Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Fujitsu Siemens E8010D - Varierende core speed

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et lite problem med laptoppen min. Det gjelder prosessorhastigheten. Den hopper fra 600 MHz til 2000 MHz, og ned igjen til 600 MHz. Den er mest på 600 MHz, men av og til greier den å holde seg på 2 GHz i noen sekunder. I laptoppen har jeg en Intel Pentium M 755 prosessor, som skal greie og yte 2 GHz.

Når den er på 600 MHz er bus speed på 100 MHz og multiplier'n på 6. Det er multipliern som hopper opp til 20 da den går til å være 2000 MHz.

Jeg bruker CPU-Z for å registrere alt dette. Jeg har vært i BIOS og prøvd med å slå av en eller annen funksjon som tydeligvis kan justere prosessorhastigheten i forhold til bruk (SpeedStep eller noe slikt), men det hjalp ikke. Jeg har satt den på, og satt valgene til "Maximum performance", uten at det gav noe nevneverdig utslag.

Ellers, jeg kjører Windows XP Pro med SP2. Alle siste sikkerhetsoppdateringene. Kjører ZoneAlarm med Trend Micro Pc-Cillin Internet Security 14. Jeg har nettopp fått laptop'en, slik at dette problemet har alltid vært slik for meg. Har ikke hørt om noen andre som har hatt tilsvarende problem. Etter installasjonen av windows lastet jeg ned de siste driverene til chipset og bios, samt internt nettverkskort (kobber og trådløst), bluetooth, grafikk (ATI) og lyd. Alt fungerer helt fint.

Har derimot ikke funnet, eller installert, egne drivere for prosessoren.

Jeg har også tatt ned en BIOS flash CD, brent ut og flashet BIOS. Dette gjorde heller ingen store utslag.

Jeg lurer rett og slett på hva som kan gjøres videre, fordi jeg vil veldig gjerne ha laptoppen kjørende på 2 GHz konstant.h

Jeg har lagt ved 2 screenshots for hver av hastighetene:

post-99305-1170228617_thumb.png post-99305-1170228623_thumb.png

Og et screenshot av versjon av BIOS etc..

post-99305-1170229739_thumb.png

Endret av dolxor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...