Gå til innhold

Skrekkeksempel på konsekvenser av piratvirksomhet


Kaiuss

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er helt greit å kopiere spill. Kjøper også mange spill, men hvorfor skal jeg bruke penger på å betale for PC spill som jeg kan laste ned gratis ? Jeg har ingen grunn til å føle meg som en kjeltring selv om jeg laster ned litt kode for bruk på min datamaskin via nettet.

Selv synes jeg egentlig det er de som har betalt for spillene og deretter legger dem ut for nedlasting som er de teite her. De bruker penger på det selv og alle som vil kan deretter få det gratis. Selv hadde jeg aldri rippet et spill for å gi det bort til andre over nettet når jeg først har betalt for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Altfor mange poster å lese, så beklager om jeg ikke holder meg helt til det dere prater om nå.

 

Jeg syns piratkopiering er aksetabelt om man er usikker på spillet. Jeg har flere ganger lastet ned spill, testet det, og funnet ut at det ikke passer meg og lar være å kjøpe det. Sparer mye penger på sant. Da kjøper jeg heller noe jeg liker.

 

Jeg var en av de som lastet ned FFXII en måned før det kom ut i USA, rundet det, men jeg kjøpte originalen likevel. 

Men å laste ned spill, runde det helt og aldri bruke penger på originalen liker jeg ikke. Da syns jeg man kan la være å spille det.

7838932[/snapback]

Og det er her gode demoer til spillet kommer inn.....

 

:yes:

Lenke til kommentar
dette her er bare bullshit. ALLE spill blir hacket og lagt ut for downloading. At de ikke klarer å selge nok har ingenting med pirates å gjøre. Hvordan klarer andre å selge bra da?

7838499[/snapback]

At folk benytter seg av en vare uten å betale for det har selvfølgelig ingen påvirkning på inntjeningen til de som selger spillet. Neida.

 

Si det til deg selv hundre ganger mens du holder øynene lukket så kanskje det faktisk blir sant en gang.

Lenke til kommentar

Jeg tror mange tar feil av privat piratkopiering og komersiell pirat virksomhet. Det et firma taper mest penger på er de som faktisk selger piratprodukter. Når det gjelder privat kopiering så ta meg som eksempel: jeg laster ned spill som ser interessante ut en gang i blant, men ender ofte med at jeg spiller et par timer før jeg går lei. Jeg hadde aldri kjøpt spillet uansett, ergo har ingen tapt penger på at jeg har lastet det ned.

 

Var en som tidligere i tråden sammenliknet piratkopiering med butikktyveri (og det det gjør jo oslo kinematografer etc og) og den sammenligningen er for dum. Et fysisk produkt går gjennom en rekke verdikanaler, fra produksjon til varehandel, og har dermed kostet penger for flere firmaer. Laster jeg ned et spill e.l. "synes" det ikke noe sted, ergo er det heller ikke et verditap.

 

Samtidig ser jeg selvfølgelig problemet ved at alle laster ned spill, men løsningen er da ganske enkel, fokuser på multiplayer, så en piratkopi mer eller mindre blir som en stor singelplayer demo.

Lenke til kommentar
jeg laster ned spill som ser interessante ut en gang i blant, men ender ofte med at jeg spiller et par timer før jeg går lei. Jeg hadde aldri kjøpt spillet uansett, ergo har ingen tapt penger på at jeg har lastet det ned.

 

Var en som tidligere i tråden sammenliknet piratkopiering med butikktyveri (og det det gjør jo oslo kinematografer etc og) og den sammenligningen er for dum. Et fysisk produkt går gjennom en rekke verdikanaler, fra produksjon til varehandel, og har dermed kostet penger for flere firmaer. Laster jeg ned et spill e.l. "synes" det ikke noe sted, ergo er det heller ikke et verditap.

 

 

7839529[/snapback]

 

 

enig her.

 

nå er det slik at jeg ikke har RÅD til å kjøpe alle spillene jeg vil men mitt behov for spill blir ikke noe mindre av den grunn.

jeg kjøper alle spilla jeg ser på som essensielle (pc spill også)

kjøpte nwn2 og har kjøpt mange konsoll spill den siste tiden.

 

jeg kjøper også musikk jeg liker, samtidig som jeg laster ned noe ukjent musikk nå å da.

jeg har ikke dårlig samvittighet av den grunn, for ingen har tapt noe på det.

 

men har vel nesten sluttet å laste ned pc spill nå. av rent praktisk grunner. de begynner å bli så store at det tar jo uker :p

Lenke til kommentar
hvorfor skal jeg bruke penger på å betale for PC spill som jeg kan laste ned gratis ?

Jeg får helt vondt i magen av å lese sånt som dette. Hvorfor skal folk bruke penger på spill? Fordi da lages det nye spill. Leste du i det hele tatt artikkelen på første side?

7839445[/snapback]

 

Greit for meg at du får vondt i magen, men det forandrer ikke min mening. Om du vil laste ned eller kjøpe spill er ditt eget valg. Om folk som laster ned spill som eastside hockey ikke vil kjøpe det så tyder vel egentlig dette på at spillet ikke er noe tess i det hele tatt.

 

Sånn ellers så kan jeg jo legge til at jeg i de fleste tillfeller kjøper spillene mine, og ikke laster dem ned. Har ikke lastet ned spill på iallfall 1 år da jeg ikke orker slitet med cracks og virtuell diskdrive osv. Filmer og musikk derimot laster jeg ned ganske ofte.

Lenke til kommentar

Det er greit å tenke over at bransjen ikke taper så mye som de påstår. For å sitere fra en annen tråd:

24/05-2006 : 16:34

I hagen min vokser det sure epler. Jeg tar en milliard kroner per eple. I går var det en kar på epleslang og jeg har nå tapt tre milliarder kroner!

 

Dette er satt på spissen, men kan kanskje illustrere HVORFOR spillbransjen ikke taper så mye på piratvirksomhet, iallfall ikke de private piratene.

Det er nemlig ikke slik at ALLE OG ENHVER som laster ned et spill GARANTERT hadde kjøpt det om det ikke var tilgjengelig gratis. Det ville vært interessant å sett en undersøkelse som slo fast nøyaktig hvor mange som faktisk hadde betalt for det.

 

Men slike undersøkelser ville gitt svar som hadde underminert bransjens ramaskrik, og derfor vil de selvfølgelig ikke kjøpe en sånn undersøkelse.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar

Det finnes noe pyschopatisk mange dårlige spill ute på markedet nå, så jeg nedlaster for å "prøve" spillet, om det er vært å kjøpe. Jeg gidder ikke bruke 399,- på Oblivion for å se om spillet funker på pcen min eller om det er morsomt.

 

Jeg kjøper de spillene jeg synes er bra og sletter de som suger. For å si det sånn har de det samme prinsippet som Kristendommen har om onani, og det er bedre å "Tenke og onarere etter personen" istedenfor å "Voldta personen". Altså det er bedre å nedlaste spillet enn å stjele det... spill er uansett en oppbygning av 1 og 0 så jeg blir ganske irritert av at dere sier det er dårlig moral å nedlaste. Det blir egentlig dobbelt moral nedlasting.

 

BTW. Når man nedlaster, nedlaster man som oftest til seg selv. Skal det være ulovlig å tilfredstille seg selv nå, med spill, filmer og sanger? De kan ikke bestemme hva du skal se, høre, føle eller gjøre vell? Det er det de gjør hvis du tar deg for å nedlaste til deg selv og det er helt homo..

Lenke til kommentar

Her er det mange som desperat strever etter å gjøre piratkopiering stuerent, antageligvis fordi alternativet er for upraktisk.

 

Noen påstander:

 

Én piratkopiering er ikke det samme som et tapt salg

Nei, det stemmer nok. Men det sier seg selv at hvis en stor del av de som har lyst på et spill (de laster jo det ned!) ikke betaler for seg, så er det noen som taper penger et sted.

 

Bransjen er så stor og slem uansett, så de fortjener ikke bedre enn at vi piratkopierer litt

Bransjen består av helt vanlige folk; mødre, fedre og gamle klassekamerater. Det er de som taper på piratkopiering, ikke de store sjefene på toppen. Les artikkelen på første siden i denne tråden.

 

Det man laster ned er bare o'er og 1'ere uansett. Ingen kan eie dette.

Det er et utrolig viktig prinsipp at folk som investerer masse tid og penger også får betalt for det av de som nyter godt av hva de gjør. Ellers vil folk ikke bry seg om å investere tiden og pengene, og vi står igjen med hva folk gidder å gjøre gratis. De som brenner mest for piratkopiering her kan jo prøve å spille noen open source spill, og se hvor lenge det er moro.

 

De som laster ned et spill for å prøve det, og så kjøper det hvis de liker det, kan jeg godt forstå. Men som nevnt tidligere.. det finnes spilldemoer.

 

På tide å forstå at man ikke kan legge skylden på "den store slemme spillbransjen" for alt, og innse at piratkopiering skader oss som er glad i spill nesten like mye som de som liker å utvikle dem.

Lenke til kommentar
BTW. Når man nedlaster, nedlaster man som oftest til seg selv. Skal det være ulovlig å tilfredstille seg selv nå, med spill, filmer og sanger? De kan ikke bestemme hva du skal se, høre, føle eller gjøre vell? Det er det de gjør hvis du tar deg for å nedlaste til deg selv og det er helt homo..

7840376[/snapback]

 

 

de bestemmer ikke over hva du kan se, høre og føle, men de bestemmer at du må betale for å bruke kopibeskyttet materiale

 

det er ikke ulovlig å se en nedlastet film, men det er ulovlig å ha den...

Lenke til kommentar
Altfor mange poster å lese, så beklager om jeg ikke holder meg helt til det dere prater om nå.

 

Jeg syns piratkopiering er aksetabelt om man er usikker på spillet. Jeg har flere ganger lastet ned spill, testet det, og funnet ut at det ikke passer meg og lar være å kjøpe det. Sparer mye penger på sant. Da kjøper jeg heller noe jeg liker.

 

Jeg var en av de som lastet ned FFXII en måned før det kom ut i USA, rundet det, men jeg kjøpte originalen likevel. 

Men å laste ned spill, runde det helt og aldri bruke penger på originalen liker jeg ikke. Da syns jeg man kan la være å spille det.

7838932[/snapback]

 

Jeg liker det veldig godt! Jeg kjøpte Call Of Duty 2 for en stund siden, det tok ikke lang tid før det spillet var over, og hva har jeg igjen nå? Et spill jeg er ferdig med i hylla, som jeg ikke kommer til å spille noe særlig mer.

 

Men hovedgrunnen til at jeg er for piratkopiering, er at spill er kultur, og jeg er for fri flyt av kultur. Hvis du hadde vært med i produksjonen av et nytt og bra dataspill, ville ikke du likt om flest mulig mennesker kunne spilt spillet? Piratkopiering er utrolig kjekt og mange spiller spill, ser filmer og hører på musikk som de ville gått glipp av uten den muligheten.

Lenke til kommentar

 

Men hovedgrunnen til at jeg er for piratkopiering, er at spill er kultur, og jeg er for fri flyt av kultur. Hvis du hadde vært med i produksjonen av et nytt og bra dataspill, ville ikke du likt om flest mulig mennesker kunne spilt spillet? Piratkopiering er utrolig kjekt og mange spiller spill, ser filmer og hører på musikk som de ville gått glipp av uten den muligheten.

7843343[/snapback]

 

 

joda, men ville ikke stått uten jobb/dårligere betalt for at flest mulig skal spille spillet/høre musikken...

 

jo mindre som kjøper spillet, jo minder har utviklerene til å utvikle nye spill, noe som gjør at spill blir dårligere...

 

hovedgrunnen til kopiering er pga folk ikke gidder å bruke penger på noe som kan være gratis

eller for å teste da, som det virker som er godtatt her...

Lenke til kommentar

Kan noen av dere "anti-pirater" sette opp et regne stykket for hvor mye en spillutgiver taper på at jeg laster ned et spill jeg aldri hadde kjøpt? Helt enkelt å greit, forklar hvordan privat piratvirksomhet gjør at selskapene taper penger? Enkelte av dere snakker om dette som om det var det viktigste i verden. At dere sammenligner nedlastning med å stjele noe fra butikken er bare idiotisk!

 

I mine øyne er det slik at fleste parten av PC spillene som kommer i dag, lukter det melking og penger av på lang vei fra. Spillene holder ikke mål og noen er rett og slett latterlig dårlige. Jeg mener det er dette som er problemet, spillerene er mettet på spill, og trenger noe anderledes en den vanlige malen som følges i spill! Enkelte spill skinner gjennom med noe nyskapende og fantastisk, og det merkes betraktelig på salgstallet på dette spillet. Første jeg kom på var "spore". Kommer dette spillet til å selge dårlig, skal jeg revurdere mitt synn på "piratvirksomhet".

 

"Skyld på piratene for at vi ikke selger dette spillet". Jeg sier skyld på utviklerene som burde ta seg et godt tak i nakken å skjerpe seg.

Endret av DarkerGlow
Lenke til kommentar

Til dere som klager på de som laster ned spill og film i fra internett osv.

"Det er umoralsk og dere bør skammest, gå og kjøp spillet heller!"

 

Visst eg ikje tar helt feil, så har nok dere LASTET ned selv òg, og det ofte! Dt finnes vel ikje en eneste pernson her inne som ikje har musikk på PCen/ipoden sin..?! Har dere kjøpt alle CD'ene eller har dere lastet det ned? Slett den nedlastete musikken deres og så kom tilbake og klag på de som enda holder på! Gå som et godt eksempel!

Fordi det er ikje bare spille -og filmbransjen som taper på dette med nedlasting, nei, musikkindustrien er like mye påvirket og det er like umoralskt :hmm:

Lenke til kommentar

Stemmer!

Jeg skulle likt å sett en pc i dag, som er helt komplett lovlig! Uten en minste liten ulovlige sang på seg! Som Lir sier, det er ikke noe forskjell på spill, sanger, filmer, serier, programmer osv..

 

Har fremdeles tilgode å en slik PC! :)

 

Edit: Kommer ikke til å tro noen av dere om dere sier det uansett! :tease:

Endret av DarkerGlow
Lenke til kommentar
Stemmer!

Jeg skulle likt å sett en pc i dag, som er helt komplett lovlig! Uten en minste liten ulovlige sang på seg! Som Lir sier, det er ikke noe forskjell på spill, sanger, filmer, serier, programmer osv..

 

Har fremdeles tilgode å en slik PC! :)

 

Edit: Kommer ikke til å tro noen av dere om dere sier det uansett!  :tease:

7844145[/snapback]

 

 

Ja, du er ikje den eneste som skulle likt å sett en helt "clean" PC. (Formatering er juks)

Lenke til kommentar
Kan noen av dere "anti-pirater" sette opp et regne stykket for hvor mye en spillutgiver taper på at jeg laster ned et spill jeg aldri hadde kjøpt? Helt enkelt å greit, forklar hvordan privat piratvirksomhet gjør at selskapene taper penger? Enkelte av dere snakker om dette som om det var det viktigste i verden. At dere sammenligner nedlastning med å stjele noe fra butikken er bare idiotisk!

 

I mine øyne er det slik at fleste parten av PC spillene som kommer i dag, lukter det melking og penger av på lang vei fra. Spillene holder ikke mål og noen er rett og slett latterlig dårlige. Jeg mener det er dette som er problemet, spillerene er mettet på spill, og trenger noe anderledes en den vanlige malen som følges i spill! Enkelte spill skinner gjennom med noe nyskapende og fantastisk, og det merkes betraktelig på salgstallet på dette spillet. Første jeg kom på var "spore". Kommer dette spillet til å selge dårlig, skal jeg revurdere mitt synn på "piratvirksomhet".

 

"Skyld på piratene for at vi ikke selger dette spillet". Jeg sier skyld på utviklerene som burde ta seg et godt tak i nakken å skjerpe seg.

7843893[/snapback]

 

Befriende realistisk og ikke-moraliserende innlegg.

 

Syns dessuten det er like greit å slutte å syte over piratvirksomhet. For det første taper ikke bransjen noe i nærheten av det de påstår, jfr. DarkerGlows første spørsmål .

For det andre KAN MAN IKKE FORANDRE VERDEN (mm. man heter Bill Gates og får igjennom Palladium), man bare må finne en arena der man kan levere en opplevelse som ikke man uten videre kan skaffe gratis, og som brukerne er villige til å betale for. For musikkbransjen er dette konsertene, for filmbransjen er det kinoforestillinger, og for spillbransjen kanskje multiplayer på offisielle servere (alt dette kommer selvfølgelig i tillegg til den majoriteten som faktisk betaler for å ha en genuin kopi hjemme).

 

Folk flest kjører for fort av og til, sniker av og til på trikken, eller har tatt seg en øl eller røyk før fylte 18.

Skal jeg da når jeg ser en fjortis med sneipen i munnviken nappe røyken ut av kjeften, og rette pekefingeren mot ansiktet hans og fortelle at det er sånne som han som belaster helsesystemet for mange milliarder i året, betalt av MINE skattepenger? Nei. Selv om jeg hadde hatt helt rett i det.

 

På samme måte er det egentlig ikke din sak om jeg piratkopierer.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...