-mono- Skrevet 4. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2007 Tusen takk til deg Afseth, for den grundige tilbakemeldingen!! Greia er at jeg med S3is-en bare får uklare og merkelig fokuserte bilder ved å bruke autoinnstillingene, så det har jeg omtrent kutta ut å prøve etter noen få dager... Har derfor testa ut P, TV og AV mest, i tillegg til sport-innstillingen av hunder i bevegelse. Det merkelige er at jeg har fått klart bedre og skarpere bilder med mitt gamle AGFA T6... Vurderer nå sterkt å benytte meg av bytteretten på Elkjøp, og bestille et 350D eller 400D i steden... Har fortsatt noen dager på meg før bytteretten utløper. Lenke til kommentar
Toa Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Tusen takk til deg Afseth, for den grundige tilbakemeldingen!! Greia er at jeg med S3is-en bare får uklare og merkelig fokuserte bilder ved å bruke autoinnstillingene, så det har jeg omtrent kutta ut å prøve etter noen få dager... Har derfor testa ut P, TV og AV mest, i tillegg til sport-innstillingen av hunder i bevegelse. Det merkelige er at jeg har fått klart bedre og skarpere bilder med mitt gamle AGFA T6... Vurderer nå sterkt å benytte meg av bytteretten på Elkjøp, og bestille et 350D eller 400D i steden... Har fortsatt noen dager på meg før bytteretten utløper. 7869862[/snapback] Vet ikke om kamerabytte er veien å gå. Canon S3IS er et kanonkamera, så ikke skyld på utstyret for at du ikke klarer ta bra bilder. Lenke til kommentar
-mono- Skrevet 5. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2007 Tusen takk til deg Afseth, for den grundige tilbakemeldingen!! Greia er at jeg med S3is-en bare får uklare og merkelig fokuserte bilder ved å bruke autoinnstillingene, så det har jeg omtrent kutta ut å prøve etter noen få dager... Har derfor testa ut P, TV og AV mest, i tillegg til sport-innstillingen av hunder i bevegelse. Det merkelige er at jeg har fått klart bedre og skarpere bilder med mitt gamle AGFA T6... Vurderer nå sterkt å benytte meg av bytteretten på Elkjøp, og bestille et 350D eller 400D i steden... Har fortsatt noen dager på meg før bytteretten utløper. 7869862[/snapback] Vet ikke om kamerabytte er veien å gå. Canon S3IS er et kanonkamera, så ikke skyld på utstyret for at du ikke klarer ta bra bilder. 7875261[/snapback] Godt mulig du har rett i det, Toa, men til opplysning tok jeg bedre bilder med et PentaxK100D første gang jeg holdt i det enn jeg gjør med S3is-en... Har tatt mange bra bilder med mitt gamle AGFA T6, til og med - så skjønner ikke hvorfor jeg ikke får til å fokusere med S3is-en... Du har ikke noen konkrete tips til meg i steden, da? Lenke til kommentar
Stian V.H Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 (endret) Prøv og bruk den manuelle fokusen på kameraet,i de situasjonene hvor autofokus er vanskelig. Knappen er merket MF og befinner seg på siden av kameraet der hvor makro knappen er. Trykk på MF knappen og juster fokusen med den store 4 veis meny styreknappen. Endret 5. februar 2007 av naits81 Lenke til kommentar
-mono- Skrevet 5. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2007 Prøv og bruk den manuelle fokusen på kameraet,i de situasjonene hvor autofokus er vanskelig.Knappen er merket MF og befinner seg på siden av kameraet der hvor makro knappen er. Trykk på MF knappen og juster fokusen med den store 4 veis meny styreknappen. 7875915[/snapback] Takk for svar! Har gjort det - blir ikke bedre det heller, synes jeg... Og det irriterer meg grenseløst at jeg ikke får til!! Jeg VIL! Lenke til kommentar
Anew Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Er det slik at du ikke har fått til å bestemme fokuspunktet? Eller har det ikke løst problemet ditt med at du ikke vet hvor kameraet fokuserer? Lenke til kommentar
-mono- Skrevet 5. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2007 Er det slik at du ikke har fått til å bestemme fokuspunktet? Eller har det ikke løst problemet ditt med at du ikke vet hvor kameraet fokuserer? 7876402[/snapback] Jeg *tror* jeg har låst fokuspunktet til sentrum, men det hjelper ikke nevneverdig... Jeg har også forsøkt å veksle mellom innstillingene Fokus-BKT og AEB, uten at jeg har fått spesielt skarpere og mer fokuserte bilder av den grunn... Skal se om jeg får lagt ut et nytt eksempelbilde seinere. Hilsen frustrert mono Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Fokus-BKT er bracketing av fokus - dvs. at kameraet tar 3 bilder - ett fokusert der AF tror du vil, ett litt bak og ett litt foran. Det er ikke det du vil ha. Det ser ut til at det er en egen knapp for å velge mellom sinnsyke 273 punkter... Det gjør jo ikke systemet så brukervennlig, men forutsatt at det defaulter til sentrum, så bør det gå greit. Canon har altså kalt valgbart fokuspunkt for "flexi zone". To the right of those four buttons are the set / focus point and menu buttons. In record mode, pressing the set button activates the camera's FlexiZone focusing system. You can then use the four-way controller to select one of 273 possible focus points. The menu button does just as it sounds. (http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_s3-review/) Endret 6. februar 2007 av Anew Lenke til kommentar
-mono- Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Fokus-BKT er breacketing av fokus - dvs. at kameraet tar 3 bilder - ett fokusert der AF tror du vil, ett litt bak og ett litt foran. Det er ikke det du vil ha. Det ser ut til at det er en egen knapp for å velge mellom sinnsyke 273 punkter... Det gjør jo ikke systemet så brukervennlig, men forutsatt at det defaulter til sentrum, så bør det gå greit. Canon har altså kalt valgbart fokuspunkt for "flexi zone". To the right of those four buttons are the set / focus point and menu buttons. In record mode, pressing the set button activates the camera's FlexiZone focusing system. You can then use the four-way controller to select one of 273 possible focus points. The menu button does just as it sounds. (http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_s3-review/) 7882232[/snapback] Tusen takk igjen, Anew!! Det er mulig jeg har oversett dette i den store pc-manualen eller at jeg ikke har forstått det..., men DETTE har jeg ikke forsøkt!! Skal testes ut i dag!! Bildene har forresten ikke blitt fullt så ille ufokuserte de siste dagene, heller - så det hjalp litt å stille inn fokuset som jeg har gjort, å. Blir spennende å se hvordan det blir når jeg tester ut dette. Du er en engel, Anew, som tar deg tid til å forklare i bøtter og spann til frustrerte mono-er... Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Bildene ser ut som om jeg har zoomet kraftig i lite lys med høy ISO, om du skjønner hva jeg mener? Det blir litt bedre med blitz, men da kan jeg ikke bruke sport-innstillingen og motivene blir ufokuserte... 7836868[/snapback] Har samme kamera, sportsmodus låser ISO på høyeste ja, selv i strålende sol, og gir kornete bilder... Så vær obs på motiv-programmene, de kan også stille inn andre ting... Bedre å bruke A på høy blenderåpning, slik at du får kortest mulig lukkertid. Kan også legge til at jeg er meget fornøyd med billedkvaliteten og mulighetene til kameraet! Knappene bak er litt simple, men gjør jobben... Husk også at du kan lagre ditt favorittoppsett på C-valget på hovedhjulet, utrolig praktisk!! Endret 6. februar 2007 av kjelldell Lenke til kommentar
-mono- Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Bildene ser ut som om jeg har zoomet kraftig i lite lys med høy ISO, om du skjønner hva jeg mener? Det blir litt bedre med blitz, men da kan jeg ikke bruke sport-innstillingen og motivene blir ufokuserte... 7836868[/snapback] Har samme kamera, sportsmodus låser ISO på høyeste ja, selv i strålende sol, og gir kornete bilder... Så vær obs på motiv-programmene, de kan også stille inn andre ting... Bedre å bruke A på høy blenderåpning, slik at du får kortest mulig lukkertid. Kan også legge til at jeg er meget fornøyd med billedkvaliteten og mulighetene til kameraet! Knappene bak er litt simple, men gjør jobben... Husk også at du kan lagre ditt favorittoppsett på C-valget på hovedhjulet, utrolig praktisk!! 7882908[/snapback] Hei og takk for tips!! Men mener du Av? Jeg har ikke bare A på mitt hjul... Jeg er også fornøyd med de bildene som faktisk har blitt akseptable når det gjelder skarphet, men jeg synes det har vært tricky å få det til. Men som sagt - det kan godt være at jeg kløner... Samtidig så fikk jeg veldig gode bilder med et Pentax K100D rett ut av boksen første gang jeg holdt i det... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Jeg mener at avanserte kompakter ofte er vanskeligere for en uten forståelse for foto å bruke, enn et speilrefleks i full auto. Det er (blant annet) på grunn av kompaktenes svake ytelse på høy iso, klønete og trege autofokus og elendig ergonomi. Dslr er stort sett lett og intuitivt å bruke i full auto. Imidlertid er dslr dyrt, og et livslangt pengesluk siden det ikke er noen ende på hvilke forbedringer man kan gjøre. Kjelldells tips om å holde seg i blenderprioritet (Av på Canon) er ikke helt bak mål (et godt norsk fotoordtak er at "A står for alltid"), men ut i fra hva jeg har sett av monos eksempelbilder er det ikke primært lukkertidene som er problemet. Lenke til kommentar
-mono- Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Jeg mener at avanserte kompakter ofte er vanskeligere for en uten forståelse for foto å bruke, enn et speilrefleks i full auto. Det er (blant annet) på grunn av kompaktenes svake ytelse på høy iso, klønete og trege autofokus og elendig ergonomi. Dslr er stort sett lett og intuitivt å bruke i full auto. Imidlertid er dslr dyrt, og et livslangt pengesluk siden det ikke er noen ende på hvilke forbedringer man kan gjøre. Kjelldells tips om å holde seg i blenderprioritet (Av på Canon) er ikke helt bak mål (et godt norsk fotoordtak er at "A står for alltid"), men ut i fra hva jeg har sett av monos eksempelbilder er det ikke primært lukkertidene som er problemet. 7885120[/snapback] Det snør som f@en her i dag, så har ikke tatt bilder ute. Jeg har derimot tatt mange bilder inndørs med både S3is og mitt gamle AGFA T6 av samme motiv med samme blender og lukkertider. Jeg klarer ikke se at mitt gamle kamera tar noe spesielt dårligere bilder av motiv i ro enn S3isen gjør. Det er derimot dårligere på å ta bilder av motiv i bevegelse, men jeg sliter jo med fokuseringen med S3isen så de blir ikke så bra, de heller... Har derfor bestemt meg for å bytte det inn i et 400D. Har ønsket meg et slr i mange år, men har ikke hatt råd til det. Derfor tenker jeg at det er like greit å legge litt mer penger i et dslr nå, i stedenfor å bruke 4.000,- på et nytt digitalkamera som jeg ikke klarer å ta bedre bilder med enn det jeg har fra før. Jeg har alltid kamera med meg og er veldig glad i å ta bilder, så dette vil være å ta et skritt videre i fht. den interessen. Takk for alle tips og tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Pass nå endelig på at du ikke kjøper 400D uten å prøve andre modeller! Du har jo prøvet Pentax K100D, som også har innebygd bildestabilisator, og du bør også ta en titt på Nikon D40, som er ekstremt nybegynnervennlig. Lenke til kommentar
-mono- Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Pass nå endelig på at du ikke kjøper 400D uten å prøve andre modeller! Du har jo prøvet Pentax K100D, som også har innebygd bildestabilisator, og du bør også ta en titt på Nikon D40, som er ekstremt nybegynnervennlig. 7885800[/snapback] Hei igjen! Regna med det kom noen kommentarer... Tenker du at 400D ikke er et greit dslr-nybegynner-kamera? Eller for å si det på en annen måte - hvorfor tenker du at K100D/D40 er bedre for meg? Hilsen forvirret mono Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Tenker du at 400D ikke er et greit dslr-nybegynner-kamera? Eller for å si det på en annen måte - hvorfor tenker du at K100D/D40 er bedre for meg? 7886007[/snapback] 400D er et kamera veldig, veldig, veldig mange hopper på bare fordi Canon er mest kjent, uten å sette seg inn i alle de andre gode kameraene som er der ute. Det er mye å kritisere ved 400D, og mye som er bra. For meg ville 400D være utelukket rett og slett fordi jeg syns det er direkte vondt å holde, men det vil variere om det passer deg eller ikke. Pentax K100D fortjener en titt fordi det har innebygd bildestabilisator (som er et kjempepluss ved rimelig statiske motiver innendørs) og god tilgang på flott fastoptikk. Det medfølgende objektivet er også "best i klassen" av D40/400D/K100D. D40 fortjener en titt fordi du, på tross av at du liker å ta bilder, åpenbart ikke kan noe om foto, og er mer opptatt av å ta bilder enn teknikken bak. D40 har menyer som nesten er et foto-teknisk kurs (små bildeeksempler som viser hva som skjer med bildene når du gjør en endring, tips etc.), og gir trolig de beste bildene rett ut av kamera (uten den etterbehandlingen bilder fra dslr gjerne tåler litt av) av denne gjengen. Ulempen med D40 er at det ikke fins noen billige fastobjektiver til den. Ennå. Titt litt rundt i speilrefleksforumet, og les i "kjøpegaiden" der. Lenke til kommentar
-mono- Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Tenker du at 400D ikke er et greit dslr-nybegynner-kamera? Eller for å si det på en annen måte - hvorfor tenker du at K100D/D40 er bedre for meg? 7886007[/snapback] 400D er et kamera veldig, veldig, veldig mange hopper på bare fordi Canon er mest kjent, uten å sette seg inn i alle de andre gode kameraene som er der ute. Det er mye å kritisere ved 400D, og mye som er bra. For meg ville 400D være utelukket rett og slett fordi jeg syns det er direkte vondt å holde, men det vil variere om det passer deg eller ikke. Pentax K100D fortjener en titt fordi det har innebygd bildestabilisator (som er et kjempepluss ved rimelig statiske motiver innendørs) og god tilgang på flott fastoptikk. Det medfølgende objektivet er også "best i klassen" av D40/400D/K100D. D40 fortjener en titt fordi du, på tross av at du liker å ta bilder, åpenbart ikke kan noe om foto, og er mer opptatt av å ta bilder enn teknikken bak. D40 har menyer som nesten er et foto-teknisk kurs (små bildeeksempler som viser hva som skjer med bildene når du gjør en endring, tips etc.), og gir trolig de beste bildene rett ut av kamera (uten den etterbehandlingen bilder fra dslr gjerne tåler litt av) av denne gjengen. Ulempen med D40 er at det ikke fins noen billige fastobjektiver til den. Ennå. Titt litt rundt i speilrefleksforumet, og les i "kjøpegaiden" der. 7886280[/snapback] Takk igjen, Anew! Jeg har lest en del tester allerede av de nevnte modellene - og en del andre - og jeg blir forvirra og mer usikker desto mer jeg leser... Også er jeg så fersk at for meg har ikke merket i seg selv så mye å si. Det jeg ønsker meg er et kamera som kan hjelpe meg å ta gode bilder hovedsaklig av hunder i bevegelse, natur og dyr ellers samt konserter. Du skriver at det er god tilgang på fastoptikk til Pentax - hva ligger de på i pris, tror du? Jeg kunne tenkt meg et lyssterkt telezoom som tilleggsobjektiv... Jeg har fått inntrykk av at det kan skaffes billigere til Canon og Nikon enn til Pentax, men vet ikke om det stemmer? Hilsen mono Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) En viktig grunn til at det er så forvirrende med tester av dslr er at alle objektivt sett er så gode at hvilket som helst egentlig kan vinne en test. Det kommer an på testernes subjektive preferanser (og, mener mange, om det er Nikon eller Canon som betaler best.... ). Det er forsåvidt riktig at Pentax ikke er for telezoomfreakene, men jeg tror de har greie telzoomer de også... Til alle (Nikon (men ikke D40), Pentax og Canon) får man en meget kompetent telezoom i Sigma 70-300 DG APO til ca. 2000. Spør i speilrefleksforumet så får du mer spesifikke svar - jeg er Nikon-mann, og kan ikke så mye om Pentax. Om man har råd, så har Nikon den klart beste allrounderen i sin 18-200VR, som altså dekker vidvinkel til lang tele. Den koster imidlertid ca. 6500... Til D40 får man en helt ok 55-200 til ca. 1500 tror jeg. For å forvirre ytterligere skal også Olympus E400 nevnes. Det er den minste og letteste speilrefleksen du får. Jeg tror du finner den i dobbeltkit med normal- og telezoom til en gunstig pris. Når det gjelder priser på eldre optikk til Pentax, så har jeg ikke oversikt over priser, men denne kunne nok gjort en fin jobb som billig introduksjon til å fotografere med fastoptikk. Det beste tipset til førstegangskjøpere av dslr er: Dra i en butikk med litt utvalg og prøvehold de forskjellige kameraene. Det er her de virkelige forskjellen er! Det har praktisk talt ingenting å si om du velger det ene eller det andre merket, men det er utrolig viktig at du syns kameraet sitter godt i hånden og har en god "feel". Endret 6. februar 2007 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå