Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Svært trøtt når jeg kommer hjem fra skolen

femftifem

Anbefalte innlegg

Vel, nå for tiden så sliter jeg veldig med at jeg er veldig trøtt når jeg kommer hjem etter skolen sånn ca. etter middagsmåltidet. Jeg står opp klokken 06.00 hver dag, og kommer hjem i 16.00tiden, og når jeg er hjemme så er jeg ikke utslitt, men veldig trøtt.

Pleier veldig ofte å sovne, og da sover jeg til klokken 21.00 på kvelden, som så klart forandrer døgnrytmen min.

Hva kan det ha seg? Er det normalt? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier at du pleier å sove på ettermiddagen/kvelden og våkne kl 21:00, når sovner du igjen etter det?

Ville satset på å presse meg til å være våken til ca kl 21:00 i en periode, og prøve å sovne da. 8 timers sammenhengende søvn er best for de aller fleste.

Sliter av og til selv med døgnrytmen, da må jeg presse meg til å stå opp tidlig, eller eventuelt hoppe over en natts søvn, slik at jeg er våken lenge og er så trøtt at jeg får sove 8-12 timer før jeg skal stå opp. For eksempel hender det at jeg sover veldig lenge på søndag (til etter kl 12:00), og så lar være å sove natt til mandag.

Lenke til kommentar

Sliter selv med dette. Er som oftest ekstremt trøtt når jeg kommer hjem fra skolen rundt klokka fire. Begynner kl 8 jeg da, så jeg står opp i 7 tiden, og da er det så vidt jeg makter å stå opp. Jeg er da så trøtt at jeg mange ganger har vudert å skulke to timer bare slik at jeg kan sove litt lengre, men har alltid gått på skolen fordi. Når jeg kommer på skolen våkner jeg og er lys våken hele skoledagen, nesten. Når jeg kommer hjem og spiser middag og slenger meg ned på sofan eller foran pc'n, så kommer trettheten med en gang. Øynene svir, men jeg er ikke utslitt som trådstarter også sa, men jeg er sinnsykt trøtt. Og da må jeg bare legge meg ned å sove fordi jeg rett og slett sovner på stolen foran pc'n for eksempel og våkner av at jeg skaller i pulten eller noe annet. :) Så da må jeg bare legge meg ned i 5min, som igjen blir til et par timer. Dermed er nattesøvnen ødelagt, og jeg får ikke sove før kl 5 på natta. Dette skjedde sist i går, men klarte å dra meg opp etter bare en time. Men dette inntreffer ikke hver dag, men kansje 1-2 ganger per uke +-. Synes dette er irriterende siden jeg går evig trøtt føles det som, og dette sliter litt på motivasjonen til å stå opp til skolen og skolearbeidet generelt.

Så når helgene kommer er jeg så trøtt at jeg fint sover 12+ timer hver dag.

Lenke til kommentar
Når jeg våkner opp i 21.00-tiden de gangene dette skjer, så får jeg ikke sove før 1-2 på natta som da gjør det enda verre neste dag.

7837103[/snapback]

Da er du iallefall heldig, jeg sovner kl 1-2 til vanlig hvis jeg ikke sovner tidligere på dagen. Sovner jeg tidligere på dagen, kan klokka fort bli 5-6 før jeg sovner. :(

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Får du 6 timers søvn vil du fint klare deg. Men 4 gjør at du lett blir trøtt på ettermiddagen som fører til at en lett legger seg ned for å hvile. Bedre om du får lagt deg kl 23-24 og sover til 0600. Da skal du uten problemer kunne komme igjennom dagen. Slik har folk det i militæret, og de fleste overlever jo dagen.

Lenke til kommentar

Joda, du har faktisk helt rett; du har større behov for søvn i puberteten. Det er noen ganger i livet man trenger mer søvn enn ellers, det er når kroppen er i stor utvikling.

I alderen 0-3 og i puberteten.

Kjenner igjen det du skriver i hvordan jeg selv hadde det, og mange av mine venner hadde det likedan.

Mitt råd til deg er å legge deg ned for å sove ved 17-tiden, men sett på vekkeklokken.

Du bør ikke sove mer enn en times tid. Kom deg da opp og i aktivitet igjen.

Så legger du deg igjen ved 22-23 tiden, etter hva som passer deg best.

Prøv å gjennomføre dette et par uker. Kanskje bruker du noen dager på å få inn rutinen, men da vil det også lønne seg. Jeg er ganske sikker på at det er noe annet du heller vil bruke kvelden frem til 21 på enn å sove, og du vil helt sikkert ha fordelen av å få en tidligere kveld.

Så; Joda, det er helt normalt for deg å være ekstra trett. Nå på vinterstid er det også ofte værre enn ellers pga lyset. Men om du er litt strukturert så kan du få både søvn....og litt fritid som består av noe annet enn å sove.

Legger ved en link fra Helsesøster: http://www.popit.no/Helsesoster/Helsesoste...5&AnswerID=3694

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Når du kommer hjem fra skolen har du altså vært oppe i 19 timer, er ikke så rart å være trøtt da. Hva med å legge deg klokka 21.00 istedet for å stå opp da? Er ikke så vanskelig å holde deg våken til kl 21 selv om døgnrytmen er snudd, drikk cola, drikk kaffe, drikk energidrikke, ta koffein tabletter, ta amfetamin osv

Lenke til kommentar

Du får jo 9 timer søvn noe som er ganske bra. Prøv å spis en god næringsrik frokost og spis mye næringsrik mat i løpet av dagen, da vil du få mye energi.

Ikke drikk mye cola, kaffe, energidrikk, kofeintabletter som Impetus. sier, det er bare dumdristig.

Lenke til kommentar
Sliter selv med dette. Er som oftest ekstremt trøtt når jeg kommer hjem fra skolen rundt klokka fire. Begynner kl 8 jeg da, så jeg står opp i 7 tiden, og da er det så vidt jeg makter å stå opp. Jeg er da så trøtt at jeg mange ganger har vudert å skulke to timer bare slik at jeg kan sove litt lengre, men har alltid gått på skolen fordi. Når jeg kommer på skolen våkner jeg og er lys våken hele skoledagen, nesten. Når jeg kommer hjem og spiser middag og slenger meg ned på sofan eller foran pc'n, så kommer trettheten med en gang. Øynene svir, men jeg er ikke utslitt som trådstarter også sa, men jeg er sinnsykt trøtt. Og da må jeg bare legge meg ned å sove fordi jeg rett og slett sovner på stolen foran pc'n for eksempel og våkner av at jeg skaller i pulten eller noe annet. :) Så da må jeg bare legge meg ned i 5min, som igjen blir til et par timer. (...)

Så når helgene kommer er jeg så trøtt at jeg fint sover 12+ timer hver dag.

7837094[/snapback]

Quoter bare dette, stemmer 100% rett for meg :roll: Sovner etter skolen 2-3 ganger i uka. For å unngå at det går utover skolearbeidet/prøver/lekser/prosjekt så lager jeg en kort timeplan for uka, av alt jeg skal gjøre som jeg faktisk TRENGER å gjøre. Mye av arbeidet blir skippertak.

I dag gjorde jeg meg klar til framføring på torsdag.

På torsdag skal jeg lese til en prøve som er på fredag.

På lørdag/søndag/mandag skal jeg skrive en stil-sak til tirsdag.

På de dagene jeg må gjøre noe skal jeg ikke sove før jeg har fått gjort dem. Slik fyller jeg bare inn 1-2 uker framover :> Har gått fint til nå.

Lenke til kommentar
Du får jo 9 timer søvn noe som er ganske bra. Prøv å spis en god næringsrik frokost og spis mye næringsrik mat i løpet av dagen, da vil du få mye energi.

Ikke drikk mye cola, kaffe, energidrikk, kofeintabletter som Impetus. sier, det er bare dumdristig.

7842434[/snapback]

Du holder deg ikke oppe i 2 døgn på næringsrik mat :) I dette tilfellet 1 døgn men though..

Kjenner du noen med ADHD spør om å få 4-5 piller, de inneholder metylfenidat og holder deg våken uten problem.

Endret av Impetus.
Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Kjenner meg igjen her ja. Sovner også veldig lett på ettermiddagen. Det som hjelper for meg e å ha noe å gjør etter skolen, trene feks. Da blir jeg ikke trøtt, og kan legge meg som jeg skal på kvelden.

Lenke til kommentar
Kjenner meg igjen her ja. Sovner også veldig lett på ettermiddagen. Det som hjelper for meg e å ha noe å gjør etter skolen, trene feks. Da blir jeg ikke trøtt, og kan legge meg som jeg skal på kvelden.

7845302[/snapback]

Ja trening er bra. Trening og mat regelmessig deg mere energi for resten av dagen og du sovner kanskje ikke kl.21.00 eller 16.00.

Lenke til kommentar

Jeg sovner vel rundt 23.50-01.30, regelmessig på hverdager. Står opp rundt 08.00 eller kanskje klokka 07.40 (da er jeg rimelig dautrøtt). Har i det siste begynt å duppe av i timene, slutta for en periode, men av og til i det siste har jeg rett og slett duppa av i de drøgende kjedelige engelsk/tysk-timene (har samme lærer i begge, GUD så kjedelig).

Ofte etter at jeg har spist middag blir det til at jeg tar en uventet lur om jeg legger meg ned på sofaen. Men når kvelden kommer er jeg somoftest ganske våken :hm:

Lenke til kommentar
Når du kommer hjem fra skolen har du altså vært oppe i 19 timer, er ikke så rart å være trøtt da. Hva med å legge deg klokka 21.00 istedet for å stå opp da? Er ikke så vanskelig å holde deg våken til kl 21 selv om døgnrytmen er snudd, drikk cola, drikk kaffe, drikk energidrikke, ta koffein tabletter, ta amfetamin osv

7842037[/snapback]

Hvor får du 19 timer fra? I trådstarters tilfelle er det jo bare 10 timer.

Til dere som er trøtte, ta en LITEN lur når dere føler dere ikke klarer å holde øya oppe og få noen eller noe til å vekke dere etter en liten stund 5-30 min. Da må dere tvinge dere opp og ikke legge dere før på kvelden, vil si rundt 2200 om du står opp 0600. Begynn og tren så får dere også mer overskudd om dagen, men i tillegg god nattesøvn. Anbefales :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg slet også med å trøttne til på slutten av skoledagen/når jeg kom hjem. Jeg bestemte meg for å gjøre noe med det og ble mere bevist på å få ca. 8 timer søvn hver natt samt å ta en vitaminpille hver morgen og å passe på å spise en god frokost. Det hjalp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...