Mollenpriz Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Hei, Jeg rotet nettopp gjennom morfars gamle fotobag og fant et par filtre. De passer på mitt 18-55mm. Men vil disse gjøre noe nytte? Før ble de brukt på et analogt myag--- noe. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Kommer an på hvilken type filter det er snakk om, om det faktisk er noe poeng i å bruke det. Hvis det er gamle UV-filter kan de fngere flott. Gamle filtere kan forårsake mer flare(husker ikke norsk ord) enn nye fordi coatingen på dem var mye mer kostbar før i tiden. Hva står det på filteret? Lenke til kommentar
Mollenpriz Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 på ett av dem står det: Hoya 58 også ett eller annet tegn. Så 85 i rød skrift. Også japan. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Bare sånn for din egendel: det hjelper ikke å skrive "og så et eller annet". Lenke til kommentar
buitre Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 på ett av dem står det: Hoya 58 også ett eller annet tegn. Så 85 i rød skrift. Også japan. 7833482[/snapback] Hvis det er Hoya 85A eller B filter, er det lite poeng i å bruke det. Disse filtrene ble brukt før for å endre fargetemperatur( hvitbalanse), fra dagslys til tungsten. Dette kan gjøres i kamerahuset, eller i en RAW konverter. Lenke til kommentar
Mollenpriz Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 Det var det jeg tenkte, men takk Lenke til kommentar
dags Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Skulle du derimot komme over enten et polarisasjons-, grå(ND)- eller IR(infrarødt)filter, kan du gjerne prøve deg litt, men som engekri skriver kan coatingen være litt ymse.... Fordelen er likevel at det ikke koster noe å prøve, og hvem vet hva slags resultat du ender opp med. Kanskje et alternativt "Lomo"uttrykk? Lykke til. :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå