Gå til innhold

Skrekkeksempel på konsekvenser av piratvirksomhet


Kaiuss

Anbefalte innlegg

Jeg synes det burde være mulig å spore opp de som legger ut pirat kopiert materiell enten det gjelder spill, film, og andre programmer. Det blir ganske vanskelig å spore opp enkelt personer som koppierer, så jeg synes heller det skal fokuseres på å ta nettsidene som legger ut materiell for ned lasting. Det burde vært strenge lover for både de som kopierer, legger ut og laster ned!

7834999[/snapback]

 

Jeg har faktisk fortsatt (en viss) tro på bedre holdninger.

 

Eller kanskje jeg tar feil, og at markedet faktisk hadde funket mye bedre hvis spillselskapene endelig skjønner at de må tilby spillene de lager gratis, eller i det minste ikke til en pris som er høyere enn det den enkelte forbrukeren finner ut at han gidder å betale for det...

 

Flash-spill, anyone..? Eller potensmiddelreklame klistra over hele bilen du kjører i et bilspill? Grøss...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forøvrig støtter jeg filosofien "Try before you buy", under forutsetningen at du faktisk kjøper det du liker. Har ikke kjøpt så mye cd-er som etter at jeg begynte å laste ned mp3-er. Så kan platebransjen komme her og si at jeg koster dem milliarder av dollar i "tapte" salg så mye de vil. Jeg gjør faktisk mitt for å holde dem i live...

 

 

støtter denne filosofien jeg også. Jeg orker ikke bruke 500kr på et spill som ikke klarer å holde meg underholdt i mer enn et par timer.

 

Med mindre det er spill jeg har store forventninger til, så vil jeg for det meste laste dem ned først for deretter å kjøpe dem hvis jeg liker dem. Det samme gjelder musikk og filmer.

 

Og personling synes jeg at jeg har en fin samling med spill og filmer.

Lenke til kommentar
En ting er enkelte produsenter går konk.

En annen ting er at produsenter heller går over til å produsere spill eksklusivt til konsoll. De får en pen slump penger av Sony, MS eller Nintendo, pluss at spillene selger rimelig bra, da piratkopiering til konsoll er lite utbredt i forhold til PC-spill.

Dette lover dårlig for oss som liker å spille på PC. Personlig kjøper jeg de spillene jeg har tenkt å bruke tid på. Og så lenge man har penger, ser jeg ingen unnskyldning til å ikke gjøre det.

Mentaliteten med at man absolutt ikke skal betale for noen ting hører til fjortis-tida.

 

Det skal vel også sies at mange mainstream-butikker (spes spaceworld) overpriser spill. Jeg pleier å kjøpe på nett, til fornuftige priser. Veiledende priser er nemlig ikke så gale, det er butikkenes grådighet som ofte ødelegger.

7835084[/snapback]

 

Enig i alt dette.

 

Forbrukerne er med og bestemmer kvaliteten og prissettingen på spill hvis markedet fungerer som det skal. Markedet fungerer IKKE som det skal når distribusjonen foregår som piratnedlasting.

 

Jeg tror rett og slett det er så enkelt som at folk faller for fristelsen fordi de slipper å betale noe for det, og fordi oppdagelsesrisikoen er lav. Det fins egentlig ikke gode argumenter for å tillate systematisk piratkopiering, bare et visst behov for å rettferdiggjøre sin egen atferd. Og det er kanskje et godt tegn, tross alt..?

Lenke til kommentar
http://www.eurogamer.net/article.php?article_id=72415

 

Moralen er: for en gamer er piratvirksomhet som å pisse i buksa for å holde varmen; du blir god og varm med en gang, men jævlig kald etterhvert.

 

Er det så vanskelig å labbe ned i butikken og legge noen hundrelapper på disken hvis det er et spill man virkelig har lyst på da? Jeg begriper rett og slett ikke at folk syns det er greit å laste ned spill og annet materiale bare de har lett og trygg tilgang til det fra innenfor hjemmets fire vegger.

 

Edit: er det en unnskyldning at spill er så dyre og/eller at du har dårlig råd? Not. Er det en unnskyldning for å rappe en DVD-boks i en butikk at den burde ha kostet 299 istedet for 499?

7833617[/snapback]

 

betaler for de spillene jeg virkelig har lyst på, men når budsjettet er studiestipendet til 6000kr i måneden så gidder jeg selvsagt ikke bruke 500 kr på et spill som viser seg å være middelmådig

Lenke til kommentar

Jeg laster ned spill for å prøve de.

Liker jeg spillet , flott da investerer jeg gjerne i det. Hvis jeg ikke liker spillet, ja da er jeg vel uansett ikke interessert i å spille det lengre.

 

Uheldigvis er det enkelte idioter som tror at 100 000 nedlastninger er det samme som 100 000 personer som hadde kjøpt spillet i butikken hvis det ikke var for FTP og Torrents

Lenke til kommentar
Med de overpriste spillene som ligger i butikk hylene, tror jeg bransjen egentlig ikke taper stort på at noen laster de ned. Jeg tror også at de fleste som laster ned gjør det bare for å prøve spillene før de eventuelt kjøper de.

7835225[/snapback]

 

Til den første setningen din: se på eksemplet i første post, og på diskusjonen av det utover i tråden.

 

Til den andre setningen din: det tror ikke jeg.

Lenke til kommentar
Uheldigvis er det enkelte idioter som tror at 100 000 nedlastninger er det samme som 100 000 personer som hadde kjøpt spillet i butikken hvis det ikke var for FTP og Torrents

7835255[/snapback]

 

Sikkert noen som tror det, men det begynner å bli få av dem. Er ikke det som er poenget her. Poenget er at det er mange nok som dropper å betale for spillene til at det går utover produksjonen av spill, jfr. eksemplet i første post.

 

Med mindre man velger å stole blindt på egne antakelser om at dette kommer nok til å gå bra, og heller satser på at SI-fyren bare prater sludder da...

Lenke til kommentar

Når det faktisk er enklere å laste ned et spill enn å kjøpe det, og man sparer masse penger på det i tillegg. Så skjønner jeg sinnsykt godt at folk laster ned. I tillegg kan man spare seg for skuffelsen hvis spillet er dårlig, så har man ihvertfall ikke betalt en dritt for det! Skjønner godt dette, men skjønner også at det er og vil bli et problem.

Lenke til kommentar
Med de overpriste spillene som ligger i butikk hylene, tror jeg bransjen egentlig ikke taper stort på at noen laster de ned. Jeg tror også at de fleste som laster ned gjør det bare for å prøve spillene før de eventuelt kjøper de.

7835225[/snapback]

 

Til den første setningen din: se på eksemplet i første post, og på diskusjonen av det utover i tråden.

 

Til den andre setningen din: det tror ikke jeg.

7835284[/snapback]

Ja, det er mange som liker å bruke ordet 'bransjen' her på forumet, være det plate-, film-, eller spillbransjen. Tror folk at alle spillutgivere er ett firma? Det virker som om folk tenker noe lignende som 'EA går bra, da gjør alle det.'

 

Det er de små firmaene som drukner på en måte her, ikke de store, de overlever nok. Men tro ikke at de kommer til å satse på nye ting som kanskje ikke selge godt over hele fjøla, når de kan toppe listene med et nytt NFS, FIFA eller Sims.

 

Og til bromlex:

 

Vet om mange som kjøper managerspill hvert år. For en utenforstående som kanskje ikke spiller FM- eller EHM-serien, kan spillene se ganske like ut år etter år, men faktum er at det blir tilført ganske mye nytt hvert år. Man trenger nødvendigvis ikke forandre et helt spill med brukergrensesnitt og grafikk for at et spill skal bli bedre.

Du sier at det er få som kjøper disse spillene år etter år? Har du tall på FM-serien. Vet du hvor godt den egentlig selger?

EHM er noe annet, et mye mindre publikum enn FM i utgangspunktet.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet har vel spillindustrien for lengst passert den samlede omsetning til film og musikk. Så jeg tviler litt på at dette har så alt for mye med piratvirksomhet å gjøre. Det mange ikke tenker på er at 80% av de som laster ned spill ikke ville kjøpt det aktuelle spillet hvis de var nødt til det (ikke fantest piratvirksomhet).

 

Dermed blir det utrulig teit av både spill-, musikk- og filmindustrien å si at de taper så veldig mye penger. De regner alle gangene en film, cd eller et spill blir lastet ned som en tapt artikkel, mens det i realiteten ikke er slik.

 

En annen ting som noen nevnte, er at de kanskje ikke vil innse at produktet deres ikke var noe bra og at få ville ha det.

Lenke til kommentar
Jeg synes det burde være mulig å spore opp de som legger ut pirat kopiert materiell enten det gjelder spill, film, og andre programmer. Det blir ganske vanskelig å spore opp enkelt personer som koppierer, så jeg synes heller det skal fokuseres på å ta nettsidene som legger ut materiell for ned lasting. Det burde vært strenge lover for både de som kopierer, legger ut og laster ned!

7834999[/snapback]

 

Jeg har faktisk fortsatt (en viss) tro på bedre holdninger.

 

Eller kanskje jeg tar feil, og at markedet faktisk hadde funket mye bedre hvis spillselskapene endelig skjønner at de må tilby spillene de lager gratis, eller i det minste ikke til en pris som er høyere enn det den enkelte forbrukeren finner ut at han gidder å betale for det...

 

Flash-spill, anyone..? Eller potensmiddelreklame klistra over hele bilen du kjører i et bilspill? Grøss...

7835186[/snapback]

Den eneste måten man kan tjene penger på er å tilby en vare folk er villig til å betale for. Dersom folk ikke er villig til å bruke flere hundre kroner for en sak de kan anskaffe seg gratis er det produsentens egen feil og ikke forbrukeren sin.

Produsenten burde i stedet for å skylde på piratkopiering heller gå i seg selv og gjøre produktet sitt mer attraktivt.

 

Og ikke kom og si at jeg bør komme med gode ideer til div. programvareselskap, for det vet du like godt som meg at det ikke er min jobb.

 

Men generelt synes jeg man heller burde gjøre spillet mer fysisk enn å selge intellektuell eiendom over nettet.

 

Edit: For eksempel kunne man llegge ved noe morsomt tilbehør som gjorde at man kunne få en annen spillopplevelse enn det dølle tastaturet og musa. Jeg skulle likt å se slikt bli lastet ned fra piratsider. Slikt behøver ikke være dyrt å produsere heller.

Endret av premium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...