Gå til innhold

Skrekkeksempel på konsekvenser av piratvirksomhet


Kaiuss

Anbefalte innlegg

Vil bare lufte et par tanker.

 

Det er klart at piratkopiering er en trussel mot spillbransjen, men jeg tror det er umulig å rette en moralsk pekefinger mot piratene og formane dem til å slutte.

Den samme trusselen har musikkbransjen møtt, men artistene har ikke blitt fattigere av den grunn. Inntjeningen har bare flyttet seg, fra salg av plater over til konserter.

På samme måte må også spillbransjen omstille seg. Man kan synes verden er urettferdig, men de fleste kan ikke forandre den, de må tilpasse seg den.

 

Jeg tror inntjeningen vil i stadig større grad komme fra online-spill, eksempelvis WoW, der man er avhengig av en gyldig konto for å kunne spille på serverne. Klart det finnes private servere, men de fleste vil spille på de offisielle. Et lignende scenario har man på Battlefield og CS:Source.

Det er sikkert flere muligheter ift. akkurat HVORDAN bransjen må omstille seg, men på en eller annen måte må de finne noe som kundene A) vil betale for, og B) ikke finner gratis.

 

Så var det problemet med at små aktører lider mest. Ja, men slik er det i alle bransjer. Butikken på hjørnet legges ned fordi ICA Nær flytter inn i nabolokalet.

Spillmarkedet blir dessuten mer og mer krevende å komme inn i, med krav til større produksjoner for å lage gode spill, med tilsvarende større budsjett. Ja, du finner sikkert eksempler på det motsatte, men generelt tror jeg kostnadene for å utvikle spill vil fortsette å stige. Her kan du trekke en parallell med filmbransjen. Det finnes noen få gode lavbudsjettfilmer, men de som virkelig tjener penger er de største. Her i Norge er man avhengig av offentlig støtte for å kunne lage en ordentlig produksjon.

 

Så konklusjonen er at spillbransjen ikke vil forgå, men de firmaene som ikke klarer å tilpasse seg en hardere verden og hardere konkurranse, vil ikke klare seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg var liten hadde jeg ikke råd til å kjøpe så mange spill. Det endte det med at jeg fikk ett spill på bursdagen min, og det hadde jeg i flere måneder før jeg fikk et nytt fordi jeg hadde vært så snill gutt :w00t: Når jeg ble gammel nok til å få meg sommerjobb ved siden av skolen begynte kontoen sakte men sikkert og fylles opp. Dette resulterte i flere spillkonsoller og flere spill. Men hvis jeg skulle kjøpe alle spill jeg hadde lyst til å spille ville det blitt altfor dyrt og jeg hadde rett og slett ikke råd. Derfor begynte jeg å laste ned spill, modde maskinen osv. Men de store titlene har jeg alltid kjøpt. Merkelig, men jeg har inntrykk av at kopierte spill ikke er helt 100 %. Spill kan henge seg eller mangle noe (NHL manglet kommentatorene på PC-versjonen f.eks.). Derfor ble det til at jeg testet ut ved å laste ned (de ble ofte tilgjengelig en uke før release på nettet). Var det bra nok kjøpte jeg spillet i butikken når det kom ut.

 

I dag skaffer jeg meg originalspill oftere enn noen gang før. En stor grunn til dette er nettopp EB Games som tar innbytte av spill. Relativt nye spill for du over 300 kr for. Og hvis du bytter et nytt spill innen 10 dager (selv om du har spilt det) får du et helt nytt uten ekstra kostnad.

 

Jeg tror jeg har ca 40+ Xbox 360-spill, og det bare fortsetter...takket være EB Games har jeg muligheten til å teste ut mange flere spill uten at det koster meg like mye som før. Vet om mange som gjør det samme som meg, stikker ned på nærmeste EB-sjappe så fort de er lei et spill for å bytte det inn i et nytt. Nå synes jeg selv at 360-spillene er så knallbra at jeg ikke har noe imot å betale 500+ for dem.

Lenke til kommentar
Den eneste måten man kan tjene penger på er å tilby en vare folk er villig til å betale for. Dersom folk ikke er villig til å bruke flere hundre kroner for en sak de kan anskaffe seg gratis er det produsentens egen feil og ikke forbrukeren sin.

Produsenten burde i stedet for å skylde på piratkopiering heller gå i seg selv og gjøre produktet sitt mer attraktivt.

 

7835658[/snapback]

 

Det første du skriver er selvsagt, ingen er uenig i det. Noe annet som er selvsagt, er at produsentene gjør ALT DE KAN for å gjøre produktet sitt mest mulig attraktivt ALLEREDE. De konkurrerer jo om kunder i et marked!

 

Det du mener, hvis jeg forstår deg riktig, innebærer at åndsverksloven i realiteten burde sett omtrent sånn ut:

 

1. Alle spill må distribueres gratis til de som vil ha dem, og uten noen form for begrensning når det gjelder tid eller omfang (altså i fullversjon, ikke som demo).

 

2. Det er opptil forbrukeren om forbrukeren vil betale for produktet når han har mottatt det.

 

Ville du som liten spillutvikler som kanskje har en idé til et kult spill, satset sparepengene dine i en verden der åndsverksloven ser sånn ut? De fleste spillprodusenter tror jeg vi nokså sikkert vi kan si at ikke ville gjort det.

 

Nå ser jo ikke heller åndsverksloven sånn ut i virkeligheten da. Men problemet er jo at mange gir blanke f*** i åndsverksloven, og da nærmer man seg i PRAKSIS en situasjon der åndsverksloven like godt kunne sett ut sånn som over. Det jeg lurer på er hva det på sikt vil ha å si for villigheten blant store og små spillutviklere til å satse? SI-eksemplet lover ikke nødvendigvis godt...

 

Og for ordens skyld: å legge hele skylda på spillutviklerne for at folk laster ned ting fullstendig i strid med lover og regler, det syns jeg blir å snu problemet helt på hodet..! Egentlig er det så enkelt som at vi har blitt enige om et sett med regler her i landet, og da syns jeg folk får forholde seg til dem. Hvis man synes reglene burde sett annerledes ut får man prøve å endre dem, ikke bare bryte dem. Er du ikke enig i det da?

 

Ellers tror jeg at jeg har fått sagt det jeg mener om dette emnet, og har forsåvidt brukt nok tid på det. Sunt med diskusjoner, selv om man er uenige!! ;)

Lenke til kommentar
Vil bare lufte et par tanker.

 

Det er klart at piratkopiering er en trussel mot spillbransjen, men jeg tror det er umulig å rette en moralsk pekefinger mot piratene og formane dem til å slutte.

Den samme trusselen har musikkbransjen møtt, men artistene har ikke blitt fattigere av den grunn. Inntjeningen har bare flyttet seg, fra salg av plater over til konserter.

På samme måte må også spillbransjen omstille seg. Man kan synes verden er urettferdig, men de fleste kan ikke forandre den, de må tilpasse seg den.

 

Jeg tror inntjeningen vil i stadig større grad komme fra online-spill, eksempelvis WoW, der man er avhengig av en gyldig konto for å kunne spille på serverne. Klart det finnes private servere, men de fleste vil spille på de offisielle. Et lignende scenario har man på Battlefield og CS:Source.

Det er sikkert flere muligheter ift. akkurat HVORDAN bransjen må omstille seg, men på en eller annen måte må de finne noe som kundene A) vil betale for, og B) ikke finner gratis.

 

Så var det problemet med at små aktører lider mest. Ja, men slik er det i alle bransjer. Butikken på hjørnet legges ned fordi ICA Nær flytter inn i nabolokalet.

Spillmarkedet blir dessuten mer og mer krevende å komme inn i, med krav til større produksjoner for å lage gode spill, med tilsvarende større budsjett.  Ja, du finner sikkert eksempler på det motsatte, men generelt tror jeg kostnadene for å utvikle spill vil fortsette å stige. Her kan du trekke en parallell med filmbransjen. Det finnes noen få gode lavbudsjettfilmer, men de som virkelig tjener penger er de største. Her i Norge er man avhengig av offentlig støtte for å kunne lage en ordentlig produksjon.

 

Så konklusjonen er at spillbransjen ikke vil forgå, men de firmaene som ikke klarer å tilpasse seg en hardere verden og hardere konkurranse, vil ikke klare seg.

7836936[/snapback]

Fornuftige og (fremfor alt) realistiske tanker dette her, men jeg tror dessverre at alt folk finner gratis, det tar de. Dermed ender vi opp i en spillverden der abonnementsavgifter osv. dominerer, og det er ikke en sånn spillverden jeg vil ha. Det som er så ekstra synd, er at en sterkt medvirkende faktor til at det blir sånn, er at folk ikke klarer å motstå fristelsen til å gi blaffen i lover og regler, og laste ned det de vil rett og slett fordi det er "gratis".

 

Siden piratene antakeligvis mindre enn noen andre gidder å betale sånne abonnementsavgifter, klarer jeg fortsatt ikke å se at piratvirksomhet er noe annet enn å pisse i buksa for å holde seg varm, jfr. første post. Men for all del, piss i vei... :roll:

 

Forresten: tror du ikke at noen folk kommer til å mene at de har "rett" til å spille gratis og å hacke seg rundt eventuelle bindingsordninger også da..?

 

Med det er jeg ferdig med denne diskusjonen. Egentlig er det så enkelt og selvsagt som at det faktisk er forbudt å laste ned selv om det er veldig enkelt og oppdagelsesrisikoen er liten, og at spillutviklernes grunnlag for å lage bra spill er penger. Liker du ikke spillene? Stem med lommeboka. Liker du ikke reglene? Bruk den andre stemmeretten. Jeg kan fortsatt ikke skjønne at det skal være verre enn det.

Endret av Kaiuss
Lenke til kommentar

har ikke lest hele tråden her...

 

men jeg kan forsvare pirat-kopiering for testing av om spill er gode eller ikke.

jeg liker å prøve ting før jeg kjøper det, skal jeg kjøpe ny bil, vil jeg prøve en identisk bil, har ikke lyst til å prøvekjøre en audi når jeg skal ha en lamborgini...

 

og det kan IKKE sammenlignes med å stjele en dvd fra en butikk, da butikken taper penger på det, ingen taper på at du laster ned(produsent mister bare inntekt, men taper/mister ikke penger på det)

 

jeg tror pirrat-kopiering er bra for salget, grunnen til at jeg har alt fra C&C er fordi jeg fikk en cracket versjon av RA2 på ett lan en gang, hadde ikke jeg fått det, hadde jeg aldri startet med det spillet...

er sånn med mange av spillene jeg har, er også sånn med flere av de jeg kjenner. folk gidder ikke kjøpe ett spill, bare for å finne ut at de virkelig ikke liker det 1 time etterpå, nærmest alt jeg spiller(orginalt) har startet på ett eller annet lan, som piratkopi

 

er nok det samme med musikk også, er MANGE kjente som får masse gratis PR fra folk som laster ned og sier at det er bra, evt laster det ned selv, hvor ofte har du gått i plate-butikken og tenkt "denne har jeg ikke hørt om, men det virker bra, jeg tar den"?? aldri??

 

det samme gjelder alt av dyre programmer også, f.eks 3dstudiomax koster vel 30 000 eller noe, jeg tror alle som jobber med det nå har lastet ned dette i starten

 

Ja, jeg er for piratkopiering...

Lenke til kommentar

Huh, et spill som bare er tilgjengelig for online kjøp og som sikkert ingen her heller har hørt snurten om?(rett meg om jeg tar feil) Kanskje de burde ha tatt i betrakning at det potensielle markedet deres ikke var så veldig stort, før de sprengte utviklingsbudsjettet sitt med haugevis av lisenskostnader?

Lenke til kommentar

Et eksempel som skjedde meg om dagen:

 

Jeg hadde lyst å prøve MS Flight simulator X, og bstemte meg for å nedlaste det...

Mens jeg søkte torrentsidene, så fant jeg demoen av det, og dette gledet meg enda mer. (da jeg slipper å nedlaste 8GB og heller nedlaster demoen på 800MB)

 

Og på grunn av demoen, så trengte jeg ikke å nedlaste likevel og MS fikk spredd en piratkopi mindre, da FSX demoen holder i massevis for min del. :)

 

Moralen er:

 

Gi oss ALLTID en demo på et spill, og ikke en sugen en!

Lenke til kommentar
Og det er derfor vi har så mange The Sims. Det er en vare som selger. Fint med The Sims ja

7838499[/snapback]

 

 

Sims er et typisk jentespill, og jeg gjetter på at jenter ikke er så dyktige når det kommer til nedlasting (gjelder selvsagt ikke alle).

 

Når det kommer til piratkopiering så må jeg bare si at dette er noe jeg støtter fullt ut. Aldri før har vi hatt så mye kultur og underholdning som idag. Aldri før har så mange mennesker fått så mye.

 

Det er viktig å poengtere at om noen laster ned et spill, så er dette ikke et "tyveri", slik vi vanligvis tenker på det (som nevnt tidligere). For meg er spill (med unntak av online spill) noe man spiller igjennom en gang og så er man ferdig. Kanskje spille noen av oppdragene om på nytt, men når spillet er ferdig, så er det jo ikke mer igjen. Å sitte med mange spill i hylla som jeg er ferdig med er ikke noe jeg er interessert i. Å ha mange gamle spill i hylla er noe jeg er enda mindre interessert i. Klassikere har sin sjarm, men de fleste spill som er mer enn 3 år gamle er ikke noe å spare på... De tingene jeg liker å ha i hylla er ting jeg er stolt av og vil bruke når som helst. Filmer har mye bedre holdbarhetsdato enn spill. Å ha hylla full av gamle dataspill som jeg aldri spiller lenger er ikke noe for meg.

 

 

En annen fordel med nedlastede spill er at de gjerne kommer med crack, slik at man slipper å putte spilldvd'en inn i dvd-rom hver gang man skal spille. Dette er et problem så lenge man har flere spill enn dvd-roms.

 

Hvorfor man laster ned spill? La meg gi dere et eksempel:

 

Alle mennesker har et visst antal beløp med penger de kan bruke på ting. Dersom man laster ned spill isteden for å kjøpe, får man penger til overs. Disse pengene kan man bruke til å kjøpe bedre data, slik at man kan utnytte de spillene man har bedre. En ting er å kjøpe spill, en annen ting er å spille spill på en skikkelig maskin med innstillingene på maks.

Lenke til kommentar
Fornuftige og (fremfor alt) realistiske tanker dette her, men jeg tror dessverre at alt folk finner gratis, det tar de [...]

7837224[/snapback]

Ja, og derfor mener jeg:

[...]på en eller annen måte må de finne noe som kundene A) vil betale for, og B) ikke finner gratis.

 

Siden piratene antakeligvis mindre enn noen andre gidder å betale sånne abonnementsavgifter[...]

7837224[/snapback]

 

Klart det finnes private servere, men de fleste vil spille på de offisielle.

Lenke til kommentar
En annen fordel med nedlastede spill er at de gjerne kommer med crack, slik at man slipper å putte spilldvd'en inn i dvd-rom hver gang man skal spille. Dette er et problem så lenge man har flere spill enn dvd-roms.

7838680[/snapback]

Man kan da fint kjøre en crack selv om man har kjøpt spillet. :dontgetit: Gjør det med de fleste spill jeg eier (på PC) slik at jeg slipper å sette inn originalplata hele tida.

Lenke til kommentar
En annen fordel med nedlastede spill er at de gjerne kommer med crack, slik at man slipper å putte spilldvd'en inn i dvd-rom hver gang man skal spille. Dette er et problem så lenge man har flere spill enn dvd-roms.

7838680[/snapback]

Man kan da fint kjøre en crack selv om man har kjøpt spillet. :dontgetit: Gjør det med de fleste spill jeg eier (på PC) slik at jeg slipper å sette inn originalplata hele tida.

7838738[/snapback]

 

Allright, jeg har nemlig ikke testa det ut. Har hørt noen rykter om at det kan bli problemer med patcher senere. Men ser helt klart poenget ditt, det var et dårlig argument fra min side. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125
Man kan da fint kjøre en crack selv om man har kjøpt spillet. :dontgetit: Gjør det med de fleste spill jeg eier (på PC) slik at jeg slipper å sette inn originalplata hele tida.

7838738[/snapback]

Det beste er jo at det er lov og, det er ingen som kan nekte deg å bruke dvden så lenge du har den liggende en eller annen plass. :D Hadde jeg ikke hatt sånne mini-images av warcraft 3 hadde jeg antakeligvis flippa ut for lenge siden, spiller det for ofte!

 

Det er vel ingen som kan forsvare piratkopiering fullt og helt, selv om man får vite hva man kjøper er det fortsatt stjeling (teoretisk sett), og ikke alle gidder å kjøpe spillet etterpå uansett. Samtidig så er det litt gråsoner, da diverse selskaper liker å prakke på deg demoer som er mye bedre enn spillet i sin helhet, eller ingen demo i det hele tatt. Det er jo logisk at de skjuler de svakere sidene av produktet sitt da de helst vil ha solgt det de lager, men som forbruker vil du jo helst ha muligheten til å se godt på sekken så du kan være sikker på at det ikke er ei diger katte inni.

 

En grei demo og et par gode omtaler ville overbevist meg i de fleste tilfeller, og om flere utviklere fikk ut ordentlige demoer hadde jeg vel holdt meg litt mer i skinnet jeg og. Gadd feks. ikke laste ned FEAR pga en demo som overbeviste meg på sekundet, samt gode reviews.

 

edit: For å komme med en slags konklusjon på alt jeg skrev nå, så forsvarer jeg ikke piratkopiering, men skjønner at folk gjør det.

Endret av Slettet+214asdf125
Lenke til kommentar

Altfor mange poster å lese, så beklager om jeg ikke holder meg helt til det dere prater om nå.

 

Jeg syns piratkopiering er aksetabelt om man er usikker på spillet. Jeg har flere ganger lastet ned spill, testet det, og funnet ut at det ikke passer meg og lar være å kjøpe det. Sparer mye penger på sant. Da kjøper jeg heller noe jeg liker.

 

Jeg var en av de som lastet ned FFXII en måned før det kom ut i USA, rundet det, men jeg kjøpte originalen likevel.

Men å laste ned spill, runde det helt og aldri bruke penger på originalen liker jeg ikke. Da syns jeg man kan la være å spille det.

Endret av Strongbow
Lenke til kommentar

Doom3 og Quake 4 har slitt stort med piratkopiering. Kvifor? Fordi dei er middelmådige spel der sjølv piratane ikkje vil anbefale vidare. Altså piratkopiering er eit problem, men alle utviklere må og hugse på at så lenge dei lager eit middelmådig spel some dei fleste snakker stygt om så vil folk framleis bruke penger på dei store namna.

 

Piratkopiering har eksistert i STORE former siden gamle dagar. Allikavell så greide dei å tjene penger då og enda det var INGEN kopisperre og det var VELDIG få butikker som solgte dataspel og at PRISEN var minst dobbelt så høg. Av oss som eigde Commodore 64 så var det veldig sjeldent at andelen kjøpte spel var over 2%

 

Eg tipper me i framtida vil få sjå spel som fungerer annerledes. Dei blir ein god del billegare og inneheld mykje reklame. Og PC platformen vil nok dø ut då forskjellen mellom konsoll og PC er langt langt mindre idag.

Lenke til kommentar
Og det er derfor vi har så mange The Sims. Det er en vare som selger. Fint med The Sims ja

7838499[/snapback]

 

 

Sims er et typisk jentespill, og jeg gjetter på at jenter ikke er så dyktige når det kommer til nedlasting (gjelder selvsagt ikke alle).

 

 

Jeg sa _ikke_ det der.

 

Hvordan fikk du til de n quoten?

Lenke til kommentar
Det skal vel også sies at mange mainstream-butikker (spes spaceworld) overpriser spill. Jeg pleier å kjøpe på nett, til fornuftige priser. Veiledende priser er nemlig ikke så gale, det er butikkenes grådighet som ofte ødelegger.

7835084[/snapback]

 

 

Skjønner ikke hvordan Spaceworld kjeden overlever. Både priser på DVD filmer og spill er jo helt syke. 199 for de fleste nye dvd'er. (Får de som regel til 129 eller 149 mange andre plasser). Xbox360 spill ligger på 649 og 699. (Dette får du som regel til 499 eller 549 nesten alle andre plasser).

 

Tror ikke Spaceworld følger helt med på resten av butikkene i områdene. De ligger jo alltid mye mye høyere i pris.

Lenke til kommentar
jeg laster ned 80% av alle spillene. 15% kopierer jeg fra kompisenen  mine (med deres samtykke) sine plater (de er orginale). 5% kjøper jeg selv.

 

i tilleg laster jeg/kompisene mine ned filmer så det suser i nettet

7834568[/snapback]

da er du enten gjerrig, fattig eller bare dum. Pick one

7834597[/snapback]

 

 

*La oss ikke glemme kriminell...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...