Gå til innhold

Skrekkeksempel på konsekvenser av piratvirksomhet


Kaiuss

Anbefalte innlegg

Syns dessuten det er like greit å slutte å syte over piratvirksomhet. For det første taper ikke bransjen noe i nærheten av det de påstår, jfr. DarkerGlows første spørsmål .

Om de så bare taper en tusendel av det de sier, så er det vanvittige summer og ganske mange arbeidsplasser som går tapt.

 

For det andre må man bare finne en arena der man kan levere en opplevelse som ikke man uten videre kan skaffe gratis, og som brukerne er villige til å betale for. For musikkbransjen er dette konsertene, for filmbransjen er det konserter, og for spillbransjen kanskje multiplayer på offisielle servere.

Dette er jo hele poenget med hvorfor piratkopiering er skadelig :dontgetit:

Når bransjen ikke tjener nok penger på "vanlige" spill (til dels pga piratkopiering), så må de omstille seg. Resultatet blir en drøss med multiplayer spill med månedlige avgifter og tilsvarende, og en sikker død for spillene slik vi kjenner de i dag. Vil vi virkelig det? Poenget er at piratkopiering fører til at bransjen må gjøre knep som går utover oss som liker å spille.

 

Folk flest kjører for fort av og til, sniker av og til på trikken, eller har tatt seg en øl eller røyk før fylte 18.

Skal jeg da når jeg ser en fjortis med sneipen i munnviken nappe røyken ut av kjeften, og rette pekefingeren mot ansiktet hans og fortelle at det er sånne som han som belaster helsesystemet for mange milliarder i året? Nei. Selv om jeg hadde hatt helt rett i det.

Det er en ganske stor forskjell på det å diskutere ulempene med piratkopiering på et forum og det å nappe sneipen ut av kjeften på en fjortis. En bedre sammenlikning ville vært om man bør opplyse landets fjortenåringer om at røyking er skadelig, eller bare holde kjeft og se dem dø etter hvert.

 

På samme måte er det egentlig ikke din sak om jeg piratkopierer.

Selvfølgelig er det det. Piratkopiering totalt endrer spillbransjen til noe jeg ikke liker, samt at det gjør at folk mister jobbene sine.

 

Alt for mange sitter og heier på piratbransjen, fordi de ser på det som en slags "den lille manns kamp mot den store slemme industrien". Fakta er at den lille mann mister jobben sin, fordi det store slemme samfunnet ikke gidder å betale han for arbeidet han har gjort. Satt litt på spissen ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg sier, vær realistisk. Man kan ikke få bukt med piratkopiering. Man må finne andre måter å tjene penger på spillene.

Man kan ikke forandre verden, man må forandre måten man takler verden på. Klisje, men sant.

 

Når det gjelder om du har noe med om jeg piratkopierer, er jeg helt uenig. Du har ingenting med det å gjøre, akkurat som mine eventuelle fartsovertredelser er en sak mellom meg og staten.

Men det som gjør piratkopieringen min enda mer uskyldig enn å kjøre litt for fort, eller at en 14-åring begynner å røyke, er at jeg faktisk ikke skader noen, eller forvolder noe som helst tap til noen som helst organisasjon eller noe menneske.

Lenke til kommentar
Som jeg sier, vær realistisk. Man kan ikke få bukt med piratkopiering. Man må finne andre måter å tjene penger på spillene.

Man kan ikke forandre verden, man må forandre måten man takler verden på. Klisje, men sant.

Selvfølgelig kan man forandre verden. "Alle" røyket for femti år siden. Nå som folk innser at det ikke er særlig sunt, så har det tallet sunket betraktelig.

 

Når det gjelder om du har noe med om jeg piratkopierer, er jeg helt uenig. Du har ingenting med det å gjøre, akkurat som mine eventuelle fartsovertredelser er en sak mellom meg og staten.

Det må være ett av de dårligste eksemplene jeg har sett i mitt liv. Når du kjører over kjæresten min fordi du kjører som en idiot så kan jeg love deg at det har noe med meg å gjøre. Hvem tror du "staten" representerer forresten, og hvorfor tror du det er fartsgrenser?

 

Du er ikke alene i verden. Det du gjør påvirker andre.

 

Edit: Du sier piratkopiering ikke skader noen. Bransjen påstår noe annet, og det samme gjør sunn fornuft. Fint om du kan grave opp en uavhengig kilde som sier at piratkopiering ikke fører til redusert salg, for det er rett og slett piss å påstå noe sånt.

Endret av arnegn
Lenke til kommentar

Du går jo helt av skaftet, mann. Argumenter saklig.

 

OK, jeg kunne vel poengtert at jeg ikke mente folk som kjører som idioter, men om noen kjører 95 i 90-sonen på E18, tror jeg det er bedre å bruke ressursene å ta de som faktisk kjører som svin.

 

Når det gjelder at flere røyket for 50 år siden enn i dag, er ikke dette et resultat av at moralister hevet pekefingeren og fortalte at du ikke skal røyke. Det er et resultat av mange faktorer, bl.a. at man over lang tid har pekt på de skadelige sidene av røyking.

 

På samme måte er det nytteløst å rette moralismen din mot enkeltpersoner som piratkopierer.

Kanskje er det bedre som andre har sagt her å heller å fokusere på holdningsskapende kampanjer som peker på de skadelige sidene ved piratkopiering.

Men hvis denne kampanjen er like hysterisk og moraliserende som spillbransjen er, blir det ikke særlig troverdig.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar
Du går jo helt av skaftet, mann. Argumenter saklig.

 

Når det gjelder at flere røyket for 50 år siden enn i dag, er ikke dette et resultat av at moralister hevet pekefingeren og fortalte at du ikke skal røyke. Det er et resultat av mange faktorer, bl.a. at man over lang tid har pekt på de skadelige sidene av røyking.

Øh? Har du lest noe av det jeg har skrevet i det hele tatt?

 

Jeg moraliserer ikke. Jeg sier ikke at de som piratkopierer er svin, eller forlanger at de skal slutte.

 

Derimot prøver jeg (som du foreslår) å få fram at piratkopiering er mer skadelig enn folk tror. Det er utrolig mange som tror at piratkopiering ikke skader noen som helst (ta deg selv for eksempel).

 

Samtidig er jeg lei av den "universale sannheten" som til dels hersker om at spillutviklere er slemme og griske - en myte som har oppstått av bekvemmelighetshensyn. For all del, folk må gjerne spille spillene til de "snille utviklerne", som ikke er ute etter å tjene penger (les: betale husleia).

 

Rekk opp hånda de som ikke har kost seg med et eneste spill de har lastet ned. Hvor stor er sjansen for at det kommer flere slike spill hvis til slutt _alle_ laster ned, og ikke betaler for seg?

 

Det siste bileksempelet ditt var bra. Hva mener du egentlig? At det er greit å piratkopiere bittelitt, akkurat som det er greit å kjøre bittelitt fortere enn fartsgrensa? De fleste piratkopierer ikke bittelitt.

 

Uansett, alt jeg egentlig vil fram til er: liker du et spill, så kjøp det. Da kommer det kanskje flere spill du liker også.

Endret av arnegn
Lenke til kommentar
Øh? Har du lest noe av det jeg har skrevet i det hele tatt?

Jeg moraliserer ikke. Jeg sier ikke at de som piratkopierer er svin, eller forlanger at de skal slutte.

Jeg mener det er moraliserende å påberope seg at man har noe med om naboen din piratkopierer. Det mener jeg du ikke har.

Derimot prøver jeg (som du foreslår) å få fram at piratkopiering er mer skadelig enn folk tror. Det er utrolig mange som tror at piratkopiering ikke skader noen som helst (ta deg selv for eksempel).

Det er et uomtvistelig faktum at ingen taper på at jeg laster ned en piratkopi av et spill jeg ikke hadde betalt for i utgangspunktet.

Den piratkopieringen som derimot noen kan tape på er de tilfellene jeg HADDE betalt for det. Den fordelingsnøkkelen hadde vært interessant å få en uavhengig undersøkelse på.

Det siste bileksempelet ditt var bra. Hva mener du egentlig? At det er greit å piratkopiere bittelitt, akkurat som det er greit å kjøre bittelitt fortere enn fartsgrensa? De fleste piratkopierer ikke bittelitt.

Nja..det er vel ikke GREIT å kjøre litt for fort, man bryter jo faktisk fartsgrensen. Men det er ganske uskyldig. Piratkopiering der hvor jeg ikke hadde betalt for originalen er enda mer uskyldig, og jeg vil si det er GREIT. Det bør vel ikke være lov, men det er bortkastet å prøve å stoppe det.

Uansett, alt jeg egentlig vil fram til er: liker du et spill, så kjøp det. Da kommer det kanskje flere spill du liker også.

7844946[/snapback]

Her er vi enige.

 

Det JEG vil frem til er at piratkopiering, også av den slemme sorten der man hadde betalt for det om man ikke fant en crack, er et fenomen man ikke vil bli kvitt med det første. Dette er en hard realitet man bare må forholde seg til. Dermed vil f.eks. multiplayerspill eller spill der man ikke uten videre kan gjenskape opplevelsen selv (f.eks. EyeToy, Singstar osv) eller noe helt annet jeg ikke kommer, være en viktigere inntjeningskilde.

Når det er sagt, tror jeg det fortsatt vil være et marked for singleplayerspill i fremtiden også, men at inntjeningen vil være marginalt verre enn i en ideell verden. Spillbransjen hatt en eventyrlig vekst de siste tiår, og jeg tviler sterkt på om piratkopiering noensinne vil bli så omfattende at det vil ha noe annet enn marginal innvirkning.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar

Piratkopiering varierer i mine øyne. Musikk er den snilleste formen, så kommer film, og til slutt spill.

 

Musikk: Greit, vi snyter plateselskapen og artistene for en del penger, men samtidig så går jeg stort sett på alle konserter jeg har lyst til(som jeg allerede har lastet ned musikken til) Så artistene får penger av meg på den måten. Om jeg betaler 250kr for en konsert, så synes ikke jeg det er så urimelig at jeg kan høre på musikken i ettertid. Men er det derimot en "liten" artist kjøper jeg som regel plata i utgangsdøra på konserten de gangene det lar seg gjøre da disse er de som får størst konsekvenser av piratkopieringen. Samme gjelder platekjøp i butikk. De største artistene er uansett så rike og har så feit inntekt at piratkopiering ikke har så stor innvirkning på dem. Som om Snoop Dogg sliter med økonomien fordi jeg har kjøpt 3 album av han og lastet ned 3.. Å skulle laste ned musikk fra artister som Big Bang er jo helt uaktuelt..

 

Film: Her er det litt værre. Jeg drar mye på kino og ser filmer der, men jeg laster også ned ca 2 filmer i mnd. Jeg har også 50-60 kjøpte DVD'er. De filmene jeg laster ned er ofte filmer jeg har sett på kino, som jeg vil se igjen, men også filmer jeg ikke har sett. Produksjoner som Napoleon Dynamite, Donnie Darko og norske filmer har jeg både på datamaskinen og i DVD hylla, eller bare DVD. Filmselskapene tjener penger på at jeg går på kino, samt at jeg kjøper en del filmer. Men samtidig kjøper jeg lavbudsjettsfilmer av små nisje selskaper som ikke tjener stort utenom. Igjen er det filmene fra de største selskapene jeg laster ned, noe som ikke vil ha så stor innvirkning på nisje studioene, som ofte lager de filmene jeg sitter igjen med størst inntrykk av.

 

Spill: Her er det null toleranse på piratkopiering for min del. Spillingen kan stort sett bare nytes i den enkeltes stue, og det er ingen ting som tilsier at du skal ha rett til å spille noe du ikke har betalt for. Det er ingen konserter/kinoer du kan dra til for å gi penger til spillprodusenten på andre måter enn å kjøpe spillet. Jeg kjøper alt av spill i butikk, men kjøper ofte spill som er på salg. So what om man ligger 1 år etter alle andre på enkelte spill? De spillene jeg kjøper til fullpris, gjerne 550kr er de som jeg har undersøkt om på forhånd gjennom reviews eller testet demoen til. Å laste ned spill er i mine øyne helt klart værst av piratkopiering da salg av spill er det som avgjør om man kan lage nye spill i fremtiden. Uten salg, vil man ikke få sponsorer og samarbeidspartnere, og det vil bli tomt i lommeboka.

 

Jeg sier ikke at det jeg gjør er rett, men for min del funker det fint. Jeg føler at jeg gir min del til de forskjellige bransjene + jeg har nok av diverse musikk, filmer, spill til å underholde meg.

Lenke til kommentar
Huh, et spill som bare er tilgjengelig for online kjøp og som sikkert ingen her heller har hørt snurten om?(rett meg om jeg tar feil) Kanskje de burde ha tatt i betrakning at det potensielle markedet deres ikke var så veldig stort, før de sprengte utviklingsbudsjettet sitt med haugevis av lisenskostnader?

7837464[/snapback]

 

hadde heller ikke hørt om spillet før denne tråden kom opp. Jeg vil nå heller si at denne fiaskoen skyldes dårlig planlegging fremfor piratkopiering.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Uheldigvis er det enkelte idioter som tror at 100 000 nedlastninger er det samme som 100 000 personer som hadde kjøpt spillet i butikken hvis det ikke var for FTP og Torrents

7835255[/snapback]

 

Sikkert noen som tror det, men det begynner å bli få av dem. Er ikke det som er poenget her. Poenget er at det er mange nok som dropper å betale for spillene til at det går utover produksjonen av spill, jfr. eksemplet i første post.

 

Med mindre man velger å stole blindt på egne antakelser om at dette kommer nok til å gå bra, og heller satser på at SI-fyren bare prater sludder da...

7835382[/snapback]

 

Hvorfor skal man anta at SI-fyren kejnner markedsmekanismene 100%? I såfalll burde de ikke lansert spillet i det hele tatt, for da hadde de visst det gikk dårlige. Realiteten er at i praksis samtlige spill blir cracket. Til tross for det er noen spill suksesser og andre ikke, kanskje blir færre spill suksesser, men det er langt ifra umulig å få det til.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg skal si meg enig i at markedet kanskje ikke er klart for fullpris spill gjennom internett, det har gått bra for noen (steam) men tror de fleste gjør det dårlig gjennom denne modellen.

Har selv kjøpt noen shareware spill gjennom nedlasting, men det har kun vært små spill til rundt 25$ og kunne ikke tenke meg å betale 400 og oppover for ett nedlastet spill, uansett om jeg ville kjøpt det for 5-600 i butikken, er litt forskjell på ett pop-cap spill og eks. C&C 3.

 

Men når det gjelder ulovlig nedlasting så kan det ikke forsvares på noen måte (selv om jeg drev med det før), har du fått 3-4 timer underholdning ut av ett spill så har du faktisk fått underholdning fra det. Hva så om du ikke rundet spillet.

 

Er jeg usikker på om ett spill er intressant for meg så laster jeg ned en demo eller venter til det går ned i pris, har brent meg på dårlige spill jeg og, kjøpte eks. Hitman 3 for 600,- fordi jeg elsket 2'eren, etter noen få oppdrag hatet jeg spillet og har prøvd flere ganger å sette meg inn i det uten å like det. Og det resulterte i att jeg ikke vet om Hitman 4 er noe bra eller ei, mange har påstått att det er bedre enn 3'eren men jeg har ikke gaddt å bruke penger på det enda.

 

Er det slik att viss du synes en film er kjedelig så gir det deg lov til å slippe å betale for den? NEI!

Lenke til kommentar

Jeg pleier ikke å laste ned. Hvis det er en film som ser interessant ut kjøper jeg den (filmer pleier ikke å være så dyre nå lenger. 99,- kroner). Når det gjelder musikk er det litt verre. Men som oftest får man høre på platen i butikken, så det går bra. Man får altså se om platen er god nok til å betale 200 kroner for.

 

Men når det kommer til spill blir det mye verre. Det er ikke alle spill som utgis som demo heller, og å bruke 600,- kroner på et spill som ikke er bra likevel er litt dumt. Derfor laster mange ned spillet, ser om det er bra eller ikke, og kjøper det hvis det er bra. Er det dårlig sletter man det.

 

De som bare laster ned hele tiden, hadde sjeldent kjøpt spillet uansett. Her taper altså ikke noen på det.

 

Nå spiller jeg kun spill til Xbox 360, og de kjøper jeg. Men jeg er VELDIG varsom når det gjelder hvilke spill jeg kjøper. 500 - 600,- kroner er veldig mye penger (for meg i hvert fall).

 

Jeg er enig at hvis alle lastet ned og ingen kjøpte ville selskapene gått konkurs. Men slik er det altså ikke nå. Veldig mange kjøper spill, og det er ikke mange som laster så mye ned lenger. De fleste i mitt miljø kjøper spillene sine. Dette er vel fordi at de spiller spill til konsoll, og ikke PC. Det er jo mye lettere å laste ned spill til PC enn til en konsoll.

Lenke til kommentar
Er det slik att viss du synes en film er kjedelig så gir det deg lov til å slippe å betale for den? NEI!

8548070[/snapback]

Det er en måte å tenke på. En annen måte er at jeg aldri hadde kjøpt den filmen uansett, men jeg ser den når jeg får den gratis. Og plutselig likte jeg den, noe som resulterer i kjøp.

 

Desverre er ikke det realiteten for veldig mange som driver med piratkopiering, men med mitt budsjett og samvittighet er det det. Kjøper de gode filmene og er veldig glad for at jeg ikke har sponsa de dårlige som kanskje så bra ut på coveret/traileren.

Lenke til kommentar
Men er det derimot en "liten" artist kjøper jeg som regel plata i utgangsdøra på konserten de gangene det lar seg gjøre da disse er de som får størst konsekvenser av piratkopieringen. Samme gjelder platekjøp i butikk. De største artistene er uansett så rike og har så feit inntekt at piratkopiering ikke har så stor innvirkning på dem. Som om Snoop Dogg sliter med økonomien fordi jeg har kjøpt 3 album av han og lastet ned 3.. Å skulle laste ned musikk fra artister som Big Bang er jo helt uaktuelt..

7847762[/snapback]

Feil feil feil. Piratkopiering er verst for de store artistene og plateselskapene. Platesalget totalt synker, men folk hører på MYE MYE mer musikk enn de hadde gjort om nedlasting av musikk hadde vært umulig. Det gjør igjen av små artister får mye mer oppmerksomhet, flere konsertbilletter solgt og flere plater solgt.

Grunnen er at med piratkopiering så blir spekteret så mye større og det blir ikke bare Britney Spears, Madonna og andre artister med fem-/sekssifrede markedsføringsbeløp som selger.

 

Men når det gjelder spill er det derimot forkastelig. Jeg har lastet ned tonnevis med musikk, en del filmer, men aldri ett eneste spill.

Lenke til kommentar
I mine øyne er det slik at fleste parten av PC spillene som kommer i dag, lukter det melking og penger av på lang vei fra. Spillene holder ikke mål og noen er rett og slett latterlig dårlige. Jeg mener det er dette som er problemet, spillerene er mettet på spill, og trenger noe anderledes en den vanlige malen som følges i spill!

Jeg kjenner en fyr som heter Lars. Han jobber som tekstur-designer på spill. Han er en av folka bak spillet Biler til f.eks. PS2. Lars bor i et rekkehus sammen med sin samboer. Samboeren - som forøvrig heter Geidre og kommer fra Latvia - er ikke ferdig utdannet enda. Hun måtte avbryte sitt neste siste år i skolegangen som sykepleier grunnet graviditet og mammapermisjon. I tillegg til babyen (som heter Grete-Viola) har de to hunder. De har enda ikke betalt ned halvparten av huslånet og brukte nylig fire tusen kroner på reperasjoner av bilen deres, som er en Honda fra 1988. Mener du at Lars ikke fortjener lønna si om spillet ikke er godt nok?

 

Prøv å se det hele fra et annet perspektiv: Tenk ikke så mye på om spillutviklerne (som forøvrig er onde) taper penger eller ikke, se heller på dere selv. Hva i alle dager gir dere retten til å få et spill - som alle andre i verden må betale for - gratis? Hva gjør dere så spesielle at dere får lov til å laste ned et spill som den tolv år gamle nabogutten har brukt hardt oppstarte ukepenger på? Ingen verdens ting.

 

Enda en vinkel: Her om dagen var jeg på kino og så Eragon (egentlig ikke da, er jo ikke helt blåst). Skulle jeg da kunne kreve pengene tilbake grunnet filmen var like underholdende som Senkveld på tv2? Nei, det kunne jeg aldeles ikke. Samfunnet vårt (og i omtrent hele verden, for den saks skyld) er basert på en grunleggende markedsmekanisme. Utveksling av varer. Dere kan skrike så mye dere vil om at det ikke er tapere i denne sammenhengen, men det bryter både lover og primitive prinsipper. Selv om vi på langt ser ødeleggelsen allerede (120-kroners gamercard til WoW f.eks., samt ingen Warcraft 4 så vidt jeg har hørt), er holdningen dere utvikler svært destruktiv og spredende.

Lenke til kommentar
Enda en vinkel: Her om dagen var jeg på kino og så Eragon (egentlig ikke da, er jo ikke helt blåst). Skulle jeg da kunne kreve pengene tilbake grunnet filmen var like underholdende som Senkveld på tv2? Nei, det kunne jeg aldeles ikke.

Og dette er ganske hårreisende. At et helt marked er basert på at man betaler for noe, og så får man ikke noe tilbake hvis man ikke er fornøyd med varen!

Lenke til kommentar
Hva gjør dere så spesielle at dere får lov til å laste ned et spill som den tolv år gamle nabogutten har brukt hardt oppstarte ukepenger på? Ingen verdens ting.

8582851[/snapback]

Hva taper 12-åringen på at jeg laster det ned?

 

Enda en vinkel: Her om dagen var jeg på kino og så Eragon (egentlig ikke da, er jo ikke helt blåst). Skulle jeg da kunne kreve pengene tilbake grunnet filmen var like underholdende som Senkveld på tv2? Nei, det kunne jeg aldeles ikke. Samfunnet vårt (og i omtrent hele verden, for den saks skyld) er basert på en grunleggende markedsmekanisme. Utveksling av varer.

8582851[/snapback]

Noe av det verste jeg ser er de FBI-warning-reklamene på filmene. "Piracy is a crime" "You are a criminal"

"Skulle jeg da kunne kreve pengene tilbake grunnet filmen var like underholdende som Senkveld på tv2?" Nei, hvilke penger skal du kreve tilbake? Poenget er at ingen taper noe penger på at du laster ned et spill. Det er hvis du dropper å kjøpe et spill fordi "du bare kan laste det ned" at de taper penger.

 

PS: Jeg er helt i mot piratkopiering av spill ;)

Lenke til kommentar
I mine øyne er det slik at fleste parten av PC spillene som kommer i dag, lukter det melking og penger av på lang vei fra. Spillene holder ikke mål og noen er rett og slett latterlig dårlige. Jeg mener det er dette som er problemet, spillerene er mettet på spill, og trenger noe anderledes en den vanlige malen som følges i spill!

Jeg kjenner en fyr som heter Lars. Han jobber som tekstur-designer på spill. Han er en av folka bak spillet Biler til f.eks. PS2. Lars bor i et rekkehus sammen med sin samboer. Samboeren - som forøvrig heter Geidre og kommer fra Latvia - er ikke ferdig utdannet enda. Hun måtte avbryte sitt neste siste år i skolegangen som sykepleier grunnet graviditet og mammapermisjon. I tillegg til babyen (som heter Grete-Viola) har de to hunder. De har enda ikke betalt ned halvparten av huslånet og brukte nylig fire tusen kroner på reperasjoner av bilen deres, som er en Honda fra 1988. Mener du at Lars ikke fortjener lønna si om spillet ikke er godt nok?

 

Prøv å se det hele fra et annet perspektiv: Tenk ikke så mye på om spillutviklerne (som forøvrig er onde) taper penger eller ikke, se heller på dere selv. Hva i alle dager gir dere retten til å få et spill - som alle andre i verden må betale for - gratis? Hva gjør dere så spesielle at dere får lov til å laste ned et spill som den tolv år gamle nabogutten har brukt hardt oppstarte ukepenger på? Ingen verdens ting.

 

Enda en vinkel: Her om dagen var jeg på kino og så Eragon (egentlig ikke da, er jo ikke helt blåst). Skulle jeg da kunne kreve pengene tilbake grunnet filmen var like underholdende som Senkveld på tv2? Nei, det kunne jeg aldeles ikke. Samfunnet vårt (og i omtrent hele verden, for den saks skyld) er basert på en grunleggende markedsmekanisme. Utveksling av varer. Dere kan skrike så mye dere vil om at det ikke er tapere i denne sammenhengen, men det bryter både lover og primitive prinsipper. Selv om vi på langt ser ødeleggelsen allerede (120-kroners gamercard til WoW f.eks., samt ingen Warcraft 4 så vidt jeg har hørt), er holdningen dere utvikler svært destruktiv og spredende.

8582851[/snapback]

 

Jeg kjenner en fyr som heter atle som er i samme situasjon, han er skomaker, men sko blir i dag lagd på fabrikker. Har ikke han fortjent å få sin lønn? At folk mister jobber er sjeldent alene en god styringsgrunn.

 

Hvem mener kopiering kun skal være lovlig for de, men ikke for andre?

 

Ellers er det ingen direkte motsetning mellom et fritt marked og fri kopiering, folk kan forsatt ta så mye de vil for sin vare, og utveksle varer som de vil. Det er ingen "menneskerett" eller "naturlov" som står bak det faktumet at det er ulovlig å kopiere, det er en praktisk overveining gjort av de som bestemmer lovene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nei, hvilke penger skal du kreve tilbake? Poenget er at ingen taper noe penger på at du laster ned et spill.

Det var et svar til personen som mente at utviklerne ikke fortjente penger om spillet ikke var brilliant, noe jeg syntes var helt idiotisk.

 

Uansett: Gå inn i en hvilken som helst spillbutikk, og du får prøve spillet du vurderer å kjøpe. Er virkelig dette for mye forlangt av folk i dag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...