Gå til innhold

Skrekkeksempel på konsekvenser av piratvirksomhet


Kaiuss

Anbefalte innlegg

Sånn må det jo nesten være med underholdning da, noen får en positiv opplevelse og andre får en negativ opplevelse. Jeg har både vært på dårlige konserter og sett dårlige filmer, men jeg kan jo ikke kreve tilbake pengene av den grunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enda en vinkel: Her om dagen var jeg på kino og så Eragon (egentlig ikke da, er jo ikke helt blåst). Skulle jeg da kunne kreve pengene tilbake grunnet filmen var like underholdende som Senkveld på tv2? Nei, det kunne jeg aldeles ikke.

Viss du går under filmen, og sier til dem i beilettluken at filmen var dårlig så er det faktisk en god sjanse for at du får en ny bilett. Du har ingen rett på det, men det er en kundeservice som mange kinoer yter.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke?

8583180[/snapback]

Fordi da vil alle ha pengene sine tilbake for alt selvfølgelig?

8583291[/snapback]

 

Akkurat som alle bytter inn all frukt på kiwi, enda du bare trenger å si du ikke var tilfreds med den for å få dobbel pris tilbake? Eller slik som at ingen kjøper film, fordi man kan hente det ned?

 

AtW

Lenke til kommentar

Til drådstarter: Det er ikke så vanskelig å gå til butikken, men det er vanskelig å legge et par hundre lapper på disken, hvis man ikke HAR en par hundre lapper.

 

Jeg begynte å nedlaste siden spillet jeg skulle ha ikke var i butikken, jeg hadde ikke nok penger siden jeg hadde kjøpt et annet spill og siden jeg hadde ventet på å prøve det siden et halvannet år siden (dette var i 2005). Kjøpte spillet da det ble billigere.

 

Men det er vell ikke ulvolig å nedlaste et spill, prøve det ut og så kjøpe det? Vil først prøve et spill utenom demo'en før jeg bruker et parr hundre lapper på et sugent spill som kun vil være på hylla. Som Medieval 1 Total War. Var ikke som jeg trodde, fikk ikke bytta det og der var de pengene borte. Har bare noen få spill jeg har på pcen min nå som er nedlasta fra nettet og det er Hearts of Iron 2 Doomsday, Supreme Commander og Oblivion (har nedlasta maaaaange andre spill, men disse blir avinnstallert ganske fort og sletta siden de suger. Er det ulovlig å prøve spillet nå da?).

Spillene jeg har kjøpt siden jeg startet å nedlaste er Silent Hunter 3, Medieval 2 Total war, Armed Assault og FEAR. Disse fordi de er bra spill og er vært å ha. Nedlaster filmer og sånt som jeg har lyst til å se nå og har sett på kino. Eksempel på dette var at jeg så filmen 300 og ville se den til helga igjen hjemme.

 

Hvis noen synes jeg er en stor-pirat, kan jeg like så godt drite i å kjøpe offline spill eller spill jeg ikke kommer til å spille online og prøve så godt jeg kan på å finne cd-key til vært eneste spill og spille det online, og nedlaste hver eneste film jeg ser og dele det uendlig mange ganger med andre.

 

 

Gjør som mange folk gjør, prøver produktet før jeg kjøper det. Ang. filmer nedlaster jeg dem hvis jeg har sett de før eller hvis jeg vil se dem. Siden de kun varer halvannen time eller no gidder jeg ikek bruke penger på noe jeg egentlig husker helt og //etc. andre ting.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke?

8583180[/snapback]

Fordi da vil alle ha pengene sine tilbake for alt selvfølgelig?

8583291[/snapback]

Javel, og det er et problem fordi?

 

Hvordan skulle man håndhevt noe slikt? Og hvem skal avgjøre hva som er et "tilfredsstillende" produkt og hva som ikke er? Hver enkelt?

8583216[/snapback]

Det er da ikke mitt problem. Det er ikke jeg som styrer disse bedriftene. En bedrift må selg sørge for å klare seg. Hvis de vil at jeg skal hjelpe dem så får de betale meg.

Lenke til kommentar
Enda en vinkel: Her om dagen var jeg på kino og så Eragon (egentlig ikke da, er jo ikke helt blåst). Skulle jeg da kunne kreve pengene tilbake grunnet filmen var like underholdende som Senkveld på tv2? Nei, det kunne jeg aldeles ikke.

Og dette er ganske hårreisende. At et helt marked er basert på at man betaler for noe, og så får man ikke noe tilbake hvis man ikke er fornøyd med varen!

8583065[/snapback]

Det er en grunn til at de i USA måtte kutte ut dette på 90-tallet da det ble misbrukt av folk som brukte dette som en leieordning isteden. Å håndheve noe slikt er umulig. Det samme gjelder filmer og musikk, bomkjøp må en bare finne seg i og det er ikke det smule hårreisende at det er slik, og det er vår egen feil som kunder.

Lenke til kommentar
og det kan IKKE sammenlignes med å stjele en dvd fra en butikk, da butikken taper penger på det, ingen taper på at du laster ned(produsent mister bare inntekt, men taper/mister ikke penger på det)

 

jeg tror pirrat-kopiering er bra for salget, grunnen til at jeg har alt fra C&C er fordi jeg fikk en cracket versjon av RA2 på ett lan en gang, hadde ikke jeg fått det, hadde jeg aldri startet med det spillet...

er sånn med mange av spillene jeg har, er også sånn med flere av de jeg kjenner. folk gidder ikke kjøpe ett spill, bare for å finne ut at de virkelig ikke liker det 1 time etterpå, nærmest alt jeg spiller(orginalt) har startet på ett eller annet lan, som piratkopi

7837321[/snapback]

 

Kan godt plukke litt på eksempel'et ditt, Red Alert er ett av sin tids aller beste spill, det er også ett av de dyreste..

Tror du helt ærlig at gutta i Westwood, som lagde C&C: Red Alert, er så takknemmelig fordi du likte piratkopi'en din av Red Alert godt nok at du husket det ca. 10 år senere, og du derfor har innvestert i Electronic Arts sin C&C helt originalt til hele 599,-

C&C er IP Electronic Arts har kjøpt opp fra konkursboet til Westwood...

 

Godt for oss spillere at EA kjøpte C&C siden det tross alt er mange som likte/liker serien, men jævla kjipt for de som lagde det fantastiske spillet, og ikke fikk betalt for det.

 

Historien gjentar seg...

Til slutt er det bare ett selskap som sitter med alle IP'ene, og en drøss har fallt bort.. Heldigvis så er ikke jeg spill-kunde når den tid kommer forhåpentligvis. :)

Lenke til kommentar
og det kan IKKE sammenlignes med å stjele en dvd fra en butikk, da butikken taper penger på det, ingen taper på at du laster ned(produsent mister bare inntekt, men taper/mister ikke penger på det)

 

jeg tror pirrat-kopiering er bra for salget, grunnen til at jeg har alt fra C&C er fordi jeg fikk en cracket versjon av RA2 på ett lan en gang, hadde ikke jeg fått det, hadde jeg aldri startet med det spillet...

er sånn med mange av spillene jeg har, er også sånn med flere av de jeg kjenner. folk gidder ikke kjøpe ett spill, bare for å finne ut at de virkelig ikke liker det 1 time etterpå, nærmest alt jeg spiller(orginalt) har startet på ett eller annet lan, som piratkopi

7837321[/snapback]

 

Kan godt plukke litt på eksempel'et ditt, Red Alert er ett av sin tids aller beste spill, det er også ett av de dyreste..

Tror du helt ærlig at gutta i Westwood, som lagde C&C: Red Alert, er så takknemmelig fordi du likte piratkopi'en din av Red Alert godt nok at du husket det ca. 10 år senere, og du derfor har innvestert i Electronic Arts sin C&C helt originalt til hele 599,-

C&C er IP Electronic Arts har kjøpt opp fra konkursboet til Westwood...

 

Godt for oss spillere at EA kjøpte C&C siden det tross alt er mange som likte/liker serien, men jævla kjipt for de som lagde det fantastiske spillet, og ikke fikk betalt for det.

 

Historien gjentar seg...

Til slutt er det bare ett selskap som sitter med alle IP'ene, og en drøss har fallt bort.. Heldigvis så er ikke jeg spill-kunde når den tid kommer forhåpentligvis. :)

8584741[/snapback]

 

Nå er vel red alert det bestselgende RTS-spillet noensinne(?), man kan vel neppe klage på at dårlig salg av RA var noen grunn til at de klarte å kjøre på dørken.

 

EDIT: og gikk de egentlig konkurs? Ifølge wikipedia ble de bare kjøpt opp av EA. (de var tidligere eid av virgin)

 

AtW

Lenke til kommentar
Enda en vinkel: Her om dagen var jeg på kino og så Eragon (egentlig ikke da, er jo ikke helt blåst). Skulle jeg da kunne kreve pengene tilbake grunnet filmen var like underholdende som Senkveld på tv2?

8582851[/snapback]

 

Hvis du tar dette i spill sammenheng kan jeg si at spill har en mye større dimensjon og dybe enn en film, hvor du kun følger en hviss handling. I et spill kan du oppleve historien fra hundrevis av vinkler, hvis det er ett bra. På en film/kino kan du bare oppleve det fra den scripta og oppsatte kamera vinkelen. Å bytte et spill kan være greit siden den går over lengre tid, men kino bilett er ikke så greit, siden den har du allerede sett ferdig og det, hvis dere skjønner?

 

 

Men nå skal vi ta et annet eksempel: her griner spillprodusentene over at de mister flere millioner kroner grunnet piratkopiering... ok.... tror du en som har nedlasta 5000 sanger, 40 filmer, 30 spill, 700 musikkvideoer, 10 lydbøker, 40.000 bilder ville ha kjøpt alt sammen? Og tror du alle som har nedlasta en film, spill, musikk ville kjøpt spillet i butikken?

Kanskje 5-10% er sannsynelig, men over 50% eller 90% er å overdrive. Noen nedlaster bare for å prøve fullversjonen, som jeg har sagt uttallelige ganger her på forumet, men er det en kriminell handling eller burde jeg få lov til å gjøre det?

Forstetter fra første... ok.... verden over sulter millioner av barn verden over siden de ikke får mat. De får ikke vann og de tørker ut i varmen. Det værste er at det er nok mat og penger til å mette alle disse som sulter hver dag, men man gjør ikke det. Og så sier spillprodusentene at priatkopiering er ett STORT økonomisk problem.. jepp, det er uovlig å kopiere produkter man selv har kjøpt og deretter dele de med venna sine.

 

Man har nesten null rettigheter over spillene man kjøper selv. Man kan ikke velge om man trenger cd-en for å starte spillet, man kan ikke lage sine egne baner, oppdrag etc., eller andre ting. Det eneste man kan gjøre er å spille en skripta singleplayer eller en multiplayer man MÅ ha to spillere for å kunne spille, du kan ikke prøve multiplayer med kun en spiller.

Lenke til kommentar
Nei, jeg synes ikke det er noe vi må finne oss i.

8584027[/snapback]

Greit det at du syns du har krav på det, i likhet med snyltere.

 

Jeg ser på det å kunne levere inn et spill og få pengene tilbake som ren snylting. For det er det det blir brukt som, kjøper et spill prøver det litt, leverer det tilbake og får et nytt i bytte. Altså en betaler et depositum på 600 kr for å rullerer på spill helt til man finner et man liker.... høres knall ut men hvis du har et snev av forretningssans så skjønner du at det ikke fungerer for noen parter.

 

Produsenten selger spill til butikkene som videre selger spill til kunden, kunden kjøper et spill til 600 kr, påstår han er misfornøyd og kommer tilbake og skal bytte spillet (etter å ha brutt forsegling og spilt det), spillet er da ubrukelig for butikken iogmed at spillets forsegling er brutt og kan ikke selges igjen, kunden skal da ha et nytt spill i bytte? Det vil si at butikken gir kunden et gratis spill, siden det de får tilbake er et spill som ikke kan selges på nytt igjen.

 

 

Det samme skjer med musikk og film, det er ikke vanskelig å forstå at det ikke kan fungere på noen annen måte.

 

En annen ting som skjer med EBgames, Game og andre butikker her i Norge og ellers i verden, du kan selge spill til butikken for en 50-100 kr og så slenger butikken det ut igjen for salg til 200 kr ++

 

Spillet blir kjøpt 1 gang, utvikleren får penger for spillet 1 gang, mens butikken kan tjene penger på spillet flere ganger. Utviklere ser ikke en flat øre av pengene som kommer inn når spillet blir solgt brukt for andre og tredje gang.

 

Det er forsåvidt greit når slikt skjer mellom privatpersoner, men når en butikk skal begynne å gjøre penger utav å resirkulere spill så er det like skadende for utviklere som piratkopiering er.

 

 

Det er opp til kunden å selv å gjøre litt research før en kjøper noe, går man på impulskjøp så kan man ikke forvente noe annet enn å gjøre et par bomkjøp

Lenke til kommentar
Viss du går under filmen, og sier til dem i beilettluken at filmen var dårlig så er det faktisk en god sjanse for at du får en ny bilett. Du har ingen rett på det, men det er en kundeservice som mange kinoer yter.
Litt off-topic, men jeg satt faktisk og tenkte på å gjøre akkurat det under Spiderman 3 for ca. 3 timer siden ;)
Lenke til kommentar
Nei, jeg synes ikke det er noe vi må finne oss i.

8584027[/snapback]

 

Vel da er du ganske naiv ovenfor den virkelige verden. Det du prater på er en utopi som ikke ville ha fungert. Dette fordi det er alt for mange snyltere og utnyttere (tro meg jeg har jobbet på kiwi å sett min del snyltere og frekke fanter). Dessuten så er det bare et spill du kjøper, hvis du virkelig ikke har råd til å gå på en blemme når det gjelder spill kjøp kanskje du ikke skulle kjøpt spillet i første omgang, i allefal gjør litt undersøkelser rundt spillet. Det er lett å finne ut om det passer deg eller ikke.

 

Men se!, mirakuløst nok så går det rundt for kiwi, de klarer å tjene penger, det fungerer!

 

AtW

Lenke til kommentar

ATWindsor:

Nå er ikke frukt og grønt noe dyrt i forhold til spill. Si man bruker 50 kroner på noe man ikke er fornøyd med på kiwi. Gidder man kjøre inn i butikken for å få tilbake en 100-lapp? Sjeldent. Gidder man gå til spillbutikken og få tilbake 5-600 for et spill man ikke likte? Sannsynligvis.

Det hadde bare ikke fungert i det hele tatt. Forbrukerne har nok rettigheter allerede.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nei, jeg synes ikke det er noe vi må finne oss i.

8584027[/snapback]

Greit det at du syns du har krav på det, i likhet med snyltere.

For meg er det en selvfølge at jeg skal kunne få pengene tilbake for varer som ikke fungerer tilfredsstillende. At underholdningsindustrien har klart å lure seg unna dette er bare en av mange ting den slipper unna med som i et fritt marked ville ført til kundeflukt og konkurs. Vanligvis lønner det seg ikke å behandle kundene sine som søppel, men kartellene i underholdningsindustrien slipper unna.

 

Jeg ser på det å kunne levere inn et spill og få pengene tilbake som ren snylting.

Det er ikke snylting å få pengene tilbake for en vare som ikke er god nok.

 

For det er det det blir brukt som, kjøper et spill prøver det litt, leverer det tilbake og får et nytt i bytte. Altså en betaler et depositum på 600 kr for å rullerer på spill helt til man finner et man liker.... høres knall ut men hvis du har et snev av forretningssans så skjønner du at det ikke fungerer for noen parter.

Nå er det mange butikker som har returrett innen X dager/uker. Over nettet kan man jo heve kjøpet når som helst i tillegg.

 

Det samme skjer med musikk og film, det er ikke vanskelig å forstå at det ikke kan fungere på noen annen måte.

Det fungerer i dag. Det fungerer også utmerket i andre markeder.

 

Det er opp til kunden å selv å gjøre litt research før en kjøper noe, går man på impulskjøp så kan man ikke forvente noe annet enn å gjøre et par bomkjøp

8596769[/snapback]

Det samme gjelder vel biler da? Hvis bilen du kjøper er full av feil og mangler og ikke lever opp til reklamen, så er det bare "shit happens"?

Endret av Pricks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...