Kimmeham Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Jeg vet at det går an å lage egne spesifikke stilark for hver nettleser. Hvordan er mulighetene for hver oppløsning? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) Det går ikke an med vanlig (X)HTML. Men du kunne jo eventuelt ha et lite form med radiobuttons som de kunne velge hvilken oppløsning de bruker, og så lagre den verdien i databasen for senere besøk. Endret 31. januar 2007 av Ståle Lenke til kommentar
eigan Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Du kan bruke prosent på forskjellige størellser. Eks: stil { width: 80&; font-size: 90%; } Hvis du skjønner.. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 A List Apart har en fin guide om det. Men den forutsetter at man bruker Javascript. Mao. bør du også ha et stilsett som passer til de fleste oppløsninger for folk som har skrudd av javascript. Lenke til kommentar
Kimmeham Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 Du kan bruke prosent på forskjellige størellser. Eks: stil { width: 80&; font-size: 90%; } Hvis du skjønner.. 7837005[/snapback] Hvordan fungerer dette? Lenke til kommentar
Svinat Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Det er slik at bredden dekker f.eks 80% av siden i nettleseren, slik som i eksempelet over. Dette blir da altså 80% uansett oppløsning. Lenke til kommentar
Kimmeham Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 Bruker % i stilsettet, men Mr. Chief snakket noe om %&. Var det det du snakket om, Svinat? Lenke til kommentar
Svinat Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Jeg er ganske sikker på at Mr.Chief mente prosent men skrev & med et uhell. Lenke til kommentar
Kimmeham Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 Åja, da så! Men altså, problemet løser seg ikke av %. Noen som kan hjelpe meg? Siden validerer, og alt er egentlig fryd og gammen. Problemet er noen bokser jeg har øverst på denne siden. Alt ettersom hvilken oppløsning (og nettleser) vi snakker, så blir bredden (ikke høyden) forskjellig. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Det er vel litt feil å bruke <p>-taggen til menyen. Bruk heller <ul> Har du ihvertfall satt margin:0; og padding: 0; ?IE setter default padding Lenke til kommentar
Kimmeham Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 Jepp, bruker margin og padding:0;. Når det gjelder dette med menyen, bruker jeg en hvit border på høyresiden av boksene for å få de stå fra hverandre. For å unngå en kjedelig hvit strek på høyre ende, måtte jeg ta i bruk <p> til dette, altså lage 2 forskjellige typer bokser. Tar i mot andre måter å gjøre dette på med stor glede! Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 hvit border? ul li { margin-right: 2px; } burde vel klare den biffen? også mange classes hvis de skal være forskjellig. Lenke til kommentar
Kimmeham Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 Har aldri vært borti ul li før. Hvordan lager man klasser med dette? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 ul li betyr bare li-elementene som er inni ul-elementer Sånn at koden ikke forstyrrer eventuelle <ol>-elementer. Koden blir da à la: <ul> <li class="forste">Hjem</li> <li>neste</li> <li>vanlige</li> <li>link</li> <li class="siste">siste</li> </ul> Lenke til kommentar
Kimmeham Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 Ja det vet jeg. Men mener i css. blir det da .ul li forste { blabla } ? Lenke til kommentar
Dustwave Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 gjør livet lett for deg selv, bruk JS til den oppgaven... Lenke til kommentar
eigan Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 (endret) Du har en veldig rar css... Det er en grunn til at du starter siden din med * { margin: 0; padding 0; } da nullstiller du alle margin og padding, trenger ikke skrive margin 0; noen andre steder da Men du kan bytte ut: ul li .ende a ul li a #midtbolk Så legger du inn Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor #midtbolk ul { text-align:left; background-image:url(menybg.png); background-repeat: repeat-y; background-position:right; width:600px;; border-left: 1px solid #000; border-right: 1px solid #000; background-color:#FFF; min-height:100%; float:left; } #midtbolk ul li .ende { background-color:#5a9caf; list-style-type:none; font-family: "Century Gothic"; font-size:18px; color:#000; text-decoration:none; display:block; padding-top:10px; width:98px; height:25px; float:left; list-style: none; } #midtbolk ul li a { display:block; list-style-type:none; background-color:#5a9caf; font-family: "Century Gothic"; font-size:20px; color:#000; text-decoration:none; width:98px; height:25px; padding:10px 0 0 0; margin-right:2px; float:left; text-align:center; } *Du kan sikkert kutte ned mye på den koden der også EDIT: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor #midtbolk ul { background-image:url(menybg.png); background-repeat: repeat-y; background-position:right; width:600px;; border-left: 1px solid #000; border-right: 1px solid #000; background-color:#FFF; min-height:100%; float:left; font-family: "Century Gothic"; list-style-type: none; } #midtbolk ul li .ende { background-color:#5a9caf; font-size:18px; text-decoration:none; width:98px; height:25px; float:left; } #midtbolk ul li a { display:block; background-color:#5a9caf; font-size:20px; text-decoration:none; width:98px; color:#000; height:25px; padding:10px 0 0 0; margin-right:2px; float:left; text-align:center; } Endret 4. februar 2007 av Mr Chief Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå