Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Få spillern til å starte når jeg starter bilen?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger hjelp til å få spilleren til og starte når jeg starter bila? Hvordan fikser jeg det?

Den gamle jeg plukka ut gjorde det, men ettersom bilen er ny så plukka jeg den ut og satte i min egen gamle Sony CDX-MP70, som er mye bedre. Men den starter ikke, jeg må alltid trykke på "Source" for å få den til og starte, og holde inn "Off" for å skru den av, tungvindt i lengden. Samme problemet hadde jeg på min gamle bil(kadett)

Kan nesten ingen ting, så hvis dere har kunne skrevet slik at det er forståelig for en vanlig fyr så hadde det vært kjekt :blush:

Min bil: Saab 900, 96 mod.

Spiller: Sony CDX-MP70

Endret av untouch4ble
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I ISO-kontakten skal det være en rød ledning på den ene. Den skal være sammen på en plugg med en gul (12V til batteri), svart (jord) og blå (styring for f.eks forsterker, tilsvarende rød for spiller). Den røde ledningen forteller når spilleren skal være av eller på, og skal være koblet til tenningen. Sjekk om denne er koblet inn/kuttet/skadet/el.l. Mål evt. om det er spenning på denne når tenningen blir slått på.

Lenke til kommentar
I ISO-kontakten skal det være en rød ledning på den ene. Den skal være sammen på en plugg med en gul (12V til batteri), svart (jord) og blå (styring for f.eks forsterker, tilsvarende rød for spiller). Den røde ledningen forteller når spilleren skal være av eller på, og skal være koblet til tenningen. Sjekk om denne er koblet inn/kuttet/skadet/el.l. Mål evt. om det er spenning på denne når tenningen blir slått på.

7842162[/snapback]

Går en rød og en gul en fra spillern som kobles sammen, og blir til en gul som går inn i iso-kontakten. Den/de er ikke skadet. Hvordan måler jeg spenningen? Tror jeg har utstyr men aner ikke hvordan :blush:

Det går også en rød ledning i fra iso-kontakten som ikke går til noe, den har en slags kobling i enden, aner ikke hva den er godt for, virker som om den er oveflødig :hmm:

Lenke til kommentar

Hm.. helt tydelig hva som ser gjort da. Den røde som egentlig skal gå til tenningen er montert direkte på batteriet (via den gule). Om du klipper den av fra den gule og monterer den inn på den røde på ISO-kontakten som er klipt av skal det fungere. Det skal normalt ikke gå strøm i den røde, så det er ikke veldig farlig at koblingen er i veldig god stand (den må likevel holde altså), bruk en sukkerbit f.eks.

Merk at den røde ledningen på ISO-kontakten skal være på den samme kontakten som den gule, siden den andre er for høytalere.

Lenke til kommentar

Hm.. Da er det noe som ikke stemmer med den gule ledningen. Sjekk om sikringen på kursen for spilleren er smeltet, og evt. bruk et voltmeter til å sjekke at det faktisk er spenning på den gule ledningen selv om bilen er avslått.

Merk at koblingen skal være slik at den gule går til gul, og rød til rød mot ISOen. Den røde i ISOen er den som går til tenningen, og skal styre hvorvidt spilleren skal være av eller på. Den gule skal gå så direkte til batteriet som mulig, og det skal ligge spenning på denne hele tiden.

Lenke til kommentar

På en eller annen måte må man få en konstantspenning til spilleren, ellers vil spilleren miste data hver gang tenningen slås av.

Merk at ikke alle bilprodusenter bruker standardfarger på ledningen. Kan være at ledningen har en annen farge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...