Wooho Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) I fjor sommer skiftet jeg skiver og klosser fremme på bilen hos et Ford verksted. Tromelbremsene ble ikke skiftet. Nå i ettertid de siste dagene har det kommet en tikkelyd som varer i under 1 minutt når jeg kjører i ca 50km/t, dette rette etter å ha startet bilen og begynt å kjøre. Lyder ser ut til å komme bakfra, og jeg mistenker tromlen. Lyden varierer fra tid til annen. Har jeg bilen ståendes over natten med håndbrekket på kommer lyden og varer som sagt i ca 1 min. Når jeg kommer på skolen ligger bilen parkert med gir som sikkring uten håndbremsen på. Da er lyden vekke når jeg prøver å høre etter når jeg kjører hjemover. Bor i Stavanger og det er ikke noen minus grader her, så wieren kan ikke ha satt seg fast da brekket funker som det skal og alle hjulene triller. Parkerte også bilen slo av motoren og trykte inn fotbremsen og da kom det en klakk lyd bak fra bilen nettop tromelbremsene. Er ikke noe ekspert men skal det komme lyd når jeg gjør dette? Endret 31. januar 2007 av Wooho Lenke til kommentar
PerB Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Lyden virker ikke riktig. Denne bør du sjekke opp. Her kan det være ting i bremseopplegget bak som ikke glir som det skal. Med hensyn til levetid på trommelbremser (og for den sagt skyld skivebremser) denne er avhengig av bruk. Håndbrekket kan sette seg selv om det ikke er frost. Støv og skitt kan komme inn i vaierstrømpen, fettet i vaierstrømpen kan bli gammelt og stivt og dermed hindre at vaieren glir slik den skal. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Her kan det også være fjærer og liknende som har ryki. Det beste er å ta opp trommelen, rengjøre og skifte ut bremseband og fjærer osv om de har ryki. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 Bestilte i dag verkstedstime av utskifting av tromebremsene bak. Merket at bremsepedalen ble litt hardere og at det ikkk var like stor bremseeffekt som den var for noen dager siden. Er sikkert påtide å skifte ut disse da bilen hadde en service time ved 92000km uten at jeg vet hva som har blitt skiftet da, (kjøpte den når den var gått 106000km) og den har til nå gått 127000km så regner med at det er påtide å skife disse ut ja. Bilen er daglig bruk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå