Kublai_chan Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Slik jeg forstod det kunne man oppgradere f.eks fra home premium til ultimate ved å betale et mellomlegg på ett senere tidspunkt, gjelder dette også OEM. Slik at hvis jeg f.eks kjøper meg Vista home premium i dag, og senere i år finner ut at jeg vil ha ultimate, kan oppgradere, og få en "update key" elns ? Og vites det om det kommer studentlisenser på vista? 7838477[/snapback] Jeg går på Høyskolen i Agder og har fått gratis studentlisens fra skolen via Microsoft sine sider (MSDNAA Software Center). Fikk Windows Vista Business og har sett at det er mulighet for å oppgradere til Premium. Så veldig enkelt og greit ut, men vet ikke hva det kostet. Kan også si at etter jeg la inn Visa og fikk den validert, har jeg kjøpt meg mer ram til maskinen min. Har aldri hatt noe problemer med å laste ned oppdateringer eller andre form for problemer.. 7838599[/snapback] Hvor er det du gikk hen for å få gratis lisens?? Leter etter det, men finner det ikke? Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Fikk Windows Vista Business og har sett at det er mulighet for å oppgradere til Premium. Så veldig enkelt og greit ut, men vet ikke hva det kostet. 7838599[/snapback] Vista Business til Home Premium kan vel knapt kalles en oppgradering, om du da ikke ser på alt dette DRM-infiserte Windows Media tullet som en "oppgradering". Koster ikke en Business lisens 2-300 kr mer enn en Home Premium også?? Lenke til kommentar
TheBomber Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Men....jeg som alltid har 6 eller flere pc'r i huset... hadde det ikke vært like greit å tegne et TechNet Plus Direct abonnement? For kr. 3.612,- i året kan jeg laste ned så mye programmvare jeg bare vil for å "teste".... Lenke til kommentar
Sorce Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Det er vel en av tre ting 1. Oppdateringer fra windows update (lite trolig) 2. Oppdatering til bedre windows-versjon 3. Oppdatering til neste MS-OS Det tredje er ikke så ille, nummer 2 er litt kjip, 1 er katastrofal. AtW Siden MS allerede gir "kritistike" oppdateringer for maskiner med piratXp tviler jeg på at du mister den funksjonen, i værste fall er det vel nye ting som ny IE man ikke får. Lenke til kommentar
Pax2k Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Slik jeg forstod det kunne man oppgradere f.eks fra home premium til ultimate ved å betale et mellomlegg på ett senere tidspunkt, gjelder dette også OEM. Slik at hvis jeg f.eks kjøper meg Vista home premium i dag, og senere i år finner ut at jeg vil ha ultimate, kan oppgradere, og få en "update key" elns ? Og vites det om det kommer studentlisenser på vista? 7838477[/snapback] Jeg går på Høyskolen i Agder og har fått gratis studentlisens fra skolen via Microsoft sine sider (MSDNAA Software Center). Fikk Windows Vista Business og har sett at det er mulighet for å oppgradere til Premium. Så veldig enkelt og greit ut, men vet ikke hva det kostet. Kan også si at etter jeg la inn Visa og fikk den validert, har jeg kjøpt meg mer ram til maskinen min. Har aldri hatt noe problemer med å laste ned oppdateringer eller andre form for problemer.. 7838599[/snapback] Hvor er det du gikk hen for å få gratis lisens?? Leter etter det, men finner det ikke? 7838746[/snapback] På høyskolen vår kan man få tilgang til det meste av MS-produkter via : denne siden Men det krever brukernavn og passord som man får fra skolen. OG Krapfoss: mente Ultimate Gikk bare litt fort i svingene her. Lenke til kommentar
Kublai_chan Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Oki, skal ta kontakt med dem. Takk til pax2k Lenke til kommentar
Vice Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Det er da vel ikke så vanskelig å skjønne hva som menes med oppgradering og support: Det som ofte skjer er at man mister oppgraderingsrettgheter og support fra leverandøren for maskinen som har OEM lisens, om man gjør store endringer som medfører reaktivering. Oppgradering ol. har alstå ingenting å gjøre med windows-update. Selvfølgelig beholder man muligheten til fortsatt å kunne bruke windows-update. Noe annet er jo fullstendig ulogisk. Lenke til kommentar
TheBomber Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) Jeg er vel egentlig redd for at vi aldri kommer til å få et klart JA eller NEI fra Microsoft om dette med OEM og reaktivering kontra ny lisens...er nok litt for mange jurister innvolvert til det. Noe annet er jo fullstendig ulogisk. 7838911[/snapback] Det har vel heller aldri vært logikk som har vært drivkraften bak Microsofts juridiske avdeling... Endret 31. januar 2007 av TheBomber Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Det er vel en av tre ting 1. Oppdateringer fra windows update (lite trolig) 2. Oppdatering til bedre windows-versjon 3. Oppdatering til neste MS-OS Det tredje er ikke så ille, nummer 2 er litt kjip, 1 er katastrofal. 7838571[/snapback] #1 kommer de aldri til å fjerne. Så lenge OEM'en er reaktivert via MS' eget system så vil garantert oppdateringer være tilgjengelig. Hva er ellers vitsen med reaktivering? #2 Oppgradering fra Home til f.eks Business eller Ultimate kan sikkert få begrensninger. Ser ei heller her problemet, for hvor mange havner i den situasjonen? OEM'en er såpass mye billigere at de fleste uansett vil gå for en versjon som er mer enn tilstrekkelig. #3 Oppgradering til neste versjon av Windows. Hva skal man med det? Ingen her kjøper oppgraderinger XP->Vista idag, vi kjøper OEM. Det er uansett mye billigere så hvorfor skal vi ikke kjøpe OEM også neste gang? OEM er i utgangspunktet ment solgt samme med ferdige bygde maskiner og da må leverandøren stå for support. Bytter man ut komponenter på egenhånd for 25+ poeng så er det naturlig at selgeren ikke lenger kan supportere. Du kan jo i prinsippet ha byttet ut så mye at maskinen er helt ny.. For oss som bygger maskinen selv så er aldri support noe alternativ. Går noe galt får vi raskere og bedre hjelp her på forumet, eller så legger vi inn XP/Vista på nytt og problemet er løst Lenke til kommentar
Vice Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Det har vel heller aldri vært logikk som har vært drivkraften bak Microsofts juridiske avdeling... 7838984[/snapback] Nei, men nå er jo ikke Microsoft heller interessert i å ha en hel haug med utdaterte og sikkerhetsmessig utsatte PC'er stående rundt om på nettet. Som leverandør vil slikt slå tilbake svært negativt dersom det utarter seg. Som noen sikkert også har nevnt tidligere, selv ulovlige versjoner av windows får tilgang til kritiske oppdateringer. Lenke til kommentar
knut ivar Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) Ser at det er mange som klør seg i hodet her evdr. OEM/retail verjoner.. Det må da finnes noen her på forumet som er MS forhandere eller MS sertifiserte på Vista? De skal jo kunne dette.. En annen ting jeg ser er hvor slappe folk er med tanke på sikkerheten... Jeg skrev et innlegg på Runez Blog og har ennå ikke fått svar på det. Dette er det ingen som tenker på. Endret 31. januar 2007 av knut ivar berg Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Det var bra å høre, men den norske bloggen sier jo fortsatt at man må kjøpe ny lisens: Man legger altså sammen poengene for hver hardware endring siden første installasjon av Vista, og om disse overskrider 25 poeng så vil Vista be om å bli reaktivert. Dette betyr at om du har en maskinvarebundet versjon av Vista (OEM) så må du kjøpe ny lisens. 7838461[/snapback] Nei den gjør ikke det, problemet er at endringene står i kommentarfeltene og selve artikelen/bloggen er ikke oppdatert i forhold til det. runez said: Til Kenneth, du trenger bare å reaktivere. Ny lisens må du kjøpe om du ønsker å opprettholde rettigheter til oppgradering og support. Det vil variere noe fra maskinleverandør til maskinleverandør. Husk også at om du har gyldig garanti på maskinvaren din fra leverandøren din og maskinvaren ryker, så er lisensen fortsatt gyldig. January 30, 2007 11:07 AM Her er det veldig viktig å lese alt og sjekke "datostemplet" på informasjonen, slik at man ikke blander ny og gammel informasjon. Det er vel slik at man må betille noe maskinvare før man får lov til å kjøpe OEM produkter, eller tar jeg feil? Du tar feil, man trenger ikke lenger kjøpe noe hardware sammen med en OEM lisens, den kan selges separat. Dette ble endret i høst/tidlig vinter (tror jeg det var). Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Det som menes med å miste retten til oppgradering er at du ikke kan gå fra f.eks Home Premium til Ultimate. Herregud som folk feiltolker ass. Miste retten til windows update? Hallo Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Det er vel bare snakk om pesimisstiske og optimistiske spekulasjoner sålangt. Jeg er serdeles pesimistisk inntil det motsatte er bevist. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) Det som menes med å miste retten til oppgradering er at du ikke kan gå fra f.eks Home Premium til Ultimate. Herregud som folk feiltolker ass. Miste retten til windows update? Hallo 7839078[/snapback] Det er ikke rart folk feiltolker. Hvis du leser svarene til Rune i bloggen det er linken til over her, så blir man jaggu ikke klokere. Når i tillegg den bloggen brukes som eneste kilde til alle artikler rundt i nettavisene, så vitner hele saken om en farse. Journalistene burde skamme seg! MS burde i alle fall klare å legge ut vilkårene på enkel norsk så vi får en slutt på dette. Det kan kanskje resultere i at til og med jeg bestiller en Vista-versjon så MS kan tjene penger. Nå sitter jeg på gjerdet og nekter å finner frem Visakortet mitt. På den annen side vil vel MS selge mest mulig retail, der ligger det helt klart mere penger enn OEM.. Endret 31. januar 2007 av Mozze Lenke til kommentar
bidz Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Selvfølgelig får man tilgang til Windows Update. Noe annet ville vært helt dustete. Dersom Microsoft hadde fjernet tilgangen til Windows Update så hadde de stillt lovlydige kunder på lik linje med pirater. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Som andre har påpekt gjelder vel dette tlf. & produkt support. Windows software Update fortsetter iallefall å fungere etter at "offisiell støtte" er trukket tilbake, noe jeg vet utifra update av Windows Millenium Edition OEM. Man lanserer riktignok ingen nye "fancy" pakker, men det som gjelder kritisk sikkerhet er med. Derfor blir det litt feil å skremme folk med at man plutselig risikerer å stå ubeskyttet med sin Vista Oem ver. slik det antydes i noen innlegg. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Upgrade workaround 7839335[/snapback] Grei nok denne - eller, helt super, mener jeg. Men denne linken viser til hvordan du kan oppgradere til Vista fra XP (f.eks.) Diskusjonen hittil har gått på oppgradering fra en Vista-versjon til en annen, eller til Vista's etterfølger, når det enn måtte bli aktuelt. Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Vi får bare håpe på at HW kommer med en "ny oppklarende" artikkel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå