Kakofoni Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 En "dude" har tenkt å gi meg en veldig forsinket konfirmasjonsgave, og vil gi meg noe innenfor gitar. Derfor har jeg lyst på en mikrofon til kassegitaren min, som opprinnelig ikke har mikrofon. Hva blir det beste valget? Prisen? Vel, så mye penger du ville spandert på en konfirmert. ^^ Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Hvis du vil bevare den akustiske lyden bør du bruke en Fishman transducer eller lignende. Jeg har en slik selv i min akustiske gitar. Men den bør installeres av en tekniker, plasseringen rett under stolen er kritisk, og jack-uttaket erstatter det bakre stroppefestet, så det må lages et større hull der. Om du ikke ønsker å modde gitaren finnes det pickuper som monteres i lydhullet på gitaren. Fishman har slike også, både single coil og humbuckere, og det finnes en rekke andre. Men de gir en mer "elektrisk" lyd. Geir Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 Hvis du vil bevare den akustiske lyden bør du bruke en Fishman transducer eller lignende. Jeg har en slik selv i min akustiske gitar. Men den bør installeres av en tekniker, plasseringen rett under stolen er kritisk, og jack-uttaket erstatter det bakre stroppefestet, så det må lages et større hull der. Om du ikke ønsker å modde gitaren finnes det pickuper som monteres i lydhullet på gitaren. Fishman har slike også, både single coil og humbuckere, og det finnes en rekke andre. Men de gir en mer "elektrisk" lyd. Geir 7835378[/snapback] Hvordan blir dette seendes ut? (Ikke så farlig, men dog). Og pris? (Det er kanskje uhøflig å vite prisen på en gave, men det er like uhøflig å kreve en dyr gave ^^) Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Vedig mange bruker Dean Markley Pro Mag. Plasseres i "lydhullet" på gitaren. Koster vel rett under 1000-lappen. Tror den finnes i flere utgaver, så prisen kan sikkert variere litt. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 Vedig mange bruker Dean Markley Pro Mag. Plasseres i "lydhullet" på gitaren.Koster vel rett under 1000-lappen. Tror den finnes i flere utgaver, så prisen kan sikkert variere litt. 7835994[/snapback] Hm. Interresant. Hvordan er lyden, om du bruker det selv? Først må jeg vite prisen (sånn ca.) på Fishman Transducer. Den virket interresant. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Vedig mange bruker Dean Markley Pro Mag. Plasseres i "lydhullet" på gitaren.Koster vel rett under 1000-lappen. Tror den finnes i flere utgaver, så prisen kan sikkert variere litt. 7835994[/snapback] Hm. Interresant. Hvordan er lyden, om du bruker det selv? Først må jeg vite prisen (sånn ca.) på Fishman Transducer. Den virket interresant. 7841584[/snapback] Har erfaring med begge, og det jeg kan si er at Fishman gir en bedre naturtro akustisk sound enn DM, men Fishman er litt mer vrien å få til over PA. I studio vet jeg ikke, da jeg kun har brukt romplasserte mic'er. (altså ikke pickups) Prismessig tror jeg Fishman ligger noe over Dean Markley. Jeg har forresten en kompis med et skrangleverk av en Epiphone Jumbo som bruker et system fra L.R.Baggs, og han har alltid (ALLTID) kongelyd over PA'en... I studio suger den digre svette neshornballer dessverre, og vi ender som regel opp med å bruke studiomic'er på min forholdsvis rimelige Ayers. Moralen er vel utydelig nok, men du må vel tenke over i hvilken sammenheng du skal bruke gitaren. Er det for studiobruk trenger du ikke pickups, er det for scenebruk må du nesten prøve deg frem. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Har erfaring med begge, og det jeg kan si er at Fishman gir en bedre naturtro akustisk sound enn DM, men Fishman er litt mer vrien å få til over PA. I studio vet jeg ikke, da jeg kun har brukt romplasserte mic'er. (altså ikke pickups) Prismessig tror jeg Fishman ligger noe over Dean Markley. Jeg har forresten en kompis med et skrangleverk av en Epiphone Jumbo som bruker et system fra L.R.Baggs, og han har alltid (ALLTID) kongelyd over PA'en... I studio suger den digre svette neshornballer dessverre, og vi ender som regel opp med å bruke studiomic'er på min forholdsvis rimelige Ayers. Moralen er vel utydelig nok, men du må vel tenke over i hvilken sammenheng du skal bruke gitaren. Er det for studiobruk trenger du ikke pickups, er det for scenebruk må du nesten prøve deg frem. 7845063[/snapback] Med tanke på pris tror jeg jeg velger Dean Markley. I tillegg er jo disse forhåpentligvis av god kvalitet, så om jeg taper litt har det ikke så mye å si. Jeg kommer vel kanskje til å bruke den litt i studio, tenker jeg, men det er uansett mest for scenebruk. Jeg får ikke mulighet til å prøve dette før jeg får det, så hva vil du anbefale av singlecoil- eller humbucker-lyd? Endret 1. februar 2007 av Mr. Crowley Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Har bare brukt singlecoil-utgaven, så jeg aner ikke hvordan humbuckeren låter. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Har erfaring med begge, og det jeg kan si er at Fishman gir en bedre naturtro akustisk sound enn DM, men Fishman er litt mer vrien å få til over PA. I studio vet jeg ikke, da jeg kun har brukt romplasserte mic'er. (altså ikke pickups) Prismessig tror jeg Fishman ligger noe over Dean Markley. 7845063[/snapback] Du kan prøve å ha en lydhull tettet, husker ikke navnet, men er rett og slett en gummiplate som du setter i lydhullet for å forhindre overtoner. Fishman er endel dyrer enn DM! Dessuten koster installasjonen endel! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå