Gå til innhold

Nullstiling av bios/oppstart passord.. (IBM Thinkpad 930X)

Destro

Anbefalte innlegg

Sitter her no å "klurer" med en IBM ThinkPad 930X 2626-FOG bærbar pc (Celeron 400Mhz, 64MB ram...), der bios/oppstart passordet er satt, og UVIST! (Da det er ei venninne som har satt det, å som no har glemt det.. :-/ )

Har prøvd å nullstille cmosen, ved å fjærne det bærbare batterie, nettspenningen, og "antagelig" cmos batteriet.. (3v batteri, som var plasert på hovedkortet, atme modemet..) Men etter at den har vært strømløs i nesten et døgn nå, så har dette ikke ført til noe, da cmos fremdeles ikke har blitt nullstilt.. :sad:

Så.. Ja.. Noen tips? Er det vanlig med flere en et bacup batteri på Thinkpader? Er det noe jeg ikke har tenkt over? Finnes det noen triks for å klare det på noen andre måter? (feks. kortslutte batteri tilkoblineg.. "Tenker da på 3v'en..")

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som sakt: Både nettspenningen og "hoved" batteriet er tatt ut. (+det lille 3 volts batteriet som jeg fant i ei luke, atme modemet. "Luken hadde skjult skru")

Prøver å få tak i en oversikt over hovedkortet no, slik at jeg eventuelt kan finne ut om det er et batteri te..

Lenke til kommentar

Note: Removing the battery to reset the CMOS will not work for all PC's, and almost all of the newer laptops store their BIOS passwords in a manner which does not require continuous power, so removing the CMOS battery may not work at all. IBM Thinkpad laptops lock the hard drive as well as the BIOS when the supervisor password is set. If you reset the BIOS password, but cannot reset the hard drive password, you may not be able to access the drive and it will remain locked, even if you place it in a new laptop. IBM Thinkpads have special jumper switches on the motherboard, and these should be used to reset the system.

Sjekk:

http://www.plasma-online.de/english/help/s...ssword_ibm.html

http://www.pc.ibm.com/us/cdt/hmm.html

Veit ikkje om noko av dette er til nytte for deg.

Bent

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-01 22:12, skrev bentose:

Note: Removing the battery to reset the CMOS will not work for all PC's, and almost all of the newer laptops store their BIOS passwords in a manner which does not require continuous power, so removing the CMOS battery may not work at all. IBM Thinkpad laptops lock the hard drive as well as the BIOS when the supervisor password is set. If you reset the BIOS password, but cannot reset the hard drive password, you may not be able to access the drive and it will remain locked, even if you place it in a new laptop. IBM Thinkpads have special jumper switches on the motherboard, and these should be used to reset the system.

Sjekk:

Veit ikkje om noko av dette er til nytte for deg.

Bent

Takker skal prøve det.

Men i servis manualen så sto det, at jeg skulle bare ta ut cmos bateriet og vente i 20 min

:wink:

skal se nermere på det i kveld.

Lenke til kommentar

Fant komplette tegninger og service manualen i går, å der fikk jeg bekreftet at det var backup battery (RTC) som jeg hadde funnet, å fjærnet..

Videre så sier den følgende om hvordan jeg skal resette system on passordet:

Thinkpad 390/i Series 1700 [2626, 2627]

Thinkpad 390E [2626]

Thinkpad 390X / i 1700 [2624, 2627]

A. Power off the computer.

B. Remove the battery pack and AC Adapter.

C. Remove the backup battery (RTC) for 20 minutes or use a screwdriver to touch the backup battery (RTC) for 1 second.

D. Put back the backup battery (RTC).

E. Power on the computer and wait until POST ends.

F. Verify that the password prompt does not appear.

Har tatt ut alt som går ant å ta ut! (Hehe, hvorfor ikke, liksom..) å latt pcën stå uten strøm i over et døgn. Men.. Ja, fordi så spør den etter passordet når jeg igjen setter i batteriet, batteri pakken og ac spenningen.. Jaja, begynne faktisk å gå tom for ideer her no.. Så det ser stygt ut som om jeg må krype til en forhandler, å få dem til å fikse det.. :sad:

Det overnfor stemmer nok, man da for Supervisor og HD passordet, da dette blir lagret i en eeprom.. (Noe som ikke gjelder system on passordet, etter hva jeg har lest her..)

& det er ikke HD passordet den spør etter, for den har en annen logo.. Når det gjelder supervisor passordet, så går jeg ut i fra at det ikke er det, siden pc'en spør etter det ved systemoppstart.. (Usikker der, da det ikke er min pc..) Men det var det jeg kom fram til, ette å ha lest bruker manualen..

Jaja, eneste jeg kan komme på no, er å prøve å framprovosere en cmos checksum error.. (Å håpe på at det vil hjelpe..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...