Baikal Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) hei alle data\gamere entusiaster! kan noken gi meg 5 grunner for at eg skal overklokke cpuen min?(evt. grunner for å ikkje..) (har lært meg framgangsmåten å prøvd meg litt) SYSTEM: -AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Socket 939, 512KB(venice) -MSI K8N SLI Platinum, nForce4 SLI, ATX Socket-939,4xSATA2,GbLAN,Firew,PCI-Ex16 -Hiper Strømforsyning ATX 480W Sort, 14dB Type-R, 120mm Fan, 2xSATA, 20/24pin -Samsung 19" LCD Syncmaster 930BF TCO-99 700:1, DVI-D, 4ms, 1280x1024 -2000minne -2x xfx 7800gt SLI (overklokket) (ser ikkje noko opplagt "flaskehals", men generelt morro å klokke) Endret 31. januar 2007 av Baikal Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 1. Du får mere ytelse ut av produktet du har. 2. Spill vi gå bedre,ihvertfall siden du har 2x7800gt kort. 3. Det er morro når man får det til 4. Utfordrene når man støter på problemer underveis 5. why not,ingen ting å tape på å klokke,bare noe å vinne There u have it Noen gode grunner til å ikke klokke kommer jeg ikke på i farta. Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 ..joda,det finns haugevis av grunner for ikke å klokke. Overklokking kan føre til et ustabilt system,ufrivillig reboots høye tempraturer, kortere levetid enn forventet på div hw... ...++++ Og sist men ikke minst kan det gis utslag i kronisk overklokkingsavhengighet :!: ... sånn som jeg lider av,det gjør at du bruker masse penger på den nyeste hw, manisk ser deg om etter en ny pc å klokke når den siste pcn i huset står og pumper ut høy mhz på et vannkjølingsutstyr som er en rørlegger verdig..... og du til slutt hiver deg over den bærbare for å finne ut at den har sischipsett....whoææææ... Nei,dette var karnsje litt på kanten :!: ,men dette er karnsje meg i et bittelite nøtteskall...lol... Overklokking er en sunn og lærerik hobby som alle med litt interesse for hw vil ha masse glede av,og sjansen for at du faktisk også vil lære noe er overhengende. Allt med måte så går det bra som regel. Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (...)sunn(...)7839830[/snapback] Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Og dersom eit eller anna hw skulle ta kvelden, så.... Ja, favel då. Og ny hw må kjøpast inn.... hehe. Slik som Nassuz seier, alt med måte så går det som regel bra.... Lenke til kommentar
Rambo82 Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 -Kan være en dyr hobby -kult å mekke selv -gøy å se forbedringer -sparer penger i forhold til dyrere cpu`er -pc`en fungerer som en liten ovn Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Nazzuz:Og sist men ikke minst kan det gis utslag i kronisk overklokkingsavhengighet. Tror det er slik at en ikke tåler å se en pc uten å lure på hvor mye den kan klokkes Lenke til kommentar
Erlend0_o Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) 1. Du får mere ytelse ut av produktet du har.2. Spill vi gå bedre,ihvertfall siden du har 2x7800gt kort. 3. Det er morro når man får det til 4. Utfordrene når man støter på problemer underveis 5. why not,ingen ting å tape på å klokke,bare noe å vinne There u have it Noen gode grunner til å ikke klokke kommer jeg ikke på i farta. 7839551[/snapback] Ingenting å tape? -produktet vil få kortere levetid (i teorien) - Hw kan bli ødelagt -Høyere tempratur Kortere levetid? Tjaa,er nok riktig det.Levetiden faller kanskje 50%,fra 20 år til 10 år kanskje 7864501[/snapback] Ja jeg vet du vil med størst sansynelighet skifte pc før den dør, men det er derfor jeg skrev i teorien betyr jo hvor hardt du tar i og da. Herregud glemte + sidene -Det er moro. -Bedre ytelse, kommer litt an på hvor mye man klokker og hva man klokker da man... -Man kan spare penger -Utfordrende -Lærerikt -Du kommer ut av "redd for å ødelege pcen skallet" (funka på meg ) Endret 14. februar 2007 av Erlend0_o Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Kortere levetid? Tjaa,er nok riktig det.Levetiden faller kanskje 50%,fra 20 år til 10 år kanskje Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Som mange andre også vil si: Du vil ha byttet ut komponentene eller for den saks skyld hele PC-en før den forventede levetiden på dine komponenter har gått ut. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 (endret) Jeg ser iallefall ikke noen negative sider ved overklokking. Du oppnår høyere ytelse på en billigere cpu. Selv har jeg en X2 4200+ som er klokket til en fattigmanns FX. Penger spart. Du slipper å oppgradere så ofte siden det yter bedre en stock, men dette har en tendens til å sli ut litt, pga iver etter å utsette ny hardware for hardklokking. Du reduserer levetiden riktignok, men så lenge du ikke på død og liv skal ha 2.0v på cpu så holder den i 5 år iallefall, noe som er mer en lenge nok. Temperaturer er heller ikke noe problem, så lenge du følger med og stopper før det begynner å bli kritisk. Ustabilitet er ikke en faktor for de som kan å klokke skikkelig. Har du lest og satt deg skikkelig inn i det, er det ikke noen problemer med å få en dønn hakke stabil 24/7 klokk. Kjørte selv min gamle 3200+ kraftig overklokket i over et år uten ett eneste problem overhodet. Har nå kjøpt ny cpu for en stund siden som også er kraftig overklokket, og har enda ikke møtt på noen problemer. Eneste problemet jeg har støtt på er windows, som en ikke blir kvitt med det første. Så nei, jeg ser ikke hvorfor klokking skal være negativt. Setter du deg inn i det vil du oppnå mange fordeler. Endret 5. februar 2007 av Brian_N Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Kan skrive under på at PCen fungerer som en liten ovn Mitt rom blir fort varmt når jeg bare har pcen på. Jeg har en overklokket E6600, sammen med 2 stk 8800GTS. De produserer en del varme, mens PSU, hdder og HK lager sin del blir et par hundre watt i varme totalt. Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Fordel: Sinnsvakt gøy! Bakdel: Kan bli dyrt, ikke fordi du nødvendigvis ødelegger så mye utstyr, men fordi du blir avhengig av ny hw. (J**** irriterende når det ikke går slik du vil) Lenke til kommentar
Kuldesjokk Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Jeg har blitt avhengig av klokking Skal kjøpe meg 8800 gtx til klokking nå Eller burde jeg vente til noen nye kort fra nvidia kommer? 1. Det er moro. 2. Du får ytelses økning. 3. Du lærer mer om data (gjorde jeg ihvertfall) 4. Utfordrende. 5. Spill vil jo gå bedre grunnet ytelses økningen. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Ja Var jeg deg ville jeg KANSKJE ventet på ATI R600 eller på 8900GTX som er rett rundt hjørnet. Lenke til kommentar
Kuldesjokk Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Ja Var jeg deg ville jeg KANSKJE ventet på ATI R600 eller på 8900GTX som er rett rundt hjørnet. 8059611[/snapback] Jeg har ikke klart å holde meg oppdatert på skjermkort Så 8900 er rundt hjørnet? Lenge til neste toppmodell kommer da? Beklager avsporing... Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 kjekt, lærerikt, sparsomt kjøper rimeligste cpu i 1 serie og kjører den som den dyreste, potensiale, diskusjons tema, riktig hovedkort og kjøler og moderat oc, så går det veldig bra så lenger en følger oppskriften. Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 det er moro, selv er jeg 12(snart 13 år) uerfaren og synes det er moro men jeg vil alti være på den sikre siden så jeg setter til noen vifter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå