Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Båtferie til Sverige... og toll

Anbefalte innlegg

Hva skal til for å seile til Sverige og tilbake?

Må båten min, en 26 fots motorseiler gjennom toll, eller er det bare å ankre opp i ei svensk havn når jeg føler for det? Er det sjanse for å bli bordet av Kystvakten når jeg er ute i fredelig ærend? Hva må jeg ha med av papirer?

Og hvis jeg kjøper noe dyrt der borte, hvor skal jeg melde meg for å fortolle varen hvis jeg vil gjøre det lovlig?

Jeg har ganske stor tank, og fyller nok 600 liter diesel når jeg er der. Avgiftsfri, såklart hvis de har den ordningen i Sverige. Er det toll på den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du enkelt kan ringe tollvesenet og spørre. Jeg husker det stod i avisa her en sommer at det var en svenske som var på båtferie utenfor norskekysten og ble tatt for smugling av sprit og øl av norsk politi hehe (det var selvfølgelig bare til eget forbruk, men det holder ikke for onkel). Så hvis du skal kjøpe noe må du fortolle det før du drar tilbake ja.

Ang. selve båten aner jeg ikke, sikkert noe av de samme reglene som for f.eks. en bil tenker jeg. Jeg tror jeg uansett ville ringt tollvesenet hvis jeg var deg: www.toll.no, eventuelt svenske tullen.

Lenke til kommentar
Hva skal til for å seile til Sverige og tilbake?

Må båten min, en 26 fots motorseiler gjennom toll, eller er det bare å ankre opp i ei svensk havn når jeg føler for det? Er det sjanse for å bli bordet av Kystvakten når jeg er ute i fredelig ærend? Hva må jeg ha med av papirer?

Og hvis jeg kjøper noe dyrt der borte, hvor skal jeg melde meg for å fortolle varen hvis jeg vil gjøre det lovlig?

Jeg har ganske stor tank, og fyller nok 600 liter diesel når jeg er der. Avgiftsfri, såklart hvis de har den ordningen i Sverige. Er det toll på den?

7837868[/snapback]

Dersom båten din er kjøpt og betalt i Norge er det bare å ankre opp i en svensk havn akkurat som du kan ta bilen din over svinesund uten å måtte foreta deg noe spesielt. Grensen for hva du kan ta med deg er den samme når du reiser sjøveien som på land og det forekommer at politiet foretar stikkprøver av fritidsbåter. Dieselen i Sverige er ikke avgiftsfri for båteiere slik som i Norge, så jeg anbefaler deg å fylle tanken før du drar. Du kan avgiftsfritt innføre 600 liter drivstoff i transportmiddelets normale drivstofftanker ved innreise til Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...