Gå til innhold

Skrekkeksempel på konsekvenser av piratvirksomhet


Kaiuss

Anbefalte innlegg

Meningen er at vi mennesker har forskjellige interesser og derfor kan vi se på et spill på forskjellig måte. Hvis det ikke er en demo der som lar oss prøve spillet, hjelper ikke omtaler så mye, siden de kan friste deg til å prøve og vrake.. er det ulovlig eller? Det vil jeg ha et svar på nå :p.

 

Ja det er ulovlig å laste ned kopibeskyttet materiale :yes:

Endret av DP Rusher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan ikke vite at det er en cs spiller bak pcen som omtaler spillet, det kan godt være en som like Josefine for min skyld.

8608957[/snapback]

Det skal veldig lite innsats til for å sikre seg. Selv bruker jeg gamespot til å se på spills karakterer og omtaler. Der har GameSpot satt en karakter, brukerne en og så viser de gjennomsnittet til en del profesjonelle sider. Da er du ganske sikret for hvor på treet spillet ligger objektivt sett.

Meningen er at vi mennesker har forskjellige interesser og derfor kan vi se på et spill på forskjellig måte. Hvis det ikke er en demo der som lar oss prøve spillet, hjelper ikke omtaler så mye, siden de kan friste deg til å prøve og vrake.. er det ulovlig eller? Det vil jeg ha et svar på nå :p.

8608957[/snapback]

Loven sier at du ikke har lov til å laste opp til andre. Så lenge du ikke deler med andre bryter du ikke loven.

Lenke til kommentar
Meningen er at vi mennesker har forskjellige interesser og derfor kan vi se på et spill på forskjellig måte. Hvis det ikke er en demo der som lar oss prøve spillet, hjelper ikke omtaler så mye, siden de kan friste deg til å prøve og vrake.. er det ulovlig eller? Det vil jeg ha et svar på nå :p.

 

Ja det er ulovlig å laste ned kopibeskyttet materiale :yes:

8609597[/snapback]

Så hvis jeg f.eks innstallerer et spill på pcen min, kopierer alle de innstallerte filene som er ikke kopibeskyttet og legger de i en rar fil og deler det med venna mine og andre på nettet, så er det lovlig?

Lenke til kommentar
Meningen er at vi mennesker har forskjellige interesser og derfor kan vi se på et spill på forskjellig måte. Hvis det ikke er en demo der som lar oss prøve spillet, hjelper ikke omtaler så mye, siden de kan friste deg til å prøve og vrake.. er det ulovlig eller? Det vil jeg ha et svar på nå :p.

 

Ja det er ulovlig å laste ned kopibeskyttet materiale :yes:

8609597[/snapback]

Så hvis jeg f.eks innstallerer et spill på pcen min, kopierer alle de innstallerte filene som er ikke kopibeskyttet og legger de i en rar fil og deler det med venna mine og andre på nettet, så er det lovlig?

8609886[/snapback]

 

Finner du noen filer som ikke er kopibeskyttet i et spill da? Selv DirectX er vel kopibeskyttet og må lastes ned fra Microsoft.

Lenke til kommentar
Loven sier at du ikke har lov til å laste opp til andre. Så lenge du ikke deler med andre bryter du ikke loven.

8609636[/snapback]

 

Det var det den sa frem til 1 juli i fjor da den nye loven om opphavsrett kom. Du kan altså verken laste ned eller dele kopibeskyttet materiale i dag i følge loven.

Lenke til kommentar
Loven sier at du ikke har lov til å laste opp til andre. Så lenge du ikke deler med andre bryter du ikke loven.

8609636[/snapback]

 

Det var det den sa frem til 1 juli i fjor da den nye loven om opphavsrett kom. Du kan altså verken laste ned eller dele kopibeskyttet materiale i dag i følge loven.

8610080[/snapback]

 

De kan ikkke bestemme hva du skal få lov til å nedlaste eller ikke. De bestemmer jo nesten om du skal få lov til å ha øynene åpne og la ørene lytte :thumbdown:.

 

Men når jeg kjøper ett spill i butikken, hvorfor får jeg ikke lov til å velge om jeg skal bruke cden eller ikke? Når jeg har kjøpt ett spill vil jeg ha alle muligheter ved det, og dette gjelder også redigering av baner, ting og kampanje i spillet. Jeg har krav på disse når jeg kjøper ett spill, eller hva?

 

Og når jeg kjøper et spill, burde jeg ikke få lov til å bestemme over varen da? Jeg vil dele varen med en kamerat, eller noen over nettet... men det er ikke lov. Hvorfor det? FÅr kanskje ikke kameraten min lov til å se uten å betale nå også?

Lenke til kommentar
Men når jeg kjøper et spill, burde jeg ikke få lov til å bestemme over varen da? Jeg vil dele varen med en kamerat, eller noen over nettet... men det er ikke lov. Hvorfor det? FÅr kanskje ikke kameraten min lov til å se uten å betale nå også?

8610214[/snapback]

 

En vare som (musikk,spill,film) er eid av produsenten,bandet eller selskapet disse representere, og selvsagt vil de ha rettighetene på denne varen selv etter du har kjøpt dem.

Du virker til å mene at så lenge en i vennegjengen har kjøpt et spill f.eks så burde det holde, og resten av kameratene burde ha rett til å få det gratis av deg?

Tror du mange nye spill ville kommet i fremtiden da, og tror du at alle som lager underholdning gjør det gratis så du skal ha det så gøy som mulig?

Nei de er selskaper,personer som har brukt tid, penger og prestisje i sine produkter, og de er både avhengig av å tjene inn utgiftene for ikke å gå konk, og for å ha mulighet til å lage flere i fremtiden..

Dette skjønner du også right?

Lenke til kommentar
Men når jeg kjøper ett spill i butikken, hvorfor får jeg ikke lov til å velge om jeg skal bruke cden eller ikke?

 

Fordi du ikke skal kunne installere spillet hos alle du kjenner slik at færre ender opp med å kjøpe det.

 

Når jeg har kjøpt ett spill vil jeg ha alle muligheter ved det, og dette gjelder også redigering av baner, ting og kampanje i spillet. Jeg har krav på disse når jeg kjøper ett spill, eller hva?

 

Du betaler for det ferdige produktet. Ikke nødvendigvis for editors og diverse programmeringsverktøy.

 

Og når jeg kjøper et spill, burde jeg ikke få lov til å bestemme over varen da? Jeg vil dele varen med en kamerat, eller noen over nettet... men det er ikke lov. Hvorfor det? FÅr kanskje ikke kameraten min lov til å se uten å betale nå også?

8610214[/snapback]

 

Hvis det er en så god kamerat av deg kan du vel bare invitere ham over og lå ham få prøve spillet ditt. Er ikke noe ulovlig i det.

Lenke til kommentar
Men når jeg kjøper ett spill i butikken, hvorfor får jeg ikke lov til å velge om jeg skal bruke cden eller ikke?

 

Fordi du ikke skal kunne installere spillet hos alle du kjenner slik at færre ender opp med å kjøpe det.

8610464[/snapback]

 

Det er derfor man har cracks.

 

Det er som med fly og "terrorister".. hvis man virkelig vil kapre et fly gjør man alt for å klare det, og man klarer det som otfest. Det eneste er at man gjør det vanskeligere å kapre ett fly, noe som samtidig går ut over andre. Hvis noen vil ha et spill til å funke uten cd eller gjøre det du sier der, kan man bare lete etter en crack på nettet og da er det problemet løst.

 

Det jeg vil er å spille så jeg ikke trenger å bytte cd for vært jævla spill jeg skal spille og samtidig for å beholde cdene så lenge som mulig.

 

Jeg kjøpte Rome total war for noen år siden og etter halvannet år var det noe galt med cd2 og jeg fikk ikke innstallert spillet. Var det da ulovlig av meg hvis jeg nedlasta spillet fra nettet for å få det til å funke?

 

Det som er dumt nå er at man prøver å forhindre piratkopiering på en idiotisk måte som går utover selve han som kjøper lovlig. De som nedlaster får større rettigheter til sillet, og er det det de vil?

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte Rome total war for noen år siden og etter halvannet år var det noe galt med cd2 og jeg fikk ikke innstallert spillet. Var det da ulovlig av meg hvis jeg nedlasta spillet fra nettet for å få det til å funke?

 

Det som er dumt nå er at man prøver å forhindre piratkopiering på en idiotisk måte som går utover selve han som kjøper lovlig. De som nedlaster får større rettigheter til sillet, og er det det de vil?

8610736[/snapback]

 

Ja, det er ulovlig så lenge noen eier rettighetene til spillet.

 

Dersom du tok deg bryet med å spørre kundesupport hos nåværende publisher (i ditt tilfelle Sega), så hadde du sannsynligvis fått erstattet spillet originalt..

Sannsynligvis, i ditt tilfelle kunne du sikkert også fått tilbud om å laste ned den oppgraderte, nedlastbare versjonen av Rome: Total War Alexander.

Lenke til kommentar

Med det mener du vell at hvis spillet ikke funker på maskina mi har jeg rettighet til å bytte spillet? Du sier det er greit at vi bytter spillet hvis det ikke funker eller noe' date=' men du mener at hvis vi har noen egne meninger med spillet, er ikke de gyldige nok til at man kan bytte spillet.[/quote']

Nei dine personlige meninger om hverken spillet er bra eller ikke er ikke et grunnlag for at du skal få bytte spillet, så lenge spillet fungerer slikt som det er ment fra utgiveren sin side.

 

Her kan vi klemme en dobbelmoral ut av deg her også. Hvis en frukt til 5 kr er råttent er det greit å bytte det, men hvis et spill til 400 er så råttent at mumier vil si spillet har hatt en dårlig dag, er det "shit happens"?.

Nå skjønner du tydligvis ikke forskjell på at noe er teknisk galt med et produkt, og personlige preferanser. Er et eple råttent, så er det ikke som det skal, da er det noe galt med eplet, men dersom du ikke liker smaken av epler, og til tross for dette kjøper et eple (som smaker som et eple skal smake), og sier du ikke liker det, så er det ikke eplet det er noe galt med. Igjen, fungerer spillet slik det skal ifølge utgiveren så er det ingenting galt med spillet, derfor ingen grunn til å bytte spillet.

 

 

bla bla bla om CS spiller som har gjort karriere av å anmelde spill

Som tidligere sagt, hvorfor leser du anmeldelser skrevet av en CS spiller?

 

Nei. Det er ikke min feil at biler kjører gjennom folk i Spider-Man 3. Det er ikke min feil at teksturer forsvinner.

Det er din feil at du lar deg irritere over det, er så absolutt ikke en gyldig grunn til å kreve pengene tilbake heller.

8604254[/snapback]

Nå har du tatt deg vann og dop over hodet. Hvis et spill går ut og inn hele tiden, uansett hardare, krasjer pcen din, roter til i harddisken, innstallerer spyware, avinnstallerer seg selv, starter seg selv når du spiller andre spill, skrur av pcen, sletter word du jobber med, ødelegger alle bildene dine og holder dvd-en i cd-rommet, så er det din skyld om du lar deg irritere over det.

Har svaret ditt her:

"Ja, det er din feil at du lar deg irritere. Det er så absolutt ingen gyldig grunn til å kreve pengene tilbake heller."

Du er ikke grådig flink til å dra sammenligninger som det ganske tydlig kommer frem, det Pricks beskriver, er et dårlig spill, altså ikke en grunn til å få pengene tilbake, det fungerer slik det er ment å fungere fra utgiver og utvikler sin side.

 

Det du snakker om er noe totalt vidt forskjellig som har ingenting med kvaliteten på spillet å gjøre, men at du betaler penger for et spill som installerer malware på din PC og regelrett føkker opp pcen din, det er noe annet. Det kan gå så langt som å bli et erstatningskrav. Jeg skjønner ikke hva det har med saken å gjøre? Det er ikke det denne diskusjonen dreier seg om? Latterlig

 

Må bare spørre om en annen ting også... hvis spillet er uspillbart for deg som person, som f.eks kontroller, realisme, bevegelse muligheter og andre ting... er det en gyldig grunn for å bytte et spill eller er det din egen skyld at du ikke kan bruke spillet og ha det gøy med det?

8607819[/snapback]

Jeg forventer ikke at alle spill som kommer på markedet er 9/10, jeg forventer heller ikke at alle spill er gøye å spille, det kommer mye drit i løpet av et år. Men jeg forventer heller ikke å få pengene tilbake dersom jeg har gått på et bomkjøp.

Det er rett og slett for lite realistisk å tro at en har rett på det.

 

Jeg har sagt det jeg trenger å si om denne saken så du kan fortsette å krangle men det blir ikke med meg.

Endret av SteveVice
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte Rome total war for noen år siden og etter halvannet år var det noe galt med cd2 og jeg fikk ikke innstallert spillet. Var det da ulovlig av meg hvis jeg nedlasta spillet fra nettet for å få det til å funke?

 

Det som er dumt nå er at man prøver å forhindre piratkopiering på en idiotisk måte som går utover selve han som kjøper lovlig. De som nedlaster får større rettigheter til sillet, og er det det de vil?

8610736[/snapback]

 

Ja, det er ulovlig så lenge noen eier rettighetene til spillet.

 

Dersom du tok deg bryet med å spørre kundesupport hos nåværende publisher (i ditt tilfelle Sega), så hadde du sannsynligvis fått erstattet spillet originalt..

Sannsynligvis, i ditt tilfelle kunne du sikkert også fått tilbud om å laste ned den oppgraderte, nedlastbare versjonen av Rome: Total War Alexander.

8611091[/snapback]

 

Jeg vet ikke helt, to ganger har jeg spurt om erstatning for ødelagt orginal-media, fikk ikke svar noen av gangene. Jeg ser ihvetfall få moralske innvendinger med å hente ned en kopi.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...