Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Problemer med mage/kjenner ikke sult

Jonulf

Anbefalte innlegg

Har den siste måneden hattt en del problemer med magen. Har hatt en del gass i magen. Ikke bare sånn at en går og fiser, men sånn som gjør skikkelgi vondt. Tenkte ikke noe nærmere på det før idag og kom da på at jeg har ikke følt sult på en måned. Ikke før jeg har passert ekstrem sultegrense iallefall. Det er da jeg får gass i magen.

Har veldig høyt stoffskifte da jeg trente veldig mye før. Snakker da om 3 timer dagen hver dag. Da hadde jeg en diett hvor jeg spiste ca 6000-7000 kcal. til dagen. Spiser ikke så mye nå lengre, men det gjør at jeg blir ganske fort tom i magen for å si det sånn.

Er det noen som vet hva som feiler meg? Er ganske kjipt når det har gått en stund siden jeg sist spiste og plutselig får kanonvondt i magen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje om du spiser små måltider litt tett en periode, så vil fordøyelsen bli litt bedre forberedt? Unngå mat/drikke som gir luft. Brus, erter, belger, kål osv.

Det finnes også noen tabletter på apoteket som heter Miniform, de skal hjelpe for luft-og kolikksmerter. - Ja, også voksne kan få kolikk.

Om dette ikke blir bedre så hadde jeg villet ta en tur til legen.

Det kan også være symptomer på allergi/intoleranse.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Jeg har litt av det samme problemet. Jeg har ofte oppblåst mage. Sånn at det gjør ordentlig vondt. I tillegg eier jeg ikke matlyst. Jeg kjenner heller ikke sult lenger, så det er et ganske stort problem. Jeg glemmer helt å spise siden jeg ikke blir sulten. Jeg vet at dette er veldig usunt, men jeg klarer liksom ikke å gjøre noe med det. Det blir ofte sånn at jeg siser ett måltid om dagen :/

Lenke til kommentar

Rådet mitt, som selv har fordøyelsessykdom, er å bruke klokka mer.

Lag rutiner for når dere skal spise. Minst tre måltider om dagen er jo normalen, men med mye luft kan det være lurt å spise mindre og oftere. og selvfølgelig; unngå mat som lager luft. Lite mat i magen gir jo også luft, så dette blir en ond sirkel.

Bruk klokka; jeg skal spise klokka 8, 12 , 16 og 20...eller lignende. Vær strukturerte selv om dere ikke kjenner sulten. Prøv også å lage mat som frister.

Forstår jo godt at dette er plagsomt, luftsmerter er vondt. :(

Håper dere begge snart føler dere bedre.

En link til fristende matpakker som ihvertfall inspirerte meg:

http://www.vgb.no/14354/

Lenke til kommentar

5-6 måltider om dagen, og prøv å drite ofte nok og få i deg passelige mengder væske. Men dette regner jeg med at du kan siden du har trent såpass aktivt ;)

Ellers er det bare å presse seg til å spise, men du må vel halvere matinntaket du hadde fra før, det var veldig høyt selv med tanke på at du trente. Når du nå ikke trener lengre så er det normalt at du spiser en del mindre. Spiser du deg stappmett så ødelegger du noe av balansen.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene. :)

Har spist en del mer strukturert og lagt opp et "spisetidskjema". Har blitt kvitt den verste delen av luft i magen, men har ennå en del luft. Det gjør iallefall ikke vondt lengre. Spiser variert mat så får håpe at om en stund så vil fordøyelsesystemet gå tilbake til normalen igjen.

De matpakkene som det var linket til var veldig heftige. Har ikke tid til å lage noe sånt om morgenen da jeg allerede presser tiden nok som det er. Har begynt å lage litt mer fancy matpakker da. Spiser og mer frukt nå siden det er noe jeg har vært dårlig på de siste månedene. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...