specnaz91 Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) Dritbra DNS, sikrer mot virus, stopper phishing, hvis du f.eks skriver yahoo.cmo så redirecter den til yahoo.com HAR MERKET STOOORE FORSKJELLER! OMG, bare jeg ikke så det før. There is no software to install, so no switching cost and no lock-in. OpenDNS is easy to start using. We're confident you will prefer our service, but it's easy to return to your old settings. Fortell meg om deres reaksjoner etter å begynne å bruke opendns! N00B GUIDE: http://www.opendns.com/start/windows_xp.php Her kan dere lage en konto og se statistikk over nettverket deres! https://www.opendns.com/account/networks.php Begynn å bruke det du og! http://www.opendns.com/at_home/ Vet ikke hvilken router du har? Bruk denne guiden: http://www.opendns.com/start/router.php What is DNS? And how does it apply to me? DNS stands for Domain Name System. Whether you realize it or not, you use the DNS every time you use the Internet. Think of the DNS as the phonebook of the Internet. You know websites by their URL (ex: www.example.com). The Internet only knows websites by their numerical address (ex: 127.0.0.1). When you type a URL into your browser and hit the Enter button on your keyboard, your computer automatically uses the DNS to look up its numerical address and get you to the site you are trying to visit. The Internet simply wouldn't work without the DNS. For most of us, remembering a numerical address for every website we visit would be hard. (Think about the challenge remembering a seven-digit phone number often presents if you don't write it down.) Because of the DNS, you don’t have to remember the numerical address of websites. Most Internet Service Providers (ISP) have their own DNS servers, so if you're not yet using OpenDNS, you probably get your DNS service from your ISP by default. OpenDNS is better than the DNS service you have now. About: OpenDNS makes the Internet experience faster, safer, and smarter for you and everyone using your network. OpenDNS is faster Most DNS servers on the Internet are slow. Your computer uses DNS to lookup an address every time you visit a website or send an email, so you want DNS to be blazing fast. Two things make DNS really fast: a big cache and a good network. We have both. OpenDNS is safer OpenDNS can identify and stop sites trying to phish (steal) your personal information or money. The OpenDNS phishing protection works with all operating systems and browsers, and complements any other security measures already in use, such as a firewall and anti-virus software OpenDNS is smarter We make corrections for common spelling mistakes, on the fly. That means when you are typing fast and type yahoo.cmo instead of yahoo.com you still get there. Endret 30. januar 2007 av specnaz91 Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Bytter til OpenDNS nå. Mest fordi Tele2 sin DNS server suger balle. Den kan finne på å slutte å virke i opptil 15min om gangen =/ Lenke til kommentar
specnaz91 Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 Hva synes du om den? DRITBRA! Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Noen med en rask forklaring på norsk om hvorfor jeg bør bytte? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Er ikke det ganske åpenbart? Fordi det er raskere. (Hvertfall sies det så, har ikke selv prøvd) Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Jepp. Selvfølgelig er det mye raskere å bruke en dns server i london. traceroute til telenors dns-servere stoppet på 8 ms, mens traceroute til opendns sine dns-servere var forsatt igang etter 80ms. Men hvis dere vil ha tregere nett.. slå dere løst. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Utrolig bra beskrivende hvorfor det var både raskere og tryggere å benytte seg av denne tjenesten. For no piss rett og slett. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Er ikke dette renspikket BS? Det er ISPen din som kjøper rettigheter på forskjellige "linjer", ruter eller hva enn de kaller det. Da velges ofte de billigste avtalene for å gi billigere internett, men responstid og hastighet kan lide? Hva skal en DNS server gjøre godt for? DNS deler ut IP-adresser? Det er en god stund siden jeg var 11år og satt meg inn i dette her. Jeg trenger en forklaring. Lenke til kommentar
specnaz91 Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) Vi har tidligere skrevet om tjenesten OpenDNS, men tjenesten har siden den gang blitt enda bedre og derfor kommer vi med samme anbefaling igjen. OpenDNS er en tjeneste absolutt noe mange av våre brukere bør prøve. Når du skriver inn en nettadresse (URL) går denne gjennom tjenerene til din internettleverandør for behandling og blir så videresendt til den aktuelle siden. Men det mange ikke er klar over er at du har et valg når det kommer leverandør av Domain Name Service (DNS). OpenDNS er en ny og gratis tjeneste som forsøker å gjøre nettet både sikrere og raskere, ved å tilby bedre DNS-tjenester enn din ISP. OpenDNS er en gratis, rask og sikker DNS for alle og enhver. OpenDNS er raskere, men også smartere. De blokkerer automatisk phishing sider og korregerer feks. .og til .org og .cmo til .com. Ved å automatisk blokkere phishing forsøk (falske nettsider som prøver å lure fra deg kredittkort eller annen sensitiv informasjon) vil Internettbrukere kunne føle seg vesentlig tryggere. OpenDNS høstet nylig god kritikk i den annerkjente amerikanske nettmagasinet Wired. I tillegg til å love forbedret sikkerhet, lover OpenDNS å gi deg en vesentlig raskere DNS-tjeneste enn din ISP. En raskere DNS-tjeneste vil resultere i en raskere opplevelse når du bruker Internett. DNS-servere "oversetter" nemlig domenenavn til IP-adresser, slik at du f.eks. kan skrive Mac1.no i din nettleser fremfor IP-adressen til Mac1s server når du ønsker å besøke Mac1.no. OpenDNS tjener sine penger på å vise relevante søk på feilstavede domener DNS SERVEREN DERES I LONDON! http://blog.opendns.com/2006/12/31/live-fr...on-its-opendns/ Endret 31. januar 2007 av specnaz91 Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Så det er sikrere, raskere og smartere fordi det gjør om .cmo til .com? Fordi dems DNS server har mer cache enn min ISP sin (noe som de ikke har anelse om, selv om de skriver det)? Jeg har enda ikke sett ett eneste argument på hvorfor jeg "virkelig burde prøve" OpenDNS. Halve reklamen dems er en dårlig forklaring på hva DNS er for noe, og resten består av at tjenesten kan gjøre om .cmo til .com. Once again, for no piss. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Vi har tidligere skrevet om tjenesten OpenDNS, men tjenesten har siden den gang blitt enda bedre og derfor kommer vi med samme anbefaling igjen. OpenDNS er en tjeneste absolutt noe mange av våre brukere bør prøve. Når du skriver inn en nettadresse (URL) går denne gjennom tjenerene til din internettleverandør for behandling og blir så videresendt til den aktuelle siden. Men det mange ikke er klar over er at du har et valg når det kommer leverandør av Domain Name Service (DNS). OpenDNS er en ny og gratis tjeneste som forsøker å gjøre nettet både sikrere og raskere, ved å tilby bedre DNS-tjenester enn din ISP. OpenDNS er en gratis, rask og sikker DNS for alle og enhver. OpenDNS er raskere, men også smartere. De blokkerer automatisk phishing sider og korregerer feks. .og til .org og .cmo til .com. Ved å automatisk blokkere phishing forsøk (falske nettsider som prøver å lure fra deg kredittkort eller annen sensitiv informasjon) vil Internettbrukere kunne føle seg vesentlig tryggere. OpenDNS høstet nylig god kritikk i den annerkjente amerikanske nettmagasinet Wired. I tillegg til å love forbedret sikkerhet, lover OpenDNS å gi deg en vesentlig raskere DNS-tjeneste enn din ISP. En raskere DNS-tjeneste vil resultere i en raskere opplevelse når du bruker Internett. DNS-servere "oversetter" nemlig domenenavn til IP-adresser, slik at du f.eks. kan skrive Mac1.no i din nettleser fremfor IP-adressen til Mac1s server når du ønsker å besøke Mac1.no. OpenDNS tjener sine penger på å vise relevante søk på feilstavede domener DNS SERVEREN DERES I LONDON! http://blog.opendns.com/2006/12/31/live-fr...on-its-opendns/ 7840078[/snapback] For norske brukere vil OpenDNS være tregere. Det finnes ingen lokale servere så hver eneste gang du skal åpne en side ( bl.a. ) må maskinen din forespørre en maskin i london som er veldig mange hops unda. Og det blog innlegget du linker til er tufta på skit for å si det mildt. Ping tider til en IP-adresse har ingenting med dns å gjøre i det hele tatt. Lenke til kommentar
SwissChesus Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Ping tider vil være en generell pekepinn på hvor lang svarstid det er fra en IP adresse. Med andre ord veldig relevant når svarstiden fra IP adressen til OpenDNS er rundt ti ganger høyere enn fra din lokale ISP. Det morsomme med bloggen er at den er Pro OpenDNS og skryter over bedre pingtid når den nye London serveren kom opp. //Swiss Lenke til kommentar
sim Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 OpenDNS tjener sine penger på å vise relevante søk på feilstavede domener 7840078[/snapback] Skulle den ikke korrigere feilstavete domenenavn? Jeg er enig med mange andre her inne. Dette virker som noe skikkelig tull. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Vi har tidligere skrevet om tjenesten OpenDNS.... 7840078[/snapback] Hvem er dere? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Hva skal en DNS server gjøre godt for? DNS deler ut IP-adresser? Det er en god stund siden jeg var 11år og satt meg inn i dette her. Jeg trenger en forklaring. 7840053[/snapback] DNS-serveren oversetter URL'en fra tekst til IP... www.dagbladet.no blir 81.93.163.115 All fornuft sier at det går treigere å forespørre en server i england om hvilken ip som hører til en nettadresse, enn det tar å forespørre den nærmeste hos din ISP. edit: Og et par ping seinere så fikk jeg bekrefta det. Tar over 20ganger så lang tid å få svar fra www.opendns.com enn fra min lokale ISP. (9ms mot 203ms i gjennomsnitt) Vi kan nok slå fast at dette er reinspikka bullshit... Det eneste kjekke er at de oversetter feilstavelser, men dette skjer så sjelden alikevel at det ikke er noen vits. Man merker fort at man har skrevet feil. Endret 1. februar 2007 av L4r5 Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Det er mulig dette bare er noe tull, men jeg vil gjerne prøve det ut da tele2 sin har en tendens til å være nede ofte og lenge, noe som er utrolig irriterende. Men jeg sliter litt med å finne ut hvordan jeg setter det opp på min router. Den er anderledes fra den guiden som opendns.com har. Det er ingen steder jeg kan velge dns1 og dns2? Slik ser det ut: Noen som vet? Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 1. Du stiller det ikke i routeren 2. Du vil få dårligere/lik ytelse på nettet ( spørs hvordan det måles ) Du bør heller finne en åpen dns-server lokalisert i Norge Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 1. Du stiller det ikke i routeren2. Du vil få dårligere/lik ytelse på nettet ( spørs hvordan det måles ) Du bør heller finne en åpen dns-server lokalisert i Norge 7879012[/snapback] Hehe, som sagt så skal jeg bare prøve det ut og se hvordan det er i forhold til tele2 sin. Den er så ofte nede, derfor kan det være greit å ha denne slik at jeg kan skifte når tele2 sin er nede Noen som kan forklare? Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Det funket det Ikke at jeg merket noen spesiell forskjell De var omtrent like Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå