Gå til innhold

Skrekkeksempel på konsekvenser av piratvirksomhet


Kaiuss

Anbefalte innlegg

Jeg ser på det å kunne levere inn et spill og få pengene tilbake som ren snylting.

Det er ikke snylting å få pengene tilbake for en vare som ikke er god nok.

8601854[/snapback]

Hvem er du til å bestemme hvordan en film eller et spill burde være? De sier ikke at du blir fornøyd med varen, de sier heller ikke at det er verdens beste spill.

Det er opp til kunden å selv å gjøre litt research før en kjøper noe, går man på impulskjøp så kan man ikke forvente noe annet enn å gjøre et par bomkjøp

8596769[/snapback]

Det samme gjelder vel biler da? Hvis bilen du kjøper er full av feil og mangler og ikke lever opp til reklamen, så er det bare "shit happens"?

8601854[/snapback]

Så spillene lever ikke opp til reklamene? Hvor får du ikke det du betaler for? Ingen har påstått at du blir fornøyd med spillene du kjøper, ingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er opp til kunden å selv å gjøre litt research før en kjøper noe, går man på impulskjøp så kan man ikke forvente noe annet enn å gjøre et par bomkjøp

8596769[/snapback]

Det samme gjelder vel biler da? Hvis bilen du kjøper er full av feil og mangler og ikke lever opp til reklamen, så er det bare "shit happens"?

8601854[/snapback]

Så spillene lever ikke opp til reklamene? Hvor får du ikke det du betaler for? Ingen har påstått at du blir fornøyd med spillene du kjøper, ingen.

8602644[/snapback]

 

Call of duty, Ghost Recon og andre spill lever ikke opp til reklamen. Du ser tankser og alt blir ødelagt på de beste spillmuligemåtene, men det eneste er at det er photoshoppa og redigert som bare det.

Lenke til kommentar
For meg er det en selvfølge at jeg skal kunne få pengene tilbake for varer som ikke fungerer tilfredsstillende. At underholdningsindustrien har klart å lure seg unna dette er bare en av mange ting den slipper unna med som i et fritt marked ville ført til kundeflukt og konkurs. Vanligvis lønner det seg ikke å behandle kundene sine som søppel, men kartellene i underholdningsindustrien slipper unna.

Så lenge det ikke er noe teknisk galt med produktet så har du ingen god grunn til å få pengene tilbake. At det ikke "tilfredstiller" deg er igrunn din egen feil. Skal dette gjelde matvarer også da? Du kjøper et eple og syns ikke det var tilfredstillende og krever pengene tilbake? Så lenge varen ikke er utgått på dato eller direkte råtten, så har du ingen krav på dette.

 

Det er ikke snylting å få pengene tilbake for en vare som ikke er god nok.

Hvis det ikke kan fastsettes noen kriterier for hva som gjør en vare "god nok" foruten dine egne personlige preferanser så er det ingenting teknisk galt med varen, derfor igjen din feil at spillet ikke tilfredstiller deg.

 

Nå er det mange butikker som har returrett innen X dager/uker. Over nettet kan man jo heve kjøpet når som helst i tillegg.

Elkøp har dette f.eks Spill/musikk/film er unntatt fra dette. Av grunner jeg tidligere har nevnt.

 

Det fungerer i dag. Det fungerer også utmerket i andre markeder.

Ja sånn som det er i dag, "Brutt forsegling? No dice" fungerer utmerket

 

Det samme gjelder vel biler da? Hvis bilen du kjøper er full av feil og mangler og ikke lever opp til reklamen, så er det bare "shit happens"?

8601854[/snapback]

Du sammenligner et spill til 5-600 kr med biler på biler som koster 200.000 opp til flere millioner. Forventer du å bli tatt seriøst?

 

Biler får du dessuten prøvekjøre med du orker før du kjøper. Fremdeles er det også slik at en bør gjøre research selv for å finne ut hva som er pluss og minus med bilen du har tenkt å kjøpe.

 

Du sammenligner også en bil med fullt i feil og mangler, altså tekniske ting. Mot et spill som ikke tilfredstiller deg underholdningsmessig. Du klager på et spill på denne måten "Jeg syns ikke dette spillet var gøy nok, det tilfredstilte ikke meg"...

Tenk deg du spaserer inn i en bilforretning etter et par runder med din flunkende nye Polo og sier "Jeg syns ikke den bilen var gøy nok, den tilfredstilte ikke meg"...

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at dere i det hele tatt gidder å diskutere. Piratvirksomhet er ødeleggende for mange, kanskje mest for artister som har jobbet hardt for å lage et album, så taper de masse på at folk bare laster det ned ulovelig. Da lager kanskje ikke disste artistene flere album.

 

Bryr jeg meg? Nei, jeg liker mange band og artister jeg. Det går på det etiske og kloke: Føler du at du er slem når du laster ned en film du aldri vil betale for å se? Eller tenker du fuck that, jeg laster ned for jeg vil ikke betale uansett.

 

Ingen bryr seg. Om du laster ned eller ikke, så har ikke det noe innvirkning på deg selv som menneske på jorda. Du skaper ikke svære problemer, og om du skulle gjøre det fordi du laster ned en film, så drit i det. Sånn tenker jeg. Noen her er kanskje uenige, men det faktum at de som velger å ikke laste ned ting fra internett pga. de er "gode mennesker", de taper på det, sier sitt. Du må gjerne betale penger for en film som ser dårlig ut, men som du vil se av andre grunner, men da taper du på det. At du er et godt menneske av den grunn? Jaaada. *himle med øynene*

 

:D

 

Så tenk dette når du tenker på piratvirksomhet, og at du er imot det: Det er ingen som bryr seg, og jeg taper på det.

Endret av Bamsemumsen
Lenke til kommentar
Hvem er du til å bestemme hvordan en film eller et spill burde være?

Jeg bestemmer ikke hvordan de burde være, men jeg bestemmer hva jeg selv mener er akseptabel kvalitet.

 

Ingen har påstått at du blir fornøyd med spillene du kjøper, ingen.

8602644[/snapback]

Det er heller ikke relevant. Diskusjonen er om man skal kunne få pengene tilbake hvis man er misfornøyd.

 

 

Så lenge det ikke er noe teknisk galt med produktet så har du ingen god grunn til å få pengene tilbake.

Bugs?

 

Du kjøper et eple og syns ikke det var tilfredstillende og krever pengene tilbake? Så lenge varen ikke er utgått på dato eller direkte råtten, så har du ingen krav på dette.

Hvis frukten smaker vondt så er det grunnlag for å få pengene tilbake.

 

Hvis det ikke kan fastsettes noen kriterier for hva som gjør en vare "god nok" foruten dine egne personlige preferanser så er det ingenting teknisk galt med varen, derfor igjen din feil at spillet ikke tilfredstiller deg.

Nei. Det er ikke min feil at biler kjører gjennom folk i Spider-Man 3. Det er ikke min feil at teksturer forsvinner.

 

Du sammenligner et spill til 5-600 kr med biler på biler som koster 200.000 opp til flere millioner. Forventer du å bli tatt seriøst?

Over sammenligner du et spill til 5-600 kroner med frukt som koster maks fem kroner. Dobbeltmoral, anyone? :nei:

Lenke til kommentar

jeg bruker å laste ned spill. fordi hvis jeg ikke liker spillet så har jeg heller ikke tapt noen penger. jeg skjønner godt at det er ulovelig men slik er livet. og når alt kommer til alt så er det vi mennesker som har utviklet internett. alså det er sånn piratkopiering oppstår. de fleste har tilgang på gode internett linjer, så de kan laste ned nesten hva de ønsker. grunnen til at så mange piratkopierer er at det er så lett..

Endret av JFM
Lenke til kommentar
Bugs?

Er bugs'ene så alvorlige så setter som regel utvikleren igang enten en form for innbytte av en oppdatert versjon av spillet eller fikser det gjennom patching. Ikke noen grunn til å levere inn spillet og få pengene tilbake.

 

Hvis frukten smaker vondt så er det grunnlag for å få pengene tilbake.

Hvis frukten smaker vondt fordi den er råtten så er det grunnlag for å få pengene tilbake, hvis frukten smaker vondt fordi du ikke liker den type frukt så er det din egen feil.

 

Nei. Det er ikke min feil at biler kjører gjennom folk i Spider-Man 3. Det er ikke min feil at teksturer forsvinner.

Det er din feil at du lar deg irritere over det, er så absolutt ikke en gyldig grunn til å kreve pengene tilbake heller.

 

 

Over sammenligner du et spill til 5-600 kroner med frukt som koster maks fem kroner. Dobbeltmoral, anyone? :nei:

8603827[/snapback]

Jeg sammenlignet med noe som en kan klage på under de samme kriterier som et spill, du klagde på noe totalt annerledes, som kan prøves grundig før kjøp.

 

Det er svært få butikker som driver med prøvesmaking av alle varene sine og det er svært får spillbutikker som driver prøvespilling av alle spillene sine. Bilforhandlere derimot lar deg prøve alle bilene sine før du kjøper dem.

Det går på god og dårlig sammenligning, ingen dobbelmoral.

Lenke til kommentar
Bugs?

Er bugs'ene så alvorlige så setter som regel utvikleren igang enten en form for innbytte av en oppdatert versjon av spillet eller fikser det gjennom patching. Ikke noen grunn til å levere inn spillet og få pengene tilbake.

Hvor er alle patchene for Spider-Man 3?

 

Over sammenligner du et spill til 5-600 kroner med frukt som koster maks fem kroner. Dobbeltmoral, anyone? :nei:

8603827[/snapback]

Jeg sammenlignet med noe som en kan klage på under de samme kriterier som et spill, du klagde på noe totalt annerledes, som kan prøves grundig før kjøp.

Ah, så du bestemmer hva man kan sammenligne med! Bra vi har oppklart det.

Lenke til kommentar
Folkens, glem nå ikke demoer og reviews og anmeldelser. Hvis du er dum nok til å kjøpe et drittspill fordi det fristet eller du leste bakpå coveret, da skal du ikke få penger igjen uansett.

8604765[/snapback]

Nettopp, det er en grunn for at folk driver med spillanmeldelser, det er for å prøve å advare folk mot å gjøre bomkjøp, et spill som har fått lave resultater over alt, og noen til tross for dette går ut og kjøper spillet, og så kommer etter på og klager på at det var et drittspill og de vil ha pengene tilbake, så kan de ikke si at de ikke ble advart.

 

Pricks, det er som å snakke fornuft til en stein. Du får være av den oppfatning at et dårlig spill = pengene tilbake. I en fantastisk verden, kanskje, men jeg syns bare det blir litt for barnslig og lite realistisk å ikke se det litt bredere spekter av konsekvenser foruten det å være en kunde. Det finnes en forretningsdel av det, og dersom det skulle vert som du hevder er rett så hadde mindre spillbutikker blitt presset ut av markedet fordi de ender opp med å gi bort gratis spill til folk som vil utnytte det som en utlånsordning.

Lenke til kommentar
...men det faktum at de som velger å ikke laste ned ting fra internett pga. de er "gode mennesker", de taper på det, sier sitt. Du må gjerne betale penger for en film som ser dårlig ut, men som du vil se av andre grunner, men da taper du på det. At du er et godt menneske av den grunn? Jaaada. *himle med øynene*

8602906[/snapback]

 

Så hvis jeg forgifter maten til alle i Afrika så millioner av mennesker dør en pinefull død gått over uker; men hvis jeg velger å kjøpe en film istedenfor å nedlaste blir jeg snill, Guden på Jorda.

Men hvis jeg får slutt på alt som har av sult i Afrika; men samtidig nedlaster en film så er jeg Osama bin Laden, Al Quida, djevelen selv?

 

Så lenge det ikke er noe teknisk galt med produktet så har du ingen god grunn til å få pengene tilbake.

Med det mener du vell at hvis spillet ikke funker på maskina mi har jeg rettighet til å bytte spillet? Du sier det er greit at vi bytter spillet hvis det ikke funker eller noe, men du mener at hvis vi har noen egne meninger med spillet, er ikke de gyldige nok til at man kan bytte spillet.

 

Hvis frukten smaker vondt fordi den er råtten så er det grunnlag for å få pengene tilbake, hvis frukten smaker vondt fordi du ikke liker den type frukt så er det din egen feil.

Her kan vi klemme en dobbelmoral ut av deg her også. Hvis en frukt til 5 kr er råttent er det greit å bytte det, men hvis et spill til 400 er så råttent at mumier vil si spillet har hatt en dårlig dag, er det "shit happens"?

 

 

Folkens, glem nå ikke demoer og reviews og anmeldelser. Hvis du er dum nok til å kjøpe et drittspill fordi det fristet eller du leste bakpå coveret, da skal du ikke få penger igjen uansett.

8604765[/snapback]

Nettopp, det er en grunn for at folk driver med spillanmeldelser, det er for å prøve å advare folk mot å gjøre bomkjøp, et spill som har fått lave resultater over alt, og noen til tross for dette går ut og kjøper spillet, og så kommer etter på og klager på at det var et drittspill og de vil ha pengene tilbake, så kan de ikke si at de ikke ble advart.

8605528[/snapback]

 

Hva om en cs spiller skulle omtale armed assault, det mest realistiske spillet til nå. Han synes spillet er dritt og gir det en 2/10. Jeg styrer unna. En annen cs spiller omtaler call of duty 3 og sier det er konge, fjortiz smiley!! og alt det der 11/10. Jeg kjøper det. Neste uke er jeg frustrert og vil ha pengene tilbake, men nei da, det får jeg ikke. Jeg finner ut at kameraten min har kjøpt arma og jeg finner ut at det er konge. Jaja, shit happens.

 

Demoer gir bare et innblikk på ossen en liten del av spiller er i de fleste tilfeller: i total war serien er det kamp delen, pacific storm er det kamp delen og mange andre spill er det den "morsomste" delen. Men den tiden man kommer til å bruke mest tid på og viktigste delen er der ikke. Man er i tvil om hva man vil kjøpe spillet.. man har sett ossen spillet er fra kamp delen, men bare bilder fra kampanje delen. Man kjøper spillet, oj oj OJ.. for en nedtur. Der har jeg visst brukt 500 kr på et spill som suger hestekukk...

 

Som mange sier selv om demoer, viser de ikke 100% ossen spillet skal være, og det betyr at spillet er ikke helt som demoen, det betyr at demoen kan ikke gi et fullt innglipp av ossen spillet er. En smart ting å gjøre for spillprodusentene er å gjøre som Paradox Interactive gjør: la spillerne prøve fullversjonen i 3 timer før du bestemmer deg. Dette er en bra måte for å la folk prøve ut spillet :).

 

Nei. Det er ikke min feil at biler kjører gjennom folk i Spider-Man 3. Det er ikke min feil at teksturer forsvinner.

Det er din feil at du lar deg irritere over det, er så absolutt ikke en gyldig grunn til å kreve pengene tilbake heller.

8604254[/snapback]

Nå har du tatt deg vann og dop over hodet. Hvis et spill går ut og inn hele tiden, uansett hardare, krasjer pcen din, roter til i harddisken, innstallerer spyware, avinnstallerer seg selv, starter seg selv når du spiller andre spill, skrur av pcen, sletter word du jobber med, ødelegger alle bildene dine og holder dvd-en i cd-rommet, så er det din skyld om du lar deg irritere over det.

Har svaret ditt her:

"Ja, det er din feil at du lar deg irritere. Det er så absolutt ingen gyldig grunn til å kreve pengene tilbake heller."

 

 

Må bare spørre om en annen ting også... hvis spillet er uspillbart for deg som person, som f.eks kontroller, realisme, bevegelse muligheter og andre ting... er det en gyldig grunn for å bytte et spill eller er det din egen skyld at du ikke kan bruke spillet og ha det gøy med det?

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke at dere i det hele tatt gidder å diskutere. Piratvirksomhet er ødeleggende for mange, kanskje mest for artister som har jobbet hardt for å lage et album, så taper de masse på at folk bare laster det ned ulovelig. Da lager kanskje ikke disste artistene flere album.

8602906[/snapback]

Feil. Les post #115 for begrunnelse

 

Hva om en cs spiller skulle omtale armed assault, det mest realistiske spillet til nå. Han synes spillet er dritt og gir det en 2/10. Jeg styrer unna. En annen cs spiller omtaler call of duty 3 og sier det er konge, fjortiz smiley!! og alt det der 11/10. Jeg kjøper det. Neste uke er jeg frustrert og vil ha pengene tilbake, men nei da, det får jeg ikke. Jeg finner ut at kameraten min har kjøpt arma og jeg finner ut at det er konge. Jaja, shit happens.

8607819[/snapback]

Hvorfor i all verden skal du lese omtaler fra en cs-spiller? Det er din og bare din feil at du gjør det! Ingen andre sin. Så hvorfor i all verden skulle du fått noe penger tilbake av den grunn? Dumme forbrukere fortjener bare det.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
dette er ikke konsekvenser av piratkopiering, men et skrekkeksempel på konsekvensene av å lage produkter ingen har lyst til å kjøpe.

7833858[/snapback]

Sant. Det å skylde på piratvirksomhet blir for dumt og med å gå ut å si noe sånt,

gjør de vondt verre.'

 

Edit: 1337 Poster :ph34r:

Endret av danno_O
Lenke til kommentar

Jeg synes det er greit at de forteller sin side av saken, dette var opprinelig en forklaring på sitt eget forum om hvorfor det ikke kom oppfølger til spillet.

 

De lagde ett spill, de hadde en brukerbase som var fornøyd med tingenes tilstand, de kjøpte lisens for flere ligaer og la til flere ting i spillet, men det er ikke lenger nok penger i kassen til å lage nyere versjoner.

De tror grunnen er at folk foretrekker å piratkopiere spillet, fordi dem ser at spillet har/hadde stor trafikk på piratsiter, og det er grunnen til at det ikke kommer noe nytt spill fra dem neste år.

 

Da Piratebay sine servere ble tatt ned pga. politi-raidet i Sverige sank nett-trafikk'en i Europa med 1/3, ifølge piratebay-skryt..

Dersom dette stemmer, så sier det seg selv hvor skadelig for spill-industrien dette er.

Lenke til kommentar
Hva om en cs spiller skulle omtale armed assault, det mest realistiske spillet til nå. Han synes spillet er dritt og gir det en 2/10. Jeg styrer unna. En annen cs spiller omtaler call of duty 3 og sier det er konge, fjortiz smiley!! og alt det der 11/10. Jeg kjøper det. Neste uke er jeg frustrert og vil ha pengene tilbake, men nei da, det får jeg ikke. Jeg finner ut at kameraten min har kjøpt arma og jeg finner ut at det er konge. Jaja, shit happens.

8607819[/snapback]

Hvorfor i all verden skal du lese omtaler fra en cs-spiller? Det er din og bare din feil at du gjør det! Ingen andre sin. Så hvorfor i all verden skulle du fått noe penger tilbake av den grunn? Dumme forbrukere fortjener bare det.

8608449[/snapback]

Jeg kan ikke vite at det er en cs spiller bak pcen som omtaler spillet, det kan godt være en som like Josefine for min skyld. Det er noen spill som ikke har demo, som f.eks SIlent Hunter 3 og 4, så jeg nedlasta begge for å teste de ut. 3'ern var grei, men 4'ern suger. Var det ulovlig av meg å prøve å vrake, eller skal jeg kjøpe, vrake, skrike i furstrasjon siden jeg brukte opp resten av pengene jeg fikk til jul på et drittspill?

Meningen er at vi mennesker har forskjellige interesser og derfor kan vi se på et spill på forskjellig måte. Hvis det ikke er en demo der som lar oss prøve spillet, hjelper ikke omtaler så mye, siden de kan friste deg til å prøve og vrake.. er det ulovlig eller? Det vil jeg ha et svar på nå :p.

 

Sa "greit" til Silent Hunter 3 siden det var første inntrykket... da jeg fikk tak i Grevy wolves ble jeg forelska :love:.

Endret av Articfare
Lenke til kommentar
Det er noen spill som ikke har demo, som f.eks SIlent Hunter 3 og 4, så jeg nedlasta begge for å teste de ut. 3'ern var grei, men 4'ern suger. Var det ulovlig av meg å prøve å vrake, eller skal jeg kjøpe, vrake, skrike i furstrasjon siden jeg brukte opp resten av pengene jeg fikk til jul på et drittspill?

Meningen er at vi mennesker har forskjellige interesser og derfor kan vi se på et spill på forskjellig måte. Hvis det ikke er en demo der som lar oss prøve spillet, hjelper ikke omtaler så mye, siden de kan friste deg til å prøve og vrake.. er det ulovlig eller? Det vil jeg ha et svar på nå :p.

8608957[/snapback]

 

Har fullstendig forståelse for at noen pirater må prøve først, det litt vanskelig å vite hvem som 'reviewer' ja, og hvilken smak de har..

 

Ta Silent Hunter 3 f.eks.

Hvis du leser i diskusjonsforum hvor Articfare snakker om da han piratkopierte både 3'eren og 4'eren for å 'prøve' dem, da sier han at spillet er 'Greit'..

Men hvis du leser på profilen hans står det:

Interesser: Jeg liker å holde på med data og spille RTS og simulator spill. Hater unreal spill og elsker spill som OFP og sh3. Liker å trene og liker å ta bilder nå som jeg har fått meg digitalkamera.

Er interresert i kjemi (altså naturfag kjemi, med atomer og det der) og kan en god del om "ev ropa's" historie.

 

Ja, og vi må få bo ett år i huset som snekkeren har bygd.. slik at vi kan 'prøve' ut nabolaget, og lignende, for å se at vi trives, før vi kjøper det... tross alt kan han jo bare selge til noen andre dersom vi ikke liker det..

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...