Gå til innhold

Compal HEL80 vs. Compal HEL81


Anbefalte innlegg

Ser ut som du har bestilt samme maskin som jeg kommer til å gjøre idag, bare at jeg skal ha mindre hd. Er litt skeptisk om jeg skal ha tv tuner, ettersom jeg ikke har anetenne kabel på rommet mitt. Du nevnte et eller annet med antenne? Følger det med altså? Isåfal bestiller jeg med tv kort.

7947852[/snapback]

 

Det følger med en vanlig tv antenne til å plugge i. Men ettersom fly tv express som fulgte med er for xp, har jeg ikke fått testet noe av det. Vet du om et program jeg kan bruke i Vista?`Vet du evt. noe om å få viften til å slutte å gå konstant. PÅ min datamaskin egenskaper står det T7200 2,0GHz og 2,0Ghz igjen.

Og det betyr vel at den går på full speed. Dette er sjekket mens maskinen ikke gjorde noe som helst oppgaver. Dette er kanskje grunnen til viftestøyen.

Hva kan jeg gjøre med dette?

7948026[/snapback]

Det er vell ikke kommet ut strømstyrings\viftestyringsdrivere til vista ennå. Prøv å sjekk på siden til intel etter chipset-drivere og prøv å legge inn speedswitch om det funker til vista.

7948181[/snapback]

 

Gikk på intel - download center - chipsets - laptop - mobile intel 945 express.

 

Fant ingeting som het speedswitch der, verken på vista eller xp.

 

Er det ingen andre her som kjører Compal Hel80 med Vista?

Har noen problemer med at viften går konstant? Min gamle Ventrino M prossesor er lydløs i forhold.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser ut som du har bestilt samme maskin som jeg kommer til å gjøre idag, bare at jeg skal ha mindre hd. Er litt skeptisk om jeg skal ha tv tuner, ettersom jeg ikke har anetenne kabel på rommet mitt. Du nevnte et eller annet med antenne? Følger det med altså? Isåfal bestiller jeg med tv kort.

7947852[/snapback]

 

Det følger med en vanlig tv antenne til å plugge i. Men ettersom fly tv express som fulgte med er for xp, har jeg ikke fått testet noe av det. Vet du om et program jeg kan bruke i Vista?`Vet du evt. noe om å få viften til å slutte å gå konstant. PÅ min datamaskin egenskaper står det T7200 2,0GHz og 2,0Ghz igjen.

Og det betyr vel at den går på full speed. Dette er sjekket mens maskinen ikke gjorde noe som helst oppgaver. Dette er kanskje grunnen til viftestøyen.

Hva kan jeg gjøre med dette?

7948026[/snapback]

Det er vell ikke kommet ut strømstyrings\viftestyringsdrivere til vista ennå. Prøv å sjekk på siden til intel etter chipset-drivere og prøv å legge inn speedswitch om det funker til vista.

7948181[/snapback]

 

Gikk på intel - download center - chipsets - laptop - mobile intel 945 express.

 

Fant ingeting som het speedswitch der, verken på vista eller xp.

 

Er det ingen andre her som kjører Compal Hel80 med Vista?

Har noen problemer med at viften går konstant? Min gamle Ventrino M prossesor er lydløs i forhold.

7948523[/snapback]

[/quote

 

http://downloadfinder.intel.com/scripts-df...53&submit=Go%21

 

jeg vet ikkke om dette kan være til nen hjelp,men kanskje nr 3..?

 

 

Kanskje en ide og bestille med xp home i tilleg til vista?

Lenke til kommentar
Bestilte nettop HEL80. c2d 2ghz, 2gb ram, 80gb hd, vista home premium.. Håper du finner en løsning på vifte problemet slik at jeg ikke må slite med det :p

7950493[/snapback]

 

Jeg greide ikke løse dette problemet i Vista, samtidig som jeg fikk bluescreen 1/3 ganger jeg startet opp. Så nå har jeg innstallert Xp pro. Har samme problem med vifte i xp. Og i Bios er ikke valgmuligheten "Dynamic CPU Frequency Mode" selv om det står i manualen at det skal være en valg mulighet i Bios. Noen som har noen gode forslag?

 

Til informasjon har ikke multicom svart på min mail sendt 2 dager siden. Vanligvis fikk jeg svar iløpet av noen timer, når jeg kune lurte på noe.

Lenke til kommentar
Bestilte nettop HEL80. c2d 2ghz, 2gb ram, 80gb hd, vista home premium.. Håper du finner en løsning på vifte problemet slik at jeg ikke må slite med det :p

7950493[/snapback]

 

Jeg greide ikke løse dette problemet i Vista, samtidig som jeg fikk bluescreen 1/3 ganger jeg startet opp. Så nå har jeg innstallert Xp pro. Har samme problem med vifte i xp. Og i Bios er ikke valgmuligheten "Dynamic CPU Frequency Mode" selv om det står i manualen at det skal være en valg mulighet i Bios. Noen som har noen gode forslag?

 

Til informasjon har ikke multicom svart på min mail sendt 2 dager siden. Vanligvis fikk jeg svar iløpet av noen timer, når jeg kune lurte på noe.

7956679[/snapback]

Prøv å oppdatere bios. Sjekk www.compal.com

Lenke til kommentar
Bestilte nettop HEL80. c2d 2ghz, 2gb ram, 80gb hd, vista home premium.. Håper du finner en løsning på vifte problemet slik at jeg ikke må slite med det :p

7950493[/snapback]

 

Jeg greide ikke løse dette problemet i Vista, samtidig som jeg fikk bluescreen 1/3 ganger jeg startet opp. Så nå har jeg innstallert Xp pro. Har samme problem med vifte i xp. Og i Bios er ikke valgmuligheten "Dynamic CPU Frequency Mode" selv om det står i manualen at det skal være en valg mulighet i Bios. Noen som har noen gode forslag?

 

Til informasjon har ikke multicom svart på min mail sendt 2 dager siden. Vanligvis fikk jeg svar iløpet av noen timer, når jeg kune lurte på noe.

7956679[/snapback]

Prøv å oppdatere bios. Sjekk www.compal.com

7956738[/snapback]

 

Lastet ned version 114B, som var den nyeste av versjonene det ikke sto only for vista32. Men fikk beskjed om at jeg hadde samme bios eller nyere. Det var rart det der. Noe andre gode forslag? Fikk en haug med språkinstallasjons meldinger der inne, jeg ikke fikk når jeg hadde vista, noen grunn til dette?

 

Synes ikke maskinen virker så rask på de små ting jeg har testet den på til nå. Finnes det noen programmer jeg kan teste at maskinen yter det den bør gjøre?

Lenke til kommentar

Tror det er noe galt med maskinen, og fikk link til noe som het memtest86. Men skjønner ikke hvordan jeg bruker det. Vet noen om noe enklere program å teste det i? Evt. en forklaring på hvordan memtest86 fungerer.

 

Ting ved maskinen som ikke er som det skal:

Viften går konstant.

Spilte av video fra hd, videon hakket relativt ofte, uten at noen andre applikasjoner ar igang.

Generelt går ting litt tregt, har en tendens til å henge litt.

Testet å kjøre på batteri, varte i litt over 2 timer på minimal strømstyring.

Dette kun ved vanlig surfing og ikke bruk av dataen i det hele tatt.

I tester står det at det burde vare opptil 5 timer. Jeg har 9 cellers batteri.

 

Og ved en Windows Diagnostics Tool, checking for memory problems.

Fikk jeg hardware problems were detected osv

 

 

Godt mulig at alt dette har en sammenheng, men jeg finner ikke ut av dette.

Jeg har ikke spesielt greie på data, men har lagt inn windows og drivere på flere maskiner tidligere uten store problemer.

 

Håper på noen kommentarer.

Lenke til kommentar

KOmmer til å benytte meg av angrefristen og sender pc'n nå tilbake. Gidder ikke bruke mer tid på noe som er helt nytt, og ikke fungerer.

 

Men jeg trenger fortsatt en bærbar.

Har tittet på HEL81 og tenkte den med samme specs. T7200 og 2048 MB 160 GB. Denne har Intel 945GM skjermkort. Og hørte noen kommentarer på at med et slikt skjermkort trenger man ikke såpass bra spesifikasjoner ellers.

Men er det ikke greit å ha litt kraft i maskinen, det er vel ikke kun spilling som trenger litt kraft?

Lenke til kommentar

skjermkortet heter GMA950 og hvorvidt du trenger mye kraft ellers kommer selvfølgelig an på hva du skal bruke den til, så hvorfor ikke si noe om dette? Bra skjermkort trenger du først og fremst til spilling og evt. tunge 3D-programmer (min søster kjører AutoCAD 2007 smertefritt på sin maskin med GMA950).

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen mellom Hel80 og hel80i? Jeg har jo lyst på det nyeste og mest stabile, men i utgaven byr ikke på så mange valgmuligheter som hel80...noen som vet?

7980020[/snapback]

Forskjell:

80 har:

- opsjon for tv-tuner

- annet design

- mulighet for bedre skjermoppløsning

- leveres med 9-cellers batteri som standard

80i har:

- mulighet for bilde på dekselet

- leveres med 6-cellers batteri

 

Hel80 er egentlig bedre på det meste, men designet er nok bedre på i-utgaven.

Lenke til kommentar

Muligens til hjelp for noen som vurderer disse maskinene.

Vil jeg si at en ting som fingeravtrykks leser og bilde på dekselet, er veldig mye gimikk.

For mange er jo dette viktig.

Jeg prøvde denne fingeravtrykkleseren litt, og det er jo en litt morsom sak. Og du kan legge den til på programmer osv.

 

For min del, som ikke kommer til å spille så mye, har jeg funnet ut at HEL81 er det beste kjøpet for meg. Den blir hele 2250 kroner billigere enn HEL80.

Da har HEL80 bedre skjerm og skjermkort.

Synes egentlig alt på skjermen ble for smått med oppløsningen på HEL80.

 

Tror noen forresten det er noe problem å bruke angreretten på en maskin, for så å kjøpe en ny maskin samme sted?

Lenke til kommentar
Tror noen forresten det er noe problem å bruke angreretten på en maskin, for så å kjøpe en ny maskin samme sted?

7982635[/snapback]

 

Angreretten kan du selvfølgelig bruke, men Multicom kan trekke deg for et godt beløp da dette er en Baron maskin kontra en fabrikk maskin som feks Acer/HP dvs de har bygd den for deg og kan ta seg betalt for byggingen av produktet samt verditap på maskinen da dette blir B vare.

 

Netshop tar 2500,- ved benyttelse av angreretten på sine Baron maskiner Zepto/Netshop osv, jeg ville ringe å snakke med Multicom så du ikke blir veldig overasket for de har full rett og loven på sin siden i dette tilfellet men det kan faktisk hjelpe deg at du ønsker et nytt produkt hos de.

Lenke til kommentar

Dette spurte jeg multicom om, her er svaret:

 

Kostnaden dekker produksjon, installasjon og testing før utsendelse fra

MultiCom samt demontering av PC-en etter den er kommet tilbake. Kostnad er

kr. 500,- inkl. mva. som normalt blir trukket fra beløpet utbetalt til

kundens konto ved behandling av returen.

 

Spm:

 

Fra 1,83 Ghz til 2 Ghz koster det 771,- ... Er denne oppgraderingen verd det, og kan du oppgradere selv senere?

 

Har virkelig 5400 kontra 7200 så mye å si? Jeg skal redigere en del bilder ja, men må jeg ha 7200 for det?

 

RAM er vel bankers, bør vel ha 2GB her, men jeg har fått høre at 533mhz ikke skiller seg så mye ut i forhold til 677mhz, stemmer dette?

 

Noen som vet om TV-Tuneren er noe tess?

Lenke til kommentar
Dette spurte jeg multicom om, her er svaret:

 

Kostnaden dekker produksjon, installasjon og testing før utsendelse fra

MultiCom samt demontering av PC-en etter den er kommet tilbake. Kostnad er

kr. 500,- inkl. mva. som normalt blir trukket fra beløpet utbetalt til

kundens konto ved behandling av returen.

 

Spm:

 

Fra 1,83 Ghz til 2 Ghz koster det 771,- ... Er denne oppgraderingen verd det, og kan du oppgradere selv senere?

 

Har virkelig 5400 kontra 7200 så mye å si? Jeg skal redigere en del bilder ja, men må jeg ha 7200 for det?

 

RAM er vel bankers, bør vel ha 2GB her, men jeg har fått høre at 533mhz ikke skiller seg så mye ut i forhold til 677mhz, stemmer dette?

 

Noen som vet om TV-Tuneren er noe tess?

7983074[/snapback]

Jeg ville ikke lagt i over 700 ekstra for en cpu som er rundt 10% raskere. For de fleste er ikke forskjellen på en 5400 rpm disk og en 7200 rpm disk stor nok til at det har noe å si. Om 7200 rpm bare er såvidt dyrere (100,- eller noe sånt) så ville jeg vurdert det, men ikke om du må særlig mer opp i pris. 533 MHz minne er ca like raskt som 667 MHz (fordi 667 MHz har større latency), kjøp det billigste er mitt råd.

Lenke til kommentar

Jeg bestillte kampanjemodellen hel80i den 30 januar...

Den dag idag venter jeg fortsatt på maskinen...

Det jeg ikke liker er at jeg selv må ta kontakt for å høre hva som egentlig skjer...

Var visst noe leveringproblemer med dette designet som blir produsert en annen plass..

Hvorfor kan ikke multicom begynne å ta dette med kundeservice litt mer på alvor..det at kunden må ta kontakt for å få ut informasjon som de selv burde gitt er dårlig service..

Dessuten valgte jeg å kjøpe vista home premium norsk med 32 bits fordi 64 bits ikke kom før om 2 uker...men nå har det jo allerede gått nesten 3 uker..så dermed kune jeg egentlig hatt 64 bits istedenfor...jaja...nå gleder jeg meg ihvertfall til å få pcen min...forventes i slutten av denne uken..

 

Er det andre som sliter med leveringen til multicom/kundeservice?

Lenke til kommentar

Jeg bestile hel80 den 15 feb klokken 1800. Igår ringte jeg midt på dagen og ba om å få engelsk vista istedenfor norsk. Det skulle jeg få, mot 30kr ekstra (som var prisforskjellen i netbutikken deres, og ikke fordi de måtte endre ordren). Da jeg sjekket hvordan det sto til med bestillingen nå ista sto det at varen var sendt.. ^^ Så om posten har fart i sakene (som de burde ha, men folks forventninger er åpenbart for høye nå til dags :p) så får jeg tilbragt resten av vinterferien sammen med den.. Ah!

 

Alt i alt, foreløpig ikke et eneste stygt ord å si om multicom!

Lenke til kommentar
Jeg bestile hel80 den 15 feb klokken 1800. Igår ringte jeg midt på dagen og ba om å få engelsk vista istedenfor norsk. Det skulle jeg få, mot 30kr ekstra (som var prisforskjellen i netbutikken deres, og ikke fordi de måtte endre ordren). Da jeg sjekket hvordan det sto til med bestillingen nå ista sto det at varen var sendt.. ^^ Så om posten har fart i sakene (som de burde ha, men folks forventninger er åpenbart for høye nå til dags :p) så får jeg tilbragt resten av vinterferien sammen med den.. Ah!

 

Alt i alt, foreløpig ikke et eneste stygt ord å si om multicom!

7985587[/snapback]

 

si ifra når du får den da... får du den før meg blir jeg :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...