levetid når man skal gjøre en så stor investering.

7854671[/snapback]

Hvorfor er det idiotisk med samsung disker? Bare pga din erfaring eller? Har man kjøling og har stabil strøm til en harddisk er det samme om den heter Samsung eller WD etter min mening. Har ikkje enda hatt en Samsung disk som har tatt kvelden. Har 5 Samsung disker og sviver 24/7. Har dog ikkje hatt noen WD disker som har klikka enda heller. Har fortsatt en 120 gig WD som har stått på nesten hver dag siden den kom ut på markedet :thumbup:

Lenke til kommentar

7839754[/snapback]

7854671[/snapback]

Hvorfor er det idiotisk med samsung disker? Bare pga din erfaring eller? Har man kjøling og har stabil strøm til en harddisk er det samme om den heter Samsung eller WD etter min mening. Har ikkje enda hatt en Samsung disk som har tatt kvelden. Har 5 Samsung disker og sviver 24/7. Har dog ikkje hatt noen WD disker som har klikka enda heller. Har fortsatt en 120 gig WD som har stått på nesten hver dag siden den kom ut på markedet :thumbup:

7855532[/snapback]

Litt av grunnen til at man bruker raid, er jo å kunne miste en disk uten at det gjør noe. Jo billigere jo bedre.

Merket er vel nesten et fett, men fordelen med Seagate er i hvertfall bra garanti. Når en disk ryker, får man en ny *gratis* og ingen skade skjedd. Tror de har 3 eller 5 år garanti.

7855666[/snapback]

Tja. Har lest rundt i tråder og har snakket med bekjente om dette. Seagate er forholdsvis greit, men WD er best. Samsung skal vistnok ha god ytelse, men etter flere egne forsøk har jeg erfart samsung som 'Plastic fantastic' og 'OMG THEYRE R PRETY COLORS!1!1!!1 OMG WTF'. Det sier meg litt når jeg ser at de har 5 års garanti på serverdiskene, mao at de skal stå på 24/7 i 5 år feilfritt. Riktignok har jeg ikke prøvd Samsungs harddisker, men andre produkter fra Samsung. Dermed vil jeg anbefale denne harddisken, også fra et seriøst firma som du kan komme til når du trenger hjelp, også fire år etter.

Lenke til kommentar

Å diskutere hvilke harddisker som er best blir vel akkurat det samme som å diskutere hvilken bil som er best, en håpløs diskusjon, alle har egne erfaringer.

Selv synes jeg det er en pekepinn at Seagate har 5 års garanti, mens de fleste andre opererer med 3.

Bland ikke inn reklamasjonsrett, jeg synes bare det er en pekepinn på hvor lenge produsenten mener disken skal leve feilfritt.

Lenke til kommentar
Å diskutere hvilke harddisker som er best blir vel akkurat det samme som å diskutere hvilken bil som er best, en håpløs diskusjon, alle har egne erfaringer.

Selv synes jeg det er en pekepinn at Seagate har 5 års garanti, mens de fleste andre opererer med 3.

Bland ikke inn reklamasjonsrett, jeg synes bare det er en pekepinn på hvor lenge produsenten mener disken skal leve feilfritt.

7856432[/snapback]

Den jeg linket til har 5 års garanti.

Lenke til kommentar

Bare for å si det sånn, cube case er ikke egnet til filserver, ikke om man skal ha fult av disker og 2 psu'er, har vell max 5cm mellomrom mellom diskene og psu'ene i cuben min. Skal du ha grei server må du nok satse på noe moda style :dribble: En diger gammal servercube av noe slag og en rull med patentbånd er det ultimate om du skal ha plass til disker, for å få utnyttet cuben fult ut kan man heller ikke ha no optisk drev. + du må ut med en liten formue om du skal ha skikkelige drevrammer.

Lenke til kommentar

Skal du har 10TB effektiv lagring gjør du følgende.

- Coolermaster stacker, helst den gamle utgaven.

- 4stk 4-in-3 devices

- 16*750GB Samsung SATA disker(eller seagate om du har råd)

- 16port Promise SATA Raid kontroller(koster rundt 5k).

- 1 God PSU, eks. Tagan som jeg kjører 12 disker på nå(min er 480w uten svett).

Kobler alt opp i Raid6 for sikkerhet på så mange og store disker og ender opp med 10500GB DATA område.

EDIT:

Vil du ha 20TB så setter du opp 2 slike servere, de tar ikke noe spesielt stor plass og bråker lite. Kjør alle diskbay viftene(120mm inkl) på 7v, du trenger ikke mer og de blir lydløse.

EDIT:

Ingen av mine 12 Seagate disker har så mye som hikket på 3 år 24/7 i et slikt system. Og Seagate har 5 års bytte garanti om noe skulle skje.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Mange intressante forslag her..

Jeg har en forkjærlighet til WD disker, rett og slett for så lenge jeg har hatt disker har det kun vært en WD disk som har tatt kvelden, mens jeg har mistet flere disker av forskjellige typer. Spes seagate av en eller annen grunn.. vel tanken uansett er å gjøre dette i etaper. Og jeg vil i alle fall vente til 1 Tb diskene kommer og har sunket litt i pris.

Jeg har også tittet litt rund og så langt så virker det som en feridg løsning alla det arnbju foreslår. Det vil i alle tilfellene komme på over 60 tusen så det blir en stund til noe sånt står klart, men hvis det finnes en løsning hvor jeg gradvis kan bygge på plassen uten å måtte begynne på nytt. så tror jeg at inngangsløsningen kan være nådd om en stund.

Har tittet litt på Lianli cube og er litt fristet der, rett og slett fordi jeg liker lianli, men får å holde litt fremdrift i diskusjonen tror jeg at jeg skal sette noen punkter som jeg vil ha inkludert.

1. Vente til 1 TB disker er tilgjengelig

2. Kabinett: Lianli Cube fra Microplex (er åpen for andre forslag) (Må si jeg likte tanken på en boks fra http://nextron.no..)

3. Det skal være mulig å utvidet Raidet ved å koble til en ny disk (uten å måtte bygge raidet på nytt) (VIKTIG)

4. Skal være mulig å bytte ut en disk, mens systemet er oppe å går uten å miste data. (VIKTIG)

5. må ha en feil varsling som forteller når en disk er gåen.. (regner med at dette fins i software)

6. Os: ??

Punktene vil jeg kunne endre på etterhver som bedre forslag dukker opp. Men jeg tror dette er en start.

Håper på flere flotte innspill..

Taleg

Lenke til kommentar

3. Det skal være mulig å utvidet Raidet ved å koble til en ny disk (uten å måtte bygge raidet på nytt) (VIKTIG)

4. Skal være mulig å bytte ut en disk, mens systemet er oppe å går uten å miste data. (VIKTIG)

7857246[/snapback]

Det vil aldri være mulig å legge til en ny disk i raidet uten å måtte rebuilde det såvidt jeg vet. Men det du er ute etter er vel å kunne legge til en ny disk uten å slette det og opprette et nytt et?

Og vet punkt 4 setter du vel krav om å bruke hotswap drivebay ala den her og et kontrollerkort i den øvre prisklassen.

Lenke til kommentar

Har du et 19" rackskap å montere dette i siden du vurderer slikt fra nextron? Og et eget rom å ha det i med tanke på støyen?

1. Absolutt en fordel å vente på 1TB disker.

2. Smak og behag, jeg vet at Coolermaster som tar 16 disker uten å svette er en herlig løsning. Den har også plass til 2 stk PSU og kabinettet har kabler for sammenkobling av disse. Det er lett å plassere og triller på hjul, lett å skru i.

3. Dette oppnår du ved å kjøpe en god kontroller. Eks. Promise sin 16port SATA RAID kontroller (5-6k). Men sjekk alltid med leverandøren om du får det å den måten du ønsker. W2k3 SW Raid gir deg også denne muligheten.

4. Da må du benytte hotswap bays og ergo minimerer du mye hvilke kabinetter du kan bruke for å få plass til så mange disker som du vil trenge (minimum 12). Det går typisk 1 5,25" for hver hotswap bay du plasserer.

5. Det finnes i software til 99% av raid kontrollere

6. Smak og behag. Linux er best om du skal kjøre SW Raid. Ellers, velg det du er best på. Smartest.

Men først må du bestemme deg for om du vil gå for en slags industri løsning, eller en mer hjemmeløsning. 19" enheter er typisk industri.

EDIT:

Ellers har du noen NAS løsninger som gir mye dedikert diskplass i egne kabinetter som kobles på nettverket.

Du har også noen "billige" iSCSI SAN løsninger som kan benytte CAT6 etc.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har samme problem som starteren av denne tråden, men ikke økonomien. Jeg har valgt en RAID5 løsning med NForce 410 / 6150 HK med integrert RAID5 kontroller (ca 500), en rimelig cpu (amd 3000+ ca 800) og ett gammelt kabinett. Alt ble montert med coolermaster 4i1 bay med 12cm vifte.

Diskene ble Samsung 320 Gb (mest Gb pr krone) og netto 820 Gb tilgjengelig i RAID5. En disk ramlet ut (løs kabel). Systemet rapporterte degraded, ledning ble koblet inn igjen og systemet bygget seg opp igjen. Ingen data mistet (jeg er redd for bildene mine).

Jeg ville gått for en løsning med flere RAID5 eller RAID6 løsninger og dermed ikke ha behov for en stor kontroller. En kontroller for 8 disker koster ikke all verden.

Lykke til med det du velger.

Hadde vært kult om du la ut hva du endte med og gjerne noen erfaringer om hvordan det virker i praksis...

Mathan

Lenke til kommentar

Har eget rom til herligheten så støy er ikke et problem, kan også få montert en avtreksvifte der sånn at eventuelt varme blir ledet ut.

Har ikke bestemet meg for noe enda, så jeg er åpen for forslag, vil nok gå for den løsningen som er rimligst og som støtter opp til 20 Tb med lagring eller mer. (husk at dette skjer tidligst når 1Tb disker er tilgjengelige.

1. som sagt, det blir å vente på 1Tb disker.

2. Kabinetet må ha plass til opp til 20 interne enheter (gjerne litt mer), ellers så bryr jeg meg fint lite. Så det kan godt være enten en industri løsning eller noe alla Lianli Cube (er litt usikker på hvor mange enheter man kan få i cuben, men det står 30 på siden så..)

3. Ja, så lenge jeg kan legge til disker uten å slette raidet, så går det fint å rebuildet det, vil bare ha det så enkelt som mulig å øke på raidet (opp til 20 Tb+). Spes da jeg ikke vil ha kapasitet til å kjøpe alt i en jafs (så sant jeg ikke vinner i lotto da :-)

4. Må ikke ha hotswap bays, jeg har flere ganger koblet til sata disker til min win XP pro maskin mens den har stått å gått.. ikke noe prob, det er denne funksjonen jeg er på jakt etter. Muligheten til å bytte ut en disk i raidet uten at ting blir borte og en måte å lett identifisere defekte disker på.

5. Det var det jeg regnet med, at løsninger for dette fins i raid software. Flott.

6. spiller ingen rolle for meg om det er Windows eller linux, fikser begge deler. Men jeg må nok innrømme at jeg er en smule flinkere med windows.

Pc byggeren i meg heller til en "hjemme snekret" løsning, så jeg tror at enden på visa blir en hjemmebygged løsning. Da vet jeg akkurat hvem jeg skal skylde på hvis noe går galt ;-)

Husk at enn så lenge er dette bare et tanke spill, men jeg sverger på at jeg en eller annen dag skal bygge denne boksen og jeg vil be om hjelp, forslag og støtte frem til og under bygging. Vil kanskje også se om jeg ikke kan få senkret sammen en arbeidsblog når den tiden kommer.

Må vel nå kanskje dele med dere årsaken til hvorfor jeg planlegger å bygge noe som dette.. Jeg er rett og slett lei av å gå tom for diskplass på serveren. Den har nå nesten 3Tb med lagring og det er vel under 100 Gb ledig igjen.

Jeg har en relativt stor DVD samling og jeg ønsker å lage backup av alle sammen for så å ha de liggendes på serveren for lett tilgang over nettverket..

Slutt resultatet skal puttes i et eget rom, kalt server kottet.. dere kan jo gjette hva det er :D

Jeg begynner å se for meg en løsning, men den vil jo ikke være moden før 1 Tb disker er på markedet og frem til det, vil jeg ved hjelp av dere, lete etter rett slutt løsning.

Har tittet litt på forskjellige raid kort og ser at det meste de vanlige kortene har er 16 porter, så jeg tror at slutt løsningen må ha to sånne kort. Regner med at Raid 6 er den beste løsningen, men er ikke noen ekspert på det så kom gjerne med forslag. Spm da er hvordan får du laget et stort raid 6 over to kort ??

Vel, håper på mange gode forslag og kommentarer fremover.

Taleg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...