Gå til innhold

Kodeorganisering i et Java-prosjekt

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har så vidt begynt på et prosjekt i J2SE som består mye av "GUI'er" med masse knapper osv. Det jeg har tenkt er å lage en veldig enkel førsteversjon som jeg kan bygge på så mye jeg vil senere uten å endre noe særlig på det jeg allerede har laget. I og med at programmet er såpass lite enda er det ikke noe problem, men når jeg ser i fremtiden begynner jeg å bli litt beskymret på hvor mye koder det vil være i "hovedfila" (altså foreldervinduet/hovedvinduet). I og med at det skal være masse knapper som skal gjøre noe i hovedvinduet (f.eks. endre bakgrunnfargen), vil det bli maaassse ActionListeners i samme fil for at knappene skal ha tilgang på disse komponentene fra hovedvidnuet. (håper jeg ikke skriver utydelig!)

Så mitt spørsmål er da: Er det normalt å ha alle "ActionListenerne" som hører til et bestemt vindu i samme fil, eller er det mye mer praktiske måter å løse dette på?

Dette er mitt første prosjekt i Java, så har ingen erfaring når det gjelder kodeorganisering og hva som er lurest for å få programmet best mulig strukturert. Er heller ingen ekspert i java, men vil gjerne finne mer ut om ting som er nyttig før man kaster seg ut i et slikt prosjekt!

Takker på forhånd! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lager vinduer hver eneste dag og benytter 100% mvc. "Vinduene" er paneler med knapper, og kan kjøres separat med en "panel loader", i programmet blir de oprettet av hver sin kontroller som implementerer ActionListener og tar seg av alle knappene per vindu.

Hovedvinduet gjør egentlig ikke så masse, Det bestemmer bare feks om vi skal bruke TabbedPane eller DesktopPane...

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...