Gå til innhold

Flash: Klikk starte film

Anbefalte innlegg

Hei, driver og lager en meny i flash til en netside. Menyen skal være en "dropout" meny der emner detter ut når du legger musa over button. Jeg har laget min lille tween, og programert inn "stop" i siste frame slik at den stopper når den er ferdig, og ikke looper.

Men mitt spørsmål er: Hvordan programere "filmen" til å kjøre først når musa blir lagt over button? Slik den er nå kjører den med en gang nettsiden blir loadet (hvertfall slik den blir vist i Test Movie.

Jeg har Flash MX 7.0, er veldig amatør på Flash så beskriv nøye hva som må gjøres. :)

(Fant ingen spesiell kategori for Flash men går under webdesign etter min mening, så admin må gjerne flytte tråden hvis jeg har vert uoppmerksom)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg finner ingen plasser hvor det er autostart. Så klart gjør stop(); susen, men jeg kan ikke koden for at den da skal starte ved at musen kommer over. gotoAndPlay klarer jeg ikke å få til å funke.

Jeg kan dette veldig dårlig selv så om du mener jeg har missforstått må du nesten skrive ned koden slik at jeg bare kan "paste" den inn.

Lenke til kommentar

Du lager ett lag som heter Actions på øverste layer.

Denne animasjonen du har laget tar jeg for gitt er i ett eget movieclip. Gi den ett navn i instance navn boksen i properties panelet. Feks: meny_1_btn

Så klikker du på første frame i Actions panelet og skriver:

meny_1_btn.onRollOver = function(){

meny_1_btn.play();

}

meny_1_btn.onRollOut = function(){

meny_1_btn.gotoAndStop(1);

}

Da vil den gå inn og ut etter som du ruller musa over. Men dette er VELDIG basic og tar ikke høyde for en heeeel del andre situasjner. Hva om du har to? Hva skjer hvis den er halveis i animasjonen når du drar musa bort?..osv osv.

Du har også i denne rullgardin menyen din også knapper som skal gjøre andre ting?

Da er koden (som fortsatt skrives i actions laget sammen med koden over):

meny_1_btn.knapp_1_btn.onRelease = function(){

_root.gotoAndPlay("kapittel1");

}

Koden over sender hoved filmen til en framelabel som heter kapittel1.

Dette bør være nok til å få deg noen skritt videre!!

AKIRA

Lenke til kommentar

Screenshot1

Her har du bilde av hvordan jeg satte in koden.

Screenshot2

Her har du bilde av at filmklippet er allerede startet en gang, og at det er blitt startet en gang når jeg har ført musen over knappen.

Hva gjør jeg feil :(

(Siden skal egentlig være ferdig i morgen, så jeg er i ei lita tidsklemme. Spesielt siden jeg ikke har begynt og sette den opp i Dreamweaver)

Endret av maxM
Lenke til kommentar

Aller først så lag ett nytt layer hvor du legger actions på. Ikke bland grafikk og frame actions på den måten der.

Det kan også se ut som om du kontrollere 3 menyer med en kode. Ruller man over en, så vil alle spille ut. Du må jo gi hver av menypunktene ett unikt navn, og så repetere koden for hver av de og bare bytte ut movieclip navnet.

Ellers er det veldig vanskelig å se hva som er galt.

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...