Gå til innhold

Mastergrad i kjemi. Rykter rundt lønn, hva er den?

Brian

Anbefalte innlegg

hei

Går for tiden VK1 Laboratoriefag, og har planer om å ta mastergrad i kjemi hvis alt går som planlagt. Men jeg hører stadig mye rykter rundt lønna, og det er jeg litt interresert i å vite. Har hørt alt fra 250 000 til over en million. Når jeg hører at noen sier at du tjener bare 250 000 stiller jeg meg tvilsom. Etter så mye utdanning så er det lønna? Nei, jeg er ikke kjempeopptatt av lønn, men forventer litt ettersom jeg skal ta mastergrad og går en god del skole. Er det noen som vet sånn ca hva lønna ligger på? Er veldig lei av å høre ditt og datt, og vil bare få avklart dette en gang for alle.

Håper på svar og takker inderlig for dem. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra jobbfeber:

Kjemikere kan forvente lønn fra 250 000 og oppover avhengig av utdannelse, bransje og sektor, kompetanse, ansiennitet, ansvar og innsats. For eksempel er lønnen høyere for kjemikere med Mastergrad enn kjemikere med Bachelorgrad, og generelt er lønnen høyere i privat sektor enn i statlig sektor.

Lenke til kommentar

sjekk tekna om du skal bli siving kjemi.

Begynnerlønnsanbefaling 2007

Tekna utarbeider hvert år en begynnerlønnsanbefaling for nyutdannede medlemmer i privat sektor. Dette er ditt redskap til riktig lønn i din første jobb. Styret i Tekna Privat har for våren 2007 satt begynnerlønnsanbefalingen til kroner 380.000.

Mao ganske drøyt. Men dette er for siving (mao studer ved ntnu) og de står ganske høyt i kurs nå.

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar
hei

Går for tiden VK1 Laboratoriefag, og har planer om å ta mastergrad i kjemi hvis alt går som planlagt. Men jeg hører stadig mye rykter rundt lønna, og det er jeg litt interresert i å vite. Har hørt alt fra 250 000 til over en million. Når jeg hører at noen sier at du tjener bare 250 000 stiller jeg meg tvilsom. Etter så mye utdanning så er det lønna? Nei, jeg er ikke kjempeopptatt av lønn, men forventer litt ettersom jeg skal ta mastergrad og går en god del skole. Er det noen som vet sånn ca hva lønna ligger på? Er veldig lei av å høre ditt og datt, og vil bare få avklart dette en gang for alle.

Håper på svar og takker inderlig for dem. :)

7836323[/snapback]

Dette varierer mye. Kan gi deg noen konkrete eksempler. Har selv hovedfag i kjemi (cand. scient.), ble ferdig for 3 år sida. Jobba ett par år i farmasøytisk inudustri (privat). Hadde da en startlønn på ca 380" (kontorjobb, vikar). Og omkring 450" 1.5 år senere (som vikar).

De som hadde tilsvarende stilling fast - tjente omlag 500" til 800" (evt litt mer).

På labben jobba selvfølgelig flest ingeniører, også noen få siv.inger. Her var lønna fra 250" og oppover til ca 400". Generelt er lønna høy i privat farmasøytisk industri (også for kjemikere, hehe).

F.eks. overingeniør (i kjemi) på Blindern tjener rundt 350" pr. nå. Mens "vanlige" kjemikere, som ingeniører etc, starter vel på rundt 250" og oppover selvfølgelig. Men dette avhengiger av flere faktorer, som nevnt over; privat eller offentlig sektor, erfaring, kompetanse, ansinitet, type stilling (ansvar) osv

Lenke til kommentar
Dette varierer mye. Kan gi deg noen konkrete eksempler. Har selv hovedfag i kjemi (cand. scient.), ble ferdig for 3 år sida. Jobba ett par år i farmasøytisk inudustri (privat). Hadde da en startlønn på ca 380" (kontorjobb, vikar). Og omkring 450" 1.5 år senere (som vikar).

De som hadde tilsvarende stilling fast - tjente omlag 500" til 800" (evt litt mer).

På labben jobba selvfølgelig flest ingeniører, også noen få siv.inger. Her var lønna fra 250" og oppover til ca 400". Generelt er lønna høy i privat farmasøytisk industri (også for kjemikere, hehe).

F.eks. overingeniør (i kjemi) på Blindern tjener rundt 350" pr. nå. Mens "vanlige" kjemikere, som ingeniører etc, starter vel på rundt 250" og oppover selvfølgelig. Men dette avhengiger av flere faktorer, som nevnt over; privat eller offentlig  sektor, erfaring, kompetanse, ansinitet, type stilling (ansvar) osv

7837969[/snapback]

Må si dette hørtes litt mer betryggende ut. Selv har jeg vippet mye mellom labfag og prosessfag, men har aldri helt klart å bestemt meg, og da jeg hørte at lønna var så lav ble jeg bekymret. Har ikke tenkt å gå mange års skole og tjene like bra som en som starter etter VK1. Startlønna på hydro aluminium på hjemstedet mitt er på 350 000 tror jeg det var, og det er etter VK1. Derfor synes jeg 380 000 hørtes litt lite ut i og med at du har en del års skole bak deg. Men du sier at du stiger til 450 000 etter et og et halvt år, så da hørtes det litt bedre ut.

Så det som altså vil lønne seg er å få fast med andre ord, da vil lønna bli høy? Må egentlig si at jeg hadde forventet 650 000 ++ i året etter denne skolegangen. Er det urealistisk eller faktisk et ganske oppnåelig mål? Hvilke bedrifer er ikke offentlig da? Slik at jeg har en sånn viss peiling på det. Ser tydelig at jeg bør satse på prvat sektor, noen eksempler på dette? Statoil går jeg utifra er offentlig sektor.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Statoil er privat sektor da selskapet er på børs. Staten har aksjemajoritet, men selskapet er likevel privat.

Nybegynnerlønn på 650 000 har jeg lite tro på selv om jeg ikke vet noe spesifikt om denne utdanningen. Det er imidlertid ingen problem å oppnå en slik lønn etter noen år i arbeid, dersom du er den riktige kandidaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...