mong0 Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Noen som gidde hjelpe meg litt på vei med denne oppgava? Lag et Java-program som lar en bruker gjøre ulike strengoperasjoner. Brukeren skal bli bedt om hva han/hun vil gjøre med en tekststreng som han/hun gir inn via tastaturet, og tre valg skal være mulige: • Bruker gir ’A’ eller ’a’, og han/hun får skrevet ut antall tegn i en teksten • Bruker gir ’B’ eller ’b’, og han/hun får skrevet ut samme teksten • Bruker gir ’C’ eller ’c’, og han/hun får skrevet ut samme teksten med bare store bokstaver. Alle andre valg skal besvares med en feilmelding. Dersom bruker oppgir teksten slutt skal programmet stoppe. Eksempel på kjøring: Programmet har tre funksjoner: A: Skriv ut antall tegn i teksten ble oppgitt B: Skriv ut teksten som ble oppgitt C: Skriv ut teksten med store bokstaver Oppgi tekst : Dette er en test Velg funksjon: a Antall tegn i teksten er: 16 Oppgi tekst : Dette er en test Velg funksjon: b Dette er en test Oppgi tekst : Dette er en test Velg funksjon: c DETTE ER EN TEST Oppgi tekst : Dette er en test Velg funksjon: d Vennligst velg en gyldig funksjon! Oppgi tekst : slutt Farvel... På forhånd takk Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) Vel, for å telle tegn må du vel kjøre en løkke på Stringen, og sammenligne en og en bokstav ( charAt(pos) ), og oppdatere en teller for hver bokstav som er lik ( equals() ) . For å skrive ut den samme teksten som i a og b, bare med store bokstaver, bare bruker du noe á dette; System.out.println(Stringen.toUppercase()); Skjønte jeg a og b korrekt nå, forresten..? Antall tegn i stringen, eller antall forekomster av a/A og b/B? Edit: Hvis det bare gjelder antall tegn i den inntastede Stringen, har stringer også den innebygde hjelpemetoden length(). Stringen.length(); Endret 30. januar 2007 av Mr.Berg Lenke til kommentar
mong0 Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 Tnx, fekk det t:) Menne nytt prob: Lag et Java-program som lar bruker bestemme hvor mange flyttall han/hun vil gi inn fra tastaturet. Deretter leser programmet inn tallene, og skriver ut gjennomsnittet av de innleste tallene, samt det minste og det største tallet. Eksempel på kjøring: Litt enkel statistikk ---------------------------- Oppgi antall tall: 4 Tall 1: 1 Tall 2: 3 Tall 3: 4 Tall 4: 2 ---------------------------- Største tall var: 4.0 Minste tall var : 1.0 Gjennomsnitt var: 2.5 Kossen får eg til den første delen; "Lag et Java-program som lar bruker bestemme hvor mange flyttall han/hun vil gi inn fra tastaturet. " Må vel bruke en slags løkke eller noe lignende? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) Tnx, fekk det t:) Menne nytt prob: Lag et Java-program som lar bruker bestemme hvor mange flyttall han/hun vil gi inn fra tastaturet. Deretter leser programmet inn tallene, og skriver ut gjennomsnittet av de innleste tallene, samt det minste og det største tallet. Eksempel på kjøring: Litt enkel statistikk ---------------------------- Oppgi antall tall: 4 Tall 1: 1 Tall 2: 3 Tall 3: 4 Tall 4: 2 ---------------------------- Største tall var: 4.0 Minste tall var : 1.0 Gjennomsnitt var: 2.5 Kossen får eg til den første delen; "Lag et Java-program som lar bruker bestemme hvor mange flyttall han/hun vil gi inn fra tastaturet. " Må vel bruke en slags løkke eller noe lignende? 7840764[/snapback] Regner med du kan programmeringssyntaksen og lurer på strukturen Kvasikode: definer: antall flyttall max = 0 min = usannsnylig høyt snitt sum = 0 program: antall = inputfra keyboard for(i=0 to tall i++) DO __flyttall = input fra keyboar __sum=flyttalt+sum __if fylttall>max then ____max=flyttal __end if __if flyttall<min then ____min=flyttall __end if end for snitt=sum/antall print vars Endret 31. januar 2007 av Ekko Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå