Gå til innhold

Er busskort et gyldig studentbevis?

Torjus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heisann, jeg tar buss til skolen hver dag og jeg har busskort med bilde, stempel og info om skole, klasse osv. Er det gyldig som studentbevis når jeg skal ta buss? Eller må jeg få eget studentbevis?

7836713[/snapback]

Vil tro det kommer litt an på hvilket fylke du er i og hvilken ordninger det er for det fylket.

Jeg antar at det ikke er et gyldig studentbevis og at studentbevis er noe du får via skolen, dog jeg har aldri vært student så jeg vet ikke:P

Lenke til kommentar

Det spørs jo hvor gammel du er, men hvis det er det du fikk av skolen så gjelder det bare fra der du bor til skolen. Et alternativ, veit ikke om alle fylker har det er å skaffe seg Månedskort. det koster i Buskerud 250-300 kr i måndeden, og du kan farte over alt i fylket den måneden.

Lenke til kommentar
Det spørs jo hvor gammel du er, men hvis det er det du fikk av skolen så gjelder det bare fra der du bor til skolen. Et alternativ, veit ikke om alle fylker har det er å skaffe seg Månedskort. det koster i Buskerud 250-300 kr i måndeden, og du kan farte over alt i fylket den måneden.

7838660[/snapback]

Det er ikke det han spør om. Han lurer på om busskortet hans gjelder som studentbevis som i det fleste tilfeller skaffer rabatt på reiser med båt, tog og buss som du nevner. Ungdomskort er greit, hvis man kun reiser innen for fylket. Jeg bor i et annet fylke, og har ungdomskort i det fylke hvor jeg tar buss hver dag til skolen. Om jeg drar hjem en helg, reiser jeg gratis til grensen til det andre fylket, og betaler studentbillett resten pga jeg har et eget studentbevis som jeg har fått fra skolen, som beviser at jeg er student på den skolen.

Lenke til kommentar

Åkei, la oss gjøre en liten ting klart her. Når man går på ungdomsskole og videregående skole, er man IKKE student. Da er man såkalt skoleelev. Ergo man har IKKE studentbevis. Hva man imidlertid har eller kan få, er et skolebevis.

Ja, det er stor forskjell.

Studentbevis får du KUN dersom du tar høyere utdanning ved høyskole/universitet, og dersom du har betalt semesteravgift...

Lenke til kommentar

Jeg har studentbevis fra videregående. Kjøpt for et tosifret beløp. :p Har fått studentrabatt for det mange ganger, så det funker fint.

Man skulle egentlig tro at busskort er gyldig studentbevis, men noe sier meg at det ikke er det. :hmm:

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar

Det er forskjellig fra sted til sted om det godkjennes som student. For å ta et eksempel som er satt litt på spissen:

På utestedet Kvarteret i Bergen er det 20års aldersgrense (var i hvert fall), men studenter slipper inn hvis de viser studentbevis.

For å få kjøpe busskort med studentrabatt må man på de fleste steder vise gyldig studentbevis for å få rabatt. Hvorfor? Fordi gyldig studentbevis viser at du har betalt semesteravgift, og at du faktisk er student på det nåværende tidspunkt.

Det finnes sikkert mange andre steder som gir "student-rabatt" til skoleelever med skolebevis også, men et studentbevis er og blir et studentbevis. Man må være oppmeldt til eksamen og ha betalt semesteravgift for å få det.

Lenke til kommentar

Må man ha betalt semesteravgift?

Vel, jeg mener å tro at man får studentbevis på VGS - og der er det vel ikke noe form for avgift?

Slik jeg har oppfattet det så er studentbevis et bevis på at du studerer på VGS eller tar en høyere utdanning, og da kan man altså få de studentrabbatene som er å tilby.

Lenke til kommentar
Må man ha betalt semesteravgift?

Vel, jeg mener å tro at man får studentbevis på VGS - og der er det vel ikke noe form for avgift?

Slik jeg har oppfattet det så er studentbevis et bevis på at du studerer på VGS eller tar en høyere utdanning, og da kan man altså få de studentrabbatene som er å tilby.

7840800[/snapback]

Det du nevner er ikke "ekte" studentbevis, så nei - du får ikke ekte studentbevis uten noe form for avgift.

Lenke til kommentar

I Norge er en student per definisjon:

student

studen't m1 (gj ty. fra lat., se *studere)

1 person som har tatt examen artium han er s- fra 1963

2 person som studerer ved universitet el. høgskole juridiske, teologiske s-er / s-ene ved de pedagogiske høgskolene

Altså, på norsk er en person som går på VGS IKKE en student. Følgelig har ikke vedkommende heller et studentbevis, men et skolebevis. På engelsk brukes ordet "student" mer fritt om yngre elever, og ikke bare på de under høyere utdanning.

Busskort er ikke gyldig som skolebevis (heller ikke studentkort).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...