Gå til innhold

Skrekkeksempel på konsekvenser av piratvirksomhet


Kaiuss

Anbefalte innlegg

Se bare på antallet STEAM konkurrenter som har gått konkurs.

 

Iallefall for min del sier det at markedet ikke er klart for distribusjonsformen.

7834195[/snapback]

 

Som en generell betraktning: sikkert riktig nok. Men Sports Interactive har selv den KLART beste oversikten over de forskjellige faktorene i forretningsmodellen deres, og jeg ser absolutt ingen grunn til å tro at de driver og kødder med folk her.

 

Er det ikke mulig uansett å være enige om at piratkopiering suger knallhardt da, istedetfor å trekke det SI sier i tvil?? Det er jo det som egentlig er temaet for denne tråden..!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke nødvendigvis distribusjonsformen, men markedsføringen det er noe galt med. Står et spill i en hylle i en spillbutikk vekker det automatisk oppmerksomhet rundt produktet. Den effekten får man ikke på nett.

 

Jeg tviler ikke på folka når de sier spillet har blitt lastet ned mange flere ganger enn det har blitt kjøpt, men hvor mange av de ville vært villig til å betale 400 kr. hvis det ikke hadde eksistert piratkopi? Det tror jeg er bare en brøkdel.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Tror de alle fleste gamere har vært på andre siden av gjerdet og sett at gresset ikke nødvendigvis er grønnere der.

 

Som Mala så fint sier:

Men liker å ha spillene fysisk i hylla,med cover og deilig manual til å sniffe på.

 

Men altså, det å sniffe manualer kommer man ikkje uten om.

7833878[/snapback]

Lenke til kommentar

Jeg synes prisen på digitale downloads er alt for høy. Denne burde være langt lavere enn boks/dvd-pris.

 

300 for et spill til nedlasting er ikke akkurat billig. Hvis det hadde koste halvparten, ville nok kanskje flere enn dobbelt så mange kjøpt det, og da hadde man tjent mer penger, selv om man hadde solgt det billigere

Lenke til kommentar
"The sales in Scandinavia, that had pretty much kept the game going, dropped heavily, from our analysis of the situation, mainly due to the game getting hacked before release, and pirated," Jacobson explained.

 

 

Tror nok ikke det bare er piratkopiering som har skylden her.

 

Den nyeste versjonen som kom i høst, var bare tilgjengelig på digital download, og når du ikke har plass i butikkhyllene, selger du også mindre. Selv kjøpte jeg det over digital download, men det er nok mange som kunne tenkt seg å spille det men ikke er så inne i spillet som meg og skjekker sports interactive forumet og får med seg at det bare blir tilgjengelig. Skal vedde for at mange har gått og ventet på at 2007-versjonen skal dukke opp i butikkhyllene. Ikke har det blitt reklamert om så veldig mye heller. Hva kan man egentlig forvente?

7834254[/snapback]

 

Det er sikkert flere enn én faktor ute og går her, men det faktum at den faktoren SI velger å trekke frem er en ulovlig virksomhet, gjør dette nokså spesielt.

 

Det dette uansett viser er at piratvirksomheten er merkbar for spillselskapenes marginer. Selv om ikke så mange har gått konk, kan du banne på at en god del spill ville ha kommet i hyllene i merkbart bedre "stand" hvis utviklerne hadde følt seg tryggere på å få igjen nok for innsatsen sin.

 

Piratvirksomhet ødelegger for alle, inkludert piratene selv (iallfall hvis de har lyst å spille best mulige spill).

Lenke til kommentar
Ikke nødvendigvis distribusjonsformen, men markedsføringen det er noe galt med. Står et spill i en hylle i en spillbutikk vekker det automatisk oppmerksomhet rundt produktet. Den effekten får man ikke på nett.

 

Jeg tviler ikke på folka når de sier spillet har blitt lastet ned mange flere ganger enn det har blitt kjøpt, men hvor mange av de ville vært villig til å betale 400 kr. hvis det ikke hadde eksistert piratkopi? Det tror jeg er bare en brøkdel.

7834319[/snapback]

 

Sikkert riktig for noen, men jeg tror dessverre det er altfor mange som sjekker torrent-sider før de i det hele tatt gidder å sjekke hvor mye de har på bankkontoen sin. Det er problemet med at noe er lett tilgjengelig gratis, og uten fare for å bli oppdaget: fristelsen blir for stor.

 

Personlig gidder jeg ikke. Laster ikke ned en dritt.

Lenke til kommentar
"The sales in Scandinavia, that had pretty much kept the game going, dropped heavily, from our analysis of the situation, mainly due to the game getting hacked before release, and pirated," Jacobson explained.

 

 

Tror nok ikke det bare er piratkopiering som har skylden her.

 

Den nyeste versjonen som kom i høst, var bare tilgjengelig på digital download, og når du ikke har plass i butikkhyllene, selger du også mindre. Selv kjøpte jeg det over digital download, men det er nok mange som kunne tenkt seg å spille det men ikke er så inne i spillet som meg og skjekker sports interactive forumet og får med seg at det bare blir tilgjengelig. Skal vedde for at mange har gått og ventet på at 2007-versjonen skal dukke opp i butikkhyllene. Ikke har det blitt reklamert om så veldig mye heller. Hva kan man egentlig forvente?

7834254[/snapback]

 

Det er sikkert flere enn én faktor ute og går her, men det faktum at den faktoren SI velger å trekke frem er en ulovlig virksomhet, gjør dette nokså spesielt.

 

Det dette uansett viser er at piratvirksomheten er merkbar for spillselskapenes marginer. Selv om ikke så mange har gått konk, kan du banne på at en god del spill ville ha kommet i hyllene i merkbart bedre "stand" hvis utviklerne hadde følt seg tryggere på å få igjen nok for innsatsen sin.

 

Piratvirksomhet ødelegger for alle, inkludert piratene selv (iallfall hvis de har lyst å spille best mulige spill).

7834405[/snapback]

Ja der ser man. Det spillet der var laget for et veldig lite marked, og ble borte. Spillet var egentlig kjempeflott, og helt klart verdt pengene. Det er nok som trådstarter sier, vi får spill som skal dekke de store massene. Oppfølger på oppfølger. Nisjespillene blir borte

Lenke til kommentar
Ja der ser man. Det spillet der var laget for et veldig lite marked, og ble borte. Spillet var egentlig kjempeflott, og helt klart verdt pengene. Det er nok som trådstarter sier, vi får spill som skal dekke de store massene. Oppfølger på oppfølger. Nisjespillene blir borte

7834500[/snapback]

 

Dette blir litt spekulasjon, men det kan faktisk hende at mange av dem ER borte. Hvis utviklerne ikke hadde trengt å ta høyde for at altfor mange bare tenker på å få mest mulig gratis, så hadde kanskje flere litt nyskapende spill kommet ut.

Lenke til kommentar
jeg laster ned 80% av alle spillene. 15% kopierer jeg fra kompisenen  mine (med deres samtykke) sine plater (de er orginale). 5% kjøper jeg selv.

 

i tilleg laster jeg/kompisene mine ned filmer så det suser i nettet

7834544[/snapback]

 

:w00t:

Endret av Kaiuss
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt alt for mange drittspill til å stole på at det faktisk er verdt penga.

 

det er mange spilll jeg laster ned som jeg aldri ville ha kjøpt uansett,

så da ender det med at jeg sletter det istedet for å bli snytt for 500 spenn.

 

Det er ikke mitt ansvar å holde liv i spillindustrien, det er de som skal lage spill det er verdt å bruke penga på.

Lenke til kommentar

De fleste manager spill går til hellheim på salgstall etter en stund pga de ikke tilfører noe nytt. Å det har lite med piratkopiering å gjøre. Å de fleste av de som laster ned et spill som det gjør det ikke for å ha det og spille det evig. De mest sansynlig bare tester det litt ut. Mange av de hadde eventuelt ikke kjøpt det i butikken før det kostet 2 for 49 uansett.

 

So don't blame the pirats that you can't make good games.

 

De trengte bare noen å gi skylden til. :roll:

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt alt for mange drittspill til å stole på at det faktisk er verdt  penga.

 

det er mange spilll jeg laster ned som jeg aldri ville ha kjøpt uansett,

så da ender det med at jeg sletter det istedet for å bli snytt for 500 spenn.

 

Det er ikke mitt ansvar å holde liv i spillindustrien, det er de som skal lage spill det er verdt å bruke penga på.

7834648[/snapback]

 

Når er et spill bra nok til at du skal gidde å betale for det da? Og hvordan skal spillselskapene forholde seg i et marked som fungerer på den måten? Risikovilligheten blir jo lik null! Det sier seg selv at det ikke kan funke sånn!!

 

Det du ender opp med er et marked som domineres av masseproduserte lavrisikospill som FIFA, Need for Speed osv. Hvem gidder å være gamer i lengden da?

Lenke til kommentar
De fleste manager spill går til hellheim på salgstall etter en stund pga de ikke tilfører noe nytt. Å det har lite med piratkopiering å gjøre. Å de fleste av de som laster ned et spill som det gjør det ikke for å ha det og spille det evig. De mest sansynlig bare tester det litt ut. Mange av de hadde eventuelt ikke kjøpt det i butikken før det kostet 2 for 49 uansett.

 

So don't blame the pirats that you can't make good games.

 

De trengte bare noen å gi skylden til.  :roll:

7834803[/snapback]

 

Dette blir altfor lettvint, det er dessuten ren spekulasjon fra din side, og attpåtil forutsetter du at SI-fyren enten bare kødder, eller at du (uten å ha noen form for innsyn i analysene deres) treffer bedre enn ham.

 

Les forresten tråden, disse argumentene er besvart allerede.

Lenke til kommentar

Jeg synes det burde være mulig å spore opp de som legger ut pirat kopiert materiell enten det gjelder spill, film, og andre programmer. Det blir ganske vanskelig å spore opp enkelt personer som koppierer, så jeg synes heller det skal fokuseres på å ta nettsidene som legger ut materiell for ned lasting. Det burde vært strenge lover for både de som kopierer, legger ut og laster ned!

Endret av jorgen_re
Lenke til kommentar

En ting er enkelte produsenter går konk.

En annen ting er at produsenter heller går over til å produsere spill eksklusivt til konsoll. De får en pen slump penger av Sony, MS eller Nintendo, pluss at spillene selger rimelig bra, da piratkopiering til konsoll er lite utbredt i forhold til PC-spill.

Dette lover dårlig for oss som liker å spille på PC. Personlig kjøper jeg de spillene jeg har tenkt å bruke tid på. Og så lenge man har penger, ser jeg ingen unnskyldning til å ikke gjøre det.

Mentaliteten med at man absolutt ikke skal betale for noen ting hører til fjortis-tida.

 

Det skal vel også sies at mange mainstream-butikker (spes spaceworld) overpriser spill. Jeg pleier å kjøpe på nett, til fornuftige priser. Veiledende priser er nemlig ikke så gale, det er butikkenes grådighet som ofte ødelegger.

Endret av TWA
Lenke til kommentar
Men altså, det å sniffe manualer kommer man ikkje uten om.

7833878[/snapback]

:!: Da er det ikke bare jeg som er sprø da. Godt jeg kan si at jeg ikke er alene neste gang kona rister på hodet når jeg pakker opp et nyinnkjøpt spill... :)

 

Forøvrig støtter jeg filosofien "Try before you buy", under forutsetningen at du faktisk kjøper det du liker. Har ikke kjøpt så mye cd-er som etter at jeg begynte å laste ned mp3-er. Så kan platebransjen komme her og si at jeg koster dem milliarder av dollar i "tapte" salg så mye de vil. Jeg gjør faktisk mitt for å holde dem i live...

 

Men dette dreier seg jo egentlig om spill, da... :blush: Fremdeles ganske stolt av å ha 50+ Xbox (1) titler i hylla. Og kun hatt 360 i to måneder og allerede brukt 1400 spenn på fire spill. Ja, jeg kopierer og laster ned, men ja, jeg kjøper som aldri før. All nedlasting er ikke skadelig for bransjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...