Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøpe Leilighet uten egen kapital

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig liten eller ingen uten noen form for sikkerhet, har du en god historikk hos banken og jobben ved siden av er en gullgruve så kanskje..

Men det skader ikke å høre med banken.. Lån på under 500k skal ikke være noe problem å få, men hvilken leilighet får man for det...

Endret av Battone
Lenke til kommentar

Postbanken har vel førstehjemslån der du får låne 100% av kjøpesummen, hvis det er de resterende 20/ 40 %ene du sliter med.

Ikke er det så dårlig rente heller med tanke på at du låner mer enn det du har sikkerhet for.

Hvis du betaler en høy husleie i dag og har gjort det en stund så hjelper også det, hvis du kan dokumentere at du ikke har misligholdt eller betalt for sent.

Men uansett er det jo bare å snakke med bankene og legge saken din fram for dem på en skikkelig måte. Kanskje du også vil få noen råd av dem.

Ka nogså være lurt å sette opp budsjett der du viser at du klarer å betale avdragene med god margin.

Men uansett er det vansklig for det dessverre. Spesielt også med tanke på at du er student.

Lenke til kommentar

Med en god plan, sikker jobb og utsikter til god inntekt etter endt studie, krydret med foreldre som kausjonister burde ikke det by på alt for store problemer. Men som KVTL sier om 100% finansiering, alle bankene i DNB Nor-sfæren, samt en hel masse andre banker har førstehjemslån.

Men; de låner ikke ut på lykke og fromme, sett opp budsjett, finn aktuelle leiligheter, skaff deg en "bank-mamma", snakk med foreldrene dine, åpne BSU-konto(med en gang), og spareavtale til den, og snakk med "bank-mammaen" din.

Kanskje finner dere en løsning, og husk; i slike tilfeller lønner det seg med menneskelig kontakt på et bankkontor.

Hvilken bank har du forresten?

Lenke til kommentar

De fleste banker tilbyr førstehjemslån med 100% belåning. Du må som regel stille med egenkapital til omkostninger (ca 2,6% ved selveier). Tilleggsikkerhet i foreldres bolig er selvsagt ett pluss, men som regel ikke et must.

Problemet i ditt tilfelle er betalingsevnen. Regner med du ikke tjener gull og grønne skoger hvis du studerer. Banken kan i visse tilfeller gå med på avdragsfrihet i studietiden, men det er ikke alltid de vil. En løsning som flere velger å gå for nå for tiden, er at en av foreldrene stiller som medlånetager. Dvs at dere står like ansvarlig for lånet. Da har banken den betalingsevnen de trenger. Selv om det i praksis er du som betaler lånet, vil din far/mor være like ansvarlig som deg.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte hus med 100% finansiering, og det eneste jeg kan tipse om at hvis du ikke må bruke førstehjemslånet ditt nå, så spar det til ett dyrere hus..

Jeg har selv 80% sikkerhet i huset, og 20% sikkerhet hos foreldrene mine.

Og sparer førstehjemslånet til ett dyrt hus hvor jeg vil ha mer igjen for den gunstige renten.

(Lånte vel ca 1,1 mill)

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte hus med 100% finansiering,  og det eneste jeg kan tipse om at hvis du ikke må bruke førstehjemslånet ditt nå,  så spar det til ett dyrere hus..

Jeg har selv 80% sikkerhet i huset, og 20% sikkerhet hos foreldrene mine.

Og sparer førstehjemslånet til ett dyrt hus hvor jeg vil ha mer igjen for den gunstige renten.

(Lånte vel ca 1,1 mill)

7851121[/snapback]

Er redd du har misforstått poenget med førstehjemslån. Som navnet sier er det lån til din første (lånefinansierte) bolig. Har du lånefinansiert din nåværende bolig har du brukt opp din muliget!

Lenke til kommentar
Er redd du har misforstått poenget med førstehjemslån. Som navnet sier er det lån til din første (lånefinansierte) bolig. Har du lånefinansiert din nåværende bolig har du brukt opp din muliget!

Feil, det var nemlig dette jeg også trodde, MEN du kan faktisk benytte dette ved en senere anledning om man ønsker dette, noe bankene ofte anbefaler om du kjøper en billig førstebolig..

Ta selv kontakt med din bank å hør om dette..

Jeg snakket senest med min i dag da vi driver å regner på husbygging.

Og det er jo forsåvidt også opp til hver enkelt bank hvor snille de vil være, så har man gode betingelser er jo ikke førstehjemslån eneste utvei for å få bra finansiering.

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar
---

Feil, det var nemlig dette jeg også trodde, MEN du kan faktisk benytte dette ved en senere anledning om man ønsker dette, noe bankene ofte anbefaler om du kjøper en billig førstebolig..

Ta selv kontakt med din bank å hør om dette..

Jeg snakket senest med min i dag da vi driver å regner på husbygging.

Og det er jo forsåvidt også opp til hver enkelt bank hvor snille de vil være, så har man gode betingelser er jo ikke førstehjemslån eneste utvei for å få bra finansiering.

7858927[/snapback]

Nei! Førstehjemslån er lån til første bolig! Dette er jeg ganske bastant på da jeg jobber i bank selv. Faktisk så holder jeg til ikke langt unna deg... At man kan forhandle seg til gode betingelser på sitt andre lån er selvsagt mulig, men det er utenfor selve tilbudet bankene kaller førstehjemslån. Blir da litt drøyt å anbefale folk her å ikke bruke førstehjemslånet første gang.

Lenke til kommentar

Hvor mye tjener du pr. måned? Det er viktig i forhold til hvor mye du kan låne. Og husk at du må beregne strøm, kommunale avgifter og forsikring i tillegg. Vil fort komme på 1500 - 2000 kroner pr. mnd.

Men helt klart en fordel å eie egen bolig. Da betaler du til deg selv i setedet for noen andre.

Lenke til kommentar
til første bolig! Dette er jeg ganske bastant på da jeg jobber i bank selv. Faktisk så holder jeg til ikke langt unna deg... At man kan forhandle seg til gode betingelser på sitt andre lån er selvsagt mulig, men det er utenfor selve tilbudet bankene kaller førstehjemslån. Blir da litt drøyt å anbefale folk her å ikke bruke førstehjemslånet første gang.

7860921[/snapback]

Jaja, jeg sier bare det banken min anbefalte meg...

Det er jo ikke sikkert de kaller det førstehjemslån da, men var uansett de samme rentebetingelsene, fullfinansiering osv..

Så det er jo det samme..

Men de sa til meg at spar dette til du skal kjøpe en dyr bolig, så da vil jeg hvertfall anbefale å spørre banken om dette før man hiver seg over og bruker disse betingelsene på en billig bolig hvor det egentlig ikke var nødvendig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...