Anixion Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Først og framst: Bør jeg vente eller kjøpe pc nå? Vel, jeg ser etter en ny bærbar pc til rundt 10 000 kr som skal brukes til spill, film, skolearbeid osv. Spiller for det meste bare CS:S. Vekt og str. på skjermen er ikke så viktig, men helst over 15,4tommer. Skal ha en pc som kan kjøre Vista også. Takker for alle svar (: Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Denne HP-maskinen gir mye for pengene, men personlig syns jeg 17" blir for svært. Denne Asus-maskinen gir også mye for pegene, og har 15,4" skjerm. Denne har jeg selv, og kan trygt anbefale den. Disse to har nVidia GeForce Go 7600-skjermkort. Ellers er det jo noen modeller med X1600-skjermkort som også tilfredstiller kriteriene dine, f.eks. denne Asus-maskinen. Ellers finner du en del andre maskiner i prisguiden. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 http://multicom.no/SystemConfigurator.aspx...0502183;fl:1701 Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Må kommentere litt her: Uansett hva folk spør etter her, så kommer folk draende med denne "Multinote Compal HEL80" saken. Den er virkelig knall i forhold til prisen, men hvor god er byggekvaliteten på den? Hørt flere som sier at den er skrøpelig sammenskrudd. Tastaturet virker ikke spesielt thight (knappene tar et ekstra steg og "knepper" ved trykk) og en kompis på høyskolen klager fælt over at skjermen svaier fælt og at hengslene ikke er de kraftigste. Noen kommentarer fra noen som har en HEL80? Ser gjerne at mye av det blir motbevist, virker jo som en ålreit pc til den prisen å være! Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Compal lager mange av maskinene til dell, toshiba, HP osv. HEL80 har på ingen måte fantastisk byggekvalitet men de fleste er godt fornøyd og den får brukbar til god score i tester, f.eks her på HW eller på notebookreview.com Grunnen til at jeg anbefaler compalen så mye som jeg gjør er at den har: - god 3D-ytelse - støysvak - gir mye for pengene (bare zepto som kan matche den på pris/ytelse i den prisklassen) - meget bra batterilevetid på 9-cellers utgaven sammenlignet med så og si alt av konkurrenter Lenke til kommentar
Kim The King Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Jeg har HEL80 og syns byggekvaliteten er mer enn god nok. Skjermen er så absolutt ikke løs, og hengslene er meget solide og godt strammet. Du har derimot rett i at tastaturet er litt løst, men det er ikke verre enn at man klarer å tilpasse seg det etter noen dagers bruk. Jeg syns derimot at det er et behagelig tastatur, selv om jeg gjerne skulle vært foruten litt av den klikkelyden som følge av at det er litt løst. Det går vel muligens an å stramme det litt? Ellers er batteritiden, ytelse og alt annet på maskinen meget bra. Det høres harry ut med fingeravtrykkleser, men den er utrolig nyttig. Tar litt tid å konfigurere den og sånn, men når det er gjort så ville ikke jeg vært den foruten! Men vær obs på at det ikke finnes Vista-driver til dette utstyret enda. Men det kommer forhåpentligvis snart. Kan jo også nevne at batteriet stikker litt ut bak som følge av størrelsen. Er vel mulig å bestille noen mindre batterier, men mot et tillegg i prisen. Batteriet er derimot ikke noe problem. Ellers er det kun én minnebrikke installert (dersom du bestiller 1gb ram) og da har man mulighet til å oppgradere selv (billigere). Jeg er iallefall fornøyd, tross i en og annen negativ ting Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Det er i grunnen godt å høre, da kan jeg anbefale denne til andre. Tastaturgreiene fikk jeg testet i dag på skolen, må si det at det senker kvalitetsfølelsen litt, men tatt alt du får for pengene i betraktning så er det noe en glatt kan ignorere. Men det med batteriet har jeg ikke sett før i dag. Det er bare 9-cellers batteriet som stikker sånn dumt ut eller? 6-celleren holder seg innenfor? Bare husk ang ram at 1x1024MB ikke yter som 2x512MB pga at sistnevnte kjører dual channel, så om man kjøper 1GB så "bør" vel det være fordi man har tenkt til å oppgradere. Ellers kan man like gjerne kjøpe med 2x512MB for å få maks ytelse ut av den ene GBen. Lenke til kommentar
c-man Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) http://www.stretto.no/PartDetail.aspx?q=p:...90;c:36159;pl:1 Her er en Toshiba-sak jeg vurderer selv - batteritiden er ikke all verden, men holder for meg. Har hatt 15,4 skjerm til nå, kan virkelig tenke meg noe litt større. Test: http://www.dinside.no/php/art.php?id=366376 Endret 31. januar 2007 av c-man Lenke til kommentar
Kim The King Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) Det er bare 9-cellers batteriet som stikker sånn dumt ut eller? 6-celleren holder seg innenfor? Bare husk ang ram at 1x1024MB ikke yter som 2x512MB pga at sistnevnte kjører dual channel, så om man kjøper 1GB så "bør" vel det være fordi man har tenkt til å oppgradere. 7838603[/snapback] Ang. batteriet så vet jeg dessverre ikke noe om akkurat den saken, men jeg vil anta at 6-celler ikke stikker utenfor. Selv om man ikke trenger mer enn 1gb ram, så har man allikevel muligheten til å oppdatere med en til brikke senere om man finner ut at man trenger. Så å kjøpe 2x512mb syns jeg er litt waste. Men så vet ikke jeg hvor stor ytelsesforskjell det er på 1x1gb enn 2x512mb, så skal ikke si at jeg har rett Det vel også litt med hva man prioriterer og hva man liker best, så skal ikke si at min mening er rett. Heldigvis får man konfigurert slik man vil Endret 31. januar 2007 av Kim The King Lenke til kommentar
Kim The King Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) Forresten, er CPU-en fortsatt underklokket på HEL80 eller gjaldt det kun Core Duo? Leste i den testen på dinside.no at de brukte et program for å yte maks av prosessoren eller noe i den duren Jeg har så lite peiling på dette her Endret 31. januar 2007 av Kim The King Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 D var vel skjermkortet, ikke prosessoren som var nedklokket.... Lenke til kommentar
Kim The King Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Prosessoren yter ikke alltid maks Var nok prosessoren Men det står også: ...yter ikke maksimalt ved egen hjelp, men et lite ekstraprogram fikser den biffen. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Prosessoren yter ikke alltid maks Var nok prosessoren Men det står også: ...yter ikke maksimalt ved egen hjelp, men et lite ekstraprogram fikser den biffen. 7839501[/snapback] Tipper det er fikset i nyeste bios, husk og å bruke siste drivere fra intel. Skjermkortet er litt underklokket, yter ca 10-20% lavere enn "vanlig" 7600go. Lenke til kommentar
Kim The King Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Tipper det er fikset i nyeste bios, husk og å bruke siste drivere fra intel. Skjermkortet er litt underklokket, yter ca 10-20% lavere enn "vanlig" 7600go. 7839672[/snapback] Er det en spesiell grunn til at dette er gjort? Ikke meningen å gå off-topic fra tråden her, men kanskje det er nyttig for trådstarter også i hans vurdering? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Tipper det er fikset i nyeste bios, husk og å bruke siste drivere fra intel. Skjermkortet er litt underklokket, yter ca 10-20% lavere enn "vanlig" 7600go. 7839672[/snapback] Er det en spesiell grunn til at dette er gjort? Ikke meningen å gå off-topic fra tråden her, men kanskje det er nyttig for trådstarter også i hans vurdering? 7839726[/snapback] Vet egentlig ikke, hørt om flere som overklokker denne opp til normal hastighet uten at den blir ustabil eller varmere. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 [...]Selv om man ikke trenger mer enn 1gb ram, så har man allikevel muligheten til å oppdatere med en til brikke senere om man finner ut at man trenger. Så å kjøpe 2x512mb syns jeg er litt waste. Men så vet ikke jeg hvor stor ytelsesforskjell det er på 1x1gb enn 2x512mb, så skal ikke si at jeg har rett Det vel også litt med hva man prioriterer og hva man liker best, så skal ikke si at min mening er rett. Heldigvis får man konfigurert slik man vil 7838976[/snapback] Sjekka med support på Komplett.no, mpx.no og netshop.no før jeg handla pc, og da sa samtlige det at om jeg seinere skulle oppgradere burde jeg uansett kjøpe 2 nye brikker for å kunne kjøre dual channel. Det fordi brikkene MÅ være identiske for å kunne kjøre DC. Både netshop og mpx gikk i tillegg så langt som å si at brikkene helst burde kjøpes i pakke av 2 stk, eller om ikke annet kjøpe 2 individuelle brikker samtidig. Det fordi ramprodusentene stadig gjør endringer på chipene som er på kortene og så fort de oppfattes av pcen som forskjellige nekter pcen å kjøre de i DC. Jeg fant ingen DC pakker av 2 stk brikker, så kjøpte to likt på netshop og sjekka i CPU-Z etterpå at de kjørte DC. Veit ikke hvor pirk det er på sånt ellers, men sjansen for å finne en brikke som er kliss lik den i pcen du kjøper = en snøballs sjans i helvete. Evt må du ha en kompis som har samme pc kjøpt til samme tid og kjøpe brikke sammen med han, så tar den ene det gamle brikkeparet og den andre det nye! Dette var visst utrolig tricky å få til ihvertfall, var det som vare poenget, kort fortalt uten eksempler og metaforer. Lenke til kommentar
Anixion Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) Denne HP-maskinen gir mye for pengene, men personlig syns jeg 17" blir for svært. Denne Asus-maskinen gir også mye for pegene, og har 15,4" skjerm. Denne har jeg selv, og kan trygt anbefale den. Disse to har nVidia GeForce Go 7600-skjermkort. Ellers er det jo noen modeller med X1600-skjermkort som også tilfredstiller kriteriene dine, f.eks. denne Asus-maskinen. Ellers finner du en del andre maskiner i prisguiden. 7836551[/snapback] Sett på begge maskinene, og jeg kan ikke se noe forskjell på de utenom prisen, skjermen og vekten. Det med CPU : AMD Turion™ 64 X2 Mobile Technology TL-52 L2-cache 512 kB + 512 kB, Opptil 1600 MHz systembuss som kjører i AC/DC-modus 35 Watt Hva vil det si? At det er 1.6 Ghz x 2? Så jeg kan altså få Vista på begge pc'ene gratis bortsett at jeg må betale frakt ellerno? Hvilken Vista versjon er det snakk om da? Det lønner ikke seg å vente litt altså?? Personlig likte jeg HP maskinen best. Så også på HP dv9060 og den hadde Intel og 512 mb i gfx-kortet. Er det verdt 2000 kr? Tenkte at pc'en skulle brukes i et par år, og ikke bare 1-2 år. Endret 31. januar 2007 av Uylum2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå