Logitech87 Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Jeg satt lurte litt mens jeg satt å så på dvd samlingen min. "Hm, lurer på om alle disse innkjøpene av dvd filmer har vært bortkastet, de forsvinner vel snart og da forsvinner vel DVD spilleren også". Så jeg lurer litt på: Hvor lenge er det igjen til at DVDen forsvinner? Kan vi ikke bare holde oss til DVD og drite i blueray og HDDVD. DVD er mer enn bra nok, hvis man ikke er skikkelig pirkete. Vi har kalrt oss bra fram til nå, så hvorfor forsette. Hvor lenge holder en DVD film seg egentlig før den blir ødelagt? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Har tenkt på det med hvor lenge det tar før de nye overtar? Jeg tror det vil ta en stund, fordi så mange har en stor samling med DVDer, og de kan ikke plutselig ta slutt på dagen. Jeg vet ikke om generasjoner som kommer, vil begynne å samle på blueray eller HDDVD. Og det lyder ikke så bra heller med HDDVD. og de er mye mindre. Om mange år, tror jeg det blir som med LPer og CDer. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 DVDene kommer til å vare lenge. Jeg bruker enda CDer, kall meg gammeldags, men til CD spilleren i bilen og sånt så trenger man CDer. Tungvindt, lite plass men nødvendig. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Hvor lenge holder en DVD film seg egentlig før den blir ødelagt? 7836724[/snapback] Jeg leste for ikke så altfor lenge siden at en produsent nevnte i en ikke-PR-sammenheng at CD-plater har en teoretisk levetid i laboratoriumomgivelser på 20-30 år. CD og DVD-plater er ganske like i oppbygning, så samme levetid kan nok også forventes der. Hvor lang levetiden blir i praksis er et annet spørsmål, som vi nok snart får svaret på. Disse tallene må heller ikke forveksles med CD-R og DVD-R hvor plater kan ha tapt data på under et år. The National Institute of Standards and Technology has released a preliminary study of the potential lifespan of CD-Rs and DVD-Rs. Jeg satt lurte litt mens jeg satt å så på dvd samlingen min. "Hm, lurer på om alle disse innkjøpene av dvd filmer har vært bortkastet, de forsvinner vel snart og da forsvinner vel DVD spilleren også". Både HD DVD og Blu-ray spillere vil nok komme med en rød 650nm laser for DVD som sannsynligvis har veldig lav innkjøpspris, så du vil nok kunne spille dine DVD-plater i de fleste hjemmekinoer i et lite tiår til. Så jeg lurer litt på: Hvor lenge er det igjen til at DVDen forsvinner? Kan vi ikke bare holde oss til DVD og drite i blueray og HDDVD. DVD er mer enn bra nok, hvis man ikke er skikkelig pirkete. Vi har kalrt oss bra fram til nå, så hvorfor forsette. DVD er langt fra godt nok når du sammenligner med resten av utstyret vi bruker til vanlig. En oppløsning på 720x576 i MPEG2 er en dinosaur sammenlignet med 720/1080 i/p AVC, og om du får se det siste i halvstort format får du lett hakeslepp, og hvertfall for min del er den opplevelsen halve poenget med en hjemmekino. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Hvordan får du det til at HD DVDn er mindre? Single layer HD DVD: 15GB Dual layer: 30GB les om HD DVD her: Blueray: Single layer: 25 GB Dual Layer: 50 GB Dette vil bety; Nye spillere må anskaffes, nye brennertyper må anskaffes med mere... Forøvrig vil X-Box 360 bli bundlet med en HD DVD spiller i en begrenset tidsperiode. PS3 har et Blu-Ray drev. Jeg regner med at de første spillere kommer ut på markedet rundt juletider, hvis ikke allerede ved høsten. Når HD DVD/Blu-Ray kommer til å ta over fra DVD, kan bli lenge til. Minimum et par år, tipper jeg. Ettersom vi drev jo å solgte VHS en god stund etter at DVD formatet var ute for fullt. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Satt og sammnelignet nå på jobben faktisk. Tok en stor flott 50" plasma fra Samsung (Q7 for de som er intressert), en Blue-Ray spiller fra Samsung og en Samsung DVDHR737 (tror det er det den heter) som har en skaleringsfunksjon. Det var selvfølgelig litt forskjell i bildet, men ikke så mye at jeg datt i bakken. Skalereren gjorde også en fabelaktig jobb. Alt var selvfølgelig koblet med HDMI-kabler til et par tusen. Klart, hvis du sammenligner en HDDVD/Blue-Ray spiller med en vanlig spiller koblet ed Scart vil du nok merke heftig forskjell. De Blue-Ray-spillerene som er på markedet nå spiller i hvert fall DVD, og jeg vedder min venstre kneskål på at du vil finne dvd-spillere hos hifi-klubben og andre "entusiastbutikker" i mange mange år. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 DVD var egentlig et ganske teit format i utgangspunktet, og fikk mye pepper for det. Det skuffer meg at HD-DVD og Blu-Ray er mye det samme, med høyere oppløsning. Lenke til kommentar
El-Deno Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Hvorfor er DVD er teit format? Lenke til kommentar
Logitech87 Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 Men hvorfor kan ikke produsentene bare slenge med muligheten for å lese av dvd filmer i en blueray/hd-dvd spiller også i framtiden? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Hvorfor er DVD er teit format? 7838985[/snapback] - Den bruker en gammel mpeg2 enkoding (som ble diskutert heftig, siden dette var andre generasjonskomprimering, mens en idag kjenner til Mpeg4 som komprimerer betydelig bedre) som de har beholdt på HD-DVD og Blu-Ray - Den har en lås, som kan tvinge folk til å se på f.eks. reklame (argh!) - Den het egentlig Digital Video Disc, men ble byttet til Digital Versatile Disc siden DVD ble brukt til andre ting også. - DVD er kryptert for å hindre deg i å flytte innholdet til andre medier, på tross av at du har kun en lisens til å se innholdet (som fra mitt syn gir deg rett til å flytte det til andre medier, eller kopiere det) Lenke til kommentar
Rippey Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Hvorfor er DVD er teit format? 7838985[/snapback] - Den het egentlig Digital Video Disc, men ble byttet til Digital Versatile Disc siden DVD ble brukt til andre ting også. 7842835[/snapback] Jeg ser ikke helt hvorfor det er teit? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Jeg hater å leie filmer, fordi en må sitte å se på "Du ville ikke stjelt en..." på hver forbanna film. Maks plagsomt. Lenke til kommentar
El-Deno Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Hvorfor er DVD er teit format? 7838985[/snapback] - Den bruker en gammel mpeg2 enkoding (som ble diskutert heftig, siden dette var andre generasjonskomprimering, mens en idag kjenner til Mpeg4 som komprimerer betydelig bedre) som de har beholdt på HD-DVD og Blu-Ray - Den har en lås, som kan tvinge folk til å se på f.eks. reklame (argh!) - Den het egentlig Digital Video Disc, men ble byttet til Digital Versatile Disc siden DVD ble brukt til andre ting også. - DVD er kryptert for å hindre deg i å flytte innholdet til andre medier, på tross av at du har kun en lisens til å se innholdet (som fra mitt syn gir deg rett til å flytte det til andre medier, eller kopiere det) 7842835[/snapback] Takker, da har jeg lært noe nytt i dag også Lenke til kommentar
RIP Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Med tanke på at musikk enda ikke(noen unntak) har begynt å komme på dvd, så er det nok rimelig lenge til den forsvinner! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå