Demantios Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Skal mekke opp en linux-server snart og lurer på hvilken distro jeg bør ha Vil helst ha noe som er populært i bedrifter o.l. så jeg har litt erfaring med det når jeg skal ut i næringslivet Skal brukes til: * Apache, MySQL, PHP-administrasjon * Filserver, FTP og muligens mailserver * Overvåking av nettverk eller lignende * Muligens litt til gamingserver Har hørt Debian sarge eller SUSE hadde funka bra, men er ikke sikker på hva som brukes i bedrifter og sånt. Så er tar gjerne imot tips =) Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Gentoo og Debian er flotte distroer, Gentoo har mye server programvare for spill i pakkesystemet sitt som gjør det enekelt å installerer denne programvaren, men haken er at den er veldig vanskelig å bruke og veldig tidkrevende, Debian er en mye brukt distro til server, den er meget solid og stabil. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 i Næringslivet går det mye i Suse og RHEL ( Red Hat Enterprise Linux ), har også vært borti mange bedrifter som kjører Debian og FreeBSD . men i det er Suse og RHEL det går mest i . Lenke til kommentar
comicz Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Sitter selv og drifter ~200 Linux-server(+ litt annet knask); det er et par SUSE-maskiner, men ellers er alt RHES. Firmaet jeg selv er ansatt i kjører nesten utelukkende Debian(med unntak av OpenBSD på gw). Så... Jeg vil si RHES, men RHES innebærer at du må betale. CentOS er RHES 4free(husk at det du betaler for er support), så om du vil teste er CentOS kanskje veien å gå? Vil uansett ikke anbefale RHES til annet enn erfaring, kjernene deres er virkelig til å få mareritt av til tider. Uansett finner du fort veien gjennom RHES om du kjenner andre distroer godt; Jeg har tatt svært lite i Red Hat/Fedora/RHES, og har ingen problemer med å administrere det, det meste er jo likt/ca. likt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) Vil helst ha noe som er populært i bedrifter o.l. så jeg har litt erfaring med det når jeg skal ut i næringslivet Jeg jobber for et firma hvor jeg drifter en del GNU/Linux servere. Vi kjører primært Gentoo, men har også et par servere som kjører Fedora. Men ellers så er RHEL, Suse og Debian det er som mest brukt virker det som Endret 31. januar 2007 av Slettet-df17e Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 RHEL har du forøvrig gratis om du er Uio-student (eller annsatt...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå