Gå til innhold

5 grunner for å overklokke cpu'en?

Anbefalte innlegg

hei alle data\gamere entusiaster!

kan noken gi meg 5 grunner for at eg skal overklokke cpuen min?(evt. grunner for å ikkje..)

(har lært meg framgangsmåten å prøvd meg litt)

SYSTEM:

-AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Socket 939, 512KB(venice)

-MSI K8N SLI Platinum, nForce4 SLI, ATX Socket-939,4xSATA2,GbLAN,Firew,PCI-Ex16

-Hiper Strømforsyning ATX 480W Sort, 14dB Type-R, 120mm Fan, 2xSATA, 20/24pin

-Samsung 19" LCD Syncmaster 930BF TCO-99 700:1, DVI-D, 4ms, 1280x1024

-2000minne

-2x xfx 7800gt SLI (overklokket)

(ser ikkje noko opplagt "flaskehals", men generelt morro å klokke)

Endret av Baikal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du får mere ytelse ut av produktet du har.

2. Spill vi gå bedre,ihvertfall siden du har 2x7800gt kort.

3. Det er morro når man får det til

4. Utfordrene når man støter på problemer underveis

5. why not,ingen ting å tape på å klokke,bare noe å vinne ;)

There u have it :) Noen gode grunner til å ikke klokke kommer jeg ikke på i farta.

Lenke til kommentar

..joda,det finns haugevis av grunner for ikke å klokke.

Overklokking kan føre til et ustabilt system,ufrivillig reboots høye tempraturer, kortere levetid enn forventet på div hw... ...++++

Og sist men ikke minst kan det gis utslag i kronisk overklokkingsavhengighet :!: ... sånn som jeg lider av,det gjør at du bruker masse penger på den nyeste hw, manisk ser deg om etter en ny pc å klokke når den siste pcn i huset står og pumper ut høy mhz på et vannkjølingsutstyr som er en rørlegger verdig..... og du til slutt hiver deg over den bærbare for å finne ut at den har sischipsett....whoææææ...

Nei,dette var karnsje litt på kanten :!: ,men dette er karnsje meg i et bittelite nøtteskall...lol...

Overklokking er en sunn og lærerik hobby som alle med litt interesse for hw vil ha masse glede av,og sjansen for at du faktisk også vil lære noe er overhengende.

Allt med måte så går det bra som regel.

Lenke til kommentar
1. Du får mere ytelse ut av produktet du har.

2. Spill vi gå bedre,ihvertfall siden du har 2x7800gt kort.

3. Det er morro når man får det til

4. Utfordrene når man støter på problemer underveis

5. why not,ingen ting å tape på å klokke,bare noe å vinne ;)

There u have it :) Noen gode grunner til å ikke klokke kommer jeg ikke på i farta.

7839551[/snapback]

Ingenting å tape?

-produktet vil få kortere levetid (i teorien)

- Hw kan bli ødelagt

-Høyere tempratur

Kortere levetid? Tjaa,er nok riktig det.Levetiden faller kanskje 50%,fra 20 år til 10 år kanskje  :)

7864501[/snapback]

Ja jeg vet du vil med størst sansynelighet skifte pc før den dør, men det er derfor jeg skrev i teorien betyr jo hvor hardt du tar i og da.

Herregud glemte + sidene :p

-Det er moro.

-Bedre ytelse, kommer litt an på hvor mye man klokker og hva man klokker da man...

-Man kan spare penger

-Utfordrende

-Lærerikt

-Du kommer ut av "redd for å ødelege pcen skallet" (funka på meg :p )

Endret av Erlend0_o
Lenke til kommentar

Jeg ser iallefall ikke noen negative sider ved overklokking.

Du oppnår høyere ytelse på en billigere cpu. Selv har jeg en X2 4200+ som er klokket til en fattigmanns FX. :) Penger spart.

Du slipper å oppgradere så ofte siden det yter bedre en stock, men dette har en tendens til å sli ut litt, pga iver etter å utsette ny hardware for hardklokking.

Du reduserer levetiden riktignok, men så lenge du ikke på død og liv skal ha 2.0v på cpu så holder den i 5 år iallefall, noe som er mer en lenge nok.

Temperaturer er heller ikke noe problem, så lenge du følger med og stopper før det begynner å bli kritisk.

Ustabilitet er ikke en faktor for de som kan å klokke skikkelig. Har du lest og satt deg skikkelig inn i det, er det ikke noen problemer med å få en dønn hakke stabil 24/7 klokk. Kjørte selv min gamle 3200+ kraftig overklokket i over et år uten ett eneste problem overhodet. Har nå kjøpt ny cpu for en stund siden som også er kraftig overklokket, og har enda ikke møtt på noen problemer. Eneste problemet jeg har støtt på er windows, som en ikke blir kvitt med det første. :p

Så nei, jeg ser ikke hvorfor klokking skal være negativt. Setter du deg inn i det vil du oppnå mange fordeler. :)

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kan skrive under på at PCen fungerer som en liten ovn ;) Mitt rom blir fort varmt når jeg bare har pcen på. Jeg har en overklokket E6600, sammen med 2 stk 8800GTS. De produserer en del varme, mens PSU, hdder og HK lager sin del :p blir et par hundre watt i varme totalt.

Lenke til kommentar

Jeg har blitt avhengig av klokking :cry: Skal kjøpe meg 8800 gtx til klokking nå :) Eller burde jeg vente til noen nye kort fra nvidia kommer?

1. Det er moro.

2. Du får ytelses økning.

3. Du lærer mer om data (gjorde jeg ihvertfall)

4. Utfordrende.

5. Spill vil jo gå bedre grunnet ytelses økningen.

Lenke til kommentar
Ja ;) Var jeg deg ville jeg KANSKJE ventet på ATI R600 eller på  8900GTX som er rett rundt hjørnet.

8059611[/snapback]

Jeg har ikke klart å holde meg oppdatert på skjermkort :p Så 8900 er rundt hjørnet? Lenge til neste toppmodell kommer da? Beklager avsporing...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...