Gå til innhold

Trene rygg, gå med sekk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har vært i forsvaret, så vet ca hvor tung den skal være. Og vet at man aldri bør følge pakningsplanen hehe.

 

Også at det er en god ide å polstre reimene på sekken.

 

Men de har en army-shop her i byen, så tenkte faktisk å kjøpe meg en ludvig. De koster jo ikke mer enn 50kr elns. Også funker de jo som tursekk\haølioggpåfestsekk og :)

 

Skal ha mer vekt i sekken når jeg skal gå tur i morgen, første gang var bare for å teste. Tenker jeg nesten dobler vekta, siden jeg ikke fikk no særlig vondt eller ble sliten av turen. Ble dødsliten da jeg fant ut at jeg skulle løpe den siste biten, men det har jo egnentlig ikke noe med saken. Bortsett fra at jeg ikke fikk vondt i ryggen, selv om det ble ekstra påkjenning.

 

Edit: Nå har jeg gått i en og en halv time, med 5kg ekstra i sekken. Nå veier den mer enn jeg ville tatt med meg på en enukes øvelse i forsvaret. Så det må vel være en grei "øvelese vekt" å trene med. Vet ikke hvorfor jeg ikke har fått vondt i ryggen enda, kan vel være noe med ludvigen og at den veide enda mer plus en irriterende AG i veien?

7842718[/snapback]

 

Mulig du ikke vet hvor tung sekken er for en ukeslang øvelse. Vi hadde reconpack da, ordentlig sekk, mye større en Ludvig-sekken. Den er på 110 liter, og er stappet full, i tillegg er det to fulle sidelommer, og gjerne et tungt knappetelt festet oppå sekken igjen.

Endret av -Turin_Turambar-
Lenke til kommentar
Vet, synes AGen er værst siden den har så tynn reim.

Men gikk akkurt en tur til, og da hadde jeg ekstra mye vekt i, hadde heller ingen pause. Runda er nesten 1 mil.

7848693[/snapback]

AGen skal jo bæres ikke henges rundt nakken :roll:

Er jo ikke tung uten "ekstrautstyr"..

 

Men når det gjelder styrke tror jeg ikke det er så dumt å trene litt markløft og knebøy for økt ytelse. Burde jo selvsagt gå masse for å bli vandt til det. Men merker selv at ryggen og skuldrene blir slitne, men det er ikke de som sliter mest etter en del timer. Det er beina. Dette gjelder spesielt i kupert terreng. Du burde trene i så kupert terreng som mulig imo. Dette øker generell muskelstyrke og balanse, noe som er viktig med tung oppakning. Og sekken pakkes tyngre etterhvert, men ta det rolig i begynnelsen. Fyll opp sakte men sikkert, så du ikke ødelegger ryggen. Det er heller ikke spesielt lurt å løpe med tung sekk hvis du ikke er trent til det. Dette belaster knær/bein og rygg ekstremt og ender ofte i skader.

 

Husk på at du i felten også kommer til å bære våpen og stridsvest. Fullasta med vann og ammo blir det fort 15 kg. Dette bør du også ta i betraktning når du pakker sekken din så det blir noenlunde lik belastning i løpet av slutten av opptreningsperioden.

Lenke til kommentar
Men når det gjelder styrke tror jeg ikke det er så dumt å trene litt markløft og knebøy for økt ytelse. Burde jo selvsagt gå masse for å bli vandt til det.

..

Det er beina. Dette gjelder spesielt i kupert terreng. Du burde trene i så kupert terreng som mulig imo.

7849309[/snapback]

Knebøy og markløft hjelper nok til en viss grad, men man må ikke glemme utholdende styrke i bena i tillegg til stor eksplosiv styrke; høyrepetisjons knebøy med lette (elle ringen) vekter er ikke dumt.

 

Du har rett angående det med kupert terreng. Jeg vet ikke hva slags steder militære tropper pleier å ta marsjene sine, men jeg ser veldig stor forskjell på fjellvante folk og "byfolk". Anbefaler å gå mye i kupert terreng ja, helst ta på deg støvlene og ta ibruk fjellheimen. Fjellturer er egentlig meget gode treningsøkter før militæret; man trener utholdenhet, styrke i ledd, sener og muskulatur, man blir vant til å gå med sekk, man blir vant med å gå langt uten alt for mange spisepauser, man trener opp støttemuskulatur for å gå i kupert terreng, ++

Lenke til kommentar
Ja, var det jeg mente. Hold deg til lavreps og høyreps sett med knebøy/markløft.Du får utholdenhet og styrke! :)

 

Er man på patrulje kan marsjen gå i hvilket som helst terreng så lenge det er mulig å ta seg fram. Har hendt at vi har måttet klatre oppover med reconpack på ryggen. Ikke spesielt moro ;)

7849645[/snapback]

 

Word. Særlig med sjuduker, da kan man se mørkt på ting...

Lenke til kommentar

Ja, er ganske stor forskjell. Merker det godt med den sekken jeg har, tenker den veier 20kg eller noe. Så er ganske langt igjen, håper bare det er noen andre som er dårligere enn meg, så ikke jeg blir det svakeste ledd.

På FOS, kan jeg tenke det blir endel som kommer til å slite mer enn meg. Siden mange kommer rett fra skolen uten mil. erfaring, til nye feltsko uten ordentlige innleggsåler og rare pakningsplaner. Er jo mange jenter og, som forhåpentligvis senker farta litt hehe

 

Den recon sekken har iallefall hoftestøtter, men er jo jæwla tung!

Men ganske sikker de bruker ludvig på opptaket.

 

Er jo lenge til FOS, og merker allerede at jeg tåler å gå mer med sekk. Og at jeg er lemster i skuldrene :)

Lenke til kommentar
Ja, var det jeg mente. Hold deg til lavreps og høyreps sett med knebøy/markløft.Du får utholdenhet og styrke! :)

 

Er man på patrulje kan marsjen gå i hvilket som helst terreng så lenge det er mulig å ta seg fram. Har hendt at vi har måttet klatre oppover med reconpack på ryggen. Ikke spesielt moro ;)

7849645[/snapback]

 

Word. Særlig med sjuduker, da kan man se mørkt på ting...

7851335[/snapback]

"Sjudukern" var jo alltid med? Eller snakker du faktisk om å bære hele teltet dvs. 7 duker i tillegg til oppakningen?

Lenke til kommentar
Ja, var det jeg mente. Hold deg til lavreps og høyreps sett med knebøy/markløft.Du får utholdenhet og styrke! :)

 

Er man på patrulje kan marsjen gå i hvilket som helst terreng så lenge det er mulig å ta seg fram. Har hendt at vi har måttet klatre oppover med reconpack på ryggen. Ikke spesielt moro ;)

7849645[/snapback]

 

Word. Særlig med sjuduker, da kan man se mørkt på ting...

7851335[/snapback]

"Sjudukern" var jo alltid med? Eller snakker du faktisk om å bære hele teltet dvs. 7 duker i tillegg til oppakningen?

7852926[/snapback]

 

Vi hadde alltid en i laget som bar hele teltet, så sparte vi tid ved ikke å kneppe det i felt.

Lenke til kommentar
Ja, er ganske stor forskjell. Merker det godt med den sekken jeg har, tenker den veier 20kg eller noe. Så er ganske langt igjen, håper bare det er noen andre som er dårligere enn meg, så ikke jeg blir det svakeste ledd.

På FOS, kan jeg tenke det blir endel som kommer til å slite mer enn meg. Siden mange kommer rett fra skolen uten mil. erfaring, til nye feltsko uten ordentlige innleggsåler og rare pakningsplaner. Er jo mange jenter og, som forhåpentligvis senker farta litt hehe

 

Den recon sekken har iallefall hoftestøtter, men er jo jæwla tung!

Men ganske sikker de bruker ludvig på opptaket.

 

Er jo lenge til FOS, og merker allerede at jeg tåler å gå mer med sekk. Og at jeg er lemster i skuldrene :)

7851807[/snapback]

Lemster?

Reconpack er ikke noe tyngre enn det du har oppi den, men det er lett å fylle den opp med ting du ikke trenger... Egenvekta er vel på 5 kg tror jeg.

Trener du med ludvig nå blir det i alle fall ikke verre å begynne med reconpack.

 

Du trenger nok ikke bekymre deg for å være det svakeste ledd hvis du fortsetter å trene jevnt og trutt. Dessuten er det din egen innsats som teller mest. Ikke hvor sterk du er i forhold til andre. Gutser du på som f... og gir alt du har får du kreds av de aller fleste befalene uansett om de sier det eller ikke.

 

OT: Glad vi fikk bergans patruljetelt jeg etter rekrutten så vi slapp x-dukermøkka ;)

Lenke til kommentar

Hmm, lemster er det samme som støl tror jeg. Sånn man blir om man ikke har tøyd ut godt nok etter man har trent.

 

Vet at alt det med holdning og innsats har alt og si, men er jo lettere når man er godt forberedt og er i god form :)

 

Skal forstette med treninga, men merka at jeg må ta det litt roligere for begynte å få vondt i akhilles(hvem kan vel stave det ordet?)-senene. Og det kan jo ikke være bra :\

Lenke til kommentar

Reconpack har plass til mer. Men Ludvigen er en utrulig mye dårligere sekk å bære på ryggen. Det har utrulig mye å si. Når man i tillegg fyller stridssekken så full som mulig og fester den oppå ludvigen så blir det også et helvete.

Så om dere bruker ludvigen i opptaket så prøv å få tak i en.

Endret av Lorph
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

ville anbefalt å gå med sekk og gradvis tilføye vekt.. Skal man bli god/sterk må man øve, dvs, bruk sekk!

 

muskler som brukes er vel i stor grad nakke, korsrygg og kanskje litt armer til støtte, finnes en del øvelser for det.

 

Du kan feks. ligge på magen med bena over bakken og henda bak hodet for så å løfte opp og ned (en slags omvendt situp på magen, hehe).. kan også ha tettsittende sekk for å øke motstand. Ved å gjennomføre dene øvelsen bruker du hovedsaklig korsrygg og litt bakside av lår. (eller sjekk ut andre øvelser under "body-weight" korsrygg

 

For nakke (trapezius) kan du tilføye vekter (eller evt sekker med bøker el andre tunge ting i) i hver hånd og løfte opp og ned med strak arm. http://www.coopersguns.com/videos/exercise.../dumbell-shrug/

 

armer orker jeg ikke gå inn på, men dette er vel de to mest bruke grupper.. Magemuskler kan også være handy, men sjekk ut siden så er det mange tips å få ;)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...