Gå til innhold

Snodige greier med Windows 2003 maskiner. Tips?

wil

Anbefalte innlegg

Hei. Skolen min holder på å bygges om og det settes opp 2 store servere såvidt jeg vet. Det er greit nok. Det har da blitt satt opp 4, Windows 2003 Server maskiner på skolen som brukes som desktop av elever. I dag så jeg at den ene maskina stod i sju stein og jeg måtte fikse den. Blant annet måtte jeg restarte den. Da fungerte den nogenlunde normalt iallefall og fikk starta.

Jeg setter meg forran maskina og ser litt. Når den da starter opp står det Grub, så laster den inne masse greier som har med Ubuntu å gjøre fant jeg ut, den laster blant annet nettverk, Raid og andre ting (Som jeg ikke husker hva var). Uannsett når den har stått å lasta litt forskjellig og det faktisk står "Ubuntu Linux-Server" Øverst, så kommer den inn på innlogginga til Windows 2003.

Det jeg så synes er så merkelig at det kommer masse rart om Grub og Ubuntu på en PC som ikke har Linux en gang.

Siden at de 3 andre maskinene var i bruk på det tidspunktet da jeg stressa med den siste Windows 2003 maskina, så fikk jeg ikke sjekka om det samme skjedde på de 3 andre maskinene.

Hva kan ha blitt gjort på den maskina tro?

Fikk tips om at maskina kanskje lasta inn noe som hadde med Serveren å gjøre.

Håper noen har svar her.

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Skolen min holder på å bygges om og det settes opp 2 store servere såvidt jeg vet. Det er greit nok. Det har da blitt satt opp 4, Windows 2003 Server maskiner på skolen som brukes som desktop av elever. I dag så jeg at den ene maskina stod i sju stein og jeg måtte fikse den. Blant annet måtte jeg restarte den. Da fungerte den nogenlunde normalt iallefall og fikk starta.

Jeg setter meg forran maskina og ser litt. Når den da starter opp står det Grub, så laster den inne masse greier som har med Ubuntu å gjøre fant jeg ut, den laster blant annet nettverk, Raid og andre ting (Som jeg ikke husker hva var). Uannsett når den har stått å lasta litt forskjellig og det faktisk står "Ubuntu Linux-Server" Øverst, så kommer den inn på innlogginga til Windows 2003.

Det jeg så synes er så merkelig at det kommer masse rart om Grub og Ubuntu på en PC som ikke har Linux en gang.

Siden at de 3 andre maskinene var i bruk på det tidspunktet da jeg stressa med den siste Windows 2003 maskina, så fikk jeg ikke sjekka om det samme skjedde på de 3 andre maskinene.

Hva kan ha blitt gjort på den maskina tro?

Fikk tips om at maskina kanskje lasta inn noe som hadde med Serveren å gjøre.

Håper noen har svar her.

Hilsen. wil.

7835949[/snapback]

Hei!

Jeg er ingen ekspert på linux for å si det mildt men for meg høres det ut som om du har en linux bootloader i stedet for windows bootloaderen som du burde ha. Dette kan fikses ved å boote opp på Windows server cd'en og Trykke R for Recovery Console. (Les linken under, kanskje du må installere denne recovery console først). Her logger du på med Admin bruker og kjører Fixboot eller Fixmbr command (tror fixmbr)

Microsoft link

Jeg husker ikke på strak arm hvilken du skulle kjøre men det vil løse problemet og fjerne den bootloaderen du har der.

Det som er rart er at det finnes noe linux greier på den i det hele tatt.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...