Gå til innhold

Alkohol - Sykdomstegn?

Anbefalte innlegg

Slik drikkekulturen i Norge er blant bl.a. studenter, virker det som alkohol er en nødvendighet, et must.. Man SKAL drikke på studentaktiviteter, og helst i store mengder. Hvis ikke er man ikke sosial, man er ikke "med" og man er unormal..

Mange drikker for å "bli" sosiale, for å bli mer utadvendte, for å fungere i sosiale sammenhenger på et annet nivå. Er ikke dette et sykdomstegn? At man må ty til ekstern stimuli FOR å fungere sosialt i en gitt setting? Misforstå meg riktig, jeg har ingenting imot alkoholen i seg selv, folk må selv velge hvilke giftstoffer de inntar, de må i tillegg selv velge hvordan de vil lure seg selv, men likevel: er det ikke noe som skurrer når så mange mennesker ser på det å "drikke seg i humør" som noe helt naturlig..? Burde det ikke være mulig å bli i godt humør av å møte venner og kjente..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner meg ikke igjen i drikkepresset du beskriver rundt at: Man SKAL drikke på studentaktiviteter, og helst i store mengder. Hvis ikke er man ikke sosial, man er ikke "med" og man er unormal.. .

Min erfaring er at de som ikke drikker blir ofte stående i et hjørne og se på mens de andre danser og har det moro. Det er i min erfaring ingen som spør hva du har i glasset og holder deg utenfor fordi du svarer cola. Gikk i klasse på universitetet med en kar som ofte var festens midtpunkt, førstemann på dansegulvet og med det største smilet i rommet. Først etter 2 år fikk jeg vite at han var avholds og aldri drakk på fest. Dette viste for meg at folk ser ikke annerledes på deg fordi du ikke drikker, det er måten du oppfører deg på som avgjør om folk synes "du er med"

Man kan vel likevel si at det er synd at mange av oss er så forknytte at det kreves alkohol for å slippe endel hemninger.

Du trekker frem det å treffe venner og kjente som eksempel. Når jeg drikker med kamerater er ikke det for å slippe hemninger eller for å bli mer sosial og utadvendt, men fordi ting ofte har en tendens til å bli mer moro. Om jeg hadde drukket cola hele kvelden hadde det fremdeles vært hyggelig, men stemingen løftes enda et hakk når man drikker.

Når det gjelder å drikke for å "bli sosial" vil jeg ikke tro dette gjelder venner og kjente for de fleste. Dette er mer noe folk gjør for å treffe folk de ikke kjenner. Terskelen for å ta kontakt blir lavere når man selv er beruset og den andre personen er beruset. Dette er typisk hvorfor man snakket med flere ukjente folk på nattbussen på en lørdag enn bussen hjem fra skolen på en hverdag da man var 18-20år.

Jeg skal ikke si jeg er helt uenig i poenget ditt, men noen nyanser og sammenligninger er jeg litt uenig i.

Hvordan "bruker" du alkohol?

Jeg fikk litt feelingen av at du ikke drikker og er litt "sur" på de som drikker fordi føler deg utenfor.

Lenke til kommentar

som du sier Ekko.

kjenner en, han drikker lite, og kan umulig bli noe serlig beruset, men han er alltid først ute på dansegulvet.

For min del så drikker jeg da alle andre drikker. jeg syntes det er kjedelig når folk drikker, og jeg er edru. blir liksom ikke noe morro, alle har det morro, og tør å gjøre masse ting som jeg ikke gjør :p

Lenke til kommentar

Poenget med studentaktiviteter er da først og fremst å være utadvent og ta initiativ for sosial kontakt med medstudenter, felere opplever at dette er kjekker og mer gøy med alkohol i bildet, men jeg har ikke vært vitne til at folk har blitt pirket på fordi de ikke inntar øl. Det er vel mer om de edruelige er innesluttet og asosiale de kan bli et irritasjonsmoment for noen.

I lag med kjente er det som Ekko sier, at alkohol kan ha en fin effekt med å øke stemningen mellom parter, og det gir også noen fine historier om det går litt for langt :)

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
I lag med kjente er det som Ekko sier, at alkohol kan ha en fin effekt med å øke stemningen mellom parter

Er ikke nettopp DETTE et sykdomstegn? ;) At man ikke klarer å øke stemningen uten kunstig stimuli...?

7839453[/snapback]

Kall det smøremiddel. Jeg har hatt det veldig moro edru i mange sammenhenger, på hytterturer, spillkvelder, ferie osv. At man kan ha det kjekt uten alkohol stemmer, men at alkoholen gjør det lettere å komme i god stemning når man sitter rundt et bord og prater er tilfelle.

Det blir som doping for å trekke en ugunstig parallell. Så spør du: Får man ikke store muskler uten doping? Jo, men man får store muskler fortere med doping.

Kan man ikke ha det kjekt uten alkohol? Jo, men man har det (i mange tilfeller) kjekkere med alkohol.

Er ikke pomme fritten god uten ketchup? Jo, men den er bedre med ketchup.

Kan man ikke ha det koselig uten sjokolade? Jo, men man har det kosligere med sjokolade.

Alkohol er et rusmiddel som produseres og distribueres for at folk skal bli i godt humør av det. At folk da velger å innta dette middelet for å komme lettere i godt humør vil jeg ikke se på som sykdom.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
I lag med kjente er det som Ekko sier, at alkohol kan ha en fin effekt med å øke stemningen mellom parter

Er ikke nettopp DETTE et sykdomstegn? ;) At man ikke klarer å øke stemningen uten kunstig stimuli...?

7839453[/snapback]

Man klarer sikkert å bli kvitt bronkitt ved å la kroppen gjøre jobben, men de fleste velger å ta antibiotika. Ja, mange lider av sykdommen som kalles "lettere sjenerthet", og syns alkohol er en ypperlig, om enn en litt risikabel, medisin. Alternativt kunne man gått til psykolog eller benyttet andre preparater. Alle er ikke perfekte, man trenger ikke klientifisere dem av dem grunn. Hva er forresten problemet? Når negativt ladede ord som sykdom benyttes er det vel et eller annet problem inni bildet?
Lenke til kommentar

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Har hatt en del fester og det har aldri vært snakk om å ha en fest uten alkohol. Alkohol er et must og uten den så er det ikke en fest i mine øyne. Om man vil drikke er helt opp til den enkelte. De fleste drikker men noen andre klarer seg uten. Er ingen som havner utenfor av den grunn. Dem som havner utenfor er heller den som drikker for mye eller på andre måter opptrer uakseptabelt. Nå er jeg over 30 da så festene mine er neppe på lik linje med dem i attenårsalderen. Uansett så har vi alltid tatt godt imot avholdsfolk og andre som ikke drikker.....er jo dem som er sjåfører! :D

Dem får alle godene og blir tatt meget godt vare på .....hehe

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...