Gå til innhold

Problem med Zalman CNPS9700 NT.

PetterOslo

Anbefalte innlegg

Hei

Fikk ny CPU-Kjøler i posten idag og har montert denne. Det dreier seg om Zalman CNPS9700 NT. Jeg har et MSI K9N SLi Platinium hovedkort, med cool n' quiet funksjon.

Viften er koblet til med den origianle 4-pins pluggen. Problemet er at viften kjører på maks turtall og den er såpass høylytt at jeg vegrer meg for å slå på datamaskinen. Jeg har også prøvd med SpeedFan, uten suksess - jeg vet ikke hva jeg har gjort galt. Har prøvd både med og uten C&Q aktivert.

Det enkleste hadde kanskje vært å skaffe en sånn helt enkel 39-kroners vifte-dimmer, men det ser ikke ut til at de finnes til den kontakten som sitter på 9700 ? (Har en slik på GPUen)

Noen som har noen innspill før jeg blir permanent hørselsskadet? :(

34790.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke hørt hvordan denne zalman skal høres ut, men det høres ikke bra ut uansett.

Litt usikker her, men det er slik at du har koblet zalman til en liten svart boks som skal regulere vifta, som igjenn er koblet til ...?

Enten så skal den vel stå på fan1 på hk, eller på en sånn 12v fra PSU.

Er det ingen endring på vifta når du justerer på den svarte boksen?

Finns det ikke mulighet for å kjøre uten den svarte boksen?

Den svarte boksen får man vel kjøpt til en svært billig peng fra microplex, men litt kjipt å kjøpe ny slik viss det skulle vise seg å ikke være feil med den.

Men siden vifta støyer voldsomt, så kan det være feil på viftebladene og/eller lagrene i vifta. Så det beste er vel å ta kontakt med butikk og sende inn hele rukkelet for å få det bytta.

Lenke til kommentar
Hei

Fikk ny CPU-Kjøler i posten idag og har montert denne. Det dreier seg om Zalman CNPS9700 NT. Jeg har et MSI K9N SLi Platinium hovedkort, med cool n' quiet funksjon.

Viften er koblet til med den origianle 4-pins pluggen. Problemet er at viften kjører på maks turtall og den er såpass høylytt at jeg vegrer meg for å slå på datamaskinen. Jeg har også prøvd med SpeedFan, uten suksess - jeg vet ikke hva jeg har gjort galt. Har prøvd både med og uten C&Q aktivert.

Det enkleste hadde kanskje vært å skaffe en sånn helt enkel 39-kroners vifte-dimmer, men det ser ikke ut til at de finnes til den kontakten som sitter på 9700 ? (Har en slik på GPUen)

Noen som har noen innspill før jeg blir permanent hørselsskadet?  :(

34790.jpeg

7837720[/snapback]

Du har i allefall kjøpt feil vifte hvis du ønsker en som er stillegående. Er det 120MM utgaven du har?

Og den sorte boksen, med regulator på, skal følge med. Det er en litt spesiell kontakt mellom kontakta fra vifta og til boksen. Den har ellers en 3pin kontakt som skal på hovedkortet.

Denne kan du kjøpe løst, kjøpte to slike for å regulere viftene i mitt kabinett. De kosta meg 49,- på datakjeden.

Lenke til kommentar
Du har i allefall kjøpt feil vifte hvis du ønsker en som er stillegående. Er det 120MM utgaven du har?

Og den sorte boksen, med regulator på, skal følge med. Det er en litt spesiell kontakt mellom kontakta fra vifta og til boksen. Den har ellers en 3pin kontakt som skal på hovedkortet.

Denne kan du kjøpe løst, kjøpte to slike for å regulere viftene i mitt kabinett. De kosta meg 49,- på datakjeden.

De første 5 sekundene etter oppstart går viften på minimum, og da er den veldig stille. Det følger ingen ekstern vifteregulator med denne modellen såvidt jeg har forstått. Den har en plugg som ikke tillater tilknytning av den enkle zalman viftestyringen (Har en slik på min VF-900 Cu) - en lik plugg som var på stock-kjøleren, type 4-pins som passer på CPU1 på HK. Ifølge Zalman skal viften være kompatibel med cool n' quiet, men har ikke notert meg noen endringer i turtallet enda tempraturen er veldig lav.

Tror viften er 110 mm. I tillegg er det en 120mm foran og en bak i kabinettet.

Edit: Stock-viften var ikke 4-pins, men kontakten på HK er 4 pins.

Endret av PetterOslo
Lenke til kommentar

Fikk aktivert cool n' quiet nå etter en del banning.

Må si jeg er skuffet over støynivået i forhold til stock-kjøleren, jeg merker ingen forskjell og om det er det er det nok ikke til det bedre. Jeg er helt allergisk mot støy så jeg vurderer å shippe 9700 tilbake til komplett og heller gå for noe med med lavere støynivå.

Er det da Noctua som er tingen ? Er ute etter det som gir minst mulig

støy.

Lenke til kommentar
Har selv en 9700 det følger med viferegulator.

Slå av cool and quiet,kjører på 2000rpm.

Den er rimlig stillegående på 1800-2000rpm

Den kjøler min qx6700 veldig bra,som kjent blir veldig varm.

35 idle 55 load da har jeg oc qx6700 600mzh

7838323[/snapback]

Min ligger nå på ca 2000 rpm og jeg synes den bråker. Det står ikke på nettsidene til Zalman at det følger med vifteregulering til CNPS9700 NT ?

Lenke til kommentar

Jeg har 9700 led versjonen, og når den går på laveste rpm, så kan jeg høre et svakt sus...absolutt ikke sjenerende. På denne versjonen fulgte det iallefall med vifteregulator. Siden jeg også har klokket, så setter jeg den litt opp før spilling...så cpu ikke skal bli så varm. Min E6400 ligger på rundt 36-38 grader idle, med vifta på laveste rpm. rundt 1800rpm

Men helt klart kjører du vifta på maks så hører du den. Få tak i en vifteregulator du.

Lenke til kommentar
Jeg har 9700 led versjonen, og når den går på laveste rpm, så kan jeg høre et svakt sus...absolutt ikke sjenerende. På denne versjonen fulgte det iallefall med vifteregulator. Siden jeg også har klokket, så setter jeg den litt opp før spilling...så cpu ikke skal bli så varm. Min E6400 ligger på rundt 36-38 grader idle, med vifta på laveste rpm. rundt 1800rpm

Men helt klart kjører du vifta på maks så hører du den. Få tak i en vifteregulator du.

7839945[/snapback]

Det er LED på den (grønt).

Men vil ikke Noctua uansett være mer stillegående?

Eneste ankepunktet med den er at jeg må ta ut hovedkortet og det er jo litt stress. Begynner å bli lei av å holde på inn i kabinettet.

Lenke til kommentar

Nei spar deg for arbeid kjøp en viftecontrol.

Zalman er jo en veldig bra kjøler.

Du har vel lest testen.

Quote:

+ Nærmest lydløs ved lav hastighet

+ Meget god ytelse

+ Lekkert utseende

+ Relativt enkel montering

- Pris

- Støyer mye ved full hastighet

Den kjøler jo min qx6700 på 2000rpm helt rått.

Du kan sikkert kjøre på 1800rpm og oc mye viss du har core 2 :thumbup:

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Har du husket å aktivere automatisk viftekontroll? Det er jo ikke sikkert at den blir aktivert selv om du aktivere C'n'Q..(?)

7845769[/snapback]

Den justeres litt opp og ned ved jevne mellomrom. Men jeg har til gode å se den under 2000rpm. Uansett synes jeg det er litt for utrolig at et produkt til 650 kroner skal behøve tilleggsutstyr for å fungere slik det bør. At det er en av de som kjøler best er ikke så voldsomt interessant da jeg er ute etter å få PC'en stillest mulig, jeg overklokker nemlig ikke :) . Har en X2 4600+

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan dere får så høye temp, min ligger på 30 grader Idle og 1300 omdreininger Athlon 64 3000+, nå har jeg riktignok ett CM Stacker kabinett med 120mm vifter her og der + en Mist500w Strømforsyning, men alikevel, det må da være bra eller? 26-27 grader i rommet her, Stock vifta holdt cpu'en på ca 55-60 grader.

Lenke til kommentar
...min ligger på 30 grader Idle og 1300 omdreininger Athlon 64 3000+...

7851365[/snapback]

Hvordan F*** får man kobla på denne jæla viften? Kompisen min fikk denne igår, og da vi såg den 4pins kontakten ble vi MEGET forbanna. Han har ASUS A8R 32MVP Deluxe som IKKE har 4pins på HK. Hva gjør han for å få liv i dette dustete opplegget? (Er like før vi KLIPPER ledingene og lager 'hobby-mekk' av det)

Lenke til kommentar
...min ligger på 30 grader Idle og 1300 omdreininger Athlon 64 3000+...

7851365[/snapback]

Hvordan F*** får man kobla på denne jæla viften? Kompisen min fikk denne igår, og da vi såg den 4pins kontakten ble vi MEGET forbanna. Han har ASUS A8R 32MVP Deluxe som IKKE har 4pins på HK. Hva gjør han for å få liv i dette dustete opplegget? (Er like før vi KLIPPER ledingene og lager 'hobby-mekk' av det)

7858104[/snapback]

Tror du kan ta den på uansett om det er 3 pins på hovedkortet. Bare prøv ;)

Lenke til kommentar

Har kjøpt meg den samme viften, problemet mitt er at jeg ikke finner noen vifteregulatorer som passer til :cry:

kjøleren i seg selv er kjempebra, men støyer helt vilt. Har et P5N E-SLI, noen som vet hvordan jeg aktiverer de "viftekontroll" greiene som dere snakker om på dette kortet?

Beklager om jeg kaprer tråden

Lenke til kommentar
Har kjøpt meg den samme viften, problemet mitt er at jeg ikke finner noen vifteregulatorer som passer til  :cry: 

kjøleren i seg selv er kjempebra, men støyer helt vilt. Har et P5N E-SLI, noen som vet hvordan jeg aktiverer de "viftekontroll" greiene som dere snakker om på dette kortet?

Beklager om jeg kaprer tråden

7920719[/snapback]

Bare å kjøpe vifteregulatoren til Zalman det, koster ca 39,-. Jeg hører ikke vifta, når den står på det laveste..rundt 1800 rpm.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303855

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...